اوضاع پزشکی فنلاند چه‌طور است؟ همه چیز درباره تحصیل و کار پزشکی در فنلاند

پزشکی فنلاند – همه چیز در مورد کار و تحصیل پزشکی در فنلاند

کشور فنلاند با سیاست بی‌طرفانه، سیستم مراقبت‌های بهداشتی عالی و کیفیت بالای زندگی، مقصدی جذاب برای پزشکانی است که به دنبال کار و تحصیل در شمال اروپا هستند. در این مقاله از فنلاندکیو قصد داریم به پیش نیازهای مورد نیاز برای رشته و کار پزشکی فنلاند بپردازیم. فنلاند یک کشور بین‌المللی است که می‌توانید تحصیلات عالی را به زبان انگلیسی ادامه دهید. دوره پزشکی فنلاند از جمله قوی‌ترین دوره‌های ارائه شده در دانشگاه‌های این کشور است. برای این‌که تحصیلات بهتری داشته باشید، بهتر است با زبان فنلاندی آشنا شده و به آب و هوای خاص آن عادت کنید.

برای تحصیل و کار پزشکی فنلاند باید چه شرایطی داشته باشیم؟

پزشکی از جمله رشته‌ها و مشاغلی است که در سراسر دنیا متقاضیان زیادی دارد. برای تحصیل در رشته پزشکی باید تلاش بیشتری نسبت به سایر رشته‌ها داشته باشید اما از سمت دیگر در صورت به اتمام رساندن دوره تحصیلی، شرایط زندگی بهتری را تجربه خواهید کرد و می‌توانید نقش مهمی در سلامت سایر افراد ایفا کنید. اگر تصمیم دارید برای رشته پزشکی فنلاند اقدام کنید، باید چند پیش‌نیاز را داشته باشید تا دوره اقامت شما در فنلاند به راحت‌ترین شکل ممکن سپری شود.

1. الزامات زبان فنلاندی

چه قصد تحصیل در فنلاند را داشته باشید و چه پس از اتمام تحصیلات در کشور خود به آن‌جا مهاجرت کنید، صحبت به زبان فنلاندی برای حرفه پزشکی ضروری است. برای یادگیری زبان فنلاندی، می‌توانید انتخاب کنید که در خانه به‌صورت آنلاین تحصیل یا در یک دوره حضوری زبان فنلاندی ثبت نام کنید. دقت داشته باشید که علاوه بر گذارندن دوره زبان فنلاندی در کشور خود، می‌توانید پس از مهاجرت به فنلاند یک دوره فشرده برداشته و در خود محیط یادگیری این زبان را آغاز نمایید.

به‌طور کلی مردم فنلاند به دو زبان فنلاندی و سوئدی صحبت می‌کنند و بیش از ۹۰ درصد آن‌ها زبان انگلیسی هم متوجه می‌شوند اما صحبت کردن به زبان فنلاندی پیش‌نیاز ورود به دانشکده پزشکی و همچنین کسب مجوز پزشکی برای طبابت در فنلاند است، پس بهتر است از همان ابتدا دوره زبان فنلاندی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

2. تا حد امکان در دانشکده‌های پزشکی فنلاند تحصیل کنید

گذراندن دوره تحصیلات پزشکی در خود فنلاند یکی از بهترین راه‌ها برای ورود به سیستم و آشنایی با کلیه شرایط لازم برای دریافت مجوز پزشکی است. تکمیل دانشکده پزشکی در فنلاند شش سال طول می‌کشد و در پایان به شما مدرک پزشکی اعطا می‌شود. از آن‌جایی که اکثر برنامه‌ها به زبان فنلاندی تدریس می‌شوند، داشتن مدرک و تسلط کافی به زبان فنلاندی یک گزینه مثبت به‌شمار می‌رود. در نظر داشته باشید که شما باید در آزمون ورودی شرکت کنید که هر سال در ماه می (May) برگزار شده و زبان آن فنلاندی یا سوئدی خواهد بود.

3. معاینات پزشکی و رزیدنتی

پس از اتمام شش سال دانشکده پزشکی، آخرین مرحله قبل از تبدیل شدن به یک پزشک در فنلاند، انجام یک دوره بالینی ۶ ماهه در تخصص مورد نظر شماست. پس از گذراندن آن دوره همه پزشکان باید در آزمون سراسری شرکت کنند تا مجوز پزشکی برای آن‌ها ثبت شود.

4. دریافت مجوز پزشکی فنلاند

مجوز پزشکی در فنلاند پس از اتمام موفقیت‌آمیز معاینه پزشکی ملی اعطا می‌شود. هر شخصی که تحصیلات پزشکی خود را تکمیل کرده و دوره بالینی ۶ ماهه اجباری را به پایان رسانده باشد، می‌تواند این مجوز پزشکی را دریافت کند.

ویزای کار برای پزشکان فنلاند - پزشکی فنلاند
ویزای کار برای پزشکان فنلاند – پزشکی فنلاند

5. ویزای کار برای پزشکان فنلاند

کشور فنلاند یک فرآیند خاص برای پذیرش پزشکان دارد که شامل به رسمیت شناختن مدرک پزشکی و دادن مجوز برای طبابت در فنلاند است. اگر ساکن کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستید، برای حضور در این کشور نیازی به درخواست ویزا ندارید، اما پس از سه ماه زندگی در فنلاند، باید حق اقامت خود را ثبت کنید.

اگر از کشوری خارج از اتحادیه اروپا به فنلاند مهاجرت می‌کنید، علاوه بر شرایط لازم برای ثبت نام به‌عنوان پزشک در فنلاند، باید برای ویزای کار نیز درخواست دهید. البته دانشجویانی که تحصیلات خود را در دانشگاه فنلاند به پایان می‌رسانند، می‌توانند اجازه اقامت موقت برای درخواست کار دریافت کنند.

6. پیدا کردن شغل به عنوان یک پزشک در فنلاند

ساده‌ترین راه برای یافتن شغل در فنلاند، استفاده از سایت‌های شغلی است. جستجوی کار آنلاین اغلب فقط به زبان‌های فنلاندی و سوئدی در دسترس است. در کنار سایت‌ها می‌توانید از دفاتر کار در فنلاند استفاده کنید، به‌خصوص اگر در حال حاضر در این کشور هستید.

اگر مدرک پزشکی شما در خارج از اتحادیه اروپا صادر شده است، باید یک دوره کارآموزی را در فنلاند بگذرانید. همچنین قبل از این‌که مدرک شما به‌طور رسمی برای دکتر شدن در فنلاند به رسمیت شناخته شود، باید یک آزمون مجوز سه بخشی را انجام دهید. این آزمون تضمین می‌کند که مدرک پزشکی شما معادل مدرکی است که در فنلاند اعطا شده.

نحوه درخواست تحصیلی در رشته پزشکی فنلاند

فنلاند پیش از این‌که یک کشور زیبا باشد، مکانی ایده‌آل برای دانشجویان بین المللی است. این کشور با شهریه ارزان (اغلب رایگان) خود، متقاضیان را از سراسر جهان جذب می‌کند. یکی از محبوب‌ترین دوره‌های ارائه شده در فنلاند رشته پزشکی است. اگر به فکر تحصیل پزشکی در فنلاند هستید، بهتر است این ۷ مورد مهم را بدانید:

1. شرایط تحصیل پزشکی در فنلاند چیست؟

شرط اولیه تحصیل پزشکی در فنلاند مدرک دیپلم دبیرستان است که باید به زبان فنلاندی یا سوئدی ترجمه شود. علاوه بر آن دانش‌آموزان نیز باید در آزمون ورودی شرکت کنند. از آن‌جایی که این آزمون به‌طور همزمان در تمام دانشکده‌های پزشکی فنلاند برگزار می‌شود، هر متقاضی می‌تواند فقط برای یک دانشکده درخواست دهد. در دانشگاه هلسینکی کپی پاسپورت، شناسنامه یا کارت اجازه اقامت متقاضی نیز مورد نیاز است.

2. در فنلاند به چه زبانی پزشکی می‌خوانید؟

دانشکده‌های پزشکی در درجه اول برنامه درسی خود را به زبان فنلاندی ارائه می‌دهند، با این‌حال دانشگاه هلسینکی دوره‌ای را ارائه می‌دهد که در کنار زبان فنلاندی، زبان سوئدی را نیز در خود جای داده است. با توجه به این موضوع متقاضیان برای تحصیل پزشکی فنلاند باید به زبان فنلاندی یا سوئدی مهارت داشته باشند، زیرا این امر در طول دوره آموزشی بیمارستان مورد نیاز است.

3. آیا می‌توانید به‌عنوان یک دانشجوی بین المللی در فنلاند در رشته پزشکی تحصیل کنید؟

شهروندان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس از آموزش رایگان برخوردار هستند اما سایر دانشجویان خارجی نیاز به پرداخت شهریه برای تحصیل در رشته پزشکی دارند. البته در نظر داشته باشید که بورسیه همیشه جز گزینه‌های تحصیل در اروپاست و می‌تواند تا ۷۰ درصد هزینه‌های شما را کاهش دهد.

برنامه درسی پزشکی فنلاند چگونه است؟
برنامه درسی پزشکی فنلاند چگونه است؟

4. برنامه درسی پزشکی در فنلاند چگونه است؟

جهت تحصیل در رشته پزشکی در فنلاند، باید برای یک برنامه ۵ تا ۶ ساله در مقطع کارشناسی که منجر به مدرک کارشناسی پزشکی می‌شود، درخواست دهید. سه سال اول برنامه درسی مبانی علمی پزشکی و تحقیقاتی را در بر می‌گیرد. سایر دوره‌ها جنبه‌های پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت را پوشش می‌دهند. در دانشگاه اولو، سه سال اول شامل موضوعات آناتومی، زیست‌شناسی، بیوشیمی، فیزیولوژی، روان‌شناسی، آسیب‌شناسی، میکروبیولوژی و فارماکولوژی است.

از سوی دیگر آموزش بالینی از سال چهارم تا ششم اجرا می‌شود. در این دو سال دانشجویان در مراکز بهداشتی و بیمارستانی آموزش می‌بینند و در آن‌جا با نحوه مراقبت از بیمار آشنا می‌شوند. در این دوره دانشجویان قادر خواهند بود مهارت‌های خود را بهبود بخشیده و به سطوح بالا برسند. البته در دانشگاه تامپره یک دوره ۴ ماهه برای آموزش عملی هم وجود دارد. یکی دیگر از مواردی که دانشجویان پزشکی باید ارائه دهند، پایان‌نامه است. این پایان‌نامه ممکن است شامل کار تحقیقاتی، سمینار و … باشد.

دانشگاه هلسینکی مدرک MD-Ph.D را نیز ارائه می‌دهد. این برنامه از افراد واجد شرایط از بین دانشجویان سال اول رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی دعوت می‌کند پس از اتمام سال اول خود در دانشگاه، تحقیقات دکترا را آغاز کنند که فقط ۱۰ داوطلب انتخاب خواهند شد.

5. چند دانشکده پزشکی در فنلاند وجود دارد؟

در فنلاند ۵ دانشکده پزشکی وجود دارد. این دانشگاه‌ها شامل دانشگاه هلسینکی، فنلاند شرقی، اولو، تامپره و تورکو می‌شود.

6. تحصیل پزشکی در فنلاند سخت است؟

ورود به دانشکده‌های پزشکی فنلاند به خودی خود یک چالش است. هر سال تنها ۷۵۰ جای خالی در دانشگاه‌های فنلاند وجود دارند که باید سعی کنید در بین رتبه‌های برتر آن قرار بگیرید. از آن‌جایی که امتحانات ورودی به‌طور همزمان برگزار می‌شود، برای هر سال تحصیلی فقط می‌توانید در یک دانشگاه درخواست دهید. با وجود این‌که ورود به رشته پزشکی فنلاند مانند سایر کشورها دشوار است، نرخ ترک تحصیلی نسبتاً پایینی دارد. طبق یک گزارش به‌طور متوسط ۹۳ تا ۹۵ درصد از دانشجویان هر ساله فارغ‌التحصیل می‌شوند که منجر به نرخ ترک تحصیل ۵ تا ۷ درصدی می‌شود (میانگین جهانی یازده درصد است).

7. پس از به اتمام رساندن تحصیلات پزشکی چه چیزی برای شروع کار لازم است؟

دانشجویان پس از تحصیل در رشته پزشکی مجاز به کار موقت زیر نظر یک دکتر دارای مجوز هستند. کسانی که ۴ سال تحصیل را به پایان رسانده‌اند هم می‌توانند به عنوان پزشک موقت در بخش مرکز بهداشت یا واحد مراقبت‌های پزشکی تخصصی مشغول به‌کار شوند. مانند سایر دانشجویان این افراد هم باید تحت نظر پزشک دارای مجوز باشند.

دانشجویان برای دریافت مجوز پزشکی یا مجوز عمل از Valvira باید یک دوره کارآموزی را طی کنند و یک امتحان سه قسمتی را پشت سر بگذارند. Valvira به پزشکان اجازه می‌دهد حداکثر ۱۰ بار در آزمون صدور مجوز شرکت کرده و پس از ۳ بار رد شدن متوالی، پزشک باید یک سال منتظر بماند تا بتواند دوباره در این آزمون شرکت کند.

یک پزشک ممکن است پس از گذراندن اولین امتحان از مجوز مشروط برخوردار شود. با توجه به این موضوع، پزشک می‌تواند در بیمارستانی که توسط یک ارگان دولتی اداره می‌شود، به‌کار بپردازد. پس از گذراندن آزمون دوم پزشک مجاز به‌کار در مرکز بهداشت نیز خواهد بود. این مجوزهای مشروط فقط برای حداکثر ۲ سال اعتبار دارند.

شرایط عمومی پذیرش رشته پزشکی در فنلاند

<ul>

  • مدرک زبان مرتبط (ترجیحا فنلاندی)
  • دیپلم
  • تمکن مالی ۱۰۰۰ یورویی
  • مدارک هویتی
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • انگیزه‌نامه
  • ریز نمرات تحصیلی
میانگین درامد پزشکان در کشور فنلاند - پزشکی فنلاند
میانگین درآمد پزشکان در کشور فنلاند – پزشکی فنلاند

میانگین درآمد پزشکان در کشور فنلاند

  • متخصص سلامت رفتار : ۵۱۹۰ یورو
  • روانشناس بالینی : ۱۴۲۰۰ یورو
  • مشاوره روانشناس: ۱۰۹۰۰ یورو
  • متخصص پوست: ۱۴۲۰۰ یورو
  • متخصص تغذیه : ۸۵۵۰ یورو
  • پزشک بخش اورژانس : ۱۰۵۰۰ یورو
  • فیزیولوژیست ورزشی : ۱۰۸۰۰ یورو
  • پزشک قانونی : ۱۲۴۰۰ یورو
  • مشاور ژنتیک : ۷۱۲۰ یورو
  • متخصص داخلی : ۱۳۶۰۰ یورو
  • متخصص مغز و اعصاب : ۱۳۵۰۰ یورو
  • متخصص زنان و زایمان : ۱۲۴۰۰ یورو
  • چشم پزشک : ۹۳۱۰ یورو
  • اپتومتریست : ۹۴۹۰ یورو
  • متخصص اطفال : ۱۰۷۰۰ یورو
  • فیزیوتراپ : ۷۱۸۰ یورو
  • پزشک بیهوشی : ۱۶۲۰۰ یورو
  • پزشک قلب و عروق : ۱۶۹۰۰ یورو
  • پزشک پوست : ۱۴۱۰۰ یورو
  • پزشک اتاق اورژانس : ۱۰۳۰۰ یورو
  • پزشک غدد : ۱۲۸۰۰ یورو
  • پزشک سالمندان : ۸۳۱۰ یورو
  • پزشک بیماری های عفونی : ۱۱۳۰۰ یورو
  • پزشک داخلی : ۱۴۸۰۰ یورو
  • پزشک گوش و حلق و بینی : ۸۷۲۰ یورو
  • پزشک اطفال : ۱۰۷۰۰ یورو
  • دستیار پزشک : ۷۷۲۰ یورو
  • فیزیوتراپیست : ۸۳۹۰ یورو

برای تحصیل یا کار در دوره‌های مختلف پزشکی و همین‌طور راهنمایی‌های بیشتر، کافیست با تیم فنلاندکیو در تماس باشید.

منبع: Salaryexplorer

 

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *