فنلاند کجاست؟ همه چیز درباره ساعت و موقعیت جغرافیایی فنلاند اسکاندیناوی

فنلاند اسکاندیناوی کجاست؟ | همه چیز درباره ساعت و موقعیت جغرافیایی این کشور

فنلاند اسکاندیناوی یکی از دیدنی‌ترین کشورهای دنیاست که طبیعت بکر آن از دریاچه‌های جنوبی و پایتخت هلسینکی تا مناطق زیبای قطب شمال ادامه دارد. این کشور با مساحت ۳۳۸۴۶۵ کیلومتر مربع تقریباً به اندازه کشور آلمان است اما جمعیت بسیار کمتری را در خود جای داده. در این مقاله از فنلاندکیو همه چیز را در مورد کشور فنلاند به‌طور مختصر توضیح خواهیم داد.

کشور فنلاند با جمعیتی حدود ۵/۵ میلیون نفر، یکی از کم جمعیت‌ترین کشورهای اروپاست و کیفیت زندگی بسیار بالایی هم ارائه می‌دهد. کشور فنلاند در ۶ دسامبر ۱۹۱۷ استقلال خود را از روسیه اعلام کرد. این کشور از سال ۱۹۹۵ به‌عضویت اتحادیه اروپا و از آن روز تحول عظیمی در سیاست و کشور فنلاند به‌وجود آمد. اکثر مردم این کشور به زبان فنلاندی صحبت کرده و در کنار آن یک جامعه سوئدی زبان نیز وجود دارد که تقریباً ۵ درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند.

فنلاند اسکاندیناوی کجاست؟

فنلاند شمالی‌ترین کشور اروپاست که گردشگران توسط پدیده‌های طبیعی جالبی مانند شفق‌قطبی جذب این کشور می‌شوند. پارک‌های ملی متنوعی در این کشور برای گردشگران ایجاد شده که بیشتر آن‌ها در منطقه لاپ‌لند (Lappland) هستند. تفریحات زمستانی بخش جدانشدنی زندگی در فنلاند است و علاوه بر پیست‌های اسکی، می‌توانید در این کشور سورتمه سواری را تجربه کنید.

حتی گشت و گذار با ماشین یا پیاده‌روی هم می‌تواند لحظات خوشی برای شما بسازند زیرا جاده‌های این کشور زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند. یکی دیگر از بهترین تفریحات فنلاند، بازدید از سونا است. سونا در فنلاند یک ویژگی برای استراحتگاه‌های این کشور است و مردم هفته‌ای حداقل یک‌بار به سونا می‌روند.

موقعیت جغرافیایی فنلاند اسکاندیناوی

فنلاند کشوری در شمال اروپا با مساحت ۳۳۸ هزار متر مربع است. فنلاند از غرب با سوئد، از شمال با نروژ و از شرق با روسیه همسایه است. سواحل جنوبی آن توسط آب‌های خلیج فنلاند احاطه شده‌اند و بیش از دو سوم کشور پوشیده از جنگل است.

از مجموع مساحت ۳۳۸۴۶۵ کیلومتر مربع فنلاند، تقریباً ۳۵۰۰۰ کیلومتر مربع را آب‌های داخلی تشکیل می‌دهند. بیش از ۱۸۷۰۰۰ کیلومتر مربع دریاچه در سرتاسر کشور پخش شده و به همین دلیل فنلاند لقب «سرزمین هزار دریاچه» را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این حدود ۵۲۰۰۰ کیلومتر مربع از مساحت دریایی متعلق به قلمرو ملی بوده و یک سوم این کشور در دایره قطب شمال قرار دارد. این امر فنلاند را به یکی از شمالی‌ترین کشورهای جهان تبدیل می‌کند.

فنلاند دارای چهار مرز با طول‌های مختلف است:

  • روسیه: حدود ۱۳۴۰ کیلومتر
  • نروژ: حدود۷۳۶ کیلومتر
  • سوئد: ۶۱۴ کیلومتر
  • محدوده دریایی: ۱۲۵۰ کیلومتر
موقعیت جغرافیایی فنلاند اسکاندیناوی
موقعیت جغرافیایی فنلاند اسکاندیناوی

جمعیت کشور فنلاند

حدود ۵/۵ میلیون نفر در فنلاند اسکاندیناوی زندگی می‌کنند. در کشور فنلاند یک شکاف واضح جمعیتی در بخش شمالی و جنوبی آن مشاهده می‌شود؛ در حالی که جنوب فنلاند دارای ۶۲/۶ نفر جمعیت در هر کیلومتر مربع است، شمال لاپلند تنها ۱/۸ میلیون نفر جمعیت دارد. اکثر مردم در اطراف شهرهای بزرگ در جنوب و مرکز فنلاند زندگی کرده و منطقه هلسینکی حدود ۱/۶ میلیون نفر را در خود جای داده است. جمعیت فنلاند به‌طور پیوسته در حال افزایش است، اما در مقایسه با کشورهای اروپایی دیگر نظیر آلمان جمعیت بسیار کم‌تری دارد.

ساعت فنلاند

ساعت فنلاند تقریبا مشابه همسایگان هم مرز خود بوده و ۱ ساعت عقب‌تر از مسکو است. فنلاند از سیستم زمانی (EEST) Eastern European Summer Time) +0300 UTC) به‌عنوان زمان استاندارد خود استفاده می‌کند. EET دو ساعت جلوتر از زمان جهانی (UTC+02:00) و EEST سه ساعت جلوتر از زمان جهانی (UTC+03:00) است.

آب و هوای فنلاند

فنلاند دارای چهار فصل است که تابستان آن حدود ۳ ماه از ژوئن تا آگوست بوده و حداکثر دما تابستان در حدود ۲۵-۳۰ درجه سانتیگراد و میانگین دما حدود ۱۸ درجه است. در ماه ژوئن – جولای ممکن است پشه‌های زیادی در هوا وجود داشته باشد اما انواع پمادهای تولید شده از بدن در برابر این حشرات مزاحم محافظت می‌کنند. برف معمولا در ماه دسامبر می‌بارد و مردم فنلاند در ماه مارس بیشتر از سایر ماه‌های سال شاهد بارش برف هستند. این دوره زمانی بهترین زمان بازدید برای افرادی است که به ورزش‌های زمستانی علاقه زیادی دارند.

زبان‌های رسمی فنلاند

فنلاند اسکاندیناوی به‌طور رسمی دو زبانه است. ۹۲/۹ درصد فنلاندی را به‌عنوان زبان مادری خود می‌شناسند و حدود ۵/۸ درصد زبان سوئدی را از بدو تولد صحبت می‌کنند. حدود ۱۷۰۰ نفر در لاپلند به زبان سامی صحبت می‌کنند. از آن‌جایی که فنلاندی زبان مادری تنها ۵ میلیون نفر در جهان است، بسیاری از فنلاندی‌ها به زبان‌های انگلیسی، آلمانی یا سایر زبان‌های اروپایی نیز صحبت می‌کنند.

تحقیقات توانسته آثار زبان ‌ای فینو-اوگریکی اولیه را در ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد ردیابی کند. مهاجرت از منطقه بالتیک در اطراف لیتوانی امروزی، زبان‌های هندواروپایی اولیه را با فینو اوگریکی مخلوط کرد. این امر تضمین کرد که دو زبان در سرزمین فعلی ایالت فنلاند توسعه یابد تا اینکه شکل فعلی زبان فنلاندی ایجاد شد.

امروزه هر شهر دارای زبان فنلاندی بوده یا دو زبانه است. مورد دوم‌ در صورتی اعمال می‌شود که حداقل هشت درصد یا ۸۰۰۰ نفر از ساکنان منطقه یک اقلیت زبانی را تشکیل دهند.

تلفن‌های اضطراری فنلاند

  • آمبولانس و سازمان آتش نشانی – ۱۱۲
  • پلیس – ۱۱۲ یا ۱۰۰-۲۲
  • سرویس اطلاع رسانی آدرس (تلفن، آدرس) – ۱۱۸

نکات مهم تاریخ فنلاند اسکاندیناوی

فنلاند ۸۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کشف شد اما هویت اولین افرادی که به این سرزمین پا گذاشتند تا به امروز نامشخص است. منطقه‌ای در شرق کوه‌های اورال یا در ناحیه ولگا در روسیه کنونی، خانه اصلی فنلاندی‌ها فرض می‌شود. در قرون وسطی سوئد و نووگورود در روسیه کنونی ادعاهایی در مورد سرزمین فنلاند داشتند. در سال ۱۳۲۳، معاهده نوتبورگ غرب، جنوب و مرکز فنلاند را بخشی از سوئد کرد و مناطق شرقی و شمالی به‌طور موقت به دست روسیه افتاد.

سوئد به شکل عجیبی قدرت خود را در قرن هجدهم از دست داد. در طول جنگ بزرگ شمال از ۱۷۰۰ تا ۱۷۲۱، فنلاند توسط روس‌ها اشغال شد. پس از یک دوره کوتاه استقلال، این ایالت برای حدود ۲۰۰ سال از اواسط قرن ۱۸ به امپراتوری روسیه تعلق داشت. پس از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷، فنلاند استقلال خود را اعلام کرد که مدت کوتاهی پس از آن توسط بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته شد.

فنلاند اسکاندیناوی
فنلاند اسکاندیناوی

فنلاند اسکاندیناوی در جنگ جهانی دوم

پس از پیمان عدم تجاوز آلمان و شوروی در سال ۱۹۳۹، روسیه نشان داد که تمایل دارد بخش‌هایی از فنلاند را در اختیار بگیرد. در ۳۰ نوامبر ۱۹۳۹، ارتش روسیه به شمال اروپا حمله کرد. جنگ موسوم به جنگ زمستانی یا جنگ شوروی و فنلاند در مارس ۱۹۴۰ با پیمان صلح مسکو و استقلال بیشتر فنلاند به پایان رسید.

حدود یک سال بعد و در ژوئن ۱۹۴۱ پس از شکستن پیمان عدم تجاوز توسط روسیه، کشور فنلاند به آلمان پیوست. با تداوم جنگ زمستانی، فنلاند مناطق از دست رفته به همسایگان شرقی خود را پس گرفت و قلمرو کارلیای شرقی را ایمن کرد. ادامه جنگ در سپتامبر ۱۹۴۴ با آتش بس مسکو و بازگشت مناطق فتح شده و سایر مناطق پایان یافت. در این دوران فنلاند به همکاری نظامی با رایش آلمان نیز پایان داد. فنلاند متعهد شد که نیروهای آلمانی را از قلمرو خود بیرون کند. نتیجه تخریب گسترده لاپلند، بخش شمالی فنلاند بود. آخرین سربازان آلمانی در پایان آوریل ۱۹۴۵ این کشور را ترک کردند.

فنلاند در دوره پس از جنگ

در طول جنگ جهانی دوم، فنلاند تا حد زیادی استقلال خود را حفظ کرد. در طول جنگ سرد، در عین حفظ رابطه همکاری با اتحاد جماهیر شوروی، این کشور بیشتر بی‌طرفانه عمل کرد. در اوایل دهه ۱۹۹۰، فنلاند یک بحران اقتصادی شدید را تجربه کرد که به مرور زمان توانست آن را پشت سر گذارد. فنلاند از سال ۱۹۹۵ به عضویت اتحادیه اروپا درآمد. واحد پول فینمارک در ۱ ژانویه ۲۰۰۲ با یورو جایگزین شد.

فنلاند: نظام سیاسی

سیاست فنلاند از زمان استقلال از روسیه، پارلمانی-دموکراتیک بوده است. در ۱ مارس ۲۰۰۰، قانون اساسی که هم‌اکنون نیز لازم الاجرا است، به اجرا گذاشته شد. این قانون به پارلمان و دولت اختیارات گسترده‌تری نسبت به قبل اعطا کرده و در عین‌حال قدرت رئیس جمهور را کاهش داد.

پارلمان تک مجلسی متشکل از ۲۰۰ نماینده است که برای یک دوره قانون‌گذاری چهار ساله با استفاده از نمایندگان نسبی انتخاب می‌شوند. هر شهروند فنلاند بالای ۱۸ سال حق رای به اعضای این پارلمان را دارد.

نخست وزیر توسط پارلمان تایید صلاحیت شده و در صورتی که مورد قبول اکثریت مجلس قرار گیرد، می‌تواند کار خود را در دولت جدید آغاز نماید. از ۱۰ دسامبر ۲۰۱۹، این سمت در اختیار سانا مارین از حزب سوسیال دموکرات فنلاند است. او پس از استعفا جایگزین آنتی رین شد. مارین در سال ۱۹۸۵ متولد شد و جوان‌ترین نخست وزیر در تاریخ فنلاند است.

فنلاند: مهم‌ترین شهرها در یک نگاه

بخش بزرگی از فنلاند اسکاندیناوی روستایی است. شهرهای بزرگ عمدتاً در جنوب و در مرکز کشور قرار دارند (این آمار تا پایان سال ۲۰۱۸ جمع‌آوری شده):

  • هلسینکی (۶۴۸۰۴۲ نفر)
  • اسپو (۲۸۳۶۳۲ نفر)
  • تامپره (۲۳۵۲۳۹ نفر)
  • وانتا (۲۲۸۱۶۶ نفر)
  • تورکو (۱۹۱۳۳۱ نفر)
  • اولو با ۲۰۳۵۶۷ نفر جمعیت، بزرگ‌ترین شهر شمال فنلاند و پنجمین شهر بزرگ این کشور است.

سبک تغذیه مردم فنلاند

فنلاندی‌ها معمولا صبحانه خود را در ساعت ۷ صبح میل می‌کنند. صبحانه آن‌ها معمولاً سبک است. برخی تنها شیر میل کرده و برخی همراه با یک ساندویچ سبک، قهوه و شیر می‌خورند. استراحت ناهار از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۲ ظهر است. در شهرهای کوچک، مردم برای غذا خوردن به خانه می‌روند و در پایتخت که فاصله خانه از محیط کار دورتر است، به یک رستوران یا کافه سر می‌زنند. اصلی‌ترین وعده غذایی مردم در فنلاند ناهار است که نسبت به وعده صبحانه و شام بسیار کامل‌تر است. ساعت ۲ بعد از ظهر معمولا یک فنجان قهوه یا چای می‌نوشند و روز کاری‌شان در ساعت ۴ الی ۵ بعد از ظهر به پایان می‌رسد. فنلاندی‌ها در ساعت ۶ عصر شام می‌خورند که معمولا سبک‌تر از ناهار است و می‌تواند یک سوپ گوشت باشد.

اقتصاد فنلاند اسکاندیناوی
اقتصاد فنلاند اسکاندیناوی

اقتصاد فنلاند اسکاندیناوی

فنلاند یک کشور صنعتی و کشاورزی است. حدود ۴۵ درصد از تولید ناخالص ملی در صنعت و ساخت و ساز و حدود ۱۱ درصد در کشاورزی و جنگل‌داری تامین می‌شود. اقتصاد فنلاند تا حد زیادی به سمت بازارهای خارجی کشیده شده است. فنلاند چوب، کاغذ، خمیر کاغذ، تجهیزات جنگل‌داری و نجاری، کشتی، تراکتور، محصولات لبنی و تجهیزات الکتریکی را تولید و سپس صادر می‌کند.

سهم صادرات کالا و خدمات حدود ۳۰ درصد است. بزرگ‌ترین انجمن‌های صنعتی: Neste (پالایش نفت و پتروشیمی)، Enso-Gutzeit (فرآوری چوب و مهندسی مکانیک)، Kemira (مواد شیمیایی)، Vyartsilya (کشتی‌سازی)، نوکیا (الکترونیک و مهندسی برق)، Rauma-Repola (کشتی‌سازی و مهندسی مکانیک) و …  هستند.

صنعت فنلاند

سنگ آهن، مس، روی، نیکل، کرومیت، کبالت، وانادیم، سرب، گرافیت و آزبست در فنلاند استخراج می‌شود. فنلاند در تولید و صادرات ماشین‌آلات و تجهیزات کاغذ در جهان پیشرو است. کشتی‌سازی نیز در حال توسعه بوده. ۹ کارخانه کشتی‌سازی وجود دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها در تورکو، هلسینکی و راوما هستند. فنلاند بزرگترین یخ‌شکن‌های دیزلی، سکوهای نفتی، کشتی‌های مسافربری و باری را تولید می‌کند.

صنعت چوب فنلاند شامل فرآوری چوب (کارخانه های چوب‌بری، تولید مبلمان و صنعت کاغذ و مقوا) است. فنلاند کمتر از ۱ درصد از ذخایر جنگلی جهان را دارد اما یکی از کشورهایی است که بیشترین محصولات چوبی را تولید می‌کند.

اگر برای مهاجرت به فنلاند نیاز به مشورت دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه فنلاندکیو صحبت کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *