تصاویری زیبا از طبیعت فنلاند

طبیعت فنلاند شامل چه مناطق و جاذبه‌هایی می‌شود؟

فنلاند کشوری در شمال اروپا است که به لطف جنگل‌ها، سواحل، رودخانه‌ها مناظر طبیعی فوق العاده‌ای را در خود جای داده است. طبیعت فنلاند می‌تواند توجه هر ببینده‌ای را به خود جلب کرده و باعث ماندگار شدن سفر شود. علاوه بر طبیعت بکر، تعطیلات و جشنواره‌های ملی در فنلاند نشان دهنده فرهنگ متمایز این کشور است که حضور در این جشنواره‌ها خالی از لطف نخواهد بود با این وجود عاملی که بیشتر از همه باعث جذب گردشگران می‌شود، طبیعت فنلاند است.

بهترین مکان‌ها برای مسافران خوش ذوق فنلاند

فنلاند نام کشور هزار دریاچه را خود گرفته است زیرا در آن دریاچه‌های بسیار زیادی وجود دارد. این ویژگی به خاطر یخچال‌های طبیعی است که در دوران ماقبل تاریخ اطراف کشور را پوشانده است. سواحل برخی از دریاچه‌ها پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است که جذابیت طبیعت را چند برابر می‌کند. فوک‌های کمیاب سایمن در برخی مناطق فنلاند زندگی کرده و علاوه بر آن در نزدیک Paaselkä می‌توانید اثر قدیمی یک شهاب سنگ سقوط کرده را ببینید. آب‌های شفاف دریاچه‌ها منظره شگفت‌انگیزی در میان جنگل‌های بی‌شمار این کشور خلق می‌کنند. در ساحل‌های بزرگ و پر گردشگر، می‌توانید یک قایق یا یک قایق موتوری اجاره کنید. یک مکان مورد علاقه برای ماهیگیران مشتاق، دریاچه نیاسیاروی در نزدیکی شهر تامپره است. در تابستان، فصل صید ماهی قزل آلا آغاز می‌شود.

در فنلاند حدود چهل پارک ملی وجود دارد که یکی از بزرگترین پارک‌های این کشور، پارک اورهو ککونن است. عظمت فرهنگ سامی در پارک ملی Pyhä-Luosto متمرکز شده است. منطقه پارک ملی Pyhä-Hakki مملو از درختان چند صد ساله است که قدیمی ترین آن‌ها نیم قرن قدمت دارد. در پارک Riisi Tunturi می‌توانید در میان جنگل‌های برفی قدم بزنید یا شفق قطبی را تماشا کنید. پارک ملی اولانکا یکی از زیباترین آبشارهای فنلاند را در خود جای داده است.

پارک ملی رووانیمی به خاطر قله‌ها و تپه‌های کوهستانی معروف است که می‌توانید چشم‌انداز دریاچه پیلینن را از آنجا تماشا کنید. بخشی از قلمرو آن توسط پیست اسکی محبوب Ukko-Koli اشغال شده است. در پارک ملی Linnansaari در دریاچه Saimaa می‌توانید فوک‌های کمیاب یا شاهین‌های معمولی رودخانه را ملاقات کنید. منابع طبیعی این جاذبه گردشگری شامل جزایر زیبا، نهرها و خلیج‌ها می باشد. نه چندان دور از پایتخت، پارک ملی Nuuksio قرار گرفته است که زیستگاه گونه‌های جانوری در حال انقراض است.

همه پارک‌های ملی فنلاند دارای مسیرهای پیاده‌گردی، مسیرهای طبیعی، تابلوهای اطلاعات و مناطق پیک‌نیک هستند. در بیشتر پارک های ملی نیز کمپینگ، کلبه‌های اجاره‌ای و … وجود دارد که همه می‌توانند آزادانه از آن‌ها استفاده کنند. لیدرهای گردشگری طبیعت نیز تورهایی را ارائه می دهند که می‌توانید با کمک آن‌ها در اطراف به گردش بپردازید.

زمستان فنلاند
زمستان فنلاند

گشت و گذار در فنلاند؛ شهر هلسینکی

وقتی نوبت به نام بردن از محبوب‌ترین دیدنی های فنلاند می رسد، اولین مقصدی که به ذهن می‌رسد، پایتخت فنلاند هلسینکی است. از آنجایی که هلسینکی یک شهر شمالی در ساحل است، از آب و هوای معتدل برخوردار است. زمستان‌های هلسینکی معمولاً بسیار برفی و طولانی است اما خیلی سرد نیست. بهار، تابستان و پاییز خنک و بارندگی زیاد است (حدود 120 روز از 365 روز بارانی است). گرم ترین ماه جولای است و میانگین دما +21 درجه سانتی‌گراد خواهد بود. سردترین ماه‌ها ژانویه و فوریه هستند که میانگین دما در روز 2- درجه سانتی‌گراد و در شب تا -7 درجه سانتی‌گراد است.

بهترین مکان در دوران کریسمس پایتخت فنلاند خواهد بود. بازارهای کریسمسی، کارناوال‌ها و نمایش‌های مختلف هم بزرگسالان و هم کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر هنوز ترجیح می‌دهید طبیعت فنلاند را ببینید، هلسینکی یک انتخاب ایده‌آل برای شما خواهد بود. پوسترهای شهر همیشه به شما نشان می‌دهند که چه تفریحاتی را می‌توانید در آن ماه از سال انتخاب نمایید.

هر جای فنلاند که باشید، به طبیعت بسیار نزدیک هستید

آیا دوست دارید به جنگل های سرسبز سفر کنید، در قطب شمال به ماجراجویی بپردازید یا در ساحل استراحت کنید؟ فنلاند مکان مناسبی را برای شما خواهد بود. گیاهان و جانوران این کشور واقعاً منحصر به فرد است، به خصوص زمانی که توسط شفق قطبی آسمان روشن می‌شود. فنلاند دارای بیش از 40 پارک ملی است که در سراسر جزایر، دریاچه‌ها، جنگل‌ها، و آبشارهای این کشور پراکنده شده‌اند. حتی یک پارک ملی در فاصله 45 دقیقه ای از مرکز شهر هلسینکی و فرودگاه هلسینکی وجود دارد. هر پارک ملی منحصربه‌فرد است و بازدید کنندگان از پارک‌های ملی می‌توانند از پیاده‌روی، کوه‌نوردی، قایق‌رانی و … لذت ببرند.

در واقع، یکی از ایده‌های اصلی ایجاد پارک های ملی فنلاند این بود که به مردم فرصت استراحت در طبیعت بدهند. فنلاند یک قانون جالب دارد که به واسطه آن مردم می‌توانند تقریباً به همه جا بروند، به شرطی که به طبیعت احترام گذاشته و هیچ آشغال و ردپایی از خود باقی نگذارند.

تصاویری زیبا از طبیعت فنلاند (6)
تصاویری زیبا از طبیعت فنلاند (6)

جزایر فنلاند

فنلاند میزبان بزرگترین مجمع الجزایر جهان است و بیش از 80000 جزیره در خط ساحلی آن قرار دارد. دسترسی به بسیاری از آن‌ها با ماشین، دوچرخه یا قایق تفریحی آسان است. در جزایر فنلاند، آرامش و سکوت را تجربه خواهید کرد. فوک‌هایی که در آب فرو می‌روند یا پرندگان مهاجری که در بهار و پاییز در آسمان‌ها پراکنده می‌شوند جز مناظری هستند که همیشه در این جزایر مشاهده خواهید کرد. در بسیاری از جزایر جنگلی، مسیرهای طبیعی شما را به پیاده روی دعوت می‌کنند. با کشتی، پل یا جاده از سرزمین اصلی می‌توان در مدت کوتاهی به چندین جزیره رسید که برخی از آن‌ها درست خارج از هلسینکی هستند. سفر به جزیره فانوس دریایی فنلاند را با غذای خوب، یک سونا گرم و یک شب اقامت ترکیب کنید. کمی دورتر، بین فنلاند و سوئد، جزایر آلند قرار دارند. این جزایر شما را به رفتن به دوچرخه سواری دعوت می‌کنند که البته بهترین راه برای گردش در جزایر دوچرخه است.

دریاچه‌های فنلاند

فنلاند سرزمین هزاران دریاچه است که بزرگترین منطقه دریاچه در اروپا را دارد. این منطقه دارای پیچ و خم آبی از جنگل‌ها، دریاچه‌ها و جزایر است که همه در هم تنیده شده‌اند. دره‌ها و تونل‌ها به تالاب‌های مخفی راه پیدا می‌کنند. تمامی مناطق فنلاند در ایام سال پر از آب بوده و مقصد محبوبی برای ماهیگیران، عاشقان پارو زدنو علاقه‌مندان به اسکیت روی یخ هستند. برخی از گردشگران با مناظر چشمگیر طبیعت فنلاند مانند منظره مشهور جهانی دریاچه پیلینن از بالای تپه کولی، کاملا جذب این کشور زیبا می‌شوند.

دریاچه های فنلاند
دریاچه های فنلاند

جنگل‌های فنلاند

آیا می‌دانستید فنلاند جنگلی‌ترین کشور اروپاست؟ بیش از 70 درصد فنلاند پوشیده از جنگل است. درختان کاج، صنوبر و توس را می‌توان در همه جای فنلاند پیدا کرد، حتی در پایتخت هلسینکی، جنگل‌ها و ذخایر طبیعی متعددی وجود دارد. زمین با بوته‌های زغال اخته، خزه‌ها و… پوشیده شده است. مکان های طبیعی منحصر به فرد در جنگل‌های فنلاند برای هر کسی که جرات ماجراجویی را دارد، بسیار جذاب خواهد بود.

بخش‌های بزرگی از فنلاند با پارک‌های ملی نفس‌گیر شناخته می‌شود که فرصت‌های زیادی را برای کشف طبیعت واقعی ارائه می‌دهند. علاوه بر تابستان با نور شگفت انگیز خورشید نیمه شب، پاییز برای بسیاری زیباترین فصل در جنگل است. طبیعت فنلاند به کوهنوردان قارچ، انواع توت‌ها و هوای فوق العاده تازه راه هدیه می‌دهد. در فنلاند حق دسترسی عمومی اعمال می‌شود که به هر بازدیدکننده اجازه می‌دهد تا قارچ، زغال اخته و.. را برای مصرف خود جمع آوری کند.

جنگل‌های فنلاند
جنگل‌های فنلاند

حیات وحش فنلاند

جنگل‌های سرسبز وسیع فنلاند، جزایر زیبای بالتیک، آبشارهای قطبی و دریاچه‌های آبی بی‌شمار، خانه حیات وحش خاصی هستند. این مناظر زیستگاه خرس، گرگ، سیاه گوش، عقاب، قو و همچنین کمیاب‌ترین فوک‌های دنیا هستند. عاشقان پرنده به فنلاند می‌روند تا گونه‌هایی را ببینند که یافتن آن‌ها در سایر نقاط اروپا دشوار است. عکاسان مشتاق حیات وحش نیز به فنلاند سفر می‌کنند تا عکس‌های دیدنی از حیوانات در زیستگاه طبیعی خود را در گشت و گذارهای مختلف و مکان های خاص ثبت کنند.

به طور متوسط ​​در هر کیلومتر مربع از فنلاند فقط 18 نفر در فنلاند زندگی می‌کنند. فنلاند کمترین تراکم جمعیت را در اتحادیه اروپا دارد. حیوانات وحشی متعددی در این گستره کم جمعیت احساس می‌کنند که در خانه خود هستند؛ برخی از گونه‌ها حتی فقط در فنلاند وجود دارند! یکی از دو گونه فوک آب شیرین در سراسر جهان داخل کشور فنلاند وجود دارد که تقریباً منقرض شده بود. به لطف اقدامات حفاظتی متعدد، جمعیت آن‌ها در سال‌های اخیر بیش از دو برابر شده است. سنجاب پرنده که در اتحادیه اروپا فقط در فنلاند و استونی یافت می‌شود، نیز از حفاظت ویژه برخوردار است.

طبیعت فنلاند
طبیعت فنلاند

شفق قطبی در لاپلند

دیدن شفق قطبی در لیست ارزوهای افراد زیادی وجود دارد زیرا تنها 2 درصد مردم دنیا این پدیده شگفت انگیز را از نزدیک مشاهده کرده‌اند. برخی از افراد به قدری جذب رنگ‌های زنده در آسمان شب می‌شوند که نمی‌توانند چشم از دیدن آن بردارند. لاپلند مکان مناسبی برای تماشای شفق قطبی است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در لاپلند شفق قطبی حدود 200 شب در سال قابل مشاهده است.

شفق قطبی در لاپلند
شفق قطبی در لاپلند

نکات مهم هنگام گردش در طبیعت فنلاند

  • در امتداد سواحل فنلاند، بدون مسیر مشخص، قدم بزنید و هوای سرد و مرطوب را عمیقاً نفس بکشید تا آرامش خاصی در وجودتان احساس کنید. اغلب در نزدیکی سواحل کافه‌هایی وجود دارند که نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای در این کافه‌ها خالی از لطف نخواهد بود.
  • قلعه تاریخی Suomenlinna را از دست ندهید. این قلعه یک سازه تاریخی بسیار مهم است که در گذشته نقطه استراتژیک کشور بوده است. در حال حاضر با یک موزه بزرگ بببیندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • کلیسای جامع را فراموش نکنید. این کلیسا کلید شکل گیری تاریخ و هویت هلسینکی در نظر گرفته شده و از معماری خاصی برخودار است.
  • به نمایشگاه‌های خارق‌العاده و متنوع موزه هنر مدرن کیاسما سر بزنید.
  • در ردیف‌های بازار سرپوشیده قدیمی که مملو از غذاهای لذیذ است، بگردید و حتماً سوغاتی بخرید.
  • اجازه دهید با یک تور دوچرخه‌سواری که قبلاً کرایه کرده‌اید، لحظات خوشی برای خود بسازید زیرا ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری زیادی در این شهر وجود دارد. شناخت کشور فنلاند و تماشای طبیعت آن از این طریق لذت دیگری دارد.
  • ماهی خود را بگیرید، زیرا در مناطق مشخص شده می‌توانید کاملا رایگان ماهی بگیرید. با این حال به یاد داشته باشید که نمی‌توانید بیش از سه ماهی از یک گونه در روز صید کنید.
  • هر ساختمان مسکونی (از جمله ساختمان‌های آپارتمانی) دارای یک اتاق بخار یا سونا است. سونا یک سنت بسیار قدیمی در کشور فنلاند است و ارزش امتحان کردن را خواهد داشت.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *