آب و هوای فنلاند

آب و هوای فنلاند چگونه است؟ راهنمای کامل آب و هوای فنلاند

در هنگام سفر یا مهاجرت به کشورهای دیگر باید اطلاعات لازم در مورد آب و هوای آن‌ها را مطالعه کنید. آب و هوای فنلاند دارای شرایط خاصی است که ممکن است با تصور شما تفاوت زیادی داشته باشد. به طور کلی کشور فنلاند یکی از کشورهایی است که دارای آب و هوای معتدل سرد است. این آب و هوای معتدل سرد بیشتر در بخش‌های غرب و جنوب غربی به دلیل قرار گرفتن در دریای بالتیک وجود دارد و در بخش شرق و شمالی کشور آب و هوای قاره‌ای حاکم است. در تابستان آب و هوای قاره‌ای می‌تواند دمای بیش از 30 درجه را تجربه کنند در حالی که جنوب و غرب نسبتاً گرم باقی می‌مانند.

در ماه‌های زمستان حداکثر دمای روزانه در سراسر کشور زیر صفر است. دماهای پایین گاهی اوقات می‌تواند به زیر منفی 40 درجه در شمال برسد و در جنوب این عدد منفی 25 درجه است. دلیل کاهش دما شب‌های قطبی چند هفته‌ای در شمال است که در طی آن دوره، خورشید طلوع نمی‌کند. بیشترین میزان بارندگی در فنلاند از ژوئن تا اکتبر است. میزان بارندگی سالانه در جنوب فنلاند بین 600 تا 700 میلی متر بر متر مربع بوده و میزان بارندگی در شمال و شمال شرق کمتر است.

بهترین زمان سفر به فنلاند

ماه‌های تابستانی فنلاند با روزهای طولانی و هوای گرم برای تعطیلات و انجام تفریحاتی مانند پیاده روی یا قایق‌رانی در دریاچه‌های متعدد فنلاند مناسب است اما زمستان نیز با برف فراوان، شب‌های طولانی و شفق قطبی که گاهی قابل مشاهده است، جذابیت‌های خود را دارد. به طور کلی آب و هوا فنلاند کاملاً متنوع است و این کشور با قرار گرفتن در منطقه ساحلی قاره اوراسیا، آب و هوای معتدل و قاره‌ای دارد.

آب و هوای فنلاند متغیر است و می‌تواند خیلی سریع تغییر کند، که برای مناطق اسکاندیناوی کاملا معمول است. هنگام وزش باد از سمت غرب، هوا به طور کلی در اکثر مناطق فنلاند گرم و صاف است. فنلاند در منطقه‌ای واقع شده که توده‌های هوای گرمسیری و قطبی در آن قرار دارند، بنابراین آب و هوای فنلاند به سرعت تغییر کرده، به خصوص در ماه‌های زمستانی. قابل به ذکر است که آب و هوای فنلاند آنقدرها هم که فکر می‌کنید سرد نیست. درجه حرارت توسط جریان هوای گرم اقیانوس اطلس و همچنین توسط دریای بالتیک افزایش می یابد.

در تابستان هوای فنلاند بسیار عالی است. در جنوب فنلاند و مرکز فنلاند، آب و هوای تابستانی معتدل و گرم است درست مانند سایر بخش‌های جنوب اسکاندیناوی، در حالی که زمستان‌های فنلاند طولانی و سرد است. در بخش‌های شمالی فنلاند، هر سال می‌توانید بیش از 90 روز برف روی زمین پیدا کنید. معتدل‌ترین آب و هوای فنلاند در زمستان در بخش جنوب غربی در میان جزایر بی شمار دریای بالتیک یافت می‌شود.

آب و هوای فنلاند همچنین بسته به ماه سفر بسیار متفاوت خواهد بود زیرا هوای فنلاند در ماه جولای گرم‌ترین و در فوریه سردترین هوا است. فوریه همچنین خشک ترین ماه فنلاند است، در حالی که هوای آگوست مرطوب‌ترین زمان سال است.

بدترین زمان برای سفر به فنلاند

بدترین زمان برای سفر به فنلاند معمولاً از نوامبر تا مارس است. در این بازه زمانی روزها کوتاه بوده و نور خورشید ضعیف است. گردشگران شفق قطبی را در اوج فصل سرد در شمال تجربه می‌کنند و برای علاقمندان به این پدیده، بهترین زمان سفر در همین دوران است. مناطق جنوبی از دسامبر تا فوریه سرد است.

مناطق محبوب در فنلاند

اگر بخواهیم با توجه به تغییرات آب و هوا شهرهای مختلف کشور فنلاند را رتبه بندی کنیم، محبوب‌ترین آن‌ها شهرهای زیر خواهند بود.

شهر هلسینکی

هلسینکی به لطف جریان‌های دریای بالتیک و اقیانوس اطلس شمالی بسیار گرمتر از آن چیزی است که بسیاری فکر می‌کنند. میانگین دما در ماه‌های ژانویه و فوریه حدود 23 درجه فارنهایت (منفی 5 درجه سانتیگراد) است. فصل برفی هلسینکی که در بخش جنوبی کشور واقع شده است، بسیار کوتاه‌تر از سایر نقاط کشور است. مانند بسیاری از نقاط کشور، هلسینکی روزهای طولانی تابستان و آفتاب بسیار کم در زمستان را تجربه می کند. میانگین دمای تابستان 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) است.

شهر تامپره

تامپره در جنوب فنلاند واقع شده است. آب و هوای این شهر بین آب و هوای مرطوب قاره‌ای و آب و هوای نیمه قطبی متغیر است. فصل برف معمولاً از اواخر نوامبر تا اوایل آپریل ادامه دارد. میانگین دمای روزانه 62 درجه فارنهایت (17 درجه سانتیگراد) در ماه جولای و 21 درجه فارنهایت (منفی 6 درجه سانتیگراد) در ژانویه است.

شهر اولو

اولو یکی از شمالی‌ترین شهرهای بزرگ جهان است. این شهر زمستان‌های‌ سرد و برفی و تابستان‌های کوتاه و گرم با میانگین دمای سالانه ۳۷ درجه فارنهایت (۳ درجه سانتی‌گراد) دارد. اولو هر سال تقریباً در ماه‌های جولای و آگوست پذیرای بارش باران است.

لاپلند فنلاند

شمالی‌ترین منطقه فنلاند دارای آب و هوای نیمه قطبی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است. دسامبر تا فوریه بهترین زمان برای سفر به لاپلند فنلاند است زیرا این منطقه برای مسافرانی که به دنبال دیدن شفق قطبی هستند، بهترین انتخاب خواهد بود. میانگین دما در ماه دسامبر در حدود 16 درجه فارنهایت (منفی 9 درجه سانتی‌گراد) است اما گاهی اوقات می‌تواند تا منفی 22 درجه فارنهایت (منهای 30 درجه سانتی‌گراد) کاهش یابد. فصل برفی از اکتبر تا اواسط می ادامه دارد. تابستان گرم‌تر بوده و دمای آن بین 50 تا 60 درجه فارنهایت (10 تا 15 درجه سانتیگراد) متغیر است.

بهار در فنلاند

میانگین دمای فنلاند در طول بهار افزایش پیدا کرده و در بیشتر مناطق این کشور حدود 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتی‌گراد) است. در اواسط آپریل اکثر مناطق فنلاند در حال تجربه بهار هستند، حتی اگر هنوز برف در مناطق شمالی کشور روی زمین وجود داشته باشد باز هم آب و هوای فنلاند بسیار دلنشین است. دریاچه‌ها معمولاً تا ماه می در نواحی داخلی فنلاند پر از آب می‌شوند. روزها نیز در طول بهار طولانی‌تر شده که باعث می‌شود تفریحات خارج از منزل بسیار لذت بخش‌تر شوند.

تابستان در فنلاند

تابستان هم جز فصل‌هایی است که آب و هوای فنلاند بسیار دلنشین است. در جنوب و مرکز فنلاند، آب و هوای تابستانی مانند سایر بخش‌های جنوب اسکاندیناوی، معتدل و گرم است. جولای گرم‌ترین ماه برای بازدید بوده و همچنین زمانی است که طولانی‌ترین روزها را تجربه خواهید کرد. در طول “شب‌های سفید” تابستان، می‌توان بیش از 20 ساعت نور روز را تجربه کرد. دقت داشته باشید که فنلاند می‌تواند حتی در تابستان خنک باشد. همیشه کمی لباس‌های گرم‌تر به همراه داشته باشید.

پاییز در فنلاند

در فصل پاییز و در شهرهای شمالی فنلاند، باریدن برف غیر معمول نیست. تا نوامبر، بادهای شدید و کولاک ممکن است رخ دهد. از اکتبر تا دسامبر نیز بارانی و سرد است و دما در شمال نزدیک به انجماد است. این زمان ایده آلی برای سفر به فنلاند نیست. دما در پاییز به میزان قابل توجهی کاهش یافته و این فصل حتی می‌تواند در مناطق خاصی از کشور برفی باشد. در این فصل یک لباس ضد آب و همچنین یک کت سنگین، دستکش، روسری و کلاه بپوشانید.

زمستان در فنلاند

زمستان‌های فنلاند برفی، مرطوب و سرد است. لاپلند از اکتبر تا می هوای برفی را تجربه می‌کند، در حالی که جنوب فنلاند کمی معتدل‌تر بوده و چهار تا پنج ماه زمستان را تجربه می‌کند. با وجود آب و هوای سرد، زمستان یکی از محبوب‌ترین زمان‌ها برای سفر به فنلاند است. مسافران به بسیاری از پیست‌های اسکی کشور مراجعه کرده و در فعالیت‌های زمستانی مانند سورتمه سواری با سگ و ماهیگیری روی یخ شرکت می‌کنند.

شفق قطبی و خورشید نیمه شب در فنلاند

فنلاند چندین پدیده طبیعی منحصر به فرد را در خود جای داده است که نظر هر گردشگری را به خود جلب خواهد کرد. خورشید نیمه شب در طول تابستان رخ داده و منجر به نور تقریبا مداوم روز می‌شود؛ این بدان معناست که خورشید غروب نکرده و در تمامی ساعات روز هوا روشن است. در طرف مقابل این موضوع، فنلاند نیز شب‌های قطبی را تجربه می‌کند که طی آن مناطق خاصی در ماه‌های زمستان همیشه تاریک بوده و نور خورشید را تجربه نمی‌کنند.

فنلاند به ویژه در لاپلند، مقصد محبوبی برای دیدن شفق قطبی است. این نمایش نور طبیعی رنگارنگ که شفق قطبی نیز نامیده می‌شود، تقریباً 200 شب از سال در فنلاند قابل مشاهده است. در فنلاند حتی اقامت گاه‌هایی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهند در زیر سقف‌های شیشه‌ای دراز کشیده و به تماشای شفق قطبی بنشینید.

آب و هوای فنلاند در ماه‌های مختلف
ماه میانگین دما بارندگی ساعات روشنایی روز
January 30 F 2.0 inches 7 hours
February 29 F 1.4 inches 9 hours
March 35 F 1.5 inches 12 hours
April 46 F 1.3 inches 15 hours
May 58 F 1.5 inches 17 hours
June 65 F 2.2 inches 19 hours
July 71 F 2.5 inches 18 hours
August 68 F 3.1 inches 16 hours
September 58 F 2.2 inches 13 hours
October 48 F 3.0 inches 10 hours
November 39 F 2.8 inches 8 hours
December 33 F 2.3 inches 6 hours

 

خطرات آب و هوای فنلاند

فنلاند با خطرات آب و هوایی عمدتاً به شکل طوفان برفی، سیل و بهمن مواجه است. سیل بیشتر در فصل بهار پس از آب شدن برف اتفاق می‌افتد. سدهای یخی در بسیاری از مناطق به سیلاب‌های زمستانی ختم می‌شوند. سیل در سال 2013 ده میلیون یورو خسارت به مناطق مختلف وارد کرد. به طور کلی در کشور فنلاند سیل دلیل اصلی تخلیه مسکونی و تخریب اموال است. طوفان‌های بزرگ در زمستان اغلب جاده‌ها را غیر قابل عبور می‌کند. دید در هنگام کولاک ضعیف بوده و چندین مورد آسیب به خطوط برق به دلیل سقوط درختان وجود دارد. طوفان‌ها زندگی روزمره را با ایجاد ترافیک هوایی، قطارها و .. دچار اختلال کرده و سفرهای جاده‌ای را خطرناک می‌کنند.

آب و هوای فنلاند در ماه‌های مختلف
آب و هوای فنلاند در ماه‌های مختلف

 

آب و هوای فنلاند در ژانویه

ژانویه سردترین ماه سال در فنلاند است که روزها و شب‌های سردی دارد. شفق قطبی در روزهای بسیار سرد قابل مشاهده است. میانگین دما در ایوالو و رووانیمی در شمال لاپلند در منطقه یخی منفی 17.8 درجه سانتی‌گراد تا منفی 7.8 درجه سانتی‌گراد است.

آب و هوای فنلاند در ماه فوریه

ماه فوریه در فنلاند سرد بوده و دما و نور آفتاب کمی افزایش می‌یابد. میانگین دما در شمال بین منفی 17.2 درجه سانتیگراد و منفی 7.8 درجه سانتیگراد است، در حالی که دمای جنوب بین منفی 8.3 درجه سانتیگراد تا منفی 0.6 درجه سانتیگراد (30.9) متغیر است.

آب و هوا در ماه مارس

ماه مارس ادامه زمستان سرد در فنلاند است که در بیشتر مناطق پوشش برفی دارد. عمق برف در این ماه اغلب به بالاترین میزان خود می‌رسد. میانگین دمای هلسینکی در محدوده منفی 3.9 درجه سانتیگراد تا 2.2 درجه سانتیگراد بوده و اکثر شب‌ها زیر صفر هستند.

آب و هوا در ماه آوریل

آوریل فصل بهار را در جنوب فنلاند، آلند و مجمع الجزایر جنوب غربی به ارمغان می‌آورد. فصل بهار در شمال 45 روز و  در سواحل جنوبی 65 روز ادامه دارد. میانگین دمای روزانه بین 0 درجه سانتیگراد تا 8.9 درجه سانتیگراد ثبت می‌شود زیرا آفتاب روزانه به 7 ساعت افزایش می‌یابد.

آب و هوای فنلاند در ماه می

ماه می فصل بهار را به شمالی‌ترین نقاط لاپلند می‌آورد. در این ماه روزها در بیشتر مناطق فنلاند معتدل است، اما شب‌ها یخبندان است. میانگین دمای رووانیمی بین 0 درجه سانتیگراد تا 13.9 درجه سانتیگراد متغیر بوده و در 45 درصد مواقع آسمان صاف است.

آب و هوا در ماه ژوئن

ژوئن آغاز تابستان زیبا در فنلاند با روزهای گرم و شب‌های سرد است. میانگین دمای روزانه در طول فصل گرما به طور مداوم بالای 10 درجه سانتیگراد باقی می‌ماند. تابش آفتاب هم به بیش از 9 ساعت در روز می‌رسد.

آب و هوا در ماه جولای

جولای معمولاً گرم‌ترین ماه فنلاند است زیرا دما در داخل کشور به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. موج گرما در اوج تابستان رخ می‌دهد، اما به ندرت بیش از 8 روز در یک دوره زمانی ادامه می‌یابد.

آب و هوای فنلاند در ماه آگوست

آگوست مرطوب‌ترین ماه فنلاند است، با میانگین بارندگی 76.2 میلی متر (3 اینچ) در بیشتر مناطق. میانگین دما در هلسینکی و تورکو بین 12.8 درجه سانتیگراد تا 20 درجه سانتیگراد با 9 ساعت آفتابی روزانه خواهد بود.

آب و هوا در ماه سپتامبر

سپتامبر در فصل کوتاه پاییز فنلاند قرار داشته و میانگین دمای روزانه آن بین 4.4 درجه سانتیگراد تا 10 درجه سانتیگراد است.

آب و هوا در ماه اکتبر

اکتبر آغاز زمستان سرد در بسیاری از مناطق فنلاند است. شب‌ها در بیشتر نقاط کشور به جز جنوب زیر صفر است. اولو دمای سرد را در محدوده 1.1 درجه سانتیگراد تا 6.1 درجه سانتیگراد ثبت کرده و 45.7 میلی متر (1.8 اینچ) بارندگی را تجربه می‌کند.

آب و هوا در نوامبر

آفتاب روزانه در ماه نوامبر تقریباً 1 ساعت طول می‌کشد زیرا 70٪ تا 80٪ مواقع آسمان ابری باقی می‌ماند. نور روز در نیمه دوم ماه به کمتر از 4 ساعت در نزدیکی دایره قطب شمال و به 6.5 ساعت در جنوب و غرب کاهش می‌یابد.

آب و هوا در ماه دسامبر

دسامبر اوج زمستان در فنلاند است که در طول روز و شب درجه حرارت زیر صفر است. آسمان بین 71 تا 85 درصد مواقع ابری است و دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و دریاها اغلب یخ می‌زنند.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *