بررسی کامل دوره پرستاری و بهیاری فنلاند

در سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای اروپایی با کمبود شدید نیروی کار در حوزه پرستاری و بهیاری مواجه شده‌اند. در فنلاند نیز به‌همین ترتیب، کمبود پرستار (به‌طور فزاینده‌ای) آشکار است. عواملی نظیر بازنشستگی پرستاران، نبود نیروی کار جدید، نیاز به نیرو در بخش مراقبت از سالمندان و افراد ناتوان (در خانه) منجر به تمایل زیاد این کشورها به جذب نیروی کار در حوزه پرستاری و بهیاری شده است. به‌همین خاطر با ارائه دوره پرستاری و بهیاری فنلاند، فرصت مناسبی برای مهاجرت پرستاران و علاقه‌مندان به این رشته فراهم است.

تحصیل پرستاری در فنلاند از طریق دوره‌های آمیس، امکان مهاجرت به این کشور و اقامت در آن را به‌راحت‌ترین شیوه ممکن فراهم ساخته است. دوره پرستاری و بهیاری (Practical Nurse) آمیس فنلاند نه تنها برای افراد دارای مدرک یا تجربه در حوزه پرستاری بلکه برای تمام افراد بالای 18 سال که هیچ پس‌زمینه‌ای در این حوزه ندارند نیز مناسب است.

بنابراین شما عزیزانی که به حوزه مراقبت از سلامت و خدمات اجتماعی علاقه‌ دارید، با شرکت در دوره‌ پرستاری آمیس به‌صورت رایگان می‌توانید دانش و تجربه که برای تخصص در این حوزه نیاز دارید را کسب کنید تا کار خود را در مراکز درمانی، مراکز آموزشی مراقبت از سلامت، مراکز مراقبت و توان‌بخشی سالمندان، مراقبت‌های خانگی یا بخش‌های بستری و بهداشتی شروع نمایید.

در ادامه این مطلب، دوره پرستاری و بهیاری (Practical Nurse) فنلاند را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد. بنابراین در صورتی‌که تمایل به تحصیل در این رشته و مهاجرت به فنلاند دارید، با ما همراه باشید.

پیش‌نیازهای ورود به رشته پرستاری و بهیاری در فنلاند

قبل از هر چیزی بهتر است که پیش‌نیازهای ورود به این رشته را بررسی کنیم:

  • حداقل سن 18 سال
  • دارا بودن مدرک تحصیلی دیپلم یا بالاتر
  • مدرک زبان فنلاندی سطح 2 (B1.2 level)
  • سلامت جسم و روان برای تحصیل و کار به‌عنوان یک پرستار
  • عدم سوءپیشینه

باتوجه به این‌که یکی از پیش‌نیازهای ورود به حوزه پرستاری در فنلاند سلامت جسم و روان است، در ادامه به برخی محدودیت‌ها و موانع پذیرش دانشجو در این رشته اشاره خواهیم کرد:

  • اختلالات روحی: روان‌پریشی درمان نشده، اختلال افسردگی شدید فعلی با هر نوع اختلال روحی دیگری که توانایی و عملکرد شما در یک محیط آموزشی عملی را مختل می‌کند.
  • اختلالات اسکلتی- عضلانی: صدمات یا شرایط محدود کننده‌ای که سلامت جسمی شما را مختل می‌کند و مانع انجام وظایف و تمرینات عملی شما خواهد شد.
  • بیماری‌های پوستی ناتوان کننده: ابتلا به برخی از بیماری‌های پوستی مانند راش مزمن که فرد را از انجام وظایف و تکالیف آموزشی باز می‌دارد.
  • اعتیاد: سوءمصرف مواد یا اعتیادهای مشکل سازی که وضعیت جسمی و روحی فرد را مختل می‌کند.
دوره پرستاری و بهیاری فنلاند
دوره پرستاری و بهیاری فنلاند

موسسه‌های حرفه‌ای دارای دوره پرستاری و بهیاری (Practical Nurse)

از آن‌جایی که نیاز شدید به نیروی کار در حوزه مراقبت از سلامت وجود دارد، موسسه‌های حرفه‌ای متعددی در فنلاند وجود دارند که به زبان فنلاندی و انگلیسی، دانشجویان خارجی را برای کسب تخصص در این حوزه آماده می‌کنند.

بنابراین دانشجویان هر یک از دانشجویان می‌توانند یکی از موسسه‌ها را انتخاب نمایند و نسبت به اخذ پذیرش اقدام کنند.

لازم به ذکر است که دانشجویان تنها می‌توانند یکی از دوره‌های هر یک از موسسات آموزشی را انتخاب نمایند. در صورتی‌که شما دوره پرستاری و بهیاری را جهت مهاجرت تحصیلی به فنلاند انتخاب کرده‌اید، سه موسسه حرفه‌ای در شهرهای مختلف فنلاند امکان پذیرش شما به‌عنوان دانشجوی خارجی را دارند:

1.    دوره پرستاری و بهیاری STEP Education در شهرهای  Järvenpää و Pieksamäki

STEP-KOULUTUS یا STEP Education یک موسسه آموزشی خصوصی است که توسط Kirkkopalvelut اداره می‌شود و سالانه دوره‌های متعددی را در حوزه سلامت، حوزه‌های اجتماعی و انسانی برگزار می‌کند.

این دانشکده نزدیک به ۱۰۰ نفر کادر آموزشی دارد و تعداد دانش آموزان آن نیز هر ساله به ۱۱۰۰ نفر می‌رسد. علاوه‌بر این، سالانه هزاران دانش‌آموز نیز در دوره‌های کوتاه مدت و ویژه STEP Education  ثبت نام می‌کنند.

دوره پرستاری و بهیاری STEP Education شامل مهارت‌های جامع این حوزه است و دانش‌آموزان را برای ورود به بازار کار پرستاری به‌طور حرفه‌ای آماده می‌کند.

برنامه آموزشی دوره پرستاری STEP Education :

برنامه درسی این دوره آموزشی دربرگیرنده رشد خوب و فعالیت بالا، بهبود وضعیت سلامت و ظرفیت‌هاست. در کنار این موارد، مهارت‌هایی نظیر مهارت‌های ارتباطی و تعاملی، مهارت‌های ریاضی و مهارت‌های اجتماعی و کاری نیز جزو برنامه‌های آموزشی است.

در بخش تخصصی دوره پرستاری نیز دانش‌آموزان پس از گذراندن دروس پایه باید برای ادامه تحصیل خود، یکی از حوزه‌های زیر را به‌عنوان تخصص خود انتخاب نمایند:

  • حوزه مراقبت از افراد معلول
  • حوزه مراقبت و پرستاری
  • حوزه مراقب و توان‌بخشی افراد کهن‌سال

در صورتی‌که پس از انتخاب تخصص خود، با مشاهده شرایط کاری و توانایی‌های خود تصمیم به تغییر تخصص خود داشته باشید، می‌توانید با مشاوران آموزشی مجموعه ارتباط برقرار کنید و برای تغییر حوزه تخصصی خود اقدام کنید.

حین تحصیل در دوره پرستاری STEP Education، دانش‌آموزان باید دوره کارآموزی خود را حتما بگذرانند تا به‌عنوان یک پرستار حرفه‌ای و آماده به خدمت فارغ‌التحصیل شوند.

مزیت‌های شرکت در دوره‌های مجموعه آموزشی استپ رشته پرستاری:

  • تحصیل رایگان
  • دوچرخه رایگان
  • ناهار رایگان در مدرسه
  • خوابگاه رایگان بدون پرداخت قبض برق و آب
  • دانش‌آموزان مستقر در خوابگاه، در روزهای هفته از دوشنبه تا جمعه، از ماه آگوست تا ماه می هر سال، صبحانه، ناهار و شام رایگان دریافت میکنند.
موسسه‌های حرفه‌ای دارای دوره پرستاری و بهیاری
موسسه‌های حرفه‌ای دارای دوره پرستاری و بهیاری

2.    دوره پرستاری و بهیاری Riveria در شهرهای Joensuu، Lieksa و Kitee

ریوریا (Riveria) یکی از بزرگترین آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای در فنلاند است که سالانه دانش‌آموزان خارجی زیادی در دوره‌های تخصصی آن شرکت می‌کنند. دوره‌های آموزشی ریوریا شامل مطالب آموزشی، کار عملی و فعالیت‌های بین‌المللی است.

برنامه تحصیلی دوره پرستاری و بهیاری Riveria بدین ترتیب است که فرد طی سال‌های اولیه، اصول پایه کار پرستاری را فرا می‌گیرد. سپس در سال‌های آخر تحصیل، حوزه‌های تخصصی این رشته را دنبال می‌کنند.

حوزه‌های تخصصی شامل واحدهای اختیاری رشته پرستاری است که هر فرد بسته به علاقه و مهارت‌هایی که دارد می‌تواند حوزه تخصصی مدنظرش را انتخاب نماید.

بخش مهمی از آموزش دوره پرستاری ریوریا شامل کارآموزی در حین تحصیل است. بنابراین آموزش تئوری و عملی حین کار به شما کمک می‌کنند تا به‌عنوان یک پرستار حرفه‌ای فارغ‌التحصیل شوید.

مزایای پذیرش در رشته پرستاری در ریوریا:

  • تحصیل رایگان
  • ناهار رایگان در مدرسه
  • امکان کارآموزی حین تحصیل
  • امکان اشتغال به کار بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی

3.    دوره پرستاری و بهیاری LAPPIA در شهرهای Lieksa و Kitee

دانشکده فنی حرفه‌ای Lappia یا (Ammattiopisto Lappia) یکی از برگزارکنندگان دوره پرستاری و بهیاری است که این امکان را برای دانش‌آموزان فراهم می‌سازد تا در محیطی حرفه‌ای تحصیلات خود را تکمیل کنند. یکی از مزیت‌های اصلی دانشکده لاپیا فعالیت‌های بین‌المللی آن است.

عملیات‌ها و همکاری‌های بین‌المللی، بخشی طبیعی از فعالیتهای روزانه دانشکده فنی حرفه‌ای لاپیا است که تأثیر بسیار شایانی در یادگیری و زندگی کاری شما به‌عنوان یک پرستار خواهد داشت.

علاوه‌بر دوره پرستاری، دانشکده لاپیا در 5 شاخه دیگر نیز پذیرش دارد. به‌همین خاطر در هر دوره تحصیلی 3500 دانشجو در کنار 260 کادر آموزشی حرفه‌ای مشغول تحصیل هستند.

دانشجویان پس از اتمام دوره و اخذ مدرک از دانشکده فنی حرفه‌ای Lappia می‌توانند برای تحصیل در دیگر رشته‌ها، دانشکده‌های سطح متوسطه و حتی دانشگاه‌های خارج از کشور فنلاند نیز اقدام کنند. بنابراین با اخذ مدرک معتبر این دانشکده می‌توانید برای کار یا تحصیل در مقاطع بالاتر اقدام کنید.

تخصص‌ها و حوزه‌های دانشجویان در LAPPIA Education:

  • مراقبت از کودکان و آموزش نوجوانان: با انتخاب این حوزه، فرد آموزش‌های لازم در زمینه رشد کودک، کمک به حفظ سلامت، آموزش کودک و والدین تحصیل خواهد کرد.
  • سلامت ذهن و سوءمصرف مواد: افرادی که تمایل داشته باشند گرایش سلامت ذهن و اعتیاد را انتخاب کنند، مطالب آموزشی مربوط به حفظ سلامت ذهن و جلوگیری از سوء مصرف مواد را در این دوره دریافت می‌کنند و سپس می‌توانند در مراکز مربوطه مشغول به‌کار شوند.
  • مراقبت و توان‌بخشی سالمندان: نحوه مراقبت از سالمندان، شناسایی قابلیت سالمندان و کمک به افزایش بهره‌وری آن‌ها جزو موارد آموزشی این حوزه است.
  • پرستاری و مراقبت: در صورتی‌که هدف شما از شرکت در دوره پرستاری لاپیا، حضور در مراکز درمانی و اورژانس است باید حوزه پرستاری و مراقبت را انتخاب کنید. در این حوزه مطالب آموزشی مربوط به بهبود سلامت مراجع و مراقبت از آن‌ها خواهد بود.
  • مراقبت از افراد معلول: به‌عنوان پرستاری که باید توانایی مراقبت از معلولان را داشته باشد، باید آموزش‌های در زمینه شناسایی و بالا بردن ظرفیت‌های فردی و اجتماعی افراد معلول را دریافت کنید. همچنین شما در زمینه بالا بردن توانایی افراد معلول در انجام کارهای‌شان نیز آموزش‌های لازم را خواهید دید.

مزیت‌های شرکت در رشته پرستاری لاپیا، عبارتند از:

  • تحصیل رایگان
  • ناهار رایگان در مدرسه
  • موقعیت‌های شغلی مثل کارآموزی حین تحصیل
  • امکان داشتن شغل بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی
  • امکان ادامه تحصیل رایگان در مقاطع بالاتر در فنلاند

مطالب آموزشی دوره پرستاری و بهیاری (Practical Nurse)

مطالب آموزشی دوره پرستاری و بهیاری آمیس فنلاند در قالب تسک‌های آموزشی، کار گروهی و پروژه‌ای، کلاس‌های مدرسان این حوزه، آموزش در گروه‌های کوچک و یادگیری در حین کار به دانشجویان منتقل می‌شود. بنابراین، طی 3 الی 5 روز کلاس و تمرین در هفته، دانشجویان مطالب آموزشی را دریافت می‌کنند.

آموزش‌های تئوری و عملی دوره پرستاری و بهیاری به شما در کسب مهارت‌های جامع و حرفه‌ای کمک می‌کند.

مدت زمان تحصیل در دوره پرستاری و بهیاری فنلاند

مدت زمان تحصیل در دوره پرستاری فنلاند برای هر شخص بسته به توانایی‌ها و تجربه‌ای که دارد متفاوت است. در حالت کلی مدت تحصیل بین 2 الی 3 سال (حداکثر 4 سال) است. مدت زمان تحصیل توسط برنامه توسعه شایستگی شخصی (PCDP) باتوجه به مطالعات قبلی، تجربه کاری و نیازهای تحصیلی هر فرد تعیین می‌شود.

بنابراین، افرادی که در زمینه پرستاری یا بهیاری سابقه کار داشته باشند، مدت زمان تحصیل آن‌ها بسیار کوتاه (کمتر از 1 سال) خواهد بود. در نتیجه، این افراد می‌توانند بعد از اتمام دوره و کسب مدرک، سریعا پوزیشن شغلی مدنظرشان را پیدا کنند و مشغول به‌کار شوند.

مدت زمان تحصیل در دوره پرستاری و بهیاری فنلاند
مدت زمان تحصیل در دوره پرستاری و بهیاری فنلاند

آینده شغلی دوره پرستاری و بهیاری (Practical Nurse)

آینده شغلی پرستاران (Practical Nurse) را می‌توانیم به دو بخش مراقبت از سلامت و مراقبت‌های اجتماعی تقسیم کنیم. در هر دو حالت نیاز به نیروی آماده به خدمت وجود دارد و دانش‌آموزان بعد از فارغ‌التحصیلی باتوجه به تخصص و علایق خود می‌توانند شغل مدنظرشان را انتخاب کنند.

پرستاران در بیمارستان‌ها، مراکز مراقبت از سلامت، مراکز مراقبت خانگی، خانه‌های سالمندان و مسکونی، مراکز نگهداری از افراد معلول و کم‌توان مشغول به کار شوند.

برخی از این مراکز دولتی هستند و استخدام‌ها توسط شهرداری انجام می‌شود. همچنین امکان کار برای کارفرمایان خصوصی نیز وجود دارد و هر یک از پرستاران بسته به شرایط زندگی خود می‌توانند مرکزی مناسب برای شروع کار خود را انتخاب نمایند.

همچنین این امکان برای پرستاران وجود دارد که خویش‌فرما یا کارآفرین شوند. این دسته از پرستاران به‌کمک سرمایه‌ای که در اختیار دارند یک مرکز مراقبت از سلامت تأسیس می‌کنند.

شرایط کاری پرستاران در فنلاند

فنلاند به دلیل بالا بودن سطح رفاه و کیفیت زندگی، کشوری مناسب برای مهاجرت محسوب می‌شود. به‌همین خاطر شرایط کاری اکثر شغل‌ها مناسب است. پرستاران نیز به‌همین ترتیب از نظر تجهیزات بیمارستانی، ساعت کاری و جو محیط کار نیز از رفاه خوبی برخوردارند.

  • تجهیزات بیمارستانی: فنلاند دارای یکی از کارآمدترین سیستم های مراقبت‌ از سلامت در جهان است که چندین شرکت راه حل‌های دیجیتالی (استفاده از هوش‌مصنوعی در صنعت پزشکی) را برای افزایش کارایی ارائه می‌دهند.
  • جو کار: کارفرمایان در جلسات کاری، نظرات کارکنان در مورد جو محیط کار را دریافت می‌کنند و همواره در تلاشند تا با ایجاد تغییرات مثبت، جو مناسبی را برای کارمندان ایجاد کنند.
  • ساعت کاری: ساعت کاری در فنلاند بسته به نوع کار متفاوت است اما در حالت کلی شیفت‌های شب زودتر شروع می‌شوند و طولانی‌تر هستند، به‌همین خاطر دستمزد پرستاران در شیفت شب بیشتر خواهد بود.

حقوق پرستاران در فنلاند

پرستاری جزو بهترین شغل ها در فنلاند است و همان‌طور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره کردیم، در حال حاضر نیاز شدید به نیروی کار در این حوزه وجود دارد. بنابراین با اخذ مدرک دوره دوره پرستاری و بهیاری (Practical Nurse) می‌توانید شغل موردنیاز خود را  به‌راحتی پیدا کنید. همچنین در حین تحصیل نیز می‌توانید به‌عنوان کارآموز به‌صورت پاره‌وقت مشغول به کار شوید. باتوجه به نیاز بالایی که در این حوزه وجود دارد، حقوق مناسبی نیز برای کار پرستاری در فنلاند در نظر گرفته شده است.

حقوق پرستاران در فنلاند از 2910 یورو (کمترین میانگین) تا 8720 یورو (بالاترین میانگین) متغیر است و می‌توان گفت که به‌طور متوسط حقوق پرستاران 4530 یورو خواهد بود.

میزان دقیق حقوق پرستاران به عوامل مختلفی نظیر ساعات اضافه‌ کاری، شیفت‌های شب، شیفت‌های آخر هفته و غیره بستگی دارد. بنابراین هر فرد باتوجه به نوع کار انتخابی خود و توانایی‌هایی که دارد، می‌تواند درآمد مناسبی را در حوزه پرستاری کسب کند.

مدرک زبان لازم برای شرکت در دوره پرستاری و بهیاری

همانند سایر دوره‌های آمیس شما به دو زبان فنلاندی و انگلیسی می‌توانید یادگیری زبان فنلاندی را آغاز کنید. چرا که تحصیل به زبان فنلاندی خواهد بود و در واقع رایگان بودن دوره‌های آمیس کاملا به این موضوع بستگی دارد که شما مدرک زبان فنلاندی را دریافت کرده باشید.

ما در فنلاندکیو در کنار شما هستیم تا در طول 40 هفته زبان فنلاندی را به دو روش دلخواه خود یعنی فنلاندی به انگلیسی  یا فنلاندی به فنلاندی یاد بگیرید.

در صورتی‌که تسلط خوبی بر زبان انگلیسی(در حد آیلتس 5.5) دارید، می‌توانید نسبت به یادگیری زبان فنلاندی اقدام کنید. در این حالت تدریس به زبان انگلیسی خواهد بود.

افرادی که تسلط خوبی بر زبان انگلیسی ندارند نیز می‌توانند با شرکت در دوره یادگیری زبان فنلاندی (تدریس به زبان فنلاندی) زبان این کشور را یاد بگیرند و پس از اخذ مدرک زبان فنلاندی (B1.2 level) نسبت به ثبت‌نام و شرکت در دوره Practical Nurse اقدام کنند. مدرک زبان فنلاندی سطح میانی B1.2 نشان می‌دهد که فرد مهارت مکالمه طبیعی در شرایط معمولی، کاری و اوقات فراغت را دارد.

تحصیل رایگان در فنلاند مستلزم یادگیری زبان این کشور است و شما پس از تسلط در سطح میانی می‌توانید در رشته مدنظرتان تحصیل کنید.

دوره یادگیری زبان فنلاندی در هر دو حالت 40 هفته‌ای خواهد بود. بنابراین شما عزیزان می‌توانید بعد از گذراندن دوره 40 هفته‌ای نسبت به اخذ مدرک زبان فنلاندی  B1.2 اقدام کنید.

تیم فنلاندکیو در تمامی مراحل اخذ پذیرش از جمله یادگیری زبان فنلاندی در کنار شما خواهد بود، بنابراین تنها کافیست برنامه‌ریزی خود را به‌درستی انجام دهید و  بدون هیچ استرسی به آینده تحصیلی خود فکر کنید.

شرایط مهاجرت تحصیلی و اقامت در فنلاند

شرایط مهاجرت تحصیلی با شرکت در دوره‌های آمیس را می‌توان به دو گروه از افراد تقسیم کرد:

  • افراد مجرد بالای 18 سال

اخذ پذیرش و ویزا برای افراد بالای 18 نیز بسیار راحت است و پس از کسب مدرک زبان فنلاندی می‌توانید با اقامت تحصیلی آینده خود را تضمین کنید.

  • افراد متأهل

افراد متأهلی که قصد اخذ پذیرش در دوره پرستاری و بهیاری یا سایر دوره‌ها را دارند، می‌توانند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود نیز ویزا اخذ کنند. بنابراین امکان مهاجرت خانوادگی به فنلاند را نیز خواهید داشت و تنها برای فرزندان بالای 18 سال خود نمی‌توانید ویزا دریافت کنید.

مدارک و هزینه مهاجرت تحصیلی به فنلاند از طریق دوره‌های آمیس

اقامت فنلاند از طریق تحصیل در رشته پرستاری جزو کم‌هزینه‌ترین روش‌های مهاجرت به این کشور است. شما برای شرکت در دوره پرستاری آمیس فنلاند هیچ هزینه‌ای صرف نخواهید کرد و تحصیل شما به زبان فنلاندی کاملا رایگان خواهد بود.

تنها هزینه‌ای که شما برای اخذ مدرک پرستاری فنلاند صرف می‌کنید، هزینه مربوط به یادگیری زبان فنلاندی است. بنابراین در سایر مراحل مربوط به ثبت‌نام و تحصیل شما هیچ هزینه‌ای تحت عنوان شهریه دوره صرف نخواهید کرد.

مزیت فوق‌العاده دوره‌های آمیس این است که شما با دانستن زبان فنلاندی می‌توانید به‌عنوان یک دانش‌آموز خارجی به‌صورت کاملا رایگان در این دوره‌ها شرکت کنید.

مدارک مورد نیاز عبارتند از:

  • مدارک هویتی
  • مدرک زبان فنلاندی (2 level)
  • آخرین مدرک تحصیلی (مدرک دبیرستان یا بالاتر)
  • عدم سوءپیشنه
  • سوابق واکسیناسیون
  • ویدیوی معرفی/ انگیزشی به زبان فنلاندی

سوابق واکسیناسیون مورد نیاز برای شرکت در دوره پرستاری و بهیاری

سوابق واکسیناسیون یکی از مدارکی است که برای اخذ پذیرش و تحصیل پرستاری در فنلاند نیاز دارید. بنابراین شما باید سوابق واکسیناسیون که شامل واکسن‌های زیر است را ارائه دهید:

  • MPR
  • هپاتیت ب
  • آبله مرغان
  • کووید

جمع‌بندی

نحوه پذیرش، شرایط اقامت و زندگی در فنلاند از طریق تحصیل در رشته پرستاری و بهیاری (Practical Nurse) را به‌طور کامل بررسی کردیم. در صورتی‌که در حال حاضر به‌عنوان پرستار یا بهیار دارای تجربه کاری هستید یا به کسب تخصص در این حوزه علاقه دارید، تنها کافیست با کارشناسان تیم فنلاندکیو تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

توجه: برای ثبت‌نام در دوره‌های آمیس روی دکمه زیر کلیک کنید!

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *