کار بعد از تحصیل در فنلاند | چگونه بعد از فارغ‌التحصیلی در فنلاند کار پیدا کنیم؟

در هر ترم تحصیلی افراد زیادی برای تحصیل به کشور فنلاند مهاجرت می‌کنند تا بر پایه سیستم آموزشی قوی این کشور بتوانند به شغل رویایی خود نزدیک‌تر شوند. فنلاند شرایط بسیار عالی برای دانشجویان فراهم کرده و امکانات متعددی را در اختیارشان قرار می‌دهد. حضور در دانشگاه‌های فنلاند شما را برای بازار کار آماده خواهد کرد و در صورت علاقه می‌توانید پس از اتمام دوره تحصیلی خود، شروع به کار کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی شرایط کار بعد از تحصیل در فنلاند بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

 شرایط کار بعد از تحصیل در فنلاند

اگر قصد دارید پس از تحصیل در کشور فنلاند مانده و شروع به کار کنید، باید با قوانین کار بعد از تحصیل در فنلاند آشنایی پیدا کنید.

  • اگر در دانشگاه‌های فنلاند تحصیل می‌کنید، پس از اتمام تحصیل خود می‌توانید تا یک سال (حداکثر) در کشور فنلاند بمانید و به دنبال شغلی مناسب برای خود باشید.
  • برای اینکه پس از اتمام دانشگاه برای ماندن در فنلاند دچار مشکل نشوید، بهتر است پیش از فارغ التحصیلی مقدمات لازم را انجام دهید.
  • برای کسب اقامت کاری پس از تحصیل ارائه مدارکی نظیر پاسپورت، مدارک تحصیلی، تمکن مالی و … اهمیت دارد.
  • برای اینکه شانس بیشتری برای کار بعد از تحصیل در فنلاند پیدا کنید، بهتر است به زبان سوئدی یا فنلاندی مسلط باشید.

برای اخذ اقامت کاری پس از تحصیل به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • پاسپورتی که حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.
  • مدرکی که اقامت دانشجویی فعلی شما را ثابت کند.
  • فرمی که برای تمدید ویزا پر شده است.
  • در صورت وجود قرارداد استخدام، ارائه آن ضروری است.

شرایط بازار کار کشور فنلاند

پیش از اینکه تصمیم به کار در کشور فنلاند بگیرید، باید همه جوانب را سنجیده و با توجه به بازار کار فنلاند گام‌های بعدی را بردارید. با توجه به رشد اقتصادی کشور فنلاند و کسب و کارهایی که هر روزه شکل می‌گیرند، جایگاه‌های شغلی زیادی برای مهندسین فناوری، نیروهای نظافتی، خدماتی، حسابداران و … وجود دارد. شغل‌هایی نظیر پزشکی و پرستاری هم همیشه پر تقاضا بوده و در کشورهای مختلف می‌توان با تکیه بر آن‌ها اقامت کاری گرفت. میانگین حقوق در کشور فنلاند 4700 یورو در ماه است که البته بسته به شغل این مقدار کمتر یا بیشتر می‌شود.

از لحاظ فرهنگ کاری، فنلاند یکی از بهترین‌ها در دنیا است. در کشور فنلاند تعادل بین کار و زندگی اهمیت زیادی داشته و بیشتر شرکت‌ها به کارمندان خود اجازه می‌دهند، ساعات کار انعطاف‌پذیری داشته باشند. هر شخص به خوبی وظایف خود را انجام داده و هیچ مسئولیت اضافه‌ای بر دوش سایر همکاران نمی‌گذارد. مدیران در کشور فنلاند خود را هم رده کارمندان دانسته و ارتباط برقرار کردن با آن‌ها سخت نخواهد بود.

مشاغل مورد نیاز در کشور فنلاند

در حالت کلی، فرصت‌های شغلی زیادی در کشور فنلاند وجود دارد که می‌توانید بسته به علاقه و رشته تحصیلی خود، شغل مناسبی پیدا کنید اما اگر به دنبال شغلی هستید که بیشتری تقاضا را داشته باشد، می‌توانید به مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات یا پرستاری، آموزش و … بپردازید.

پرتقاضاترین مشاغل فنلاند در حال حاضر عبارتند از:

  • مهندسین برق و مکانیک
  • جوشکار
  • نقش و نجار
  • مهندس فناوری اطلاعات، توسعه دهنده بازی و برنامه نویس
  • مدرس دانشگاه، مدرسه و مربی مهد کودک
  • پزشک
  • پرستار
  • نظافتچی
  • آشپز
  • مهندس شیمی

البته لازم به ذکر است که بسته به شغل انتخابی شما، حقوق دریافتی هم متغیر خواهد بود. به طور مثال جراحان به طور میانگین سالانه 84,000 یورو درآمد دارند، در حالی که استاد کالج 59,700 یورو دریافت می‌کند. مشاغل زیادی هم وجود دارند که حقوق پرداختی آن‌ها در ماه کمتر از 5000 یورو است ولی شامل درآمدهای دیگری مثل انعام، پاداش و غیره می‌شوند.

نحوه پیدا کردن کار پس از تحصیل در فنلاند
نحوه پیدا کردن کار پس از تحصیل در فنلاند

نحوه پیدا کردن کار پس از تحصیل در فنلاند

برای پیدا کردن کار پس از تحصیل در کشور فنلاند، خود دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید کمک زیادی به شما خواهد کرد. دانشگاه‌های کشور فنلاند ارتباط بسیار خوبی با شرکت‌های مختلف داشته و می‌توانند دانشجویان خود را برای کار به آن‌ها معرفی کنند. در واقع زمانی که در اواخر تحصیل به فکر پیدا کردن کار در فنلاند هستید، می‌توانید موضوع را با دانشگاه در میان گذاشته تا کمک‌های لازم را به شما ارائه دهند. شانس شما در این روش بیشتر از زمانی است که از کشوری دیگری برای کار در فنلاند درخواست ارسال می‌کنید.

در کنار دانشگاه‌ها، موسسات کاریابی مختلفی هم وجود دارند که می‌توانند به دانشجویان کمک کنند مناسب‌ترین شغل را با توجه به رشته تحصیلی خود پیدا کنند. برای کمک گرفتن از این موسسات باید رزومه، اطلاعات تحصیلی و شغل مورد نظر خود را ارائه داده تا بسته به فرصت‌های شغلی، بهترین گزینه را به شما معرفی کنند. از جمله این کاریابی‌ها می‌توان به voxtel.fi، adecco.fi، eezy.fi و carrot.fi اشاره کرد که در وب‌سایت هر کدام می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری را مطالعه کنید.

در حالت کلی نیازی نیست حتما برای کار بعد از تحصیل در فنلاند به یک کاریابی مراجعه کنید. خود دانشگاه به شما در تمام مسیر کمک زیادی خواهد کرد اما اگر فکر می‌کنید شانس شما در کاریابی بیشتر خواهد بود، می‌توانید از این روش برای پیدا کردن شغل استفاده کنید.

چند سال پس از شروع کار در کشور فنلاند می‌توان تابعیت گرفت؟

تعداد سال‌های تحصیل شما در کشور فنلاند به عنوان سال‌های اقامتی محاسبه نخواهد شد، در نتیجه نمی‌توان پس از چهار سال تحصیل اقدام به دریافت اقامت دائم کرد. شخص غیر فنلاندی پس از چهار سال کار کردن در این کشور پرداخت کامل بیمه و مالیات، می‌تواند برای گرفتن اقامت دائم اقدام نماید. در سال پنجم امکان ثبت درخواست برای تابعیت وجود دارد. در طول مدت کار در کشور فنلاند باید تمامی قوانین را اجرا کرده و به خوبی با شرایط زندگی در این کشور سازگار شده باشید تا بتوانید اقامت دائم بگیرید.

دانش زبان فنلاندی ضروری است؟

بیشتر مردم فنلاند با زبان انگلیسی آشنا بوده و برای برقراری ارتباط و صحبت کردن در محیط کاری، دانستن این زبان کافیست اما اگر می‌خواهید فرصت‌های شغلی بیشتری داشته باشید، توصیه می‌کنیم حتما به سطح خوبی از زبان فنلاندی برسید. با دانش زبان فنلاندی کارفرما اعتماد بیشتری به شما کرده و می‌تواند مطمئن باشد که در برقراری ارتباط با سایر افراد شرکت مشکلی ایجاد نخواهد شد.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *