هزینه‌های تحصیل در فنلاند

شرایط تحصیل در فنلاند چگونه است؟

کشورهای شمال اروپا از جمله فنلاند، به دلیل سیستم آموزشی قوی و فرهنگ منحصر به فرد خود شناخته شده‌اند. حتی اگر برای تحصیل در خارج از کشور به دنبال یک تجربه کاملاً جدید هستید، تحصیل در فنلاند را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این کشور در حال حاضر خانه برخی از بهترین دانشگاه های اروپا بوده و در سال 2019 به عنوان شادترین کشور جهان انتخاب شد.

بررسی اجمالی تحصیل در فنلاند

در فنلاند فرصت‌های زیادی برای تحصیل وجود دارد؛ از کلان شهر ساحلی هلسینکی گرفته تا شهر تاریخی دانشگاهی تورکو و شهر جذاب تامپره که هر کدام از آن‌ها دارای دانشگاه‌هایی قوی و خاصی هستند که لذت تحصیل شما را چند برابر می‌سازند. فنلاند دارای یک سیستم آموزشی معتبر جهانی بوده و یکی از جوان‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای اروپا محسوب می‌شود. جالب است بدانید که اکنون بیش از 20000 دانشجو در فنلاند مشغول به تحصیل بوده و 5500 تعداد از این دانشجویان، خارجی هستند. بنابراین اگر به دنبال آموزش درجه یک هستید و در عین حال می‌خواهید فرهنگ جالب نوردیک را در شادترین کشور روی زمین تجربه کنید، دانشگاه‌های فنلاند را انتخاب کنید.

فنلاند جذابیت منحصر به فردی برای دانشجویان بین المللی دارد که به دنبال ادامه تحصیل هستند. آموزش با کیفیت، استقلال تحصیلی و خدمات حمایتی متمرکز بر محصلین بهترین مزایایی خواهد بود که می‌توانید از سمت یک کشور دیگر دریافت کنید. بر اساس گزارشات، فنلاند به عنوان یکی از نوآورترین کشورها از نظر آموزش عالی و برنامه‌های آموزشی رتبه بندی شده و در کنار سطح علمی بالا، رضایت دانش‌آموزان و دانشجویان از زندگی در این کشور بسیار بالاست.

دانشگاه های فنلاند

به طور کلی 13 دانشگاه دولتی در فنلاند وجود دارد که تمرکز همه آن‌ها بر تحقیقات علمی و آموزش بیشتر برای دانشجویان معطوف شده است. بسیاری از کشورهای اروپایی از سیستم انتقال اعتبار اروپایی (ECTS) برای تعیین کمیت تعداد واحدهای تحصیلی در آموزش عالی استفاده می‌کنند و این سیستم در فنلاند نیز استفاده می‌شود.

در سیستم آموزش عالی فنلاند سه دسته مدرک وجود دارد:

  • دوره لیسانس آکادمیک یا حرفه‌ای که سه سال طول می‌کشد و شامل 180 واحد ECTS (سیستم انتقال اعتبار اروپایی) می ‌باشد.
  • دوره دکترا معمولاً چهار سال طول می‌کشد و در طی آن آموزش‌های بیشتری به دانشجویان داده شده و فرصت آزمایش عملی بیشتری را بدست می‌آورند.
  • دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در فنلاند باید هزینه های تحصیلی خود را بپردازند که از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌های فنلاند به دانشجویانی که شهریه می‌پردازند کمک مالی ارائه میدهند، بنابراین هنگام انتخاب دانشگاه حتما در مورد این موضوع نیز تحقیق کنید.

بهترین دانشگاه‌های فنلاند عبارتند از :

  • دانشگاه هلسینکی
  • دانشگاه آلتو
  • دانشگاه تامپره
  • دانشگاه اولو
  • دانشگاه تورکو
  • دانشگاه فنلاند شرقی
هزینه‌های تحصیل در فنلاند
هزینه‌های تحصیل در فنلاند

هزینه‌های تحصیل در فنلاند

هنگام تخمین هزینه تحصیلات آینده خود در فنلاند باید دو موضوع را در نظر بگیرید. اگر دانشجوی کشورهای غیر اتحادیه اروپا هستید، باید هزینه‌های تحصیل و همچنین هزینه‌های زندگی روزانه خود را در نظر داشته باشید. چنانچه از خارج از اتحادیه اروپا به فنلاند سفر می‌کنید، باید برای دوره‌های لیسانس و فوق لیسانس که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، شهریه پرداخت کنید. متوسط ​​شهریه سالانه بین 4000 تا 18000 یورو خواهد بود. وب سایت هر دانشگاه می‌تواند به شما کمک کند تا از هزینه دوره مورد نظر خود مطلع شوید. صرف نظر از کشور مبدا، هیچ شهریه‌ای برای دانشجویان دکترا وجود ندارد.

دانشگاه‌های دولتی فنلاند برای دانشجویان اتحادیه اروپا/سوئیس رایگان بوده و این امر فنلاند را به یکی از محبوب‌ترین کشورها برای تحصیل تبدیل می‌کند. به عبارت دیگر به جای نگرانی در مورد میزان پولی که باید برای دانشگاه بپردازید، می‌توانید از آن پول برای تامین هزینه‌های زندگی یا شاید سفر خود استفاده کنید.

همانطور که اشاره شد دانشجویان غیر اتحادیه اروپا باید شهریه بپردازند. بسته به رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر شما، شهریه معمولا بین 4000 تا 18000 یورو در سال است. برای مثال دانشگاه تورکو را در نظر بگیرید؛ دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا بین 2000 تا 12000 یورو در هر سال تحصیلی باید به دانشگاه پرداختی داشته باشند.

هزینه زندگی در فنلاند

صرف نظر از جایی که برای تحصیل در خارج از کشور انتخاب می‌کنید، بسیار مهم است که از قبل بودجه ای برای تحصیل خود در نظر بگیرید. انتظار می‌رود هر دانشجو علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه‌های زندگی خود را نیز بپردازد. هزینه های ماهانه زندگی دانشجویی (شامل غذا، مسکن، حمل و نقل، بیمه و .. ) از 700 تا 900 یورو متغیر است. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که هزینه زندگی در شهرهای بزرگ بیشتر است.

هزینه اتحادیه دانشجویی سالانه بین 80 تا 100 یورو است که باید توسط همه دانشجویان دانشگاه پرداخت شود. دانشجویان دانشگاه های علمی کاربردی (FH) می‌توانند به اتحادیه های دانشجویی مشابه بپیوندند. زمانی که به اتحادیه دانشجویی ملحق می‌شوید، یک کارت تخفیف دریافت خواهید کرد که می‌توانید از آن در غذاخوری و وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

هزینه های ماهانه شما در فنلاند بسته به محل زندگی شما بین 700 تا 900 یورو است. برای دانشجویان، ارزان ترین شهرهای فنلاند لااپرانتا، پوری و تامپره بوده و هلسینکی گران‌ترین شهر است. اجاره ماهانه در هلسینکی بین 980 تا 1580 یورو است و اگر قصد زندگی در این شهر را داشته باشید، باید هزینه بالای مسکن را نیز به هزینه ماهانه اضافه کنید.

هزینه‌های اقامت در فنلاند

در فنلاند هزینه یک اتاق یک نفره در یک آپارتمان دانشجویی بین 160 تا 380 یورو در ماه است. اگر بخواهید یک اپارتمان مستقل بزرگ‌تر اجاره کنید، نیاز به هزینه بیشتری خواهید داشت. اگر به دنبال آپارتمانی برای اجاره یا به دنبال اشتراک آپارتمان هستید، باید این کار را بر اساس معیارهایی مانند نزدیکی به مرکز شهر، نزدیکی به محل تحصیل و … انجام دهید. علاوه بر صرفه جویی در پول، اشتراک آپارتمان با سایر دانشجویان یا هم اتاقی‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا با افراد جدید ملاقات کرده و معاشرت کنید.

هزینه مواد غذایی در فنلاند

بسته به شرایط شهر انتخابی، باید ماهیانه بین 200 تا 250 یورو برای خرید مواد غذایی در سوپرمارکت های محلی خرج کنید. سوپرمارکت‌های تخفیف دار می‌توانند به شما کمک کنند تا در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید. هزینه وعده های غذایی رستورانی در فنلاند معمولا بین 11 تا 60 یورو متفاوت خواهد بود.

هزینه حمل و نقل در فنلاند

انتخاب وسایل حمل و نقل عمومی توسط اکثر دانشجویان، بهترین گزینه برای صرفه جویی در هزینه‌هاست. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر بین 35 تا 50 یورو در ماه برای دانشجویان هزینه داشته اما کرایه یک ماشین برای پنج روز حدود 230 یورو هزینه دارد. حتی اگر نزدیک به محوطه دانشگاه زندگی نمی‌کنید، اگر دوست دارید پیاده روی کنید و از هوای تازه لذت ببرید، می‌توانید در خیابان‌های فنلاند قدم بزنید.

بورسیه تحصیلی در فنلاند

برنامه های تحصیلی در فنلاند ممکن است هزینه های تحصیل متفاوتی داشته باشند. دانشجویان بین المللی باید در فنلاند شهریه بپردازند، اما دانشجویان اتحادیه اروپا می‌توانند به صورت رایگان تحصیل کنند. البته تعدادی برنامه بورس تحصیلی وجود دارد که می‌تواند به کمک هزینه تحصیل شما در خارج از کشور کمک کند. زمانی که تصمیم گرفتید برای تحصیل به فنلاند سفر کنید، برنامه های مختلف بورسیه را بررسی کنید.

البته لازم به ذکر است که اکثر پیشنهادات بورسیه فقط تا حدی هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهند و در بیشتر موارد، از دانشجویان بین المللی خواسته می‌شود تا تمام هزینه‌های زندگی خود را خودشان تامین کنند. اگر برای پوشش هزینه تحصیل خود به کمک نیاز دارید، درخواست برای یک برنامه بورسیه تحصیلی را در نظر بگیرید. امکان درخواست بورسیه تحصیلی در تمام مؤسسات دولتی فنلاند موجود است، بنابراین راهی عالی برای صرفه جویی در هزینه تحصیل شماست.

کارآموزی و کارآموزی در فنلاند

دوره های کارآموزی و مشاغل تابستانی در فنلاند برای فارغ التحصیلانی که به دنبال شغلی در رشته تحصیلی خود هستند، فراوان است. این امکانات تعهد فنلاند به ایده‌ها و دیدگاه‌های جدیدی که متخصصان جوان به محیط کار می‌آورند را نشان می‌دهد. یک دوره کار آموزی در فنلاند می‌تواند به شما در یافتن شغل جدید در آینده کمک کند. چندین شرکت برتر فنلاندی با شعبه هایی در سرتاسر جهان وجود دارند که شما می‌توانید پس از گذراندن دوره کارآموزی در یکی از این شرکت‌ها کار کنید. کارآموزی در فنلاند چیزی بیش از راهی برای تقویت رزومه شماست و خودش به نوعی یک تجربه آموزشی است.

شرایط تحصیل در فنلاند چگونه است؟
شرایط تحصیل در فنلاند چگونه است؟

کار در فنلاند

بسته به محل زندگی و عادات شخصی شما، دانش آموزان باید بین 700 تا 1000 یورو در ماه برای غذا، مسکن، حمل و نقل، بیمه و سایر ملزومات هزینه کنند. خوشبختانه مجوز اقامت در فنلاند به شما اجازه می‌دهد تا 25 ساعت در هفته کار کنید. اگر به دنبال شغل دانشجویی یا شغل تمام وقت پس از فارغ التحصیلی هستید، شرکت‌های مختلفی وجود دارند که در پیدا کردن شغل به کمک شما خواهند آمد.

درخواست ویزای دانشجویی برای تحصیل در فنلاند

ویزا برای تحصیل در فنلاند الزامی است. هر آنچه  باید در مورد فرآیند درخواست ویزای دانشجویی بدانید و مدارکی که برای ورود به کشور و تحصیل  نیاز دارید را از قبل تهیه کنید. بسته به اینکه اهل کجا هستید، ممکن است برای تحصیل در فنلاند به ویزای دانشجویی (مجوز اقامت دانشجویی) نیاز داشته باشید. به عنوان یک دانشجو در فنلاند، اگر قصد دارید بیش از دو سال در کشور اقامت داشته باشید، باید برای تمدید ویزای دانشجویی خود اقدام کنید.

دانشجویان کشورهای شمال اروپا

هیچ محدودیتی برای تعداد دانشجویانی که از سوئد، نروژ، ایسلند یا دانمارک، برای تحصیل در فنلاند وجود ندارد. دانشجویان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس واجد شرایط حضور در دانشگاه‌های فنلاند بدون گذراندن فرآیند وقت گیر اداری هستند. شهروندان اتحادیه اروپا و EEA پس از ورود به کشور، قبل از اینکه بتوانند برای حق اقامت درخواست دهند، نیازی به درخواست ویزا یا اجازه اقامت ندارند.

دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا

دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا ممکن است قبل از ورود به فنلاند نیاز به درخواست ویزای مسافرتی و اجازه اقامت دانشجویی داشته باشند. اگر در مورد نیاز به ویزا برای ورود به فنلاند شک دارید، می‌توانید با سفارت تماس گرفته و اطلاعات بیشتری کسب کنید. قبل از اقدام برای ویزا، باید در کالج یا دانشگاه پذیرفته شوید. هنگام درخواست اجازه اقامت برای مقاصد تحصیلی، باید بیمه و منابع مالی کافی نیز داشته باشید. پس از رسیدن به این وضعیت، می توانید تا 25 ساعت در هفته کار کنید. دانشجویان فارغ التحصیل می‌توانند پس از فارغ التحصیلی برای کار یا راه اندازی کسب و کار برای ویزای اقامت یک ساله اقدام کنند.

سوالات متداول

  • آیا تحصیل در فنلاند برای دانشجویان بین المللی گزینه خوبی است؟

بله. فنلاند دارای قوی‌ترین سیستم آموزشی دنیاست و تحصیل در این کشور می‌تواند فرصت‌های زیادی برای رشد و پیشرفت بیشتر را فراهم سازد. در اروپا، فنلاند به عنوان بهترین مقصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی شناخته شده و با میانگین امتیاز 9.2 از 10 در صدر این رتبه بندی قرار گرفته است.

  • آیا فنلاند برای زندگی ارزان است؟

به طور کلی،کشورهای شمال اروپا گرانتر از سایر مقاصد اروپایی هستند اما دانشجویان می‌توانند از تخفیف‌های زیادی بهره مند شوند. خرج روزمره، نوع مسکنی که در آن زندگی خواهید کرد، تعداد سفرهایی که قصد انجام آن‌ها را دارید و اینکه آیا به دنبال شغل پاره وقت در خارج از کشور هستید و … میزان هزینه زندگی ماهانه را مشخص خواهد کرد.

  • آیا برای تحصیل در فنلاند باید فنلاندی صحبت کنید؟

فنلاندی ها به دو زبان فنلاندی و سوئدی به عنوان زبان های رسمی صحبت کرده و اکثر موسسات آموزش عالی از فنلاندی به عنوان زبان اصلی آموزش استفاده می‌کنند. فنلاند به عنوان یکی از پنج کشور برتر جهان از نظر مهارت‌های زبان غیر بومی رتبه بندی شده است. بیشتر مردم زبان انگلیسی را متوجه شده و بدون هیچ مشکلی می‌توانید با آن‌ها از طریق زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید. اکثر دانشگاه‌ها دوره‌های زبان فنلاندی یا سوئدی را برای دانشجویانی که می‌خواهند زبان های محلی یاد بگیرند را ارائه می دهند.

  • آیا مردم فنلاند انگلیسی صحبت می کنند؟

اکثر فنلاندی ها به زبان انگلیسی مسلط هستند. طبق آمار رسمی از سال 2012، حداقل 70 درصد از فنلاندی‌ها به زبان انگلیسی مسلط هستند.

  • آیا زندگی در فنلاند امن است؟

یکی از امن ترین کشورهای جهان فنلاند است. در سال 2017 فنلاند امن ترین مکان برای زندگی در جهان معرفی شد.

  • آیا دوره کارشناسی ارشد در فنلاند رایگان است؟

دانشجویان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس دسترسی رایگان به سیستم آموزش فنلاند دارند. تحصیل در فنلاند برای مدرک لیسانس یا فوق لیسانس برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا به دلیل هزینه بالای زندگی گران است اما هزینه‌های تحصیل اغلب برای دوره‌های دکترا رایگان است. هزینه تحصیل سالانه بین 5000 تا 18000 یورو (بدون احتساب هزینه های زندگی) است.

 

برای تحصیل در دوره‌های مختلف مثل دبیرستان، آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای و غیره در فنلاند، کافی‌ست با تیم ما در تماس باشید. همچنین در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم به این مطلب نیز سر بزنید.

 

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *