شرایط مهاجرت به فنلاند چیست؟

شرایط مهاجرت به فنلاند چیست؟

مهاجرت به فنلاند یکی از گزینه‌های مهاجرت برای افرادی است که می‌خواهند به یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مهاجرت کرده و از مزایای یک شهروند اروپایی، برخوردار شوند. افرادی که برای تحصیل، کار و زندگی، به دنبال مقصدی مناسب می‌گردند، حتما کشور فنلاند را به عنوان یکی از مقاصد احتمالی خود برای مهاجرت، در نظر خواهند گرفت.

این کشور یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری و تورم را در میان تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد که این سبب شده تا سالانه افراد بسیاری از سراسر جهان، برای کار به فنلاند بیایند. از طرفی وجود دانشگاه‌های معتبر و حرفه‌ای در این کشور، دانشجویان نخبه زیادی را برای ادامه تحصیلات‌شان به فنلاند می‌کشاند. بازار کاری آماده تا بلافاصله بعد از تحصیل، در آن مشغول شوند، جذابیت مهاجرت به فنلاند را برای دانشجویان، دوچندان می‌کند. یکی از بهترین سیستم‌های بیمه و بهداشت و ثبات اجتماعی و اقتصادی در کنار سطح رفا بالا زندگی امن و راضی کننده در کشور فنلاند، سبب شده تا این کشور برای سال‌ها، به عنوان یکی از شادترین کشورهای جهان شناخته شود.

اما دلایلی نظیر نزدیکی به قطب شمال و سردی بسیار هوا در کنار تفاوت‌های فرهنگی بسیار و زبانی غیر از انگلیسی، سبب شده تا عده بسیاری، گزینه مهاجرت به فنلاند را در نظر نگرفته و به سایر کشورهای اروپایی سفر کنند.

راه‌های گوناگونی برای مهاجرت به کشور فنلاند وجود دارد. ما در این مقاله شرایط مهاجرت به فنلاند را از طریق هر کدام از این راه‌ها، بررسی خواهیم کرد. با FinlandQ همراه شوید.

شرایط مهاجرت به فنلاند از طریق تحصیل در این کشور

اگر قصد مهاجرت به فنلاند و تحصیل در یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی اسکاندیناوی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و جهان را دارید، باید پیش از آن از شرایطی که پیش از مهاجرت تحصیلی به این کشور وجود دارد، آگاه شوید. برخلاف دانشجویان عضو اتحادیه اروپا، دانشجویان بین‌المللی باید برای تحصیل در کشور فنلاند، هزینه بپردازند. این هزینه، حدودا ده هزار یورو در سال می‌شود که البته بسته به رشته‌ها، حوزه‌ها و دانشگاه‌های مختلف، ممکن است تفاوت داشته باشد. به یاد داشته باشید که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی و مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد، متفاوت خواهد بود و ممکن است بیشتر یا کمتر شود.

اما دانشجویانی که موفق به کسب بورسیه از دانشگاه مورد نظر خود شوند، می‌توانند بدون دغدغه پرداخت هزینه‌های دانشگاه، به فنلاند مهاجرت کنند. آن‌دسته از افرادی که مدرک زبان فنلاندی دارند و علاقه‌مند به تحصیل در رشته زبان فنلاندی هستند، می‌توانند در دانشگاه‌های این کشور به رایگان تحصیل کنند. بنابراین اگر علاقه‌مند به این زبان بوده و مایل به مهاجرت به فنلاند هستید، این نکته را در نظر داشته باشید.

هنگامی که در گام بعدی مهاجرت به فنلاند برای تحصیل در این کشور، به عنوان یک دانشجو در یک موسسه یا دانشگاه تحصیلات عالی فنلاند، قبول شوید، دولت این کشور، برای شما ویزای اقامتی صادر می‌کند که تا مدت تحصیل‌تان معتبر است. اگر تحصیل‌تان به آموزش آنلاین محدود شده و نیازی به حضورتان در کشور فنلاند نیست، این ویزا برای شما صادر نخواهد شد.

نکته‌ای که به آن باید توجه داشت، این است که ویزای اقامتی تحصیلی، تنها در زمانی صادر می‌شود که دوره تحصیلی که در آن شرکت می‌کنید، منجر به دریافت مدرک تحصیلی شود. اگر دوره آموزشی که با آن به فنلاند مهاجرت کرده‌ اید، به مدرک متنهی نمی‌شود، باید ثابت کنید که این دوره ارزش صدور ویزای اقامتی برای شما را خواهد داشت. از دلایلی که ارزش صدور ویزا برای شما در این حالت را ثابت می‌کند، توانایی‌ها و مدارک تحصیلی فعلی شما و همچنین میزان ارزش دوره آموزشی است که در آن شرکت کرده اید.

در هنگام تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند، می‌توانید تا حداکثر 30 ساعت در هفته، به شغلی مشغول شوید. این به شما کمک می‌کند تا هزینه زندگی خود را در دوران تحصیل در کشور فنلاند، کسب کنید و در عین حال با فرهنگ مردم این کشور نیز آشنا شوید. ممکن است کاری که می‌کنید، در برخی هفته‌ها به بیش از حداکثر مجاز سی ساعت در هفته برسد، این تا زمانی که میانگین کل یک سال، از سی ساعت در هفته فراتر نرود، ایرادی ندارد.

 

از شرایط مهم مهاجرت به فنلاند برای افراد محصل، این است که باید در تمام مدتی که در کشور فنلاند اقامت دارند، هزینه کافی برای زندگی در این کشور را داشته باشند. این یعنی باید حداقل 560 یورو به صورت ماهانه در حساب بانکی‌تان وجود داشته باشد تا با آن بتوانید هزینه دانشگاه و نیازهای اولی زندگی خود را بپردازید. برای یک دوره تحصیلی دو ساله در کشور فنلاند، باید حداقل سیزده هزار یورو در حساب بانکی‌تان وجود داشته باشد. به یاد داشته باشید که اگر موفق به اخذ بورسیه از دانشگاه مورد نظرتان شده‌اید، این هزینه کمتر خواهد بود.

پیش از تصمیم به مهاجرت به فنلاند از طریق تحصیل در این کشور، به نیاز دانشگاه‌های آن توجه داشته باشید. زبان فنلاندی از نیازمندی‌های برخی از دانشگاه‌هاست. اما می‌توان با ارائه مدرک تافل یا آیلتس، در بسیاری از دانشگاه‌های فنلاند، به زبان انگلیسی تحصیل کرد، بنابراین پس از انتخاب دانشگاه، حتما وب‌سایت مربوط به آن را بررسی کرده تا از ملزومات مربوط به رشته تحصیلی‌تان آگاه شوید.

شرایط مهاجرت به فنلاند از طریق کار و سرمایه‌گذاری در این کشور

مشاغل زیادی در کشور فنلاند هستند که کمبود نیرو در آنها بسیار حس می‌شود. این تنها مشاغل حوزه فناوری اطلاعات، نظیر برنامه‌نویسی نیست که نیازمند افراد متخصص هستند. سالانه افراد زیادی از خارج از مرزهای این کشور، به فنلاند مهاجرت کرده و در زمینه‌هایی نظیر آشپزی، مکانیک و حوزه سلامت، مشغول به کار می‌شوند. دکترها و پرستارهای غیر فنلاندی بسیاری به فنلاند آمده و زندگی و کار خود را در این کشور ادامه داده اند.

همچون تحصیل در این کشور، برای مهاجرت به فنلاند از طریق کار نیز باید مجوز اقامت دریافت کنید. برای کسب این اقامت باید درخواست خود را به صورت آنلاین در وب‌سایت Enterfinland.fi یا با مراجعه به سفارت، ثبت کنید.

افرادی که پیشتر مهاجرت به فنلاند از طریق تحصیل را انتخاب کرده بودند و حالا تحصیل‌شان در این کشور پایان یافته، می‌توانند مجوز اقامت خود را به مدت شش تا دوازده ماه تمدید کرده تا در این مدت شغلی مناسب برای خود پیدا کنند. در صورت یافتن شغل، ویزای کار در کشور فنلاند را دریافت خواهند کرد.

افرادی که سابقه تحصیل در کشور فنلاند را ندارند، می‌توانند با پیشنهاد کار و دعوت‌نامه کارفرمای فنلاندی به فنلاند مهاجرت کنند. برخی از مشاغل نظیر برنامه‌نویسی، نیازی به زبان فنلاندی ندارند و همین‌که به انگلیسی مسلط باشید، برای کارفرما و دولت فنلاند کافی است. در کل بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی نیازمند متخصص، از زبان انگلیسی در محیط کارشان استفاده می‌کنند. اما بعضی مشاغل دیگر همچون دکترها، پرستارها و سایر کارکنان حوزه سلامت، نیازمند تسلط بر زبان فنلاندی هستند. توصیه می‌کنیم حتما ملزومات شغل خود در کشور فنلاند را پیش از گرفتن تصمیم، در نظر بگیرید.

موسساتی که به شما پیشنهاد کار دهند و نیازمند توانایی شما در حوزه‌های مدنظرشان باشند، معمولا شما را در فرآیند کسب اقامت و مستقر شدن در کشور فنلاند، یاری می‌کنند. حتما پس از دریافت پیشنهاد از مجموعه ای در فنلاند، وب‌سایت مخصوص آنها و مشخصات‌شان را در شبکه‌های اجتماعی نظیر Linkdin بررسی کرده و تا جای ممکن درباره آنها تحقیق کنید تا از صحت پیشنهاد خود، مطمئن شوید و گام‌های بعدی خود برای مهاجرت به فنلاند را بردارید.

کمبود نیروی کار ماهر و متخصص در کشور فنلاند بسیار حس می‌شود، بنابراین اگر توانایی لازم در شغل مورد نظر دولت فنلاند را داشته باشید، به راحتی می‌توانید مهاجرت به فنلاند به عنوان نیروی کار را در گزینه‌های خود برای مهاجرت قرار دهید.

اگر از سرمایه کافی برخوردارید و می‌خواهید به فنلاند مهاجرت کنید. نیازی به قرارداد کاری نخواهید داشت. در چنین وضعیتی می‌توانید گزینه مهاجرت به فنلاند از طریق سرمایه‌گذاری در این کشور را بررسی کنید. می‌توان با کارآفرینی و ایجاد مجموعه‌ای سودآور، اقامت این کشور را دریافت کنید. فنلاند یکی از قوی‌ترین اقتصادها را در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا داراست، بنابراین نگرانی بابت به نتیجه نرسیدن مجموعه خود بخاطر شرایط اقتصادی، نداشته باشید.

به یاد داشته باشید که صرفا تاسیس یک مجموعه و سرمایه‌گذاری در آن کافی نبوده و برای اخذ اقامت فنلاند، شما و موسسه‌تان باید برخی شرایط را رعایت کنید.

مجموعه‌ای که تاسیس کرده‌اید باید مجوزهای لازم را کسب کرده و به صورت قانونی ثبت شده باشد. علاوه بر این، باید ثابت شود که مجموعه شما، به سودآوری کافی رسیده است. یکی از مهم‌ترین شرایطی که در بررسی وضعیت مجموعه تاسیس شده شما، در نظر گرفته می‌شود، این است که کسب و کار شما نباید خطری برای سلامت و بهداشت عمومی و امنیت جامعه ایجاد کرده باشد. از طرفی شما نیز باید گذرنامه معتبری داشته باشید.

در صورت داشتن تمام شرایط ذکر شده می‌توانید پس از چهار سال، برای اقامت دائم و شهروندی فنلاندی را به دولت فنلاند درخواست دهید و مراحل خود برای مهاجرت به فنلاند به عنوان یک سرمایه‌گذار را تکمیل کنید. ثبت یک شرکت در فنلاند مزایای بسیاری دارد که به کسب اقامت این کشور محدود نمی‌شود. اگر قصد گسترش مجموعه خود و افزایش سود آن را دارید، می‌توانید از قوانین تجاری و گمرکی آزادی که بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا جریان دارد، بهره‌مند شوید.

 

شرایط مهاجرت به فنلاند از طریق ازدواج با یک شهروند فنلاندی

یکی از راه‌های مهاجرت به فنلاند، ازدواج با یک تبعه فنلاندی یا فردی است که اقامت دائم فنلاند را کسب کرده باشد. اما دولت فنلاند برای جلوگیری از ازدواج‌های صوری و قراردادی، تدابیری اندیشیده و سخت‌گیری بسیاری در این زمینه می‌کند. با این‌حال ازدواج با یک شهروند فنلاندی، یکی از سریع‌ترین راه‌های مهاجرت به فنلاند است.

برای اثبات ازدواج خود و عدم صوری بودن آن به دولت فنلاند باید دو سال با همسر خود که شهروند فنلاند است، زندگی کرده باشید. از طرفی باید ثابت کنید که توانایی تامین هزینه‌های زندگی با همسر خود را دارید. ازدواج شما نیز باید به ثبت قانونی در کشور فنلاند رسیده باشد. صورت رعایت ملزومات ذکر شده، می‌توانید برای اقامت دائم کشور فنلاند اقدام کرده و پس از مدتی مراحل مهاجرت به فنلاند را تکمیل کنید.

تابیعت در کشور فنلاند از سیستم خون پیروی می‌کند. این یعنی کودک متولد شده در فنلاند، تنها در صورتی تابیعت این کشور را دریافت می‌کند که یکی از والدین او، تبعه فنلاند بوده و خون فنلاندی در رگ‌های‌شان جریان داشته باشد. اگر از همسر فنلاندی خود، صاحب فرزند شوید، فرزند شما به صورت خودکار تبعه فنلاند به حساب می‌آید.

در این مقاله، شرایط و ملزومات راه‌های مختلف مهاجرت به فنلاند را بررسی کردیم. تجربیات‌تان از امتحان هر یک از راه‌های ذکر شده و مواجهه با شرایط آنها و نیز سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *