مقایسه سیستم آموزشی ایران با فنلاند

مقایسه سیستم آموزشی ایران و فنلاند

کشور فنلاند برای سال‌های متمادی عنوان برترین سیستم آموزشی در جهان را یدک کشیده. با مقایسه سیستم آموزشی ایران با فنلاند می‌توان به‌راحتی دلیل این موضوع را فهمید. وجود چنین سیستم بی‌همتایی موجب شده تا بسیاری از افراد تنها به دلیل ادامه تحصیل خود و یا فرزندانشان به این کشور مهاجرت کنند. با فنلاندکیو همراه باشید تا به مهم‌ترین تفاوت‌های سیستم آموزشی ایران و فنلاند نگاهی داشته باشیم.

عدم وجود چندین مدرسه مختلف

یکی از مهم‌ترین موارد در زمینه مقایسه سیستم آموزشی ایران با فنلاند، عدم وجود مدارس مختلف در این کشور است. شما نمی‌توانید مدارسی تحت عنوان مدارس خصوصی، استعدادهای درخشان و … پیدا کنید. همه دانش‌آموزان در کلیه مراحل تحصیل خود باید در مدارس دولتی مشغول به‌تحصیل شوند.

حتی فرزند یک شخص ثروتمند با فرزند کسی که در طبقه متوسط زندگی می‌کند همراه هم به یادگیری دروس مختلف در کلاس، می‌پردازند. این امر شاید در نگاه اول چندان پیچیده به نظر نرسد، اما باید گفت که یکی از بدترین ویژگی‌های سیستم آموزشی ایران وجود همین مدراس چندگانه است.

وقتی کل مدارس کشور به یک شکل باشند قاعدتا از یک سیستم آموزشی مشخص شده تبعیت می‌کنند. در نتیجه تمامی دروس ارائه شده پایه‌های مختلف یکسان خواهد بود. این امر به برنامه‌ریزان تحصیلی در سطح کشوری کمک می‌کند تا بتوانند در صورت نیاز امور آموزشی کل کشور را در زمان بسیار کوتاهی تغییر دهند.

علاوه بر این، قرارگیری همه دانش‌آموزان از هر سطح و طبقه‌ای در یک کلاس موجب از بین رفتن اختلافات طبقاتی خواهد شد. هنگامی که فرزند یک فرد ثروتمند و فرزند یک فرد از طبقه متوسط برای خوردن غذا به کافه‌تریای مدرسه مراجعه می‌کنند، هر دوی آن‌ها یک غذا را باید دریافت نمایند و هیچ‌کسی بر دیگری برتری ندارد.

سیستم آموزشی ایران و فنلاند
سیستم آموزشی ایران و فنلاند

برتری معلمان در اجتماع

نمی‌توان از مقایسه سیستم آموزشی ایران با فنلاند صحبت کرد، اما نسبت به احترام ویژه جامعه فنلاند به شغل معلمی حرف نزد. معلمان در این کشور به احترامی همچون پزشکان در ایران دست می‌يابند، البته این موضوع با توجه به علاقه شدید مردم این کشور به ادامه تحصیل کاملاً قابل درک است.

یکی دیگر از دلایل مربوط به این امر را می‌‌توان فرآیند گزینش بسیار سخت معلمان در این کشور دانست. از بین کلیه افرادی که جهت ادامه فعالیت شغلی در حوزه معلمی تقاضای خود را ارائه می‌کنند، تنها ده درصد موفق به قبولی در کلیه تست‌های انجام شده‌، خواهند شد. این امر خود نشان‌دهنده برتری‌های هوشی و استعدادی معلمان در این کشور است.

جالب است بدانید که کلیه افراد فعال در حوزه معلمی باید نسبت به گذراندن یک دوره تخصصی آموزش کنترل هوش هیجانی نیز اقدام کنند. مورد دیگری که در این زمینه باید به آن اشاره کرد، باقی‌ماندن معلمان در حوزه شغلی خود برای یک مدت طولانی است. به‌عنوان مثال، یک فرد کل دوران ابتدایی خود (سه الی شش سال) را تنها با یک معلم سپری خواهد کرد. این امر موجب ایجاد یک رابطه صمیمانه بین هر دو طرف می‌شود، بنابراین این سخت‌گیری‌ها برای انتخاب معلمان کاملاً‌ قابل درک است.

اولین امتحان‌های جدی در سن شانزده سالگی

یکی از موارد مربوط به مقایسه سیستم آموزشی ایران با فنلاند، سن شروع امتحانات بسیار جدی برای دانش‌آموزان است. دانش‌آموزان فنلاند از همان ابتدای تحصیل خود با امتحانات مختلفی روبه‌رو می‌شوند، اما هیچ‌‌یک از این آزمون‌ها جدی نیستند و تأثیری بر ادامه روند تحصیلی آن‌ها نخواهد داشت. به‌عبارتی هیچ استرسی آن‌ها را در سنین کودکی اذیت نخواهد کرد.

اولین امتحان‌های جدی و اثرگذار دانش‌آموزان در سن شانزده سالگی خواهد بود. وجود این سیستم امتحانی موجب شده تا دانش‌آموزان علاقه بیشتری نسبت به یادگیری از خود نشان‌ دهند. علاوه بر این، معلمان تنها به تدریس مباحث موجود در کتاب مشغول نخواهند بود و می‌‌توانند مهارت‌های زندگی را نیز به دانش‌آموزان خود یاد دهند.

بنابراین،‌ باید گفت که عدم استفاده از امتحان‌های پیچیده و نفس‌گیر در سنین پایین نه‌تنها کمکی به پیشرفت کودکان نخواهد کرد،‌ بلکه ممکن است استرس ناشی از این امتحانات آن‌ها را در سال‌های آینده نیز همراهی کند. نتیجه این امر چیزی به جز عدم علاقه جهت ادامه تحصیل نیست.

کم بودن میزان تکالیف

با مقایسه سیستم آموزشی ایران با فنلاند می‌‌توان به این امر پی برد که در سیستم آموزشی این کشور میزان ارائه مشق و تکلیف‌های شبانه به بچه‌ها بسیار کم است. در واقع در این کشور به جای استفاده از انواع مدل‌های ارائه تکلیف، پروسه یادگیری را عموماً‌ به‌وسیله انجام بازی‌های تمرینی و آموزشی انجام می‌دهد. دانش‌آموزان به‌جای یادگیری دروس در منزل به‌وسیله انجام تکالیف، به‌یادگیری دروس مربوطه در کلاس می‌پردازند. این مورد نیز از جذاب‌ترین ویژگی‌هایی محسوب می‌شود که تنها آن را می‌توان در مدارسی همچون مدارس کشور فنلاند مشاهده کرد.

موضوعات درسی متناسب

وقتی صحبت از مقایسه سیستم آموزشی ایران با فنلاند می‌شود،‌ باید به انتخاب موضوعات درسی متناسب با سن دانش‌آموزان نیز اشاره کنیم. در هیچ پایه تحصیلی خاصی در این کشور، دانش‌آموزان به اجبار مباحثی که به سن آن‌ها نمی‌خورد را یاد نمی‌گیرند. مباحث تحصیلی در این کشور معمولاً ساده هستند، اما زمان اختصاص یافته جهت توضیح هر یک از این مسائل بالاست. این امر به دانش‌آموزان کمک می‌کند که بدون استرس مربوط به عدم یادگیری، نسبت به کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد بحث مطرح شده اقدام کنند.

این امر منجر شده که دانش‌آموزان فنلاند وقت خود را به‌جای اتلاف در زمینه یادگیری مباحث بی‌اهمیت، صرف موضوعاتی همچون تحقیقات میدانی کنند. وقتی دانش‌آموز جهت یادگیری یک مبحث خاص نسبت به انجام چنین اموری می‌‌کند،‌ می‌توان مطمئن بود که مبحث مربوطه به خوبی در ذهن او جا گرفته است.

اعتماد به سیستم آموزشی

در ادامه مقایسه سیستم آموزشی ایران با فنلاند باید گفت که کل مردم این کشور به سیستم آموزشی تعیین شده توسط متخصصان امر اعتماد دارند. والدین به‌خوبی می‌دانند که این سیستم آموزشی چیزی به جز افزایش میزان توانایی‌های تحصیلی کودکان آن‌ها را نمی‌خواهد و همه در تلاش هستند تا آینده‌ای فوق‌العاده را برای این کشور رقم بزنند.

همین اعتماد باعث شده که کلیه معلمان در تلاش باشند تا نهایت تلاش خود را جهت کسب اعتماد بیش‌تر والدین به‌کار گیرند. نتیجه این امر چیزی جز تبدیل شدن فنلاند به یکی از برترین کشورهای دارای سیستم آموزشی پیشرفته نیست.

اعتماد به معلمان و ب‌ طور کلی به سیستم آموزشی در این کشور به حدی است که والدین خیال راحتی از بابت حضور ایمن فرزند خود در چنین مکان‌هایی دارند. زمانی که کودک به مدرسه می‌رود، والدین مربوطه مطمئن خواهند بود که او هیچ‌گونه استرسی را تجربه نخواهد کرد و وقتی که از مدرسه باز می‌گردد شوق و اشتیاق او جهت تحصیل افزایش یافته است.

سیستم آموزشی ایران و فنلاند
سیستم آموزشی ایران و فنلاند

امکان ادامه راه‌های مختلف

یکی از مهم‌ترین موارد موجود در زمینه مقایسه سیستم آموزشی ایران با فنلاند، توجه به انتخا‌ب‌های مختلف برای فرزندان در سن شانزده سالگی است. وقتی فرزندی به این سن می‌رسد، سه راه مختلف در برابر وی قرار دارد.

دانش‌آموز می‌تواند برای آمادگی جهت ورود به دانشگاه سه سال دیگر ادامه تحصیل دهد؛ دانش‌آموز می‌‌تواند به سمت یادگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای رود،؛ دانش‌آموز می‌تواند مستقیماً‌ به بازار کار ورود پیدا کند. هر دانش‌آموزی این اختیار را خواهد داشت تا بر اساس استعداد و همچنین علاقه خود یکی از این سه روش را انتخاب کند.

بر اساس آمارهای منتشر شده،‌ بیش از شصت درصد افراد گزینه دوم یعنی ادامه تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای را انتخاب می‌‌کنند. جای تعجبی ندارد که این کشور از صنعتی‌ترین کشورهای اروپایی به‌شمار می‌رود. علاوه بر این،‌ چنین موضوعی موجب می‌شود تا فقط افرادی وارد دانشگاه شوند که به اندازه کافی از بقیه برتر هستند. چنین موضوعی موجب افزایش سطح علمی دانشگاه‌های فنلاند نیز شده است.

افرادی که می‌دانند آینده‌ای در حوزه‌های تحصیلی ندارند، می‌‌توانند از همان سن شانزده سالگی به بازار کار این کشور وارد شوند تا علاوه بر کمک به اقتصاد کشور فنلاند، زندگی خود را بسازند. این در حالی است که دانش آموزان در ایران همواره باید با غول بزرگی به نام کنکور روبه‌رو شوند.

سخن پایانی

کشور فنلاند با داشتن یک سیستم آموزشی بی‌نظیر محیطی را برای کلیه افراد فراهم کرده که بتوانند در راحتی کامل نسبت به ادامه تحصیل خود اقدام کنند. بسیاری از مهاجران خارجی نیز به‌دلیل وجود همین سیستم آموزشی از میان کلیه کشورهای غربی، فنلاند را به‌عنوان مقصد نهایی مهاجرتی خود انتخاب کرده‌اند. شما نیز می‌توانید با مهاجرت به این کشور از سیستم بی‌نظیر آموزشی آن نهایت بهره را ببرید. فرزندان‌ شما نیز در همین سیستم آموزشی به یادگیری دانش می‌پردازند و آینده روشنی در انتظار آ‌ن‌ها خواهد بود.

مهاجرت به کشور فنلاند نیازمند استفاده از خدمات موسسات معتبر مهاجرتی است. در صورتی که قصد مهاجرت به این کشور را دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه فنلاندکیو صحبت کرده و راهنمایی‌ها و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

 

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *