تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در فنلاند

تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در فنلاند ممکن است؟

وجود برخی از برترین دانشگاه‌های جهان در کشور فنلاند موجب شده است که افراد بسیاری علاقه‌مند به تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در این کشور باشند. اگرچه امکان تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در فنلاند برای مهاجرین خارجی وجود ندارد، اما دلیل نمی‌شود که نتوانید از پرداخت هزینه‌های مربوطه معاف شوید. در این مقاله از فنلاندکیو همه چیز را در مورد تحصیل رایگان در فنلاند توضیح می‌دهیم.

تحصیل رایگان در کشور فنلاند

سیستم آموزشی کشور فنلاند امکان تحصیل رایگان از مقطع ابتدایی تا مقطع دکتری را برای همه افراد فراهم آورده است. در واقع یکی از برترین ویژگی‌های سیستم آموزشی این کشور نیز همین مورد محسوب می‌شود. شایان ذکر است که امکان تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در فنلاند برای ساکنین این کشور وجود دارد، اما همان‌طور که گفته شد، مهاجرین خارجی نمی‌توانند از این ویژگی بهره ببرند.

کلیه مقاضیان خارجی برای تحصیل در کلیه مقاطع تحصیلات عالی (به غیر از دکتری) باید شهریه‌های دانشگاه مدنظر خود را به‌طور کامل پرداخت کنند. جالب است بدانید که تا پیش از سال ۲۰۱۷ محدودیت‌های پیچیده‌ای در این زمینه وجود نداشت، اما اکنون همه متقاضیان خارجی باید حتماً نسبت به پرداخت هزینه‌های مربوطه اقدام کنند.

تحصیل رایگان با کارت آبی اتحادیه اروپا

اگرچه امکان تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در فنلاند برای مهاجرین غیرفنلاندی وجود ندارد، اما افرادی که دارای کارت آبی اتحادیه اروپا هستند می‌توانند از این قابلیت بهره ببرند. در واقع این نوع محدودیت برای افرادی که این نوع کارت را دارند، وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، ساکنین کشور سوئیس نیز به‌دلیل وجود قراردادهای تحصیلی بین سوئیس و فنلاند اجازه تحصیل رایگان در این کشور را دارند.

بنابراین، اگر دارای کارت آبی اتحادیه اروپا هستید و یا اقامت کشور سوئیس را به‌دست آورده‌اید، تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در فنلاند برای شما امکان‌پذیر است. به‌طبع پیش از استفاده از این نوع خدمات باید مدارک خاصی هم‌چون مدارک مربوط به اقامت کشور سوئیس و دیگر موارد را ارائه کنید.

پرداخت شهریه در تمامی رشته‌های تحصیلی

یکی از تصورات کاربران در زمینه تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در فنلاند این است که تحصیل رایگان تنها مختص رشته‌های خاصی بوده. باید گفت که این یک تصور کاملاً غلط است. تفاوتی ندارد که رشته مدنظر شما چه رشته‌ای است، زیرا در هرصورت باید شهریه دانشگاه مدنظر را پرداخت کنید.

همه رشته‌های عمومی، مهندسی، انسانی و … شامل این موضوع هستند. در گذشته تحصیل در رشته پزشکی برای برخی از افراد به‌شکل رایگان ارائه می‌شد، اما از سال ۲۰۱۷ به بعد، این نوع تحصیل دیگر برای مهاجران خارجی امکان‌پذیر نبوده است.

استفاده از بورسیه

یکی از بهترین روش‌های موجود که می‌توانید به نوعی از آن برای تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در فنلاند استفاده کنید، بهره‌گیری از بورسیه تحصیلی است. بورسیه تحصیلی در کشور فنلاند به دو شکل مختلف ارائه می‌شود.

بورسیه کامل

در این روش، کلیه هزینه‌های تحصیل شما در کشور فنلاند توسط دانشگاه مربوطه پرداخت می‌شود. در این نوع بورسیه علاوه بر هزینه‌های تحصیلی، مبلغی به‌عنوان کمک هزینه زندگی نیز به شما ارائه خواهد شد. مقدار این مبلغ به دانشگاهی که توانسته‌اید پذیرش آن را دریافت کنید بستگی دارد. این مقدار در دانشگاه‌هایی که بزرگ‌تر هستند بیشتر است. به‌عنوان مثال در دانشگاه هلسینکی به افرادی که بورسیه شده‌اند، در هر ترم تحصیلی چیزی حدود دوازده هزار یورو ارائه می‌شود که رقم بسیار مناسبی به‌شمار می‌آيد.

بورسیه مخصوص شهریه

این نوع بورسیه را می‌توان مدل مختصرتری از بورسیه کامل دانست. درحالی که بورسیه کامل کلیه هزینه‌های تحصیل و زندگی شما را در کشور فنلاند پوشش می‌دهد، در عوض این نوع بورسیه همان‌طور که از نام آن مشخص است، فقط مخصوص پرداخت شهریه خواهد بود. با گرفتن این بورسیه کلیه هزینه‌های مربوط به زندگی هم‌چون هزینه‌های حمل و نقل، خوراک، پوشاک و … باید توسط خود دانشجو پرداخت شوند.

به‌همین جهت می‌توان گفت که این نوع بورسیه بیشتر برای افرادی مناسب خواهد بود که دارای تمکن مالی خوبی هستند، زیرا پرداخت بخش زیادی از هزینه‌های زندگی در فنلاند بر عهده خودشان است و دانشگاه هیچ وظیفه‌ای در زمینه پرداخت این موارد ندارد.

بورسیه‌های مخصوص موسسات مالی

تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در فنلاند با استفاده از بورسیه‌های موسسات مالی که به انجام امور خیریه می‌پردازند نیز امکان‌پذیر است. در کشور فنلاند برخی از موسسات خاص نسبت به ارائه هزینه‌های مدنظر دانشجویان با استعداد در این کشور اقدام می‌کنند. شما می‌توانید با ارائه مدارک خود به این موسسات مالی،‌ کاندیدای دریافت بورسیه ارائه شده توسط آن‌ها باشید.

بورسیه به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

شاید بپرسید که برای تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در فنلاند به وسیله بورسیه باید چه شرایط خاصی داشته باشیم؟ این پرسش را می‌توان یکی از رایج‌ترین سوالات موجود در این زمینه دانست. به‌طور کلی بورسیه تحصیلی در فنلاند به افرادی ارائه می‌شود که دارای افتخارات علمی بین‌المللی باشند.

اگر توانسته‌اید در دوران کارشناساسی خود رتبه مناسبی را در مسابقات علمی جهانی به‌دست بیاورید، به احتمال بسیار زیاد مشمول دریافت بورسیه تحصیلی در کشور فنلاند برای مقطع کارشناسی ارشد خواهید بود. علاوه بر این، افرادی که دارای مقالات معتبری در حوزه تحصیلی خود هستند، می‌توانند نسبت به دریافت انواع بورسیه‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، اقدام کنند.

خبر خوب این است که برای دریافت بورسیه هیچ‌گونه محدودیت خاص نژادی و یا جنسی تعیین نشده است. در واقع همه افراد با صرف نظر از رشته تحصیلی خود و یا جنسیت‌شان می‌توانند از مزایای بسیار مناسب بورسیه‌های تحصیلی برای تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در فنلاند بهره‌مند شوند.

راه‌های کاهش هزینه تحصیلی

قطعاً همه افراد نمی‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی به‌منظور تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در فنلاند استفاده‌ کنند. این نوع بورسیه‌ها فقط به یک سری افراد ارائه می‌شوند و حتی تعداد آن‌ها دارای محدودیت است. به‌همین دلیل توصیه می‌شود که به جای منتظر ماندن جهت دریافت این نوع بورسیه‌ها، با استفاده از راه‌کارهای مختلفی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم سعی در کاهش هزینه‌های تحصیلی خود داشته باشید.

کار به‌صورت هم‌زمان با تحصیل

یکی از راه‌کارهای موجود جهت کاهش هزینه‌های تحصیل در کشور فنلاند در مقاطع مختلف، کار همزمان با تحصیل است. شما می‌توانید به‌عنوان یک دانشجو در موقعیت‌های شغلی مختلفی مشغول به‌کار شوید تا بتوانید با کسب درآمد مناسب بخشی از هزینه‌های مربوط به تحصیل خود را پوشش دهید.

بر اساس قوانین تحصیل در کشور فنلاند، دانشجویان اجازه فعالیت در کارهای تمام وقت را ندارند. در واقع شما اجازه دارید تا در کارهای پاره‌وقت مشغول به فعالیت شوید. این کارها معمولاً تنها در ساعات خاصی از روز وقت شما را می‌گیرند و به‌همین دلیل یک گزینه عالی برای دانشجویان محسوب می‌‌شوند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که کارهای پاره‌وقت نیز دارای محدودیت زمانی هستند. این یعنی کل کار پاره‌وقت شما در طول یک هفته تنها باید بیست و پنج ساعت از وقت‌تان را به خود اختصاص دهد، زیرا احتمال می‌رود که اختصاص دادن وقتی بیش از بیست و پنج ساعت می‌تواند روی روند تحصیل شما اثری منفی بگذارد.

تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در فنلاند
تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در فنلاند

عضویت در اتحادیه‌های دانشجویی

یکی دیگر از راه‌کارهای تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در فنلاند به کمک کاهش هزینه‌ تحصیل، عضویت در اتحادیه‌های دانشجویی است. همه دانشگاه‌های فنلاند دارای این نوع اتحادیه‌ها هستند. شما با شرکت در این اتحادیه‌ها می‌توانید با انجام امور عام‌المنفعه نسبت به دریافت مبالغ خاصی اقدام کنید.

اگرچه میزان مبالغ ارائه شده چندان بالا نیست، اما می‌توان به کمک آن‌ها برخی از هزینه‌های تحصیلی ساده را به‌طور کامل پوشش داد. علاوه بر این، شرکت در این اتحادیه‌ها به شما کمک می‌‌کند تا بتوانید با شرکت‌های تجاری خاصی که به انجام امور عام‌المنفعه اقدام می‌کنند نیز آشنا شوید تا بتوانید پس از پایان دوران تحصیلات خود یک موقعیت شغلی مناسب را به‌دست بیاورید.

با توجه به این موارد می‌توان گفت که اگرچه تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در فنلاند به‌صورت کامل وجود ندارد، اما با کمک راه‌کارهای بسیار ساده می‌توان بخش زیادی از هزینه‌های مربوطه را به‌طور کامل پوشش داد. خوشبختانه هزینه کلی تحصیل در این کشور چندان بالا نیست. باید گفت که نهایت میزان شهریه در برترین دانشگاه‌های این کشور (همچون دانشگاه معتبر هلسینکی) نهایتاً به دوازده هزار یورو در هر ترم تحصیلی می‌رسد.

سخن پایانی

تحصیل در کشور فنلاند به یکی از اولویت‌های بسیاری از ایرانیان تبدیل شده. دلیل این امر را می‌توان برخورداری فنلاند از یک سیستم آموزشی بی‌نظیر دانست. این کشور توانسته است با ارائه خدمات آموزشی مناسب مانند تحصیل رایگان، نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند.

امکان تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در فنلاند تنها برای ساکنین این کشور و همچنین دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا امکان‌پذیر است. شما به‌عنوان یک مهاجر خارجی برای عدم پرداخت هزینه‌های تحصیلی می‌توانید از بورسیه‌هایی که توسط دانشگاه‌های این کشور و سایر مراکز مالی ارائه می‌شوند استفاده کنید.

اگر برای مهاجرت به فنلاند نیاز به مشورت دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه فنلاندکیو صحبت کرده و راهنمایی‌ها و اطلاعات لازم را دریافت کنید. به یاد داشته باشید که شرط موفقیت در این زمینه استفاده از خدمات مشاوره‌ای مناسب است.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *