همه چیز درباره دانشگاه روانشناسی فنلاند

انتخاب مناسب‌ترین دانشگاه روانشناسی فنلاند اهمیت بالایی دارد. در کشور فنلاند، برای تحصیل در رشته روان‌شناسی، تعداد زیادی از متقاضیان از سراسر جهان وجود دارد. یکی از دلایلی که دانشجوها از تمام نقاط جهان به این کشور می‌آیند، هزینه کمتر تحصیل در دوره دکترای روان‌شناسی و هم‌چنین برتری دانشگاه‌های این کشور در این رشته است.

مطالعه روان‌شناسی در فنلاند شامل تحقیقات اساسی و کاربردی در حوزه رفتارهای فردی و اجتماعی به منظور افزایش رشد، توسعه، آموزش، رفاه و پیشرفت جامعه است. دانشجویان در دانشگاه‌های روان‌شناسی فنلاند بیشتر به سمت بیولوژی و علوم رفتاری علاقه‌مند هستند.

مقدمه‌ای کوتاه

قبل از مطرح کردن موضوع مطالعه روان‌شناسی در فنلاند، لازم است که کمی با این کشور مدرن آشنا شویم. فنلاند یک کشور شمالی با مساحت ۳۳۸۴۵۵ کیلومتر مربع و جمعیت ۵/۵ میلیون نفر است. پایتخت این کشور هلسینکی است. آب‌وهوای این کشور به دلیل وجود جو جغرافیایی، بسیار متنوع است.

در برخی مناطق می‌توانید آب‌وهوای مرطوب قاره‌ای را مشاهده کنید، در حالی که در دیگر مناطق ممکن است با آب‌وهوای سرد شمالی مواجه شوید. یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور وجود بیش از ۱۸۰۰۰۰ دریاچه‌ است.

مردم فنلاند از زبان‌های سوئدی و فنلاندی استفاده می‌کنند و هر دو زبان از زبان‌های رسمی این کشور هستند. به‌همین دلیل، برای مهاجرت به این کشور، باید یکی از زبان‌های فنلاندی یا سوئدی را یاد بگیرید. از سال ۱۹۵۰ به مدتی، اقتصاد این کشور اصولاً بر مبنای کشاورزی توسعه یافته بود، اما پس از جنگ جهانی دوم، به سرعت صنعتی شد و پیشرفت کرد.

در حال حاضر، مردم این کشور جزو پولدارترین مردم جهان محسوب می‌شوند و از رفاه بالایی برخوردارند. به‌همین جهت تحصیل در این کشور انتخاب یک دانشگاه روانشناسی فنلاند، بسیار مناسب است.

شرایط تحصیل در رشته روان‌شناسی در فنلاند چیست؟

دانشجویانی که تمایل به مطالعه روان‌شناسی در فنلاند دارند، به دو گروه تقسیم می‌شوند و هر یک دارای شرایط متفاوتی خواهند بود. گروه اول دانشجوهایی هستند که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته روان‌شناسی را دارند. این دانشجوها به‌طور معمول باید آزمون ورودی SAT دانشگاه‌های فنلاند را اخذ کنند.

SAT یک آزمون ورودی برای دانشگاه‌ها است که در آمریکا، کانادا و اکثر کشورهای اروپایی برگزار می‌شود. این آزمون شامل سوالات ریاضی و زبانی بوده و از ۱۰۰۰ نمره تشکیل شده. با قبول شدن در این آزمون، افراد می‌توانند جهت ورود به دانشگاه درخواست خود را ارائه کنند.

شرایط تحصیل در رشته روان‌شناسی برای دانشجویان دانشکده‌ها متفاوت است. این دانشجوها با ارتباط با اساتید دانشگاه و ارائه مدارک زیر می‌توانند در این رشته تحصیل کنند. این دوره‌ها در دانشگاه‌ها به زبان فنلاندی برگزار می‌شود و برخی از دانشگاه‌ها نیز دوره‌های مختلفی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

میزان بودجه مورد نیاز برای تحصیل رشته روان‌شناسی

در صورتی که متقاضی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا (EU/EEA) بوده و تابعیت یکی از اعضا کشورهای عضو را داشته باشد نیازی به پرداخت شهریه ندارد. این مزیت به دلیل این است که دانشجوهای منطقه EEA از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از طریق سیاست‌های آزادی متقابل در فنلاند می‌توانند به‌طور رایگان در دانشگاه‌های عمومی تحصیل کنند.

با این‌حال برای دانشجویان خارج از EEA که نیازمند مدرک تحصیلی روان‌شناسی هستند، هزینه‌های آموزشی بسیار بیشتر است و به دانشگاه روانشناسی فنلاند نیز ارتباط دارد.

  • در سطح کارشناسی: میانگین سالانه ۱۵۰۰۰ یورو
  • در سطح کارشناسی‌ارشد: میانگین سالانه ۱۸۰۰۰ یورو

علاوه بر شهریه دانشگاه، باید هزینه‌های معیشتی در فنلاند نیز به هزینه‌های دانشجویان رشته روان‌شناسی در این کشور اضافه شود. به ویژه چون فنلاند مانند دیگر کشورهای اسکاندیناوی، هزینه‌های زندگی بالایی دارد. شما می‌توانید با دریافت بورس (جایزه مالی تحصیلی) بخشی از هزینه‌های خود را تامین کنید یا کلیه هزینه‌های مورد نیاز را پوشش دهید. برخی از بورسیه‌‌هایی که در این زمینه وجود دارند، به شرح زیر هستند:

  • بورس مرتبط با برنامه‌های کارشناسی‌ارشد بین‌المللی دانشگاه هلسینکی
  • بورس‌های مرتبط با برنامه‌های کارشناسی‌ارشد از طریق سایت‌های دات کام .com
  • تخفیف شهریه برای دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه اولو

کار به صورت همزمان

اگر کسی بورسیه‌ای در فنلاند دریافت نمی‌کند، می‌تواند به عنوان دانشجو در این کشور کار کند. این راه‌کار به او اجازه خواهد داد تا بخشی از هزینه‌های زندگی خود، یعنی از ۲۰۰ یورو تا ۵۵۰ یورو را در هر ماه، تامین کند. علاوه بر این، این‌کار به او کمک می‌کند که  بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه فنلاند، رزومه‌ای قوی‌تر و مناسب‌تر برای بازار کار داشته باشد.

هم‌چنین با کار در فنلاند، شما با این کشور و فرهنگ آن آشنا می‌شوید. البته لازم به ذکر است که مشابه سایر کشورها، در فنلاند هم باید حتماً مرتبط با رشته تحصیلی‌ خود کار کنید و محدودیت‌های خاصی برای کار دانشجویی وجود دارد. برای مثال شما حداکثر باید تنها ۲۵ ساعت در هفته مشغول به کار باشید. البته اگر در یک دانشگاه روانشناسی فنلاند مناسب مشغول به تحصیل شوید.

بازار کار روان‌شناسی در فنلاند چگونه است؟

امروزه بسیاری از افراد برای حل مسائل مختلف از جمله انتخاب تحصیلات و شغل، ازدواج، حل مشکلات رفتاری، بهبود مهارت‌های ارتباطی و حتی درمان ناتوانی‌ها به روان‌شناسان مراجعه می‌کنند. اغلب به هر روان‌شناس برای یک ساعت کار حدود ۲۹ یورو پرداخت می‌شود. البته این مقدار با توجه به سوابق و تجربیات هر فرد می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

حداقل مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته روان‌شناسی در فنلاند

برای ورود به رشته روان‌شناسی در فنلاند، الزامات بسیار پیچیده یا دشواری وجود ندارد. برای مطالعه در سطح کارشناسی، شما باید در آزمون ورودی دانشگاه‌های فنلاند شرکت کنید که قبلاً ذکر شد. اما برای مطالعه در سطح کارشناسی‌ارشد و دکترا، باید ابتدا مجوز ورود به دانشگاه‌های فنلاند را از طریق اساتید بگیرید.

اگر با اساتید دانشگاه از طریق LinkedIn یا ایمیل رسمی تماس بگیرید، می‌توانید به سرعت اطلاعات و مجوزهای ورود به دانشگاه مدنظرتان را پیدا کنید. هم‌چنین برای دریافت مجوز ویزای ورود به فنلاند، باید اسناد زیر را ارائه دهید:

  • اصل و ترجمه‌ی کارت ملی
  • عکس تمام رخ
  • پاسپورت معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار باقیمانده
  • مدارک تحصیلی اصل و ترجمه‌ی آن‌ها
  • نامه توصیه‌ی استاد
  • رزومه یا فرم استخدام
  • نامه متقاعد کننده
  • فرم COVID-19
  • مدرک زبان انگلیسی، فنلاندی یا سوئدی
  • اثبات توان مالی یا فرم رسید وجه بورس

پس از دریافت مجوز ورود به دانشگاه، باید مدارک مربوطه را به سفارت یا کنسولگری فنلاند ارائه داده و بعد از بررسی مدارک و مصاحبه‌ی ویژه درباره‌ی دلایل تمایل به تحصیل روان‌شناسی در فنلاند، ویزای تحصیلی ۹۰ روزه برایتان صادر خواهد شد. پس از ورود به فنلاند، باید مجوز اقامت تحصیلی را از سوی دانشگاه روانشناسی فنلاند درخواست کنید.

دانشگاه روانشناسی فنلاند
دانشگاه روانشناسی فنلاند

مزایای تحصیل در رشته روان‌شناسی در فنلاند

تحصیل در رشته روان‌شناسی در فنلاند دارای مزایا و فواید بسیاری است که می‌توان از بین آن‌ها به موارد زیر اشاره کرد:

۱. انتخاب زبان: دانشجویان در فنلاند امکان مطالعه روان‌شناسی به زبان‌های فنلاندی، سوئدی و انگلیسی را دارند، این امر به آن‌ها این اجازه را می‌دهد که به زبان مدنظرشان تحصیل کنند.

۲. دانشگاه‌های بین‌المللی: تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند به دانشجویان امکان فراگیری در محیطی با شهرت جهانی را می‌دهد و فرصتی عالی برای مطالعه در دانشگاه‌هایی با سطح بالا و بین‌المللی را فراهم می‌کند.

۳. آموزش رایگان: یکی از مزایای بزرگ تحصیل در فنلاند این است که دانشجویان مقیم کشور و اعضای اتحادیه اروپا امکان دسترسی به آموزش بدون هزینه را دارند.

۴. مقاطع تحصیلی مختلف: دانشجویان در فنلاند می‌توانند در تمامی مقاطع تحصیلی، از کارشناسی تا دکترا، در رشته‌ی روان‌شناسی تحصیل کنند.

۵. تنوع زیرشاخه‌های روان‌شناسی: فنلاند دارای تنوع بالایی در زیرشاخه‌های مختلف روان‌شناسی است که این امکان را به دانشجویان می‌دهد تا در حوزه‌های مختلف این رشته حرفه‌ای فعالیت کنند.

۶. فرصت‌های شغلی مناسب: در فنلاند فرصت‌های شغلی مناسبی برای روان‌شناسان وجود دارد و این رشته حرفه‌ای به عنوان یکی از حوزه‌های مورد توجه به‌شمار می‌آید.

۷. محیط امن و پر از آرامش: فنلاند یکی از کشورهای امن و آرامش‌بخش است. چنین امنیتی این امکان را به دانشجویان می‌دهد که در محیطی امن تحصیل کنند و از زندگی خود در یکی از انواع دانشگاه روانشناسی فنلاند لذت ببرند.

دانشگاه‌های برتر برای رشته روان‌شناسی در فنلاند

در فنلاند، دانشجویان می‌توانند از دانشگاه‌های برتر و معتبری برای مطالعه رشته روان‌شناسی بهره‌مند شوند. این دانشگاه‌ها به ترتیب بر اساس برتری‌شان در حوزه روان‌شناسی رتبه‌بندی شده‌اند:

  • دانشگاه هلسینکی (University of Helsinki)
  • دانشگاه یوواسکولا (University of Jyväskylä)
  • دانشگاه تامپره (Tampere University)
  • دانشگاه تورکو (University of Turku)
  • دانشگاه آلتو (Aalto University)
  • دانشگاه شرقی فنلاند (University of Eastern Finland)
  • دانشگاه اولو (University of Oulu)
  • آکادمی آبو (Åbo Akademi University)

این دانشگاه‌ها به دانشجویان فرصت‌های آموزشی و تحقیقاتی منحصر به‌فرد ارائه می‌دهند و در لیست دانشگاه‌های برتر جهان نیز جایگاه ویژه‌ای دارند. انتخاب یکی از این دانشگاه‌ها به دانشجویان امکان مطالعه در محیطی پویا و پیشرفته را می‌دهد و همه آن‌ها جزو دانشگاه‌های برجسته اروپایی برای تحصیل در رشته روان‌شناسی به‌شمار می‌روند.

سخن پایانی

در فنلاند، شما می‌توانید در تمام مقاطع تحصیلی از کارشناسی تا دکترا، رشته روان‌شناسی را انتخاب کنید. هزینه‌های مطالعه در این رشته ابتدا بسته به تابعیت شما متفاوت است و سپس بر اساس زبان آموزش تغییر می‌کند. اگر تمایل دارید روان‌شناسی را به زبان فنلاندی یا سوئدی مطالعه کنید از تمام هزینه‌های درسی معاف می‌شوید.

هم‌چنین، اگر به تحصیل در رشته روان‌شناسی در فنلاند علاقه دارید، می‌توانید از تمام بورسیه‌ها و کمک‌های مالی ارائه شده توسط دانشگاه‌های این کشور بهره‌مند شوید. امیدواریم از مطالعه این متن لذت برده باشید و سریعاً دانشگاه روان‌شناسی فنلاند مدنظر خود را انتخاب کنید.

برای تحصیل در فنلاند به هر کمک و راهنمایی که نیاز دارید با ما در تماس باشید.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *