همه چیز درباره دانشگاه معماری در فنلاند

شناخت بهترین دانشگاه معماری در فنلاند همواره یکی از مهم‌ترین گزینه‌های مورد توجه ایرانیان بوده. با تحصیل معماری در فنلاند، می‌توانید به یکی از معتبرترین مدارک موجود در این حوزه دسترسی داشته باشید. فنلاند به‌عنوان قلب معماری مدرن در جهان شناخته می‌شود و برخی از مهم‌ترین معماران حال حاضر از این کشور می‌آیند. با ما همراه باشید تا بیشتر به این رشته مهم تحصیل در فنلاند بپردازیم.

پیش‌نیازهای تحصیل در رشته مهندسی معماری در فنلاند

برای تحصیل در رشته مهندسی معماری در فنلاند و دریافت مدرک کارشناسی یا مدرک معادل، ابتدا باید مدارک مورد نیاز را آماده کنید و سپس با ارسال آن‌ها به‌همراه فرم درخواست ورود به دانشگاه مورد نظر، مراحل کسب پذیرش از دانشگاه‌های مختلف را انجام دهید.

از این رو، شرایط ورود به دانشگاه‌های معماری فنلاند به نسبت اعتبار کلی و رتبه بندی دانشگاه‌ها متغیر است؛ بنابراین انتخاب دانشگاهی که به آن می‌پیوندید بسیار مهم خواهد بود. با این‌حال، به‌طور کلی برای تحصیل مهندسی معماری به زبان انگلیسی در فنلاند، معمولاً پیشنهاد می‌شود که نمره آیِلتس (IELTS) حداقل ۵/۵ یا ۶ باشد.

ممکن است دانشگاه‌هایی در فنلاند وجود داشته باشند که دوره‌های معماری را به زبان فنلاندی ارائه می‌دهند، اما برای این منظور نیاز به آشنایی کافی با زبان فنلاندی و تسلط نسبی بر آن وجود دارد که برای بسیاری از افراد ایرانی معمولاً دشوار است.

پیش‌نیازهای ضروری و مهم که باید برای درخواست ورود به دانشگاه مهندسی معماری فنلاند باید به آن‌ها اشاره کرد، شامل گواهی‌نامه ۱۲ ساله تحصیلی، نمرات قابل قبول و معدل، سن مناسب برای تحصیل، عدم وجود سوابق جنایی و پاسپورت معتبر می‌شود. انتخاب یک دانشگاه معماری در فنلاند اهمیت بالایی در این رابطه دارد.

دانشجوها برای تحصیل در رشته معماری در فنلاند چه هزینه‌هایی باید متقبل شوند؟

برای تحصیل در رشته معماری در فنلاند، اگر دانشجو آشنایی کاملی با زبان فنلاندی داشته باشد، می‌تواند تقریباً به‌صورت رایگان در دانشگاه ثبت‌نام کند. اما بسیاری از داوطلبان ایرانی با زبان فنلاندی آشنا نیستند. فرآیند یادگیری این زبان در ایران، فرآیندی آسان نیست و اکثر دانشجویان انتخاب می‌کنند که به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های معماری فنلاند ادامه تحصیل دهند.

مانند رشته‌های دیگر، هزینه‌های تحصیل در رشته معماری در فنلاند بستگی به دانشگاه انتخابی و سطح تحصیل مورد نظر دارد و ممکن است هر ساله میان ۸۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ یورو باشد. بیشتر دانشگاه‌ها برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد مبلغی بیشتر از مدرک کارشناسی معمولی در نظر می‌گیرند، اما مهم‌ترین نکته وجود بورسیه‌های فنلاندی برای مدرک کارشناسی ارشد است که تا ۶۰ درصد از مبلغ شهریه را (در برخی موارد) پوشش می‌دهند.

به این ترتیب، اگر دانشجوی برجسته‌ای هستید، هزینه‌ی ثبت‌نام در دانشگاه معماری فنلاند تقریباً رایگان خواهد بود یا اگر موفق به کسب بورسیه شوید، کل هزینه‌های شما پرداخت می‌شود.

معرفی کلی رشته معماری در فنلاند

در زمینه معماری، گستره‌ای از حوزه‌های مختلف و متنوع وجود دارد که دانشجوها می‌توانند بر اساس علاقه‌ها و هدف‌های خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. برنامه‌ها و دروس دوره‌ی کارشناسی و کارشناسی ارشد اغلب برای اکثر دانشجوها مشابه است. با وارد شدن به مراحل بالاتر تحصیلی، به موارد تخصصی‌تری پرداخته خواهد شد. برخی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های قابل تحصیل در دانشگاه معماری در فنلاند عبارت‌اند از:

۱. فن‌آوری و معماری

۲. برنامه‌ریزی و مدیریت منظره

۳. طراحی و اجرا منظره

۴. طراحی خانه

۵. ساختمان‌های عمومی

۶. فناوری معماری

۷. ساختار ساختمان‌ها

۸. معماری چوب

۹. تاریخ و نظریه معماری

۱۰. برنامه‌ریزی و طراحی شهری

 دانشگاه معماری در فنلاند
دانشگاه معماری در فنلاند

آشنایی با رشته معماری دانشگاه آلتو

رشته معماری دانشگاه آلتو (Aalto University)، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشکده‌های معماری در فنلاند، تحقیقاتی در زمینه معماری و مناظر طبیعی ارائه می‌دهد. این رشته در Otaniemi، کمپ دانشگاه آلتو که به وسیله‌ی آلوار آلتو (Alvar Aalto) طراحی شده و نزدیک به کارگاه‌های چوب و فلز قرار دارد.

این رشته در اصل از مواد آموزشی اصلی شامل معماری و نظریه معماری، طراحی معماری، برنامه‌ریزی و طراحی شهری و منظره تشکیل شده است. این بخش برجسته به‌خصوص به دلیل استودیوهای طراحی و پروژه‌های مقیاس ۱:۱ معروف است، که بسیاری از آن‌ها به معماری چوبی مرتبط هستند.

در دوره‌ی کارشناسی ارشد دانشگاه آلتو، می‌توان دکترای معماری را نیز ادامه داد. برای پذیرش در این دانشگاه، داشتن مدرک کارشناسی معماری یا حداقل ۳ سال تحصیل در دانشکده معماری معتبر الزامی است و در صورت عدم داشتن این مدرک، باید با مقامات پذیرش دانشگاه تماس بگیرید.

رشته معماری دانشگاه اولو

دانشگاه اولو (Oulu) به‌عنوان یک دانشگاه معماری در فنلاند نیز یک انتخاب مناسب است. این واحد با سایر موسسات تحقیقاتی، شورای شهر، مناطق محلی و هم‌چنین صنعتی همکاری می‌کند. دانشگاه اولو دارای مدرن‌ترین دانشگاه جهان در حوزه معماری است. دانشکده معماری اولو متخصصان حوزه‌ی معماری را آموزش می‌دهد.

اساتید دانشکده معماری اولو مسئول اصلی تدریس معماری در این دانشگاه هستند. برنامه‌ی کارشناسی ارشد معماری ۲ ساله است. فارغ‌التحصیلان برنامه‌ی کارشناسی ارشد معماری می‌توانند وارد دوره دکترا شوند، اما داوطلبان از دانشگاه‌های دیگر باید الزامات ورود به برنامه دکترا را داشته باشند.

در مورد هزینه‌های مرتبط با مطالعه معماری در فنلاند

  • دانشگاه آلتو: برای مطالعه معماری و دریافت مدرک کارشناسی، هر ساله حدود ۱۲۰۰۰ یورو و برای مدرک کارشناسی ارشد حدود ۱۵۰۰۰ یورو باید پرداخت شود.
  • دانشگاه اولو: برای مطالعه معماری و دریافت مدرک کارشناسی ارشد، هزینه‌ها حدود ۱۳۰۰۰ یورو در سال است و در این دانشگاه، بورس‌های بین‌المللی برای افراد علاقه‌مند به این رشته موجود است. هزینه‌ی ثبت‌نام کامل در سال اول مدرک کارشناسی ارشد معماری پرداخت می‌شود و پس از کسب ۶۰ واحد اعتباری ECTS، هفتاد درصد از هزینه‌ها به‌عنوان بورس در سال دوم پرداخت می‌شود.

دوره دکترا معماری در فنلاند می‌تواند رایگان باشد یا با مطالعه به زبان‌های فنلاندی یا سوئدی با حداکثر هزینه‌ی سالیانه ۱۵۰۰ یورو انجام شود، اما اگر به زبان انگلیسی مطالعه کنید، باید مبلغ حدود ۱۰۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ یورو در سال را در نظر بگیرید.

اما نحوه تحصیل دکتری در یک دانشگاه معماری در فنلاند به چه شکل است؟

مراحل درخواست دکترا در رشته معماری در فنلاند

در صورت تمایل به دنبال کسب مدرک دکترا در فنلاند و رشته معماری، ابتدا باید به دو مرحله مهم توجه کنید. اولین مرحله تهیه یک پایان‌نامه با کیفیت است که برای پذیرش در مقطع دکترا بسیار مهم بوده. در این مرحله، شما باید با دقت یک پایان‌نامه خوب تهیه کنید و سپس به دنبال استادی که تمایل به همکاری و هم‌فکری با شما دارد، بگردید. این دو مرحله اساسی‌ترین و مهم‌ترین مراحل درخواست دکترا هستند و بدون انجام آن‌ها، امکان مطالعه‌ی رشته معماری برای دکترا در فنلاند وجود ندارد.

ابتدا باید دانشگاه‌های مختلف را بررسی کرده و بهترین استاد ممکن را پیدا کنید. سپس با او تماس بگیرید و درباره‌ی پایان‌نامه‌تان صحبت کرده و نظر او را جلب کنید. این مرحله برای دانشجویان فنلاندی بسیار آسان‌تر است چرا که صمیمیت بین استاد و دانشجو در تصمیم‌گیری‌ها تأثیر به‌سزایی دارد.

بنابراین، شروع تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های معماری فنلاند ممکن است آسان‌تر گردد. دانش در زبان، نمرات قبلی و سطح مورد قبول تحصیلی نیز از جمله موارد مورد نیاز برای مطالعه در دوره دکترای معماری در فنلاند هستند.

حداقل‌های مورد نیاز جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد معماری در فنلاند چیست؟

دانشگاه‌های معماری در فنلاند برای آموزش در سطوح مختلف، از جمله مدرک کارشناسی ارشد معماری، دوره‌های گوناگونی ارائه می‌دهند. برای مطالعه دکترای معماری در فنلاند، ابتدا باید دارای مدرک کارشناسی (که معتبر و قابل قبول است) باشید تا بتوانید آن را به دانشگاه معماری در فنلاند ارائه دهید.

برنامه‌ی کارشناسی ارشد معماری در فنلاند، معمولاً شامل ۳۶ تا ۵۴ واحد درسی است و مدت زمان آموزشی آن حدود دو سال خواهد بود. البته این مدت زمان ممکن است بسته به دانشگاه و برنامه‌ی آموزشی متغیر باشد.

هم‌چنین باید حتماً نمره‌ی ۶ یا ۶/۵ را در آزمون IELTS کسب کنید. البته برخی از دانشگاه‌ها ممکن است نمرات زبان پایین‌تری را نیز بپذیرند، اما بهتر است به خاطر انتخاب گزینه‌های بیشتر در دوره‌های آموزشی زبان، به نمرات بالاتر برسید.

بعد از فارغ‌التحصیلی از رشته‌ی معماری، امکان دریافت اقامتگاه و شهروندی فنلاند وجود دارد؟

برای ورود به بازار کار معماری در فنلاند یا اشتغال در شغل‌های دیگر، شما باید ۴ الی ۵ سال در این کشور زندگی کرده و حقوق بیمه و مالیات خود را به دولت پرداخت کنید. پس از طی این مدت و اخذ مدارک مورد نیاز، می‌توانید درخواست اقامت را ارائه دهید و در صورت تایید، اقامت خود را دریافت کنید.

بنابراین، اگر قصد تحصیل در رشته‌ی معماری در فنلاند و ورود به این کشور با هدف کسب اقامت و پاسپورت اقامت دائمی را دارید، پیدا کردن یک شغل مناسب را در نظر داشته باشید. خوشبختانه، در این مورد مشکل خاصی وجود ندارد. مانند کشورهای پیشرفته دیگر، نرخ بیکاری در فنلاند پایین است و برای متخصصان فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد. هم‌چنین دولت فنلاند به فارغ‌التحصیلان دانشگاه معماری در فنلاند، فرصت یک‌ساله تمدید اقامت را به‌منظور یافتن شغل مناسب، ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

امروزه از فنلاند به عنوان بهترین کشور جهان جهت تحصیل در رشته معماری یاد می‌شود. شما نیز می‌توانید با تحصیل در این کشور به برخی از بهترین دانشگاه‌های معماری در جهان دسترسی داشته باشید. مهم‌ترین نکته در این زمینه، پرداخت هزینه‌‌های مربوط به شکل مناسب و داشتن دانش زبان است. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر حتماً با کارشناسان ما در تماس باشید.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *