زبان فنلاندی و زبان انگلیسی

همه چیز درباره زبان فنلاندی و زبان انگلیسی؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها

در فنلاند از زبان فنلاندی و زبان انگلیسی استفاده می‌شود. البته باید به این نکته اشاره کنیم که در برخی از مناطق کشور فنلاند زبان سوئدی نیز به کار گرفته خواهد شد. در حال حاضر زبان فنلاندی به عنوان زبان رسمی این کشور شناخته می‌شود و جالب است بدانید که بیش از نود درصد کل جمعیت فنلاند به خوبی با زبان انگلیسی آشنایی دارند. آنها می‌توانند از آن استفاده کنند و به راحتی با یکدیگر صحبت کنند. با ما همراه باشید تا اطلاعات مناسبی را در مورد این زبان‌ها به شما عزیزان ارائه دهیم.

آیا زبان فنلاندی شبیه به زبان انگلیسی است؟

یکی از رایج‌ترین پرسش‌های رایج در زمینه شناخت زبان فنلاندی و انگلیسی آن است که آیا این دو زبان به هم شبیه هستند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر. چون ریشه این دو زبان با یکدیگر متفاوت است، پس طبیعتاً این زبان‌ها نیز با هم‌ تفاوت‌های بسیار زیادی دارند.

ریشه زبان انگلیسی به زبان‌های هندو اروپایی باز می‌گردد. این در حالی است که زبان فنلاندی از ریشه زبان‌های فین واوگری به شمار می‌آید. این رشته‌ زبان‌های اروپایی به کلی با زبان‌های هندو اروپایی متفاوت هستند و حتی ساختار جمله‌بندی آن‌ها نیز فرق دارد.

ریشه کلی زبان‌های فین واوگری نیز به زبان‌های بالیتیکی متعلق است. همین امر را می‌توان دلیل عدم شباهت بسیاری از کلمه‌های زبان فنلاندی با زبان انگلیسی دانست. امروزه مشخص شده زبان فنلاندی از جمله زبان‌هایی به شمار می‌آید که از همخوان‌های شایسی کمک می‌گرفته، البته بخش عظیمی از آن‌ها امروزه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

برای مثال، امروزه دیگر آوای خاصی با تلفظ حرف غ در این زبان وجود ندارد و به جای آن حرف‌ها و آواهای دیگری به کار گرفته می‌‌شوند. البته این امر واقعاً جای تعجبی ندارد؛ چراکه هر زبانی در طول تاریخ تغییر یافته و آن حالت سنتی خود را از دست می‌دهد. زبان فنلاندی نیز از این قاعده‌ مستثنا نیست.

آیا از کلمات انگلیسی در زبان فنلاندی استفاده می‌شود؟

در ادامه بررسی این دو زبان باید بگوییم که بخش عظیمی از کلمات فنلاندی به همان شکل سابق خود مورد استفاده قرار می‌گیرند و با کلمات زبان انگلیسی ترکیب نشده‌اند. به عنوان مثال، اگرچه واژه تلفن از زبان انگلیسی به همان شکل وارد زبان فارسی شده است، اما مردم فنلاند برای این مورد یک کلمه دیگر را به کار می‌برند. در واقع اکثر کلمات انگلیسی به جای اینکه با حالت اصلی خود وارد زبان فنلاندی شوند، ترجمه خواهند شد یا به طور کلی کلمه‌ای جدید برای آن‌ها تعیین می‌گردد.

زبان فنلاندی و زبان انگلیسی
زبان فنلاندی و زبان انگلیسی

همین موضوع باعث شده است که اگر یک ساعت هم به حرف‌های یک فنلاندی گوش کنید، احتمالاً کلمه‌ای انگلیسی از بین حرف‌های او در نمی‌آید، این در حالی است که چنین موضوعی در زبان‌هایی با وام‌گیری بیش‌تر همچون فارسی دیده می‌شود.

به طور کلی باید بگوییم که یادگیری زبان انگلیسی تأثیری روی زبان فنلاندی شما نخواهد گذاشت. کلمات این دو زبان آنقدر با هم فاصله و فرق دارند که نمی‌توانید امیدی به یادگیری زبان فنلاندی به وسیله شناخت کلمات انگلیسی داشته باشید.

یادگیری زبان فنلاندی مثل زبان انگلیسی راحت است؟

هر زبانی را می‌توان یاد گرفت، اما قاعدتاً یادگیری دستور یک زبان با زبان دیگر متفاوت خواهد بود. همین امر منجر به سخت‌تر شدن یا آسان‌تر شدن فرآیند یادگیری زبان مربوطه می‌شود. به عنوان مثال یادگیری زبان عربی برای ما فارسی زبانان به دلیل ساختار کاملاً متفاوت این زبان کاملاً دشوار به شمار می‌آيد، زیرا زبان عربی از جمله زبان‌های سامی است.

این در حالی است که یادگیری زبان انگلیسی به دلیل ریشه‌های مشترک آن با زبان فارسی برای ما فارسی‌زبانان خیلی راحت‌تر انجام می‌شود. علاوه بر این، امروزه بر تعداد کلمات انگلیسی در زبان فارسی افزوده شده است. به همین دلیل شاهد این امر هستیم که بسیاری از جوانان خیلی راحت می‌توانند نسبت به یادگیری حرفه‌ای زبان انگلیسی اقدام کنند.

زبان فنلاندی علاوه بر دستور زبان کاملاً‌ متفاوت با زبان انگلیسی، کلماتی کاملاً مختلف با این زبان دارد. این بدان معناست که برای بسیاری از فارسی‌زبانان یادگیری زبان فنلاندی کمی‌ دشوارتر از حالت عادی است. اگر میانه خوبی با یادگیری زبان‌های خارجی ندارید، احتمالاً‌ در این زمینه با چالش روبه‌رو خواهید شد؛ ولی به‌طور کلی یادگیری هر زبان جدیدی بدون چالش نیست و نبوده.

البته این امر نباید شما را از یادگیری زبان فنلاندی ناامید کند. به تبع این زبان نیز همانند هر زبان دیگری دارای منحنی یادگیری مختص به خود است. شما می‌توانید مانند هزاران مهاجر دیگر که در فنلاند زندگی می‌کنند نسبت به یادگیری این زبان اقدام کنید. کارشناسان ما در فنلاندکیو نیز در این زمینه شما را راهنمایی خواهند کرد.

آیا تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند به زبان انگلیسی ممکن است؟

گفتیم که بسیاری از مردم فنلاند با دو زبان زبان فنلاندی و انگلیسی به‌طور کامل آشنایی دارند. امروزه اگرچه بسیاری از دانشگاه‌های موجود در این کشور دروس خود را تنها به زبان فنلاندی ارائه می‌دهند، اما اگر خواستار شرکت در کلاس‌هایی هستید که دروس در آن‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شود نیز می‌‌توانید به فنلاند مهاجرت کنید.

امروزه بسیاری از دانشگاه‌های موجود در این کشور بسیاری از رشته‌های لیسانس، فوق لیسانس و حتی دکتری را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. این امر برای افرادی که میانه خوبی با یادگیری زبان فنلاندی ندارند و یا تنها هدف آن‌ها از مهاجرت به فنلاند ادامه تحصیل است، یک خبر فوق‌العاده محسوب می‌شود.

با مهاجرت به این کشور شما نیز می‌توانید در این دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شوید. خوشبختانه در کنار آموزش امکان استفاده از دور‌ه‌های یادگیری زبان فنلاندی نیز وجود دارد. البته، باید به این نکته اشاره کنیم که این دوره‌ها توسط دانشگاه‌ مربوطه برگزار نمی‌شوند و باید برای آن‌ها هزینه‌ای را پرداخت کنید.

در کنار این دوره‌های خصوصی، دوره‌های عمومی ویژه‌ای توسط برخی از کتابخانه‌ها یا مراکز آموزشی نیز به صورت رایگان در اختیار مهاجران خارجی قرار می‌گیرد تا این افراد بتوانند خیلی راحت‌تر به یادگیری زبان فنلاندی بپردازند.

با توجه به این موارد باید گفت که امکان ادامه تحصیل به زبان انگلیسی در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر کشور فنلاند از جمله دانشگاه هلسینکی وجود دارد. این دانشگاه رشته‌های مختلفی را به زبان انگلیسی در اختیار متقاضیان خارجی و داخلی خود قرار می‌دهد.

آيا باید حتماً زبان فنلاندی را یاد بگیریم؟

اگرچه اکثر مردم فنلاند با زبان فنلاندی و زبان انگلیسی آشنایی دارند، اما یادگیری تنها یکی از این زبان‌ها برای ادامه زندگی در کشور فنلاند کافی نیست. در واقع، شما بدون یادگیری زبان فنلاندی واقعاً شانس بالایی برای پیدا کردن یک کار مناسب پس از پایان دوران تحصیلات خود نخواهید داشت.

به شما این امکان داده می‌شود که واحد‌های درسی خود را به زبان فنلاندی پاس کنید، اما در زمان پیدا کردن شغل شما نیز در رده سایر مهاجران خارجی قرار می‌‌گیرید. در این شرایط تنها فردی می‌تواند موقعیت شغلی مدنظر خود را به‌دست بیاورد که با زبان فنلاندی آشنایی خوبی داشته باشد.

در واقع، شناخت این زبان یک برگ برنده بسیار مهم برای شما عزیزان محسوب می‌شود. علاوه بر این، هنگامی که برای انجام اموری مانند امور عادی، امور اداری، خرید و فروش و … اقدام می‌کنید، به احتمال زیاد باید از زبان فنلاندی جهت راه انداخت کار خود کمک بگیرید.

همان‌طور که گفته شد، امکان استفاده از زبان سوئدی نیز در این کشور وجود دارد، اما تنها برخی از استان‌های خاص کشور فنلاند از این زبان استفاده می‌کنند. به همین دلیل بهتر است اولویت خود را یادگیری زبان فنلاندی قرار بدهید تا در انجام امور کلی خود در کشور فنلاند با مشکل خاصی روبه‌رو نشوید.

یادگیری زبان فنلاندی چقدر طول می‌کشد؟

زبان فنلاندی و زبان انگلیسی ریشه‌های متفاوت دارند. همین امر موجب شده است که حتی فرایند یادگیری این دو زبان متفاوت باشد. واقعاً نمی‌توان در مورد زمان مناسب جهت یادگیری این زبان اظهار نظر خاصی کرد. به طبع مدت زمان موردنیاز برای یادگیری زبان فنلاندی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

از جمله این موارد باید به گزینه‌های همچون میزان استعداد آموزنده و همچنین میزان تلاش وی برای یادگیری زبان فنلاندی اشاره‌ کنیم. طبیعتاً‌ فردی که در هر روز فقط یک ساعت از کل روز را به یادگیری این زبان اختصاص می‌دهد، خیلی دیرتر از فردی که به صورت روزانه ۴ ساعت تمرین می‌‌کند، زبان فنلاندی را یاد می‌گیرد.

به یاد داشته باشید که زبان فنلاندی از لحاظ جمله‌بندی دارای ساختاری کاملاً متفاوت با زبان انگلیسی است. یادگیری این بخش احتمالاً بیش‌ترین زمان ممکن را به خود اختصاص می‌دهد. در مرحله بعد نوبت به یادگیری واژگان و حروف این زبان می‌رسد. این بخش نیز بسته به تلاش شما به چندین ماه تلاش مستمر نیاز خواهد داشت. با انجام تمرینات مداوم خیلی زودتر از آنچه که فکر را بکنید، زبان فنلاندی را از بر خواهید شد!

سخن پایانی

شباهت‌های زبان فنلاندی و انگلیسی شاید تنها در چند کلمه بسیار مختصر خلاصه شود. زبان فنلاندی زبان رسمی کشور فنلاند به شمار می‌آيد و به همه مهاجران خارجی توصیه می‌شود که نسبت به یادگیری این زبان اقدام کنند. اگرچه این زبان دارای ریشه‌های متفاوت با زبان انگلیسی است، اما یادگیری آن غیرممکن نیست.

با انجام تمرینات روزانه و شرکت در دوره‌های مختلف یادگیری زبان فنلاندی، شما نیز می‌توانید مانند بسیاری از مهاجران خارجی موجود در این کشور، زبان فنلاندی را یاد بگیرید. البته، باید به این نکته اشاره کنیم که امکان تحصیل در کشور فنلاند با استفاده از زبان انگلیسی نیز وجود دارد. برخی از دانشگاه‌های این کشور واحدهای درسی خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت، تحصیل و زندگی در فنلاند حتماً با کارشناسان ما در تماس باشید.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *