روز استقلال فنلاند چه روزی است؟

در این مقاله از فنلاندکیو نگاهی داریم به یکی از الهام بخش‌ترین جشن‌های فنلاندی؛ روز استقلال فنلاند که 6 دسامبر هر سال آن را جشن می‌گیرند. کشور فنلاند در سال 1917 به استقلال رسید. از مهم‌ترین جنبه‌های جشن استقلال فنلاند می‌توان به سخنرانی‌های میهن‌پرستانه، ادای احترام در بناهای یادبود کشته‌شدگان جنگ و مراسم مذهبی خاص اشاره کرد. فنلاندی‌ها عموماً در این روز روحیه خوبی داشته و دوست دارند از یک وعده غذایی همراه با خانواده یا دوستان خود لذت ببرند.

مروری بر استقلال فنلاند

فنلاند قبل از رسیدن به استقلال، 600 سال تحت سلطه سوئد و 108 سال تحت سلطه روسیه بود. رویای استقلال در اواخر دهه 1890، زمانی که فنلاند شروع به صنعتی شدن کرد، آغاز شد. فنلاندی‌ها در سال 1906 حق رای گسترده‌ای کسب کرده و همه افراد بالای 24 سال در فنلاند از حق رای و حق نامزدی در انتخابات برخوردار شدند. در سال 1908 اقدامات گسترده روسیه در فنلاند آغاز شد که تا سال 1917 ادامه یافت. در این دوره، نیروهای روسی دائما در فنلاند حضور داشتند.

با شروع جنگ جهانی اول در سال 1914، روسیه نیروهای خود را در فنلاند بیشتر کرد. در ابتدا جنگ تأثیر چندانی بر فنلاند نداشت اما با گذشت زمان، روسیه بر کل فنلاند حکومت نظامی وضع کرد. تقریباً در همان دوران نمایندگان پارلمان فنلاند شروع به بحث در مورد امکان خودمختاری فنلاند یا حتی اعلام فنلاند به عنوان یک کشور مستقل کردند. با شروع انقلاب روسیه در مارس 1917، یک فرصت برای فنلاند به وجود آمد تا به رویای خود برسد.

در تابستان 1917، پارلمان فنلاند قانون قدرت را با رای اکثریت هواداران استقلال تصویب کرد. مجلس با این قانون بالاترین قدرت تصمیم‌گیری را در مسائل سیاسی داخلی دریافت کرد. دفاع و سیاست خارجی جز مسئولیت‌های کشور روسیه باقی ماند. دولت موقت روسیه قانون قدرت را لغو کرد و اجازه ندارد فنلاند به هدف خود برسد. این لغو به شدت بر امیدهای فنلاند برای خودمختاری تأثیر گذاشت.

روز استقلال فنلاند چه روزی است؟
روز استقلال فنلاند چه روزی است؟

تا پاییز، هرج و مرج در کشور روسیه بیشتر شد. فنلاند تصمیم گرفت در قدم بعدی خود یک هم پیمان داشته باشد، به همین دلیل به بلشویک‌ها نزدیک شدند. در اواسط نوامبر، یک اعتصاب بزرگ در فنلاند سازماندهی شد. همزمان قدرت بلشویک‌ها در سن پترزبورگ رشد کرد. در 15 نوامبر پیشنهاد جدید سوسیال دموکرات‌ها در فنلاند با 127 رای موافق در برابر 68 رای به تصویب رسید. این قانون عملاً اعلام استقلال بود.

مجلس قدرت را در دست گرفت و قدرت روسیه در سیاست خارجی و دفاع حذف شد. با این حال ناآرامی‌ها در فنلاند به دلیل وجود سربازان روسی ادامه یافت. اولین وظایف دولت، اعلام استقلال فنلاند و شروع اجرای آن در عمل بود. این هیئت توسط Pehr Evind Svinhufvud اداره می‌شد.

روز استقلال فنلاند

در سال 1918 محافل دانشگاهی اولین سالگرد اعلامیه استقلال را جشن گرفتند. سال بعد در 20 نوامبر 1919، دولت تصمیمی صادر کرد که روز استقلال فنلاند را 6 دسامبر تعیین کرد. در همان زمان دستوری صادر شد که پرچم فنلاند در ساختمان های عمومی به اهتزاز درآید و مراسمی در کلیسا برگزار شود. این روز همچنین به عنوان روز تعطیل در ادارات، مدارس و دادگاه‌ها تعیین شد.

ساختار حکومت فنلاند

ساختار حکومت فنلاند برای چند سال به ثبات نرسید. این موضوع عمدتاً به دلیل جنگ داخلی بود که در اوایل سال 1918 آغاز شد. پس از پیروزی سفیدها در می 1918، تمام تلاش خود را کردند تا فنلاند به سلطنت برسد. پسر امپراتور آلمان، اولین جایگزین برای پادشاه شدن در نظر گرفته شد اما امپراتور نمی‌خواست به پسرش فرمانروایی کشوری که هنوز تا این حد بی‌ثبات بود را بدهد.

یکی دیگر از گزینه‌های رهبری فنلاند، شاهزاده آلمانی فریدریش کارل هسن بود. زمانی که آلمان در جنگ جهانی اول شکست خورد، این طرح از بین رفت. با این حال شاهزاده موفق شد در اکتبر 1918 به عنوان اولین پادشاه فنلاند انتخاب شود اما او هرگز این سمت را نپذیرفت. شاهزاده فردریش در دسامبر همان سال از سمت خود کناره گیری کرد.

در مارس 1919 جمهوری خواهان اکثریت مجلس را به دست آوردند و با این اکثریت، آخرین پیشنهادها برای حکومت سلطنتی را رد کردند. نخست وزیر Carl Gustaf Emil Mannerheim شکل جدید حکومت جمهوری فنلاند را در 17 ژوئیه 1919 اعلام کرد.

سنت‌های روز استقلال فنلاند

امروزه روز استقلال فنلاند توسط کل ملت جشن گرفته می‌شود. در محافل خانوادگی، روز استقلال عمدتاً شامل بازدید از گورستان، روشن کردن شمع و تماشای مراسم جشن روز استقلال است. دانش‌آموزان هلسینکی با پوشیدن کلاه‌های سفید سنتی و مشعل از گورستان هیتانیمی تا میدان سنا، جایی که سخنرانی و موسیقی وجود دارد، راه می‌روند.

در همان روز رئیس جمهور به چندین شهروند به عنوان پاداش دستاوردهای برجسته‌ای مانند مدال و نشان اهدا می‌کند. فنلاندی‌ها شمع‌های آبی و سفید روشن کرده و مغازه‌ها با همین دو رنگ تزئین می‌شوند. کیک‌های آبی و سفید را می‌توان در شیرینی‌فروشی‌ها خرید و پرچم‌های فنلاند را در همه جا مشاهده کرد. تلویزیون به‌طور مداوم موسیقی میهن‌پرستانه و گزارشی از اجتماعات پخش می‌کند.

اولین مراسم جشن روز استقلال

اولین مراسم جشن روز استقلال توسط رئیس جمهور K. J. Ståhlberg و دخترش Aino در 6 دسامبر 1919 سازماندهی شد. البته این مراسم را نمی‌توان یک جشن باشکوه نامید زیرا این مناسبت یک ساعت دورهمی در بعد از ظهر بود. نام این جشن «جشن وحدت» بود. حدود 150 مهمان به این رویداد دعوت شده بودند که شامل دیپلمات‌ها، مدیران نظامی، دولتی و دانشگاهی است. در سال‌های بعد روز استقلال فنلاند به شکل بزرگ‌تری جشن گرفته شد و تعداد مهمانان هم به بیش از 1000 نفر رسید.

رژه روز استقلال نیروهای دفاعی

در سال‌های اولیه استقلال، به ویژه در دهه‌های 1920 و 1930، رژه روز استقلال چندان مورد استقبال قرار نگرفت. در دهه 1950 و پس از جنگ جهانی دوم بود که اهمیت رژه روز استقلال بیشتر شد. در این رژه نیروهای پدافند زمینی، دریایی و هوایی، مرزبانی و دفاع ملی حضور دارند. در مجموع حدود 1300 پرسنل در این رژه شرکت کرده و حدود 50 خودروی نیروی دفاعی نیز در این رژه حضور خواهند داشت.

در روز استقلال، رئیس جمهور به نیروهای دفاعی مدال و ترفیع اعطا می‌کند. در طول رژه برنامه‌های متنوعی برگزار می‌شود که عموم مردم به صورت رایگان به آن‌ها دسترسی دارند. این رژه از تلویزیون هم پخش می‌شود تا افرادی که در خانه هستند هم بتوانند مراسم را تماشا کنند.

راهپیمایی مشعل دانش آموزان و دانشجویان

در چندین شهر دانشجویی، مرسوم است که در روز استقلال یک راهپیمایی مشعل برپا شود. ریشه این رویداد به سال 1951 برمی‌گردد، زمانی که اولین راهپیمایی مشعل دانش آموزان دبیرستان در هلسینکی سازماندهی شد. راهپیمایی‌های مشعل معمولا شامل بازدید از قبور قهرمانان و خواندن سرودهای مشترک میهن پرستانه است. در هلسینکی، راهپیمایی مشعل از کنار کاخ ریاست جمهوری عبور می‌کند و رئیس جمهور از بالکن کاخ ریاست جمهوری به استقبال راهپیمایی می‌روند.

روشن کردن شمع، نماد روز استقلال فنلاند
روشن کردن شمع، نماد روز استقلال فنلاند

روشن کردن شمع، نماد روز استقلال فنلاند

در روز استقلال فنلاند مرسوم است که مردم، دو شمع آبی و سفید روی پنجره روشن می‌کنند. ریشه این سنت به قرن هجدهم باز می‌گردد. در گذشته زمانی که خانواده سلطنتی سوئد از فنلاند بازدید می‌کردند یا زمانی که یکی از اعضای خانواده سلطنتی سالگردی داشتند، همیشه دو شمع روشن می‌کردند. این سنت از همان زمان یادآور روزهای مهم است. در سال 1927 اتحادیه استقلال شروع به سوزاندن دو شمع بر روی پنجره در روز استقلال کرد. کم کم این رسم در سراسر فنلاند رایج و به یکی از نمادهای اصلی روز استقلال تبدیل شد. امروزه ساعت روشن کردن شمع بین 6 تا 8 بعد از ظهر تعیین شده است.

سخن پایانی

کشور فنلاند در 6 دسامبر 1917 به استقلال رسید. کشور روسیه درگیر مشکلات داخلی بود و با وقوع انقلاب‌های فوریه و اکتبر، شانس فنلاند برای استقلال افزایش یافت. استقلال فنلاند توسط کشورهایی نظیر آلمان، سوئد و فرانسه در ۴ ژانویه ۱۹۱۸ به رسمیت شناخته شد. پس از آن نروژ و دانمارک در ۱۰ ژانویه ۱۹۱۸ و اتریش-مجارستان در ۱۳ ژانویه همین سال فنلاند را به رسمیت شناختند. مردم فنلاند هر سال 6 دسامبر را جشن گرفته و مراسم خاصی را برگزار می‌کنند.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *