خبرنامه فنلاندکیو – شماره 11: گزیده اخبار و حقایق زندگی در فنلاند

در این مطلب، یازدهمین شماره از خبرنامه‌های فارسی فنلاندکیو را می‌خوانید؛ جایی که شما را بیشتر با اخبار و حقایق زندگی در این کشور آشنا می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

سلام و به این شماره از خبرنامه فنلاندکیو خوش آمدید.

از آنجا که در وهله اول و همیشه هدف ما افزایش دانش مخاطب‌مان بوده، این خبرنامه نیز با همین هدف تهیه و منتشر می‌شود. ما در فنلاندکیو به متقاضی‌ها و علاقمندان به مهاجرت و تحصیل در فنلاند کمک می‌کنیم تا به بهترین شکل ممکن بتوانند به هدف و آرزوی خودشان برسند. این خبرنامه نیز بهانه‌ای است برای بیشتر شناساندن فنلاند، فرهنگ‌اش و شرایط زندگی و تحصیل در آن به شما. از اینکه وقت‌تان را به خواندن این خبرنامه اختصاص داده‌اید از شما ممنونیم و خرسند هستیم که دنبال‌کنندگانی مثل شما داریم.

در صورت داشتن هرگونه نظر، انتقاد، پیشنهاد یا هر چیزی که فکر می‌کنید می‌بایست با ما به اشتراک بگذارید، معطل نکنید و با ما در تماس باشید.

تازه‌های فنلاند

افزایش استفاده از زبان انگلیسی، تهدیدی برای زبان فنلاندی نیست

به گفته محققان، محدود کردن استفاده از زبان انگلیسی تعامل متخصصان بین‌المللی، کارکنان و دانشجویان را با مردم دشوارتر ساخته و زندگی آن‌ها را دچار مشکل می‌کند. بر اساس مطالعه University of Eastern Finland، استفاده فراوان از زبان انگلیسی موقعیت زبان فنلاندی را تهدید نمی‌کند. این پروژه تحقیقاتی به وضعیت زبان انگلیسی در امور عمومی، زندگی تجاری و دانشگاه‌های فنلاند پرداخته.

به گفته محققان، محدود کردن استفاده از زبان انگلیسی می‌تواند آسیب قابل توجهی به همکاری‌های بین‌المللی وارد کند و ورود کارشناسان، کارکنان و دانشجویان بین‌المللی به فنلاند و ادغام آن‌ها در جامعه را دشوارتر کند. این مطالعه تا حدی بر اساس یک نظرسنجی بود که از ۱۷۵۰ نفر انجام گرفت. انگلیسی با پیشی گرفتن از زبان سوئدی، که دومین زبان رسمی کشور است، دومین زبان پرکاربرد در فنلاند شد.

فنلاند شاهد کاهش مهاجرت مبتنی بر کار است

اداره مهاجرت فنلاند Migri بیش از ۲۰۰۰۰ ویزای مربوط به کار را در سال ۲۰۲۲ اعطا کرده است اما انتظار می‌رود این رقم در سال جاری به حدود ۱۵۰۰۰ ویزا کاهش یابد. در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲۰۰۰۰ نفر ویزای کار اعطا شد که بیشتر آن‌ها از روسیه، هند و فیلیپین بودند. آمار این اداره نشان می‌دهد که امسال به ۴۰۴۶۸ نفر به دلایلی از جمله کار، خانواده یا تحصیل، اجازه اقامت داده شده و پیش‌بینی می‌شود تعداد کل افرادی که در سال جاری از خارج به فنلاند مهاجرت می‌کنند بیشتر از سال گذشته باشد، اما تعداد کمتری با ویزای مبتنی بر کار به این کشور خواهند آمد.

تعداد زیادی مددکار اجتماعی و بهداشتی از فیلیپین به فنلاند آمده و در کنار آن افرادی از سریلانکا، هند، چین، بنگلادش، پاکستان و ویتنام نیز برای کار به فنلاند مهاجرت می‌کنند. برای متقاضیان ویزای دانشجویی، بیشترین تعداد درخواست از کشورهایی مانند بنگلادش، چین، سریلانکا، پاکستان و روسیه است که درخواست دارند برای ادامه تحصیل به فنلاند سفر کنند.

احتمالا قیمت مواد غذایی سال آینده کاهش پیدا می‌کند

یک گزارش جدید از موسسه تحقیقات اقتصادی نشان می‌دهد قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۲۴ حدود دو درصد کاهش خواهد یافت. مواد غذایی در فنلاند حدود ۲۰ درصد بیشتر از چند سال پیش است اما در سال آینده کاهش خوبی برای مصرف‌کنندگان خواهد داشت. البته این پیش‌بینی، نشان‌دهنده بازگشت به سطوح قبلی قیمت نیست بلکه کاهش را نشان می‌دهد.

قیمت محصولات کلیدی مانند غلات، شیر و گوشت بازار جهانی در حال کاهش است اما قیمت شکر در حال افزایش بوده. این موضوع ممکن است در طولانی مدت بر قیمت محصولات فرآوری شده تاثیر بگذارد. پیش‌بینی می‌شود تولید گوشت گاو در سال جاری یک درصد کاهش یابد. تولید طیور نیز در سال جاری کاهش یافته اما انتظار می‌رود ظرفیت در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد تا هم تقاضای داخلی و هم صادرات بالاتری را برآورده سازد.

تکه‌هایی از فنلاند

طبیعت، آموزگار مطلق

فنلاندی‌ها اعتقاد دارند که طبیعت آموزگار نهایی و مطلق آنهاست و همین طبیعت هست که راه زندگی و قوی بودن را به آنها می‌آموزد. در واقع آنها معتقدند هر فردی که بتواند به تنهایی و با کمترین امکانات در طبیعت داوم بیاورد، سیسو دارد و زندگی و گردش در طبیعت، راهی برای تقویت سیسو است.

اگر به بیشتر خواندن درباره سیسو علاقه دارید، نسخه اول و دوم ویژه‌نامه ما را مطالعه کنید.

 

جامعه‌ای فعال و پویا به معنای واقعی کلمه!

می‌دانستید که فنلاند بیش از ۷۰ هزار انجمن داوطلبانه دارد با آمار اعضای میلیونی؟ این انجمن‌ها حول محور علایق و سرگرمی‌های مختلف تشکیل شده‌اند. شاید برای‌تان جالب توجه باشد که این کشور فقط ۵۵ میلیون جمعیت دارد و همین جمعیت به این شکل در انجمن‌ها فعال هستند.

حقوق کار دانشجویی در فنلاند چقدر است و چرا باید دنبال کار دانشجویی رفت؟

تحصیل در فنلاند یکی از مهم‌ترین مواردی به‌شمار می‌رود که در سال‌های اخیر با افزایش محبوبیت روبرو بوده. این کشور بی‌نظیر با داشتن دانشگاه‌های مختلف می‌تواند یک گزینه عالی برای ادامه تحصیل شما باشد. بسیاری از کاربران در مورد حقوق کار دانشجویی در فنلاند پرسش‌های خاصی را مطرح می‌کنند. در این متن قصد داریم به کلیه اطلاعات مربوط به این موضوع بپردازیم و به پرسش‌های شما عزیزان در رابطه با این حقوق مهم پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

 

چرا باید به سراغ کار دانشجویی رفت؟

اولین پرسشی که قطعاً نیاز به یک پاسخ مناسب دارد، ضرورت انتخاب کار دانشجویی است. چرا باید یک فرد به سراغ کار دانشجویی برود و آن را انتخاب کند؟ در پاسخ به این پرسش باید به مبحث هزینه‌های تحصیل در فنلاند اشاره کنیم. برخلاف تصور، هزینه‌های تحصیل شما در این کشور تنها مربوط به شهریه دانشگاه نیست.

شما هزینه‌های دیگری همچون خوراک، پوشاک و… نیز دارید. پوشش کلی این هزینه‌ها بدون داشتن یک کار مناسب می‌تواند به امری دشوار تبدیل شود. در واقع بسیاری از دانشجویان خارجی که در فنلاند تحصیل می‌کنند به دلیل عدم داشتن یک شغل مناسب توانایی پرداخت ساده‌ترین هزینه‌های خود را ندارند.

طبیعتاً اگر قصد ندارید جزو چنین گروهی باشید، باید به سراغ حقوق کار دانشجویی در فنلاند بروید. این حقوق می‌تواند به راحتی کفاف بسیاری از هزینه‌های کلی شما را بدهد که خود یک امر کاملاً بی‌نظیر است. البته توجه داشته باشید که حتی در این شرایط نیز باید حتماً تحصیل را به عنوان اولویت اصلی خود قرار دهید. بنابراین، به‌منظور دریافت یک شغل مناسب نیاز است که پارامترهای گوناگونی مورد بررسی قرار گیرند.

نکته مهم در مورد کار کردن به عنوان یک دانشجو در فنلاند

در طول فرایند یادگیری، زمان مجاز برای فعالیت‌های غیردانشجویی محدود می‌شود و بر اساس سطح تحصیلی تعریف و تعیین خواهد شد. دانشجویانی که در حال اخذ مدرک کارشناسی هستند، زمان کمتری برای فعالیت‌های غیرتحصیلی دارند. این زمان در هر هفته ۱۰ ساعت است. دانشجویان باید هنگام انعقاد قرارداد با کارفرما به این نکته توجه کنند. در این مدت، باید به فکر بیمه و مالیات نیز باشید زیرا به‌عنوان بخشی از تجربه کاری شما در دوران تحصیل به‌شمار می‌روند.

دانشجویانی که دارای ویزای تحصیلی فنلاند هستند، می‌توانند در هر هفته ۲۰ ساعت کار کنند. در واقع، بر اساس قوانین، تنها فعالیت‌های کاری مرتبط با تحصیل مجاز هستند. دانشجویانی که در فنلاند دوره دکتری را دنبال می‌کنند، می‌توانند بیشترین زمان را به فعالیت‌های کاری اختصاص دهند و هر هفته ۳۰ ساعت اجازه کار دارند.

در هنگام انعقاد قرارداد کاری برای فعالیت‌های دانشجویی، باید توافق‌نامه‌های مرتبط با کارفرما منعقد شده و بیمه و مالیات مرتبط در نظر گرفته شود تا این دوره به عنوان بخشی از فرآیند کاریتان محاسبه گردد. حقوق کار دانشجویی در فنلاند را می‌توان مناسب دانست.

کار در فنلاند و میزان حقوق شما

یکی از مسائل اصلی که دانشجویان قبل از انتخاب شغل دانشجویی خود در فنلاند باید در نظر بگیرند، دستمزد آن‌ها است. به‌طور کلی حقوق حداقل برای دانشجوهای مهاجر در فنلاند بین €10 تا €12 در ساعت است. البته این مبلغ بستگی به نوع شغلی که شما انتخاب می‌کنید دارد. درآمد کل ماهانه دانشجویان فنلاندی بین €950 تا €1450 قرار دارد. هم‌چنین شیفت‌های شبانه کاری در فنلاند به همراه ایام تعطیلات، درآمد بهتری به دانشجوها ارائه می‌دهد.

دستیابی به شغل‌های مناسب برای دانشجویان در فنلاند

یافتن شغل برای دانشجویان مهاجر در فنلاند یکی از مهم‌ترین چالش‌ها است که باید در نظر گرفته شود. فنلاند به دلیل روش خاص خود در رابطه با کار دانشجویی، برنامه‌ریزی منحصر به‌فردی دارد. قبل از شروع جستجوی کار یا درخواست استخدام در فنلاند، باید رزومه خود را آماده کنید.

رزومه مناسب دانشجویان فرصت بی‌نظیری است تا اثربخش‌ترین فرصت را برای جلب توجه کارفرمایان بالقوه به‌دست بیاورند. علاوه بر این، نامه‌ی پوششی دانشجویان بهترین فرصت است تا شخصیت و عملکرد خود را نشان دهند. بهترین روش برای دانشجویان مهاجر که نیازمند به یافتن شغل مناسب در فنلاند هستند، مراجعه به وب‌سایت دانشگاه و پورتال‌های رسمی استخدام دانشجو در فنلاند است. حقوق کار دانشجویی در فنلاند شامل موارد دیگری نیز می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

فاکتورهای مالی و هزینه‌ها در فنلاند

هزینه‌های اصلی در طول اقامت شامل شهریه و هزینه‌های زندگی می‌شود. از سال ۲۰۱۷، در دانشگاه‌های دولتی این کشور برای دوره‌های کارشناسی و ارشد، شهریه در نظر گرفته شده است. در حال حاضر، دانشجویان ایرانی برای تحصیل در فنلاند معمولاً میانگین سالیانه ۸۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ یورو را پرداخت می‌کنند. آموزش رایگان در دوره دکترا نیز ممکن است و دانشجوها می‌توانند از بورسیه بهره‌مند شوند. هزینه‌های زندگی دانشجویان در ماه معمولاً میانگین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو است.

فهرست محبوب‌ترین شغل‌های دانشجویی در فنلاند

علاوه بر دریافت نقدینگی مفید، کارهای دانشجویی در فنلاند می‌تواند یک فرصت عالی برای کسب تجربه‌های مهم در حوزه‌های کاری و برقراری شبکه ارتباطی انسانی همراه با تحصیلات باشند. کارهای دانشجویی در فنلاند شامل کار در رستوران‌ها، نظافت، تحویل روزنامه، تحویل غذا و کار به عنوان دستیار تحقیقات برنامه‌های تحقیقی سازمان‌های دانشگاهی است.

به‌طور معمول دانشجویان در رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز خرید کار می‌کنند. یافتن کار در فنلاند گاهی وقت‌ها مشکل است. بعضی اوقات، جستجوی کار نیاز به آشنایی با زبان‌های فنلاندی و سوئدی دارد. به گفته وب‌سایت  European Job Days، محبوب‌ترین شغل‌ها به شرح زیر هستند:

۱. کارشناس پرستاری و مراقبت‌های بهداشتی

۲. کارکنان پزشکی ویژه

۳. کارشناسان کار اجتماعی و مشاوره

۴. پزشک عمومی

۵. پزشک تخصصی

۶. مربی کودکان

۷. کارشناس شنوایی‌شناسی و زبان‌درمانی

۸. دندان‌پزشک

۹. روان‌شناس

۱۰. معلم و مدرس تخصصی دانش‌ها

۱۱. پرستار خانگی

۱۲. نظافت‌چی و کمک‌کار در دفاتر، هتل‌ها و مراکز دیگر

۱۳. کارشناس پرستاری و مراقبت‌های تخصصی

۱۴. جوشکار و برش‌کار تخصصی

پرداخت مالیات برای کارهای دانشجویی

حقوق کار دانشجویی در فنلاند مشمول مالیات است. اگر شما در فنلاند یک کار دانشجویی داشته باشید، باید هم‌چنان مالیات بر درآمد خود را پرداخت کنید. مقدار مالیات بستگی به نوع کار و درآمدتان دارد. دانشجویان غیراروپایی معمولاً محدودیت‌های بیشتری را در حوزه فعالیت (نسبت به دانشجویان اروپایی) در حین تحصیل دارند. به عبارت دیگر، مالیات بردرآمد، شامل حقوق کاری نیز می‌شود.

اگر حقوق کاری شما از طریق سیستم PAYE (پرداخت بر اساس درآمد) پرداخت شود، مالیات درآمد به‌صورت خودکار کسر می‌شود. بیشتر کارهای پاره‌وقت به این شکل هستند و از طریق فیش حقوقی می‌توانید میزان مالیات خود را بررسی کنید.

در مورد دانشجویان و کارآموزان خارجی، فنلاند عموماً مالیات بر درآمدی که از کشورهای دیگر دریافت می‌کنند، اعمال نمی‌کند. دلیل این موضوع مربوط به مفاد توافقنامه‌های مالیاتی بین فنلاند و کشورهای دیگر است. اما اگر درآمد خود را از یک کارفرمای فنلاندی دریافت کنید، مالیات بر درآمد در فنلاند اجرا می‌شود.

اگر برای تحصیل به فنلاند وارد می‌شوید، نمی‌توانید از دولت فنلاند حمایت مالی دریافت کنید. این حمایت معمولاً فقط برای افرادی است که به دلیل موارد غیرتحصیلی وارد فنلاند می‌شوند. حمایت مالی برای دانشجویان همراه با کسر مالیات انجام می‌شود. این یک نکته مهم در مورد حقوق کار دانشجویی در فنلاند است.

سخن پایانی

مطالعات زیادی به‌صورت علمی در مورد حقوق کار دانشجویی در فنلاند، هزینه‌ها و شرایط کاری دانشجویان در فنلاند انجام شده است. داشتن مجوز کار برای دانشجویان و کارهای پاره‌وقت یکی از گزینه‌های بسیار حیاتی برای دانشجویان خارجی است. افراد با سطح تحصیلات مختلف می‌توانند مجوز کار دریافت کرده، با کارفرمایان فنلاندی قرارداد بسته و به عنوان کارمند پاره‌وقت کار کنند.

اگر مشکلاتی از نظر مدارک مهاجرت وجود نداشته باشد، این کشور یکی از بهترین مقاصد برای تحصیل در خارج از کشور است. شما بعد از فارغ‌التحصیلی حدود یک سال فرصت دارید تا شغل مورد نظر خود را پیدا کنید و از اقامت دائم به این کشور دست پیدا کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع با تیم ما در تماس باشید. همچنین می‌توانید با سر زدن به بلاگ وب‌سایت ما https://finlandq.com/study/ بیشتر درباره این شغل در فنلاند بخوانید.

این خبرنامه فنلاندکیو را نیز مثل همیشه با یک ضرب‌المثل فنلاندی‌ به اتمام می‌رسانیم.

«دیگ کتری را سرزنش می‌کند، در حالی که هر دو یک روی سیاه دارند».

به انگلیسی: The pot blames the kettle, yet both have a black side.

به فنلاندی: Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.

این ضرب‌المثل همچنین معادل ضرب‌المثل فارسی «دیگ به دیگ میگه روت سیاه» است.

 

برای خواندن این خبرنامه در قالب PDF روی دکمه زیر کلیک کنید و این جلد از خبرنامه‌های فنلاندکیو را دانلود کنید.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *