ویژه‌نامه فنلاندکیو – شماره ۲ | سیسو Sisu چیست؟ بخش دوم: سیسو در طبیعت و کار

ویژه‌نامه فنلاندکیو – شماره ۲ | سیسو Sisu چیست؟ بخش دوم: سیسو در طبیعت و کار

در این مطلب، دومین شماره از ویژه‌نامه‌های فارسی فنلاندکیو را می‌خوانید؛ جایی که شما را بیشتر با سنت‌ها، قوانین و فرهنگ زندگی در این کشور آشنا می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

سلام و ممنون که دارید دومین ویژه‌نامه ما را مطالعه می‌کنید.

مدت زمان زیادی است که با شما هستیم و هیچ‌چیز ما را به اندازه همراهی با شما از هر راه و مسیر ممکن، خوشحال‌تر نمی‌کند. اواخر سال گذشته بود که تصمیم گرفتیم یک ویژه‌نامه به مناسبت سال جدید برای‌تان تدارک ببینیم در کنار انتشار خبرنامه‌های معمول ماهانه. مشغول برنامه‌ریزی و چیدن استراتژی بودیم که تصمیم بر این شد تا ویژه‌نامه در قالب فصل‌نامه تهیه و در اختیار شما قرار بگیرند.

همان‌طور که می‌دانید، همیشه هدف ما افزایش دانش مخاطب‌مان بوده و کمک هر چه بیشتر به مسیر یادگیری آنها. ما در فنلاندکیو به متقاضی‌ها و علاقمندان به مهاجرت و تحصیل در فنلاند کمک می‌کنیم تا به بهترین شکل ممکن بتوانند به هدف و آرزوی خودشان برسند. این محتوا نیز بهانه‌ای است برای بیشتر شناساندن فنلاند، فرهنگ‌اش و شرایط زندگی و تحصیل در آن به شما.

در این ویژه‌نامه، به‌طور انحصاری می‌خواهیم درباره یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های فرهنگ فنلاند یعنی سیسو (Sisu) صحبت کنیم و مطالبی که در نسخه اول درباره‌شان صحبت کردیم را کامل‌تر می‌کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید و در صورت داشتن هرگونه نظر، انتقاد، پیشنهاد یا هر چیزی که فکر می‌کنید می‌بایست با ما به اشتراک بگذارید، با ما در تماس باشید.

سیسو = طبیعت؛ یک پیوند ناگسستنی

در قسمت قبلی این سری، درباره چیستی سیسو و معنی، مفهوم و جایگاه‌اش نه تنها در زندگی فنلاندی‌ها، بلکه در زندگی تمام مردم دنیا صحبت کردیم. اگر می‌خواهید به اهمیت سیسو پی ببرید، پیشنهاد می‌کنیم جلد قبلی ویژه‌نامه را مطالعه کنید و سپس سراغ این جلد بیایید.

در قسمت قبلی کمابیش به جایگاه طبیعت در سیسو و فرهنگ فنلاندی اشاره کردیم. اگر کمی درباره فنلاند مطالعه کرده باشید، می‌دانید که طبیعت‌گردی، زندگی در آن و تلاش برای حفظ آن چه جایگاهی در فرهنگ فنلاند دارد. همین جایگاه، طبیعت را به بخشی مهم از مفهوم سیسو و داشتن آن تبدیل کرده. فنلاندی‌ها را یک‌جا را به عنوان بهشت روی زمین می‌شناسند و آن هم «موکی» است؛ کلبه تابستانی به فنلاند. فنلاندی‌ها تمام سال را به سختی کار می‌کنند و وقتی تابستان فردا می‌رسد، فقط از زندگی لذت می‌برند. بیرون نیامدن از خانه در تابستان‌ها از نظر مردم این کشور جرم به حساب می‌آید.

وقتی تابستان اینقدر برای فنلاندی‌ها مهم است، مشخصا بهشت روی زمین نیز محیط یا مکانی است که به این فصل ربط دارد. مردم فنلاند در تابستان به کلبه‌های مخصوص این فصل سر می‌زنند، راحتی زندگی مدرن را کنار می‌گذرند و زندگی در طبیعت را به آغوش می‌کشند. از نظر فنلاندی‌ها، راحتی زندگی امروزی و امکانات در دسترس ما می‌تواند سیسوی‌مان را خراب کند. سختی کشیدن در دل طبیعت برای زندگی و بقا از آرمان‌های فنلاندی‌ست.

از نظر مردم این کشور، سیسو آموزگار خودکفایی بوده و برای رسیدن به آن باید در طبیعت زندگی کرد. هر فردی که بتواند گلیم خود را در طبیعت از آب بیرون بکشد، بی‌شک سیسو دارد.

در شماره قبلی ویژه‌نامه اشاره شد که سیسو در زندگی امروزی معنای گسترده‌تری به خود گرفته. یعنی مبارزه با افسردگی، شاد و سلامت بودن نیز سیسو می‌خواهد. پژو‌هش‌های مختلف ثابت کرده‌اند که طبیعت‌گردی یکی از درمان‌های طبیعی و راه‌های مبارزه با افسردگی است. اینکه برای مدتی خودتان را در طبیعت رها کنید، زندگی شلوغ و پردغدغه امروزی را پشت سر بگذارید، وقوف کنید، به اطراف خود نگاه کنید، به آسمان، هوای تازه را میهمان ریه‌های خود کنید و به یک درخت تنومند تکیه بزنید، این‌ها خودشان راه‌هایی برای کشف و به‌دست آوردن سیسو هستند.

اگر از طبیعت دور هستیم و به آن دسترسی نداریم، برای سیسوی خود چه کار کنیم؟

امروزه توصیه می‌شود که در خانه‌های خودمان مخصوصا اگر از طبیعت دور هستیم و در عمق فضای شهری زندگی می‌کنیم، گل و گیاه‌ در خانه نگه‌داری کنیم. دلیل واقعی این کار چیست؟ به غیر از تصویه بهتر هوا، ایجاد شادابی و تنوع در محیط خانه و موارد این‌چنینی… . آوردن طبیعت به خانه حتی بخش کوچکی از آن باعث تقویت سیسو می‌شود! باور نمی‌کنید؟ مجدد طبق پژوهش‌های انجام شده، ثابت شده است که وجود گیاه در خانه بهره‌وری کاری افراد را بهبود بخشیده و درمان و التیام افراد نیز حین بیماری و کسالت سریع‌تر انجام شده.

به‌طور کلی هر چه بیشتر با طبیعت در ارتباط باشیم از هر راه ممکنی، سیسوی قوی‌تری خواهیم داشت. آرامش وجودمان و پیرامون‌مان لازمه حفظ و داشتن سیسو است که طبیعت به تقویت این آرامش کمک می‌کند.

 

سیسو در فضای کاری و شغلی چگونه نمود پیدا می‌کند؟

از طبیعت که کمی دور بشویم، به جایگاه سیسو در فضای کسب‌وکار و شغل افراد می‌رسیم. به‌طور کلی، در این فضا فنلاندی‌ها به این جمله باور دارند: سیسو در کار – هر آنچه می‌بینی را به‌دست خواهی آورد!

جمله بالا یعنی هر چیزی که برای یک کارمند و فرد شاغل در فنلاند قابل تجسم باشد و رسیدن به آن منطقی، او حتما آن را به‌دست می‌آورد؛ حالا این دیده و هدف هر چیزی که باشد… . اگر درباره سیسو مطالعه کرده باشید، می‌دانید که فنلاندی‌ها چه‌قدر سخت کار می‌کنند، چه‌قدر به اخلاق کاری و نظم اهمیت می‌دهند. آنها این کار را در کنار حفظ پویایی جامعه و احترام به یکدیگر، برای دریافت حقوق، مزایا و شرایط کار بهتر انجام می‌دهند. سخت‌کوشی، وفاداری و پایداری در فنلاند بی‌پاداش باقی نمی‌ماند.

فنلاندی‌ها را با سختی و بحران روبرو کنید، می‌بینید که هیچ واکنش احساسی یا ناگهانی بروز نمی‌دهند. مواجه با سختی یکی از اصول سیسو است و در واقع اگر شما در بحران به این شکل رفتار کنید یا از کاه کوه بسازید، از دید فنلاندی‌ها شما یک بیگانه هستید! برای همین هست در فضای کاری نیز مردم این کشور فقط در شرایط ضروری و مهم صحبت می‌کنند و اضافه‌گویی نمی‌کنند. طبق معمول، سکوت اولویت فنلاندی‌هاست و به جای صحبت عمل کردن رسالت‌شان است. اگر دیدید یک فنلاندی از شما تعریف کرد، بدانید که از ته دل‌اش این کار را کرده چون این اتفاق به ندرت می‌افتد.

سیسو در گفتگو

این شماره از ویژه‌نامه‌های فنلاندکیو را با بخش سیسو در مکالمه‌های روزمره، کاری و غیره به اتمام می‌رسانیم. به‌طور کلی، معیارهای فنلاندی‌ها در صحبت کردن شامل موارد زیر می‌شود:

  • آب و تاب ندهید
  • مودب اما رک باشید
  • شنونده خوبی باشید
  • از جایگاه‌تان سواستفاده نکنید
  • سنجیده صحبت کنید
  • قدر سکوت را بدانید
  • در تصمیم‌گیری دودل نباشید
  • و البته از کاه کوه نسازید!

 

ممنون که تا اینجا همراه ما بودید. اگر از مطالعه این خبرنامه لذت بردید، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. در قسمت بعدی، به اهمیت سیسو در برابری و روابط عاطفی می‌پردازیم.

 

برای خواندن این خبرنامه در قالب PDF روی دکمه زیر کلیک کنید و این جلد از خبرنامه‌های فنلاندکیو را دانلود کنید.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *