چگونه می‌توان در فنلاند اقامت داشت؟ فهرست انواع اقامت فنلاند - فنلاندیکو (1)

چگونه می‌توان در فنلاند اقامت داشت؟ فهرست انواع اقامت فنلاند

اقامت فنلاند از جمله گزینه‌های است که امروزه افراد زیادی آن را در نظر می‌گیرند. فنلاند کشوری آرام با سطح رفاه بالاست که می‌تواند تضمین کند آینده‌ای عالی خواهید داشت. این کشور امکان مهاجرت را از راه‌های مختلف فراهم کرده که بسته به شرایط خود می‌توانید یکی از روش‌های اقامت را انتخاب کنید و برای زندگی یا تحصیل به این کشور زیبا سفر کنید. با فنلاندکیو همراه باشید تا به معرفی انواع اقامت در فنلاند بپردازیم.

فنلاند کجاست؟

فنلاند کشوری در شمال اروپاست که از سال ۱۹۹۵ به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است. در فنلاند بیش از ۵/۴ میلیون نفر در مساحتی به وسعت ۳۳۸۴۰۰ کیلومتر مربع زندگی می‌کنند. پایتخت آن، هلسینکی است که حدود ۶۰۴۰۰۰ نفر در آن زندگی می‌کنند و زبان رسمی آن‌ها فنلاندی و سوئدی است. پایتخت سابق، تورکو در حال حاضر پنجمین شهر بزرگ فنلاند با ۱۸۰۰۰۰ نفر جمعیت است.

بخش‌های بزرگی از فنلاند با دریای بالتیک هم مرز بوده و خلیج فنلاند و خلیج بوتنیا دو خلیج بزرگ دریای بالتیک را تشکیل می‌دهند. این کشور هم‌چنین مرزهای زمینی با روسیه، نروژ و سوئد دارد. فنلاند روزهای تابستانی بسیار طولانی و شب‌های زمستانی دارد. برای مثال در اوتسوکی، خورشید ۷۳ روز غروب نمی‌کند و ۵۱ روز متوالی در زمستان طلوع نمی‌کند. این کشور دارای پوشش گیاهی قابل توجهی است و رایج‌ترین گونه‌های درختی آن کاج و صنوبر هستند.

فهرست انواع اقامت در فنلاند

اگر قصد دارید برای همیشه در کشور فنلاند زندگی کنید، باید بدانید که در ابتدا چگونه اقامت آن را دریافت کنید. اقامت موقت پیش‌زمینه اقامت دائم فنلاند است و با گرفتن اقامت، برای مدت زمان معینی اجازه زندگی در این کشور را خواهید داشت. بسته به شرایط اقامت یا قرارداد کاری، موقعیت تحصیلی در دانشگاه و… مدت زمان ماندن در کشور می‌تواند متفاوت باشد. طبق شرایط خاصی به‌شما مجوز می‌دهند تا در بازه زمانی مشخصی در کشور فنلاند زندگی کرده و پس از آن در صورت دارا بودن شرایط مورد نظر، مجوز خود را تمدید کنید. اقامت موقت راه را برای کسب اقامت دائم یک کشور فراهم ساخته و برای رسیدن به آن نقطه، ابتدا باید با انواع اقامت در فنلاند آشنا شوید.

پیش از معرفی انواع اقامت در فنلاند، بهتر است به بیان تفاوت بین ویزا و اقامت بپردازیم تا ذهنیت کلی راجع به این پیدا کنید.

  • کاربرد ویزای فنلاند: به‌طور کلی اگر مدت زمان سفر شما کوتاه باشد، باید اقدام به دریافت ویزا کنید. به‌طور مثال از طرف شرکت خود قرار است در یک کنفرانس علمی در فنلاند شرکت کنید، در این شرایط باید ویزای فنلاند را اخذ کرده و با کمک آن به این کشور سفر کنید.
  • کاربرد اقامت در فنلاند: اگر سفر شما بیش از ۳ ماه طول می‌کشد، باید مجوز اقامت در فنلاند را کسب کنید. این مجوز برای افرادی که به‌دنبال کار هستند ضروری بوده و از همان ابتدا باید اقامت در فنلاند داشته باشند تا بتوانند در این کشور به کار بپردازند.

اقامت فنلاند

اقامت کاری در فنلاند

یکی از روش‌هایی که تضمین می‌کند آینده خوبی در فنلاند خواهید داشت، کسب اقامت کاری است. برای دریافت اقامت کاری باید یک کارفرمای ساکن فنلاند درخواست کاری برای شما فرستاده و به‌عنوان کارمند به فنلاند سفر کنید. البته در نظر داشته باشید که پیدا کردن فرصت شغلی که به شما اجازه کسب اقامت دائم بدهد کمی سخت است زیرا کارفرما ابتدا باید در خود فنلاند به‌دنبال نیروی کار باشد. اگر در فنلاند نتوانست شخصی را پیدا کند، در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جستجو خواهد پرداخت و وقتی در این کشورها هم گزینه مناسبی پیدا نکرد، می‌تواند از کشورهای خارجی نظیر ایران نیرو بپذیرد.

برای ارسال درخواست کاری باید به سایت‌های کاریابی فنلاندی مراجعه کرده و روزمه خود را ارسال کنید. در صورتی که رزومه شما مورد قبول آن شرکت قرار گیرد، سایر مراحل بدون مشکل سپری خواهد شد. آن شرکت با کسب اجازه از وزارت کار و اداره مهاجرت فنلاند از شما دعوت خواهد کرد برای کار به این کشور سفر کنید. در صورتی که استخدام شما با موفقیت انجام شود، علاوه بر حقوق تعیین شده، بیمه و مالیات هم به شما تعلق خواهد گرفت. مدت زمان اقامت کاری فنلاند بین ۳ تا ۵ سال است که در صورت رضایت بعد از این مدت زمان می‌توان آن را تمدید کرد. از جمله شغل‌های پر تقاضا در کشور فنلاند می‌توان به مهندسی برق، پزشکی، جراحی، معلمی، مهندس شیمی، مهندس کامپیوتر و حسابداری اشاره کرد.

در صورت کسب اقامت کاری فنلاند، مزایای مختلفی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. شما به‌عنوان یک کارمند در فنلاند، از تمامی مزایا و حقوق کاری تصویب شده توسط دولت بهره‌مند خواهید شد و به‌عنوان یک شهروند مانند سایر ساکنین فنلاند به زندگی خواهید پرداخت.

اقامت تحصیلی در فنلاند

کشور فنلاند کشوری است که به سیستم آموزشی قوی و سطح بالای کیفی تدریس خود مشهور است. در صورتی که قصد داشته باشید از لحاظ علمی به درجه بالا برسید، بهتر است فنلاند را در نظر بگیرید. تمامی دانشگاه‌های این کشور تحت استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای اداره شده و پس از فارغ‌التحصیلی از لحاظ تئوری و علمی دانش خوبی خواهید داشت.

زبان رسمی اغلب دانشگاه‌های این کشور فنلاندی و سوئدی است ما اغلب رشته‌های ارشد و دکترا با زبان انگلیسی هم ارائه می‌شوند تا دانشجویان خارجی بدون هیچ مشکلی بتوانند در دانشگاه‌های این کشور به تحصیل بپردازند. برای کسب اقامت تحصیلی فنلاند باید رزومه تحصیلی خود را به دانشگاه مورد نظر ارسال کنید تا وضعیت شما مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که از لحاظ علمی مورد تایید دانشگاه قرار بگیرید، با درخواست شما موافقت شده و می‌توانید برای ادامه تحصیل به این کشور سفر کنید.

مقاطع سطح بالای دانشگاه‌های فنلاند امکان اخذ بورسیه را برای دانشجویان خارج از کشور فراهم کرده و در صورت دارا بودن این شرایط، با کمترین هزینه ممکن می‌توانید به تحصیل در این کشور بپردازید. با دریافت اقامت تحصیلی، اجازه کار در حین تحصیل را خواهید داشت و در صورت به اتمام رسیدن دانشگاه، می‌توانید در فنلاند بمانید و شغل رویایی خود را پیدا کنید. به‌طور کلی روش اقامت تحصیلی تضمین می‌کند که بدون هیچ پیچیدگی خاصی اجازه زندگی در فنلاند را خواهید داشت.

اقامت فنلاند از روش سرمایه‌گذاری

کشور فنلاند برای جذب سرمایه‌گذار از کشورهای دیگر، اقامتی تحت عنوان اقامت سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد که به واسطه آن می‌توانید برای تاسیس یک شرکت به کشور فنلاند سفر کرده و برای سایر افراد هم اشتغال ایجاد کنید. اخذ این روش اقامت پیچیدگی‌های خاص خود را داشته و باید مطابق با قوانین دولت فنلاند یک شرکت را تاسیس کنید. اگر قصد دارید به‌عنوان یک کارآفرین زندگی جدیدی را در کشوری اروپایی آغاز کنید، اقامت سرمایه‌گذاری فنلاند گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. در صورت اخذ این اقامت، پس از سه سال می‌توانید درخواست اقامت دائم دهید و بعد از ۵ سال پاسپورت این کشور را دریافت نمایید.

اقامت با کمک ازدواج

یکی از روش‌های مهاجرت به فنلاند، ازدواج با فردی است که در حال حاضر شهروند قانونی یکی از شهرهای این کشور است. برای این‌که ازدواج شما در فنلاند به‌طور رسمی شناخته شود، باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشید و پیش از آن هم هیچ سابقه ازدواجی در مدارک شما وجود نداشته باشد.

اگر شخص مقابل شما اقامت دائم فنلاند را دارد، شانس زیادی برای کسب اقامت در فنلاند خواهید داشت و با کمی تلاش می‌توانید برای زندگی به این کشور سفر کنید اما در نظر داشته باشید که ازدواج با شخصی که ساکن فنلاند است، صددرصد تضمین کننده اقامت دائم شما نخواهد بود. این روش چالش‌های مختص به خود را دارد و به‌همین دلیل بهتر است پیش از انجام آن با افرادی که در این زمینه تجربه دارند مشورت کنید.

تولد فرزند در فنلاند

اگر شما به‌عنوان یک خارجی با شهروندی فنلاندی ازدواج کنید، فرزند شما تابعیت کشور فنلاند را خواهد داشت. اگر فرزند یک زوج خارجی با تبعه فنلاندی در خود کشور فنلاند متولد شده باشد، باید تا ۳ ماه پس از تولد اقدام به دریافت مجوز اقامت فرزند خود کنید. این درخواست اقامت برای همه اجباری است و در صورتی که آن را برای فرزند خود دریافت نکنید، اجازه اقامت دائم را نخواهد داشت.

برای این‌که یک فرزند مجوز اقامت را دریافت کند، باید از پدر یا مادری فنلاندی متولد شده باشد. این کودک باید حاصل ازدواج قانونی باشد و پدر او تابعیت فنلاند را داشته باشد. چنانچه در شرایط خاص، پدر او فوت کند یا اگر ثابت شود که تابعیت فنلاند داشته است، کودک هم اجازه اقامت در فنلاند را پیدا خواهد کرد.

آیا می‌توان اقامت موقت را به اقامت دائم تغییر داد؟ برای این‌که بتوانید اقامت موقت خود را به دائم تبدیل کنید، باید حداقل ۴ سال در کشور فنلاند زندگی کرده باشید. اگر در طول مدت اقامت خود جرمی مرتکب شده باشید، کسب اقامت دائم سخت خواهد بود پس بهتر است حتی به کوچک‌ترین قوانین این کشور احترام بگذارید.

برای تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم باید:

  • ثابت کنید که توانایی مالی لازم برای زندگی در این کشور را دارید. این اثبات با ارائه قرارداد کاری و مشخص کردن میزان حقوق دریافتی انجام خواهد گرفت. همچنین باید ثابت کنید که هیچ بدهیی به دولت نداشته و مکان مناسبی برای زندگی دارید.
  • در تمام ۴ سال زندگی خود تمامی قوانین فنلاند را رعایت کرده و مالیات خود را به‌موقع پرداخت کرده باشید.
  • نشان دهید توانایی صحبت به زبان فنلاندی یا سوئدی را دارید.
  • با تاریخ و فرهنگ کشور فنلاند آشنا هستید.
  • از سلامت روحی و جسمی برخوردار هستید.

 

اگر قصد مهاجرت به کشور فنلاند را دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه فنلاندکیو صحبت کرده و راهنمایی‌ها و اطلاعات لازم را دریافت کنید. به یاد داشته باشید که شرط موفقیت در این زمینه استفاده از خدمات مشاوره‌ای مناسب است.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *