آیا یادگیری فنلاندی راحت است؟

آیا یادگیری زبان فنلاندی سخت است؟

شاید تصمیم گرفته باشید برای زندگی به شادترین کشور جهان، یعنی فنلاند بروید. برای مهاجرت به کشور فنلاند باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید اما یکی از مهم‌ترین تصیمات پیش از مهاجرت، یادگیری زبان فنلاندی است. این زبان برای یادگیری دشوار است. دستور زبان آن پیچیده‌تر از بسیاری از زبان‌ها بوده و واژگان این زبان از هر زبانی که ما با آن آشنا هستیم، متفاوت است. با فنلاندکیو همراه باشید تا اطلاعات جامعی را در مورد زبان فنلاندی ارائه دهیم.

چرا باید فنلاندی یاد بگیرید؟

دلایل زیادی برای یادگیری زبان فنلاندی وجود دارد و هدف از یادگیری آن برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. اولین و بزرگ‌ترین انگیزه برای یادگیری فنلاندی، مهاجرت به این کشور است. از آن‌جایی که سطح رفاه و زندگی در کشور فنلاند بسیار بالاست، افراد زیادی ترجیح می‌دهند به‌جای کشورهای اروپایی یا آمریکا، به فنلاند مهاجرت کنند. به‌طور کلی مردم فنلاند تسلط بسیار خوبی بر روی زبان انگلیسی داشته و حتی بدون دانستن فنلاندی می‌توانید با آن‌ها ارتباط بگیرید اما با یادگیری زبان این کشور، ارتباطی عمیق‌تر پیدا خواهید کرد.

اگر بتوانید فنلاندی صحبت کنید، با مردم محلی صحبت کرده و حس خیلی خوبی پیدا می‌کنید؛ حتی اگر سطح مهارت‌های شما در زبان فنلاندی خیلی بالا نباشد. هم‌چنین در طول دوره زندگی یا سفر به فنلاند، اگر بتوانید همه علائم را خوانده یا سوال بپرسید و در صورت لزوم مشکلات را برای مردم به زبان محلی شرح دهید، کار خود را بسیار راحت‌تر خواهید کرد. امکان خواندن منو در رستوران نیز یک مزیت محسوب می‌شود.

خاستگاه شکل اولیه فنلاندی

فنلاندی متعلق به خانواده زبان‌های فینو اوگری است. در حالی که بیشتر زبان‌های رایج در اروپا به خانواده زبان‌های هند و اروپایی تعلق دارند، زبان‌های فینو اوگری تنها شامل استونیایی، سامی، مجارستانی و همچنین تعدادی از زبان‌های رایج در روسیه اروپایی و شمال سیبری می‌شوند.

جمعیت فنلاندی زبانان

در حال حاضر حدود ۵/۵ میلیون نفر در فنلاند زندگی می‌کنند که فنلاندی را به‌عنوان زبان مادری خود صحبت می‌کنند. فنلاند بخشی از اسکاندیناوی نیست و هیچ ارتباطی با سوئد، دانمارک یا نروژ ندارد. در فنلاند، سوئدی دومین زبان رسمی کشور است. از آن‌جایی که حدود ۶٪ سوئدی در فنلاند زندگی می‌کنند، در مناطقی مانند Vaasa، درصد نسبتا بالایی به زبان سوئدی صحبت می‌شود.

آیا یادگیری فنلاندی سخت است؟

ساختار فنلاندی با سایر زبان‌های اروپایی قابل مقایسه نیست و این موضوع باعث می‌شود کمی سخت‌تر از زبان‌های اروپایی باشد. در مورد فنلاندی‌ها نمی‌توان به‌راحتی کلماتی پیدا کرد که از زبان‌های دیگر وارد شده باشند؛ به‌همین دلیل یادگیری آن کمی سخت‌تر خواهد بود اما با کمی پشتکار و علاقه می‌توانید این زبان زیبا را یاد بگیرید.

تلفظ کلمات فنلاندی، همان‌طوری است که شنیده می‌شود

یکی از نکات مثبت در مورد زبان‌ فنلاندی این است که کلمات دقیقا همان‌طوری که نوشته شده، خوانده می‌شوند. تقریبا در ۹۸ درصد مواقع کلمات همان‌طور که نوشته می‌شوند تلفظ شده و این موضوع یک مزیت بزرگ نسبت به زبان‌های دیگر به‌شمار می‌رود. هم‌چنین حروف الفبا در فنلاندی به میزان قابل توجهی نسبت به زبان‌های دیگ کمتر هستند. زبان فنلاندی معمولاً بدون حروف b ،c ،f ،q ،w ،x و z عمل می‌کند. این حروف را فقط در کلمات خارجی می‌توان یافت.

حقایق جالب از زبان فنلاندی
حقایق جالب از زبان فنلاندی

 

حقایق جالب از زبان فنلاندی

زبان فنلاندی یکی از طولانی‌ترین کلمات جهان را دارد

در فنلاندی دو یا چند کلمه به هم پیوند خورده تا یک کلمه با معنای کاملاً جدید ایجاد کنند. زبان‌ فنلاندی از کلمات مرکب زیادی استفاده کرده و همین موضوع باعث می‌شود کلمات طولانی در این زبان مشاهده کنید. بزرگترین کلمه ترکیبی با ۶۱ حرف “lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas” است.

فنلاندی به سایر زبان‌های اروپایی شباهتی ندارد

زبان‌ فنلاندی هیچ شباهتی به زبان روسی یا سوئدی ندارد، علی‌رغم این‌که آن‌ها همسایه‌های نزدیکی هستند. فنلاندی که بخشی از خانواده زبان‌های اورالی است، نزدیک‌ترین زبان به مجارستانی و استونیایی بوده و کم‌ترین وجه اشتراک با سایر زبان‌های مورد استفاده در قاره اروپا را دارد.

با یک کلمه فنلاندی می‌توان چیزهای زیادی گفت

یکی دیگر از واقعیت‌های جالب در مورد زبان‌ فنلاندی این است که فنلاندی‌ها کلمات را هدر نمی‌دهند. یک کلمه فنلاندی می‌تواند یک جمله کامل را در انگلیسی بیان کند. اگر در هلسینکی احساس گرسنگی می‌کنید، تنها کافیست بگویید «söisinköhän»، این کلمه یعنی که نمی‌دانم باید چیزی بخورم یا خیر.

جنسیت دستوری وجود ندارد

اگر با زبان‌هایی مانند آلمانی آشنا باشید، می‌دانید که برای کلمات جنسیت قائل هستند و این جنسیت گاهی اوقات می‌تواند سختی زیادی برای زبان‌آموزان به‌همراه داشته باشد. فنلاندی از نظر جنسیت خنثی است و این موضوع یادگیری آن را لذت‌بخش‌تر می‌کند. به‌طور مثال کلمه “hän” می‌تواند به معنای “he” و “she” باشد.

زبان فنلاندی منشا الهام برای ساخت زبان مشهور ارباب حلقه‌ها، الویش شد

شاید خیلی جالب باشد که بدانید زبان داستانی ارباب حلقه‌ها از زبان فنلاندی الهام گرفته شده است. جی. آر. آر. تالکین (J. R. R. Tolkien) چنان مجذوب زبان فنلاندی شده بود که اساس زبان ساختگی خود را، بر پایه زبان فنلاندی گذاشت.

هیچ کلمه ای برای Please وجود ندارد

این موضوع می‌تواند برای برخی از شما تعجب‌آور باشد اما کلمه‌ای برای «لطفا» در فنلاندی رسمی وجود ندارد. البته این بدان معنا نیست که همه با بی‌ادبی صحبت می‌کنند؛ هنگامی که موقعیتی نیاز به ادب دارد، به جای آن از کلمه «متشکرم» (kiitos) استفاده می‌شود.

این زبان صاحب رکورد جهانی گینس است

کلمه فنلاندی “saippuakivikauppias” طولانی‌ترین پالیندروم (کلمه‌ای که به‌صورت یکسان از دو سمت نوشته می‌شود) جهان است. این کلمه در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شده و به معنای «فروشنده سنگ صابون» است.

فنلاندی‌ها برای ساخت کلمه از چیزی که می‌بینند، استفاده می‌کنند

یکی از نکات جالب در مورد فنلاندی این است که نحوه توصیف خاصی برای ساخت کلمات دارند. به‌طور مثال کامپیوتر، یک ماشین دانش (tietokone) نامیده می‌شود و به یخچال کمد یخ (jääkaappi) می‌گویند.

هر نقطه در زبان فنلاندی اهمیت زیادی دارد

مراقب باشید که چگونه کلمات فنلاندی خود را تلفظ می‌کنید. یک واقعیت کلیدی در مورد زبان فنلاندی این است که کلمات باید همان‌طوری که نوشته می‌شوند، خوانده شوند. تقریباً ۱۰۰٪ مطابقت بین حروف و صداها وجود دارد، بنابراین اگر تلفظ خود را اشتباه بگویید، در خطر تغییر معنای جمله قرار می‌گیرید. مثلا حرف ä با حرف a یکی نیست؛ آ‌ن‌ها به‌عنوان حروف جداگانه در الفبای فنلاندی ذکر شده و تلفظ متفاوتی دارند. کلمات säde (پرتو نور) و sade (باران) را در نظر بگیرید. umlaut تلفظ و معنی را تغییر می‌دهد و شما هم در طول یادگیری زبان فنلاندی باید حتما این نکته را در نظر داشته باشید.

قدیمی‌ترین نوشته فنلاندی یک طلسم است

قدمت برخی از واژه‌های فنلاندی که امروزه هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند به ۴۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد. مشخص نیست که نسخه مکتوب این زبان از کجا و چه زمانی آمده است، اما قدیمی‌ترین قطعه مکتوب شناخته شده فنلاندی مربوط به اواسط  سال۱۲۰۰ میلادی است و در نووگورود، که روسیه کنونی است، پیدا شده. این قطعه مکتوب روی حروف پوست درخت غان نوشته شده بود و تفسیر آن به فنلاندی مدرن دشوار است، اما اعتقاد بر این است که نوعی طلسم است.

ادبیات فنلاند توسط تنها یک مرد به دنیا معرفی شد

اعتقاد بر این است که اولین رمانی که به فنلاندی نوشته و منتشر شد، هفت برادر الکسیس کیوی (یا Seitsemän Veljestä در زبان اصلی فنلاندی) در سال ۱۸۷۰ است. این کتاب نه‌تنها یکی از بهترین آثار ادبیات فنلاندی است که تاکنون نوشته شده، بلکه باعث محبوبیت این زبان در کشورهای دیگر نیز شده است. زبان نوشتاری معرفی شده توسط این کتاب راه را برای زبان فنلاندی مدرن و القای غرور ملی که منجر به استقلال کشور در سال ۱۹۱۷ شد، هموار کرد.

مردم فنلاند روز مخصوص نام‌گذاری برای جشن گرفتن دارند

فنلاند یکی از معدود کشورهایی است که مردم آن هم برای روز تولد و هم برای روز نام‌گذاری جشن برگزار می‌کنند. این سنتی است که قدمت آن به دوره قرون وسطی می‌رسد. هر روز در تقویم تعدادی نام فنلاندی به آن نسبت داده شده که در آن افراد با آن نام از عزیزانشان کارت و کیک دریافت می‌کنند. این سنت فقط به نام‌های رایج فنلاندی و سوئدی اشاره دارد و آن‌هایی که نام‌های غیرمعمول دارند، روز مخصوص خود را نخواهند داشت.

سخن پایانی

زبان فنلاندی برای انگلیسی زبانان و ساکنین سایر کشورها کمی دشوار است اما کسانی که آن را مطالعه می‌کنند، فنلاندی را یکی از شگفت انگیزترین و هماهنگ‌ترین زبان های اروپایی می‌دانند. یادگیری فنلاندی قطعا با یادگیری فرانسوی یا اسپانیایی متفاوت است، اما ویژگی‌های خاص این زبان سبب شده که یادگیری آن بسیار هیجان انگیز باشد.

کشور فنلاند دارای ویژگی‌هایی است که سبب شده مهاجران زیادی علاقه به زندگی در آن پیدا کنند، اگر شما هم به دنبال پیشرفت شغلی، تحصیلی و بالا بردن کیفیت زندگی خود هستید، کشور فنلاند را به‌عنوان مقصد سفر خود در نظر بگیرید. برای داشتن تجربه لذت بخش از مهاجرت، آشنا شدن با نکات ابتدایی این زبان کمک زیادی به شما خواهد کرد تا در زندگی روزمره دچار مشکل نشده و بتوانید حداقل کلمات فنلاندی را بیان کنید.

 

چنانچه برای مهاجرت به فنلاند و یادگیری زبان آن نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه فنلاندکیو صحبت کرده و راهنمایی‌ها و اطلاعات لازم را دریافت کنید. به یاد داشته باشید که شرط موفقیت در این زمینه استفاده از خدمات مشاوره‌ای مناسب است.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *