نظام آموزشی فنلاند

هر چیزی که لازم است درباره نظام آموزشی فنلاند بدانید

فنلاند سال‌هاست که به‌خاطر سطح رفاه بالا، حقوق مناسب و شرایط فرهنگی عالی به یک انتخاب خیلی خوب برای بسیاری از مهاجران تبدیل شده است. در کنار این موارد نظام آموزشی فنلاند به‌دلیل بهره‌گیری از سیستم‌های بسیار پیشرفته و مدرن حتی در رتبه‌بندی‌های جهانی نیز بهترین به‌شمار می‌آيد. این سیستم آموزشی به نحوی طراحی شده که همه افراد بتوانند در آن مهارت و استعداد خود را به نمایش بگذارند. با فنلاندکیو همراه باشید تا اطلاعاتی کامل را در این زمینه ارائه دهیم.

حدف کردن کنکور از نظام آموزشی فنلاند

از جمله برترین ویژگی‌های نظام آموزشی فنلاند می‌توان به حذف کنکور اشاره کرد. دانش‌آموزان فنلاندی در پایان دوره متوسطه خود به هیچ‌وجه با چیزی به نام کنکور روبه‌رو نمی‌شوند. این تصمیم با توجه به مشاهده نتایج کنکور بر روی روحیات دانش‌آموزان در سایر کشورهای جهان همانند ایران و چین گرفته شده است.

با حذف کردن کنکور از سیستم آموزشی میزان خودکشی و افسردگی در بین دانش‌آموزان به شدت پایین آمده است. حال شاید این پرسش برای شما به‌وجود آید که در شرایط نبود کنکور، فرآیند ورود به دانشگاه چگونه صورت می‌گیرد؟ در پاسخ به این پرسش باید به آزمون‌های استعدادیابی اشاره کنیم.

در این آزمون‌های استعدادیابی، استعداد و مهارت فرد در حوزه‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرند و در نهایت رشته وی در دانشگاه متناسب با سطح تحصیلی او انتخاب می‌شود. پس از این امر، فرآیند ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی پیگیری می‌شود و دیگر هیچ‌کدام از دانش‌آموزان نگران چیزی شبیه به کنکور نخواهند بود.

همین امر موجب شده است که نظام آموزشی فنلاند بتواند علاوه بر نتایج بسیار مناسب از تبدیل دانش‌آموزان به دانشجویان، حتی در زمینه‌های بسیار ويژه‌ای همچون افسردگی دانش‌آموزان نیز اثرات بسیار خوبی را از خود برجای بگذارد که همین اثرات مورد توجه سایر کشورهای جهان قرار گرفته‌اند.

ساعات آغاز کلاس

یکی دیگر از مواردی که نظام آموزشی فنلاند را با سایر نظام‌های‌ آموزشی در جهان متفاوت کرده،‌ ساعات آغاز کلاس در این کشور است. برخلاف سایر نظام‌های آموزشی که قصد دارند دانش آموز همواره در ساعت هفت صبح سر کلاس باشد، در مدارس این کشور کلاس‌‌ها از ساعت نه صبح آغاز می‌شوند.

مطالعات نشان داده‌اند که همه انسان‌ها از ساعت هفت الی نه بازده یادگیری خوبی ندارند و به‌همین دلیل نمی‌توانند به خوبی مطالب مدنظر را دریافت کنند. در واقع بهترین زمان برای شروع کلاس‌هایی که در آن‌ها مطالب به خوبی توسط دانش‌آموزان درک می‌شود،‌ ساعت نه صبح است.

همه چیز درباره نظام آموزشی فنلاند
همه چیز درباره نظام آموزشی فنلاند

کلاس‌ها از ساعت نه صبح آغاز شده و تا ساعت دو بعد از ظهر ادامه پیدا می‌کنند. البته امکان ادامه یافتن آن‌ها تا ساعت شش بعد از ظهر نیز وجود دارد. این موضوع یعنی دانش‌آموزان از شش ساعت تحصیلی بهره‌مند می‌شوند، آن‌ هم در شرایطی که دارای زنگ تفریح‌های بسیار طولانی هستند. ترکیب این موارد در کنار هم موجب شده تا دانش‌آموزان بیشترین میزان کارایی را از خود نشان بدهند. تجربه نظام آموزشی فنلاند به سایر کشورها ثابت کرده که لزوماً‌ سحرخیز بودن فرزندان امر درستی محسوب نمی‌شود، زیرا بهترین زمان یادگیری،‌ ساعت نه الی دو بعد از ظهر است.

سن رفتن به مدرسه در نظام آموزشی فنلاند

ویژگی‌ دیگر نظام آموزشی فنلاند که باید حتماً به آن اشاره کنیم، سن رفتن به مدرسه در این کشور است. همه ما می‌دانیم که در اکثر کشورهای جهان سن رفتن به مدرسه، هفت سال تعیین شده است. این موضوع یعنی فرزندان همواره باید در هفت سالگی به مدرسه بروند و امکان رفتن به مدرسه در سنین پایین‌تر و یا بالاتر وجود ندارد.

در فنلاند این نوع محدودیت وجود ندارد. سن رفتن به مدرسه بر اساس میزان اشتیاق و آمادگی فکری و ذهنی آن‌ها تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال یکی از دانش‌آموزان ممکن است به این آمادگی در سن شش سالگی رسیده باشد، در حالی که یکی دیگر از دانش‌آموزان تا سن نه سالگی به این آمادگی نرسیده باشد. این دو فرد به‌صورت همزمان می‌توانند در کلاس اول ثبت‌نام کنند. با توجه به این مورد باید گفت که قانون خاصی برای سن ورود به مدرسه وجود ندارد، بلکه دانش‌آموزان بر اساس استعداد و آمادگی ذهنی خود به مدرسه وارد می‌شوند.

این امر در کشورهای که از چنین سیستمی برخوردار نیستند احتمالاً خیلی عجیب به نظر برسد،‌ اما با کمی توجه به آن می‌توانید به مزیت‌های بی‌شمار آن پی ببرید. در این حالت همه دانش‌آموزان کلاس با صرف نظر از سن خود می‌توانند سطح یادگیری کاملاً یکسانی داشته باشند. این مورد حتی به معلمان نیز کمک می‌کند تا بتوانند آموزش‌های مدنظر خود را به بهترین شکل ممکن ارائه دهند.

بهره‌گیری از برترین دبیران جهان در نظام آموزشی فنلاند 

نظام آموزشی فنلاند تنها افرادی را می‌پذیرد که دارای مدرک فوق‌لیسانس به بالا هستند. این موضوع یعنی حتی دبیران سطوح ابتدایی نیز باید از سطح عملی بسیار مناسبی برخوردار باشند. البته این انتهای کار نیست، بلکه به صورت سالانه آزمون‌های مختلفی از معلمان گرفته می‌شود تا تنها افراد مناسب در سیستم آموزشی این کشور مشغول به کار باشند.

در این سیستم آموزشی جنسیت معنایی ندارد. معلمان کلاس می‌توانند زن یا مرد باشند. همین امر نیز یکی دیگر از برترین ویژگی‌های این نظام آموزشی محسوب می‌شود. در صورتی که تعدادی از معلمان در آزمون‌های مذکور نمره مناسبی را کسب نکنند، باید یک سری دوره آموزشی خاص را پشت سر بگذارند. در این دوره‌ها مهم‌ترین تکنیک‌های تدریس دوباره به آن‌ها آموزش داده می‌شود.

بهره‌گیری از برترین دبیران جهان به معنای ارائه بیشترین میزان حقوق به دبیران است. در این کشور حقوق دبیران در تمامی سطوح تفاوتی با حقوق استادان دانشگاه نمی‌کند. در واقع باید گفت که این کشور یکی از معدود کشورهایی در جهان به‌شمار می‌آید که در آن معلمان دغدغه حقوق را ندارند و در نتیجه همواره فقط به کار خود دقت می‌کنند. تحصیل فرزند شما در این کشور، به معنای تحصیل زیر نظر برترین معلمان محسوب می‌شود.

وجود مشاوران تحصیلی

نظام آموزشی فنلاند علاوه بر معلمان، مشاورانی را نیز به‌کار می‌گیرد که در کار خود خبره هستند. این مشاوران وظیفه دارند تا دانش‌آموزان را در کلیه مقاطع تحصیلی همراهی کنند و در کلیه زمینه‌های تحصیلی و حتی شخصی مشاوره‌های لازم را به آن‌ها ارائه دهند.

دانش‌آموزان حتی در زمان وجود مشکلات خانوادگی نیز می‌توانند به این افراد مراجعه کنند و از آن‌ها مشورت بگیرند. همین امر موجب شده که محیط آموزشی در مدارس کشور فنلاند یک محیط کاملاً دوستانه باشد. در واقع دانش آموزان در این سیستم آموزشی تنها برای تحصیل به مدرسه نمی‌روند، بلکه می‌توانند مهارت‌های مختلف مربوط به زندگی کردن را نیز یاد بگیرند.

همین امر موجب شده که اشتیاق دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه افزایش یابد. به‌طور کلی باید گفت که نظام آموزشی فنلاند محیطی فوق‌العاده را برای تحصیل، زندگی و آموزش دانش‌آموزان فراهم کرده که واقعاً در سطح جهانی بی‌نظیر است. همین امر را می‌توان یکی دیگر از عواملی دانست که موجب شده است تا این نظام آموزشی برای چندین سال متوالی رتبه برتر را در بین نظام‌‌‌های آموزشی به خود اختصاص دهد.

بهره‌گیری از جدید‌ترین فضاهای آموزشی

نمی‌توان از نظام آموزشی فنلاند صحبت کرد، اما به بحث بهره‌گیری از جدیدترین فضاهای آموزشی نپرداخت. مدارس موجود در این کشور آن‌چنان پیشرفته و بی‌نظیر هستند که قطعاً نمی‌توان تمایزی بین آن‌ها و دانشگاه‌های بزرگ جهان پیدا کرد. طراحی درونی و بیرونی مدارس موجود در فنلاند به نحوی صورت می‌گیرد که دانش‌آموزان بتوانند کاملاً آزادی عمل داشته باشند.

به‌عنوان مثال در حالی که بسیاری از مدارس جهان تنها یک زمین ورزشی دارند، مدارس فنلاند دارای سه الی چهار زمین ورزشی مخصوص ورزش‌های مختلفی همچون بستکبال، فوتبال، والیبال و… هستند. اکثر مدارس این کشور استخر شنای مختص به خود را دارند. علاوه بر این، فضای بین کلاس‌ها به قدری بزرگ‌ است که دانش آموزان بدون مشکل می‌توانند رفت و آمد کنند.

نظام آموزشی فنلاند
نظام آموزشی فنلاند

نزدیک‌ترین مدارس به این نوع طراحی، مدارس کشور ایالات متحده آمریکا هستند که همه ما با عظمت آن‌ها آشنایی داریم. در مدارس کشور فنلاند علاوه بر مواردی همچون سالن‌های ورزشی بزرگ و کلاس‌های گسترده، مناطق خاصی به‌منظور رفع خستگی دانش‌آموزان در زمان زنگ تفریح ایجاد شده است. دانش آموزان در بازه زمانی زنگ تفریح می‌توانند به این مناطق بروند و از امکاناتی همچون اینترنت رایگان و یا مبل‌های راحتی نهایت استفاده را ببرند.

علاوه بر این، مدارس موجود در این کشور فضای سبز فوق‌العاده‌ای دارند. حتی در برخی از مدارس بخش خاصی به‌عنوان باغچه مدرسه در نظر گرفته می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند میوه و یا گیاه مدنظر خود را در آن پرورش دهند. با مشاهده چند ویدیو و تصویر از این محیط‌های آموزشی به برتر بودن نظام آموزشی فنلاند نسبت به سایر نظام‌‌های آموزشی پی می‌برید. در این نظام آموزشی، هدف نهایی انتقال یک سری مفاهیم علمی به دانش‌آموزان نیست، بلکه دانش‌آموزان باید خود به گشت و گذار در مورد نتیجه پرسش‌ها بگردند و با انجام امور تئوری و عملی در کنار هم، به پاسخ مدنظر خود برسند.

سخن پایانی

نظام آموزشی فنلاند به گفته بسیاری از کارشناسان امر، بهترین نظام آموزشی در جهان به‌شمار می‌آید. کارایی این نظام به حدی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته دیگر نیز در حال کپی‌برداری از همین سیستم فوق‌العاده هستند. در این سیستم اولویت همه آموزگاران و استادان، ارائه مطالب مدنظر در قالب نوین آموزشی است، به نحوی که کلیه دانش آموزان و دانشجویان بتوانند مهارت و استعداد اصلی خود را شکوفا کنند.

در صورتی که نیازمند کسب اطلاعات مناسبی در مورد مهاجرت به کشور فنلاند هستید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه فنلاندکیو صحبت کرده و راهنمایی‌ها و اطلاعات لازم را دریافت کنید. به یاد داشته باشید که شرط موفقیت در این زمینه استفاده از خدمات مشاوره‌ای مناسب است.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *