فرهنگ های کشور فنلاند شامل چه چیزهایی می‌شود؟

فرهنگ های کشور فنلاند شامل چه چیزهایی می‌شود؟

فنلاند بخشی از اسکاندیناوی نیست، اما فرهنگ آن از فرهنگ شمال اروپا تاثیر گرفته است. با وجود ریشه‌های منحصر‌به‌فرد، امروزه فنلاندی‌ها ویژگی‌های فرهنگی بیشتری با کشورهای همسایه اسکاندیناوی دارند تا با همسایگان شرقی خود. چشم‌انداز ناهموار، آب‌وهوا و مبارزات تاریخی کشور علیه همسایگان مستبد به شکل‌گیری فرهنگ متمایز فنلاند کمک کرده است. با فنلاندکیو همراه باشید تا اطلاعاتی کامل در مورد فرهنگ های کشور فنلاند به شما ارائه دهیم.

فرهنگ های جزئی فنلاند

مانند سایر فرهنگ‌های نوردیک، وقت‌شناسی و سازماندهی برای فنلاندی‌ها ضروری است. آب‌وهوا و درگیری با کشورهای همسایه موجب شده که مردم این کشور چندان ریسک‌پذیر نباشند. متقاعد کردن فنلاندی‌ها به انجام کاری به روشی جدید زمان زیادی نیاز دارد، به‌خصوص اگر این کار خلاف تجربیات خودشان باشد.

فنلاندی‌ها به سکوت، متفکر بودن و رفتارهای غیرعاطفی شهرت دارند. آن‌ها معمولا ساکتند، در فکر فرو می‌روند، غمگین و برای خارجی‌ها اکثرا‌ً نامهربان به‌نظر می‌رسند. آن‌ها حاضر نیستند صحبت کنند مگر این‌که حرف مهمی برای گفتن داشته باشند. ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید وقتی یک فنلاندی حرف می‌زند که جان‌اش در خطر باشد.

جامعه فنلاند بیش از حد رسمی نیست، بلکه نسبتاً آرام است، چه در خانه، چه در محل کار و چه در زمان تفریحات. در این فرهنگ، زنان و مردان تقریباً به‌طور مساوی در همه نقش‌های اجتماعی شرکت می‌کنند. مردان و زنان مسئولیت برابر در خانواده، کار و سایر امور دارند. برابری یکی از مهم‌ترین فرهنگ های کشور فنلاند محسوب می‌گردد.

تاریخچه مختصری از فرهنگ جدید فنلاند

دهه ۱۹۸۰ توسعه شدیدی را برای فنلاند به ارمغان آورد و این کشور به یکی از بهترین کشورهای پیشرفته از نظر اقتصاد در جهان تبدیل شد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اقتصاد فنلاند آسیب دید و در سال ۱۹۹۳ به پایین‌ترین حد خود رسید. ده سال طول کشید تا اقتصاد این کشور بهبود یابد. با گذشت زمان، برخی از شرکت‌های دولتی، خصوصی شدند.

این کشور در سال ۱۹۹۵ به اتحادیه اروپا پیوست و در سال ۱۹۹۹ استفاده از یورو را آغاز کرد. امروزه فنلاند را می‌توان به‌عنوان یک جامعه فراصنعتی که از رونق اقتصادی بسیار خوبی برخوردار است توصیف کرد. غول فناوری اطلاعات یعنی نوکیا (Nokia) مهم‌ترین شرکت اقتصادی این کشور در دهه اخیر بود. تلفن‌های همراه و اینترنت رواج بیشتری یافتند و نوکیا فنلاند را از یک جامعه کشاورزی به سمت جامعه‌ای با توسعه اقتصادی هدایت کرد.

فنلاندی‌ها اولین رئیس‌جمهور زن خود را در سال ۲۰۰۰ انتخاب کردند. گزارش شادی جهانی از سازمان ملل متحد، فنلاند را به‌عنوان شادترین کشور جهان در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ قرار داد. موضوع افزایش تولید از جمله مهم‌ترین فرهنگ‌های کشور فنلاند محسوب می‌‌‌شود.

فرهنگ های کشور فنلاند
فرهنگ های کشور فنلاند

فرهنگ آشپزی

در ادامه نگاهی به چند نکته مهم در مورد فرهنگ آشپزی فنلاند خواهیم داشت:

  • به‌دلیل موقعیت جغرافیایی این کشور، غذاهای سنتی فنلاندی ترکیبی از غذاهای سوئدی و روسی هستند.
  • غذاهای سنتی با استفاده از سیب‌زمینی، ماهی، گوشت خوک و محصولات لبنی تولید می‌‌شوند.
  • فنلاندی‌ها بزرگ‌ترین مصرف کننده سرانه قهوه در جهان هستند. آن‌ها در طول زمان استراحت خود دوست دارند از پولا (یک نان شیرینی با طعم هل و اغلب دارچین) لذت ببرند.
  • فنلاندی‌ها میزان بالایی از آلرژی‌های غذایی دارند و بسیاری از مردم گیاه‌خوار هستند.
  • صبحانه‌ها در این کشور اغلب مقوی هستند. یک صبحانه معمولی ممکن است شامل فرنی و ساندویچ ژامبون یا پنیر باشد.
  • شام در فرهنگ غذایی این کشور جایگاه خاصی ندارد و مردم بیشتر به عصرانه و ناهار دلبسته هستند.

فرهنگ های کشور فنلاند : تفریح

فنلاندی‌ها طبیعت را دوست دارند و اقداماتی قوی برای حفظ محیط زیست خود انجام می‌دهند. این امر فنلاند را به یکی از تمیزترین کشورهای جهان تبدیل کرده است. آن‌ها همچنین به فعالیت‌های ورزشی علاقه دارند. پیاده‌روی، هاکی روی یخ، اسکی، شنا، شکار، قایق‌رانی، گلف و کمپ کردن در طبیعت از فعالیت‌های محبوب در این کشور هستند. فنلاندی‌ها همچنین از چیدن انواع توت‌ها و قارچ‌های وحشی در جنگل لذت می‌برند.

بسیاری از فنلاندی‌ها یک کلبه تابستانی (kesämökki) دارند. به محض رسیدن بهار، کسانی که کلبه دارند سعی می‌کنند هر آخر هفته را در آن‌جا بگذرانند. آن‌ها در طول تابستان بیشتر تعطیلات خود را در کلبه‌های خود به همراه خانواده می‌گذرانند.

بسیاری از افراد عضو باشگاه‌ها، انجمن‌ها و گروه‌های سرگرمی مختلفی هستند و مشارکت با این گروه‌ها یک انتخاب عالی است زیرا تازه واردان می‌توانند از این راه دوستان فنلاندی پیدا کنند. ورزش‌های خاصی در فنلاند بسیار محبوب هستند، به‌خصوص رالی ماشین، هاکی روی یخ، فوتبال و پرش با اسکی. سونا نیز از فرهنگ‌های کشور فنلاند محسوب می‌شود که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

فرهنگ های کشور فنلاند : سونا

سونا هم در تعاملات تجاری و هم در تعاملات اجتماعی فنلاندی‌های نقش مهمی دارد. دعوت به سونا را باید یک افتخار و یک لذت تلقی کرد. امتناع از سونا به‌عنوان بی‌ادبی تلقی می‌شود، مگر این‌که دلیل موجهی (مثلاً منع بهداشتی) وجود داشته باشد.

در اکثر سوناها (به جز سوناهای درون خانه)، افراد بر اساس جنسیت از هم جدا می‌شوند. اگر فقط یک سونا وجود داشته باشد، معمولاً خانم‌ها ابتدا وارد سونا می‌شوند و پس از پایان کار آن‌ها، نوبت به آقایان می‌رسد.  نشستن و دراز کشیدن در سونا قابل قبول است اما ایستادن ایده خوبی نیست.

فرهنگ زبانی

فنلاندی یک زبان اسکاندیناوی نیست، بلکه عضوی از گروه زبان‌های فینو – اوگری است که ریشه‌ای در آسیای مرکزی دارند. همچنین یک اقلیت سوئدی زبان در حال رشد است که در نواحی ساحلی فنلاند از جمله اسپو و تورکو ساکن هستند. فنلاندی و سوئدی دو زبان رسمی این کشور هستند.

زبان سامی یک زبان اقلیت است که توسط مردم بومی سامی لاپلند صحبت می‌شود. تعداد این افراد در شمال فنلاند به چندین هزار نفر می‌رسد. علاوه بر این موضوع، به‌دلیل حضور اقلیت روسی‌زبان و گردشگران روسی، زبان روسی در بعضی از شهرهای این کشور رایج است. هزاران استونیایی در فنلاند زندگی و کار می‌کنند، بنابراین زبان استونیایی نیز در خیابان‌ها شنیده می‌شود.

اگرچه فنلاندی و سوئدی دو زبان رسمی هستند، اما تجارت را می‌توان به زبان انگلیسی انجام داد. با این‌حال، یادگیری تعدادی از عبارات اساسی این زبان یک ضرورت است. نشان دادن علاقه به یادگیری فنلاندی در بین مردم این کشور یک امر مثبت تلقی می‌شود.

فنلاندی‌هایی که در شهرهای بزرگ‌تر و ساحلی زندگی می‌کنند به زندگی در دنیای چند زبانه عادت کرده‌اند. به‌عنوان مثال، وب سایت و خدمات کتابخانه شهر هلسینکی به چهار زبان مختلف در دسترس است: فنلاندی، سوئدی، انگلیسی و روسی. بخشی از مهم‌ترین فرهنگ‌های کشور فنلاند به همین زبان‌ها گره خورده است.

نکته‌هایی برای رعایت فرهنگ کشور فنلاند

  • به‌صورت ناگهانی وارد یک مکالمه دو نفره نشوید (اول اجازه بگیرید).
  • اگر به یک شام در رستوران دعوت شوید، باید بدانید که مکالمه شما با طرف مقابل ممکن است یک تا دو ساعت بعد از وعده غذایی طول بکشد. تا زمانی که مصرف دسر، قهوه یا نوشیدنی تمام نشده رستوران را ترک نکنید.
  • اگر برای قهوه یا چای به خانه یک فنلاندی دعوت شوید، ممکن است از میزان غذای سرو شده شگفت زده شوید. تعجب نکنید، ارائه چندین غذای مختلف یکی از فرهنگ‌های کشور فنلاند محسوب می‌شود.
  • تقریباً همه چیز به جز نان و میگو با قاشق و چنگال خورده می‌شود.
  • اکثر رستوران‌ها و مغازه‌ها پرداخت با کارت را ترجیح می‌دهند. در واقع فنلاندی‌ها به ندرت پول نقد حمل می‌کنند.
  • پذیرش دعوت به سونا ادغام در جامعه فنلاند را بسیار آسان می‌کند و خیلی زود می‌توانید چند دوست فنلاندی پیدا کنید.
  • هنگام ملاقات با یک زوج، ابتدا با همسر وی دست بدهید.
  • تعجب نکنید اگر یک کلبه تفریحی برق، آب لوله کشی یا توالت‌های مدرن نداشته باشد. فنلاندی‌ها زندگی نزدیک به طبیعت و حمام کردن در سونا و دریاچه را در تابستان دوست دارند.
  • وقتی به خانه شخصی فردی وارد شوید، به یاد داشته باشید که کفش‌های خود را در راهرو درآورید.

صداقت

یکی دیگر از مهم‌ترین فرهنگ های کشور فنلاند، صداقت است. مردم این کشور اهمیت بسیار بالایی برای صداقت قائل هستند و به‌همین دلیل لازم است که این موضوع را کاملاً جدی بگیرید. ارائه اطلاعات نامناسب توسط شما می‌تواند موجب از دست رفتن موقعیت‌های دوستی و حتی موقعیت‌های شغلی متفاوتی شود.

فنلاندی‌ها به صداقت احترام می‌گذارند. شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین دلایل پیشرفت آن‌‌ها نیز همین موضوع است. وقتی صداقت در یک جامعه وجود داشته باشد، کارها با سرعت بیشتری و بدون هیچ‌گونه مشکلی پیش می‌روند. شما می‌توانید پایبندی به صداقت و عدم دروغگویی را در سطح مختلف جامعه کشور فنلاند مشاهده کنید.

این مزیت اخلاقی حتی در افسانه‌ها و داستان‌های مربوط به این کشور نیز ریشه دارد. شما به‌عنوان یک مهاجر خارجی وظیفه دارید که صداقت را اولویت خود قرار دهید. به یاد داشته باشید که هیچ‌چیز در فنلاند به اندازه صداقت مهم نیست. شاید بتوانید نظر یک فرد خاص را با استفاده از ثروت خود جلب کنید،‌ اما از نظر فنلاندی‌ها هیچ‌وقت ثروت جای صداقت و احترام به راستگویی را نخواهد گرفت.

سخن پایانی

در این متن به بررسی نکاتی جزئی در مورد فرهنگ‌های کشور فنلاند پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، سابقه اکثر فرهنگ‌های موجود در این کشور به دوران وایکینگ‌ها باز می‌گردد. به‌طور کلی باید گفت که زندگی در کشور فنلاند به معنای زندگی در کشور با فرهنگ بالا است. شاید همین امر دلیل افزایش میزان مهاجرت خارجیان به این کشور در سال‌های اخیر باشد.

در صورتی که نیازمند کسب اطلاعات مناسبی در مورد مهاجرت به کشور فنلاند هستید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه فنلاندکیو صحبت کرده و راهنمایی‌ها و اطلاعات لازم را دریافت کنید. به یاد داشته باشید که شرط موفقیت در این زمینه استفاده از خدمات مشاوره‌ای مناسب است.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *