شرایط کار در فنلاند چگونه است؟

شرایط کار در فنلاند چگونه است؟

کار در فنلاند یکی از بهترین گزینه‌های مهاجرت به این کشور است. افرادی که به‌دنبال یک بازار کار مناسب، حقوق کافی، و فعالیت در یکی از بهترین اقتصادهای اتحادیه اروپا و جهان می‌گردند، قطعا کشور فنلاند را به‌عنوان یکی از مقاصد خود انتخاب خواهند کرد. حوزه‌های کاری بسیاری در کشور فنلاند هستند که کمبود نیرو در آنها، شدیدا حس می‌شود. با فنلاندکیو همراه باشید تا در مورد شرایط کار در فنلاند اطلاعاتی را ارائه دهیم.

نرخ بیکاری در کشور فنلاند بسیار پایین بوده که باعث شده تا فرد متقاضی کار در کشور فنلاند، بیکار نماند و از همین‌رو سالانه افراد بسیاری که در مشاغل خود تخصص دارند، خارج از مرزهای کشور برای کار به فنلاند مهاجرت کنند. نرخ تورم پایین در این کشور به این معنی است که می‌توانید به‌راحتی به شغل مورد نظر خود در این کشور مشغول شده و بدون نگرانی از آینده، زندگی خود را با حقوق بالای مشاغل این کشور، بسازید. وجود یکی از بهترین سیستم‌های بیمه و بهداشت در جهان در کنار سطح رفاه بسیار بالا، تضمین می‌کند که افرادی که برای کار به این کشور می‌آیند، از زندگی مناسبی بهره‌مند شوند.

کار در فنلاند یکی از بهترین گزینه‌های مهاجرت برای افرادی است که می‌خواهند زندگی خود را در این کشور تشکیل داده و بتوانند هزینه‌های زندگی در یک کشور اروپایی را پرداخت کنند. همچنین اقامت در کشور فنلاند مزایای فراوانی دارد و می‌توان با آن، از امتیازات یک شهروند اروپایی عضو اتحادیه اروپا، بهره‌مند شد. با این‌حال سردی بیش از حد هوا که ناشی از نزدیکی این کشور به قطب شمال بوده و نیز زبان و فرهنگ متفاوت مردم این کشور، سبب شده تا برخی از افراد جویای کار، سایر کشورهای اروپا و جهان را به‌عنوان مقاصد خود انتخاب کنند.

 

کار-در-فنلاند-1
شرایط کار در فنلاند

شرایط کار در فنلاند برای افرادی که به تازگی در این کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند:

افرادی که موفق به کسب مدرک تحصیلی در کشور فنلاند شده‌اند، یا کسانی که دوره تحقیقاتی را در این کشور به پایان رسانده‌اند، می‌توانند برای کار در فنلاند اقدام کنند. اگر در این کشور تحصیل کرده و اکنون شغلی پیدا کرده‌اید، می‌توانید درخواست خود را برای یک مجوز اقامتی جدید، به ثبت برسانید. این مجوز به مدرک تحصیلی که در فنلاند کسب کرده‌‌اید یا دوره تحقیقاتی که در این کشور به پایان رسانده‌اید، بستگی خواهد داشت.

اگر پس از تحصیل مایل به کار در فنلاند هستید ولی همچنان موفق به یافتن شغل مناسب نشده‌اید، می‌توانید درخواست مجوز اقامتی شش تا دوازده ماهه بدهید تا در این مدت، به‌دنبال کار گشته یا موسسه خود را تاسیس کنید. افرادی نیز هستند که تحصیلات خود را در کشور فنلاند طی نکرده‌اند اما تخصص‌هایی دارند که در کشور فنلاند مورد نیاز است. این‌گونه افراد برای کار در فنلاند به این کشور مهاجرت می‌کنند. این دسته نیز برای کار و مستقر شدن در فنلاند، نیازمند کسب مجوز اقامت هستند.

انواع مجوزهای اقامت و کار برای افراد جویای کار در فنلاند

اگر به‌دنبال همکاری با یک کارفرمای فنلاندی یا سرمایه‌گذاری در کشور فنلاند هستید، باید پیش از آن مجوز اقامت در این کشور برای شما صادر شود. دولت فنلاند با افرادی که بدون مجوز اقامت، در این کشور مشغول به کار می‌شوند شدیدا برخورد کرده و آن‌ها را به روش‌های مختلف جریمه می‌کند که جریمه مالی یکی از این روش‌هاست.

البته شرایطی وجود دارد که در آن فرد جویای کار در فنلاند، نیاز به مجوز اقامت ندارد. افرادی که قرارداد کار در فنلاند را به ثبت رسانده و کارشان کمتر از ۹۰ روز به‌طول می‌انجامد، می‌توانند بدون نیاز به مجوز اقامت، فعالیت خود را پیگیری کنند. این در صورتی است که فرد به یکی از مشاغل مترجمی، تدریس، تخصص‌های گوناگون یا قاضی و داوری ورزشی مشغول باشد. هنرمندان، مربیان و ورزشکاران حرفه‌ای یا اعضای تیم‌های حرفه‌ای نیز، نیاز به مجوز اقامت نخواهند داشت.

آن‌دسته از افرادی که مشغول ساخت فیلم بوده و استودیویی که دارند در فنلاند دفتر دارد، لیدرهای تورهای گردشگری که مقصد سفرشان فنلاند است و ملوان‌ها و کارکنان کشتی‌هایی که کشتی‌ خود را از فنلاند عبور می‌دهند و در این کشور لنگر انداخته نیز در صورتی که کارشان بیشتر از ۹۰ روز نباشد، نیاز به مجوز اقامت نخواهند داشت.

این دسته از افراد اگر مدت کارشان بیشتر از ۹۰ روز باشد، حق کار در فنلاند را از دست می‌دهند و تنها در زمانی می‌توانند کار خود را ادامه دهند که مجوز اقامت برای آن‌ها صادر شود.

افرادی که به‌دنبال کار در فنلاند به‌طور فصلی هستند، می‌توانند مجوز مخصوص به آن را کسب کنند. منظور از کارهای فصلی که در قانون کارگران فصلی فنلاند به آن‌ها اشاره شده، کارهای کشاورزی، باغبانی، جنگل‌داری و کار در حوزه گردشگری است. افراد متقاضی کار فصلی در صورت تایید دولت فنلاند، مجوز کار فصلی، مجوز اقامت مخصوص این نوع کارها و نیز ویزای کار فصلی را دریافت خواهند کرد. به یاد داشته باشید که تمامی این مجوزها برای هر کارگر فصلی، یکسان نیست و مدت کاری که می‌خواهید به‌طور فصلی انجام دهید، در نوع و مدت مجوزی که برای شما صادر می‌شود دخیل خواهد بود.

اگر برای کار در فنلاند به‌طور فصلی اقدام کرده‌اید، نمی‌توانید اعضای خانواده‌ خود را بر اساس پیوند خانوادگی به فنلاند آورده و برای آن‌ها مجوز اقامت کسب کنید. به این نکته توجه کنید که دولت فنلاند در فصل‌های شلوغ کار، تقاضای مجوز کار فصلی بسیاری را دریافت می‌کند، بنابراین اگر می‌خواهید که درخواست‌ کار به موقع دریافت شده و به آن رسیدگی شود، زودتر از موعد برنامه‌ریزی کنید تا با تاخیر مواجه نشوید.

دسته‌ای دیگر از افراد هستند که متخصص محسوب می‌شوند. متخصص به فردی می‌گویند که کار او به علم و توانایی زیادی نیاز دارد. معمولا افرادی که به‌عنوان متخصص برای کار در فنلاند اقدام می‌کنند، لازم است که مدارک تحصیلات عالی خود را نیز ارائه کنند. آن دسته از افراد متخصص و معلمانی که با یک کارفرمای فنلاندی، قرارداد کاری امضا کرده‌اند، می‌توانند مجوز اقامت و کار مخصوص به خود را دریافت کنند. دقت داشته باشید که اگر ملزومات تعیین شده از سوی دولت فنلاند را رعایت نکنید، به‌عنوان متخصص شناخته نخواهید شد.

نکاتی که در مجوز کار و اقامت باید رعایت کرد:

اگر به‌دنبال مجوز اقامت برای کار در فنلاند هستید، باید نکاتی را درباره حقوق دریافتی خود رعایت کنید که در صورت عدم توجه به آن، مجوز اقامت برای شما صادر نخواهد شد. اگر شغلی که برای آن درخواست اقامت کرده‌‌اید، شما را به لحاظ مالی تامین نکند، مجوز اقامتی برای آن دریافت نخواهید کرد. این بدان معنی است حقوق دریافتی شغل شما باید آن‌قدر باشد که بتوانید با استفاده از آن از پس هزینه‌های زندگی در فنلاند بر بیایید. این هزینه‌ها شامل تمام هزینه‌های زندگی در مدتی است که مجوز اقامت شما برای کار مشخص، فعال است و با استفاده از آن در فنلاند زندگی می‌کنید.

اگر مجوز اقامت را بر اساس کار در فنلاند و شغل خود در این کشور دریافت کرده‌اید، ممکن است که این مجوز، تنها برای کار در حوزه‌ای مشخص و یک کارفرمای خاص تعیین شده باشد. اگر مجوز اقامت دریافتی، بر اساس حوزه کاری مشخصی صادر شده باشد، می‌توانید بدون مشکل خاصی، شغل دیگری در رابطه با همان حوزه پیدا کنید.

دو نکته مهم را در این رابطه به‌خاطر بسپارید، اول این‌که اگر برای حوزه کاری مشخصی مجوز اقامت و کار دریافت کرده‌اید، تنها در صورتی می‌توانید کار خود را عوض کنید که در همان حوزه باشد و تغییر شغل به حوزه‌ای غیر مرتبط، تخلف محسوب شده و قانونی نیست. نکته دومی که باید به آن توجه کنید، این است که در تمام مدت تغییر شغل، نباید مدت مجوز اقامت شما به پایان برسد.

اگر مجوز اقامت و کار را برای شغلی مشخص دریافت کرده‌اید، تنها می‌توانید کارفرمای دیگری که به این شغل مشخص مشغول است را انتخاب کنید و اجازه تغییر شغل و حوزه را نخواهید داشت.

اگر می‌خواهید برخلاف موارد تعیین شده در مجوزتان، نظیر کارفرما، حوزه یا شغل مشخص، عمل کرده و در شغل دیگری به کار در فنلاند مشغول شوید، باید برای مجوز اقامت جدیدی که شامل شرایط جدیدتان می‌شود، اقدام کنید.

اقامت خانواده با استفاده از مجوز کار

افرادی که موفق به دریافت مجوز اقامت و کار، از دولت فنلاند شده‌اند، می‌توانند اعضای خانواده خود را بر اساس پیوند خانوادگی، نزد خود بیاورند و برای آن‌ها مجوز اقامت دریافت کنند. اگر اعضای خانواده فرد مجوز اقامت دریافت نکنند، می‌توانند در صورت داشتن ویزا، به مدت ۹۰ روز در کشور فنلاند اقامت داشته باشند.

فردی که مجوز کار و اقامت در کشور فنلاند را دریافت کرده، به‌عنوان اسپانسر اعضای خانواده‌اش که خواهان اقامت در فنلاند هستند، عمل خواهد کرد. در این شرایط فرد اسپانسر نمی‌تواند برای اعضای خانواده‌اش تقاضای مجوز اقامت را به ثبت برساند، افراد متقاضی، خود باید این کار را انجام دهند. تمامی اعضای خانواده نمی‌توانند به‌عنوان اسپانسر یک فرد عمل کنند. در قانون فنلاند تعریف مشخصی از اعضای خانواده وجود دارد. طبق این قانون، همسر، شریک ثبت شده، شریکی که فرد با او زندگی می‌کند، سرپرست کودکی که هنوز به سن هجده سالگی نرسیده و یا فرزند، خانواده یک فرد محسوب شده و اسپانسر شدن‌ برای آن‌ها مانعی ندارد.

هنگامی که برای مجوز اقامت بر اساس ارتباطات خانوادگی فردی که به کار در فنلاند مشغول شده اقدام می‌کنید، در بررسی مجوز شما، مواردی در نظر گرفته خواهد شد. در چنین شرایطی معمولا نسبت شما با اسپانسر (به‌عنوان مثال نسبت فرزندی یا همسری) بررسی می‌شود. موضوع مهم دیگر، مجوزهای فرد اسپانسر است. از جمله نکاتی که دولت فنلاند برای یک اسپانسر، به آن توجه می‌کند، شهروندی، مجوز اقامت یا درخواست پناهندگی فرد اسپانسر است.

فردی که برای کار در فنلاند مجوزهای لازم را کسب کرده و حالا می‌خواهد خانواده خود را نیز به فنلاند بیاورد، باید توانایی تامین هزینه‌های زندگی برای خود و خانواده‌اش را داشته باشد. اگر در فرایند اقدام برای دریافت مجوز از طریق ارتباط خانوادگی، تغییراتی در خانواده افراد نظیر به‌دنیا آمدن فرزند، فوت یکی از اعضا، طلاق یا ازدواج ایجاد شد، آن‌ها باید تغییرات ایجاد شده را به بخش مهاجرت کشور فنلاند اطلاع دهند. فردی که بر اساس ارتباط خانوادگی، مجوز اقامت در کشور فنلاند را کسب کرده نیز می‌تواند بدون محدودیت به اشتغال یا تحصیل در این کشور مشغول شود.

اگر قصد مهاجرت به کشور فنلاند را دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه فنلاندکیو صحبت کرده و راهنمایی‌ها و اطلاعات لازم را دریافت کنید. به یاد داشته باشید که شرط موفقیت در این زمینه استفاده از خدمات مشاوره‌ای مناسب است.

 

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *