شغل های مورد نیاز فنلاند

شغل های مورد نیاز فنلاند کدام‌اند؟

اگر شما در حال بررسی فهرست شغل های مورد نیاز فنلاند در سال ۲۰۲۳ هستید و قصد دارید به این کشور مهاجرت کنید، باید با شرایط عمومی این کشور آشنا شوید. جغرافیا، وضعیت زبانی و شرایط اقتصادی از موارد مهمی هستند که در انتخاب کشور مورد نظر برای مهاجرت تاثیرگذارند.

شناخت کلی

فنلاند یک کشور سرد در شمال قاره اروپاست و کنار نروژ قرار دارد. جمعیت عمومی این کشور به‌طور کلی در مناطق مرکزی و جنوبی تمرکز دارد. فنلاند در منطقه اسکاندیناوی که اقتصادی قوی دارد قرار گرفته. زبان رسمی این کشور زبان فنلاندی بوده و به دلیل هم‌جواری با کشورهایی مانند سوئد، زبان سوئدی نیز در آن به‌کار می‌رود.

با این‌حال، به‌دلیل میزان مهاجرت زیاد به این کشور و جایگاه برتر در زمینه آموزشی، انگلیسی به‌عنوان زبان بین‌المللی در فنلاند استفاده می‌شود و نیازی به یادگیری زبان فنلاندی نیست. اگر هدف شما کار کردن در فنلاند است، پیشنهاد می‌شود که لیست شغل‌های مورد نیاز در فنلاند را بررسی کرده و پس از بررسی تخصص خود، بهتر است زبان فنلاندی را نیز یاد بگیرید. شهر هلسینکی (Helsinki) پایتخت این کشور است و واحد پول آن همانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا یورو است.

اشتغال برای اقامت

برای دریافت اجازه ورود به فنلاند، شما باید لیست شغل‌های مورد نیاز در این کشور را بررسی کرده و اگر تخصص و مهارت‌های خود را در این لیست پیدا کردید، باید یک پیشنهاد استخدام از کارفرمای مستعد با مدارک لازم دریافت کنید.

فنلاند مانند کانادا Skilled Worker و یا اتریش Job Seeker دارد، برنامه‌های خاصی که برای استخدام نیروی کار ماهر اختصاص دارد و تنها راه ورود به بازار کار این کشور را از طریق پیشنهاد کاری انجام می‌دهد. مانند سایر کشورهای اروپایی، فنلاند نیز دارای قوانین حمایت از کار و اشتغال داخلی است. شغل‌های مورد نیاز فنلاند به‌همین دلیل اهمیت دارند.

به‌عبارت دیگر، اگر فرصت کار در فنلاند بر اساس لیست شغل‌های مورد نیاز این کشور برای شما وجود دارد، ابتدا کارفرمای فنلاندی می‌بایست نیاز به نیروی متخصص محلی را اعلام کرده و اگر متخصص مناسبی پیدا نکند، در سراسر اتحادیه اروپا آگهی می‌دهد و در نهایت اگر هنوز نتواند نیروی متخصص مورد نظر را تامین کند، مجاز است نیروی کار را از خارج از اتحادیه اروپا جذب کند. البته باید ثابت شود که نیروی متخصص مورد نظر کشور در دسترس نیست.

اگر پیشنهاد کاری خاصی وجود دارد، براساس قوانین کاری فنلاند باید حداقل حقوق کارشناسان مرتبط با حوزه‌ی کاری خود را دریافت کنید تا بتوانید اقامت کاری در فنلاند را به‌دست بیاورید.

شغل های مورد نیاز فنلاند
شغل های مورد نیاز فنلاند

کشور فنلاند به‌عنوان یکی از بهترین کشورهای اروپا محسوب می‌شود و با محیطی ایمن و شرایط کاری مناسب و پایداری شغلی بالا، مهاجرین کارگر را جلب می‌کند. در برخی از موارد، پیدا کردن و دریافت پیشنهاد شغلی امکان‌پذیر است، زیرا تقاضا برای استخدام افراد برای این رشته‌ها در شرکت‌ها، مراکز دولتی و خصوصی بسیار بالاست. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که این شغل‌ها شرایط ایده‌آلی دارند. برخی از شغل های مورد نیاز فنلاند عبارت‌اند از:

مهندسی نرم‌افزار یکی از شغل های مورد نیاز فنلاند

تقاضای شغلی برای مهندسان نرم‌افزار در فنلاند و دیگر کشورهای اروپایی بسیار بالا است. در سال‌های اخیر، تقریباً ۶۶ درصد از پیشنهادات شغلی که برای جذب نیروی کار به فنلاند ارائه داده شده، مرتبط با استخدام مهندسان نرم‌افزار بوده.

افرادی که دارای تجربه و دانش کافی در این زمینه هستند، به سرعت پیشنهادات شغلی مدنظر را دریافت کرده و می‌توانند شروع به کار کنند. مهندسان نرم‌افزار باید توانایی تجزیه و تحلیل نیازهای کاربران را داشته باشند و بتوانند برنامه‌ها را بروزرسانی و نرم‌افزارهای ویژه‌ای را ایجاد کنند. درآمد متوسط ماهانه مهندسان نرم‌افزار در فنلاند حدود ۴۲۸۰ یورو است و با افزایش تجربه و تخصص بیشتر می‌شود.

پرستاری

لیست شغل‌های ضروری در فنلاند شامل شغل پرستاری است. بنابراین، در این بخش به بررسی این حرفه خواهیم پرداخت. طبق آمار و گزارش‌ها، فنلاند تا سال ۲۰۳۰ نیاز به حدود ۳۰۰۰۰ پرستار دارد؛ این نیاز اصولاً به دلیل اجرای سیاست‌های جدید دولت برای مراقبت از جمعیت سالخورده است.

این سیاست‌ها منجر به افزایش چشمگیر استخدام پرستاران می‌شود. در حال حاضر، پرستاران در کلیه حوزه‌ها موردنیاز هستند. انجمن پرستاران فنلاند این کمبود را ناشی از شرایط کاری نامساعد و نرخ حقوق پایین برای پرستاران عنوان می‌کند. این شرایط و حقوق، حرفه پرستاری را برای افراد عادی در فنلاند برجسته نمی‌کند.

به‌همین دلیل، تعداد زیادی از پرستاران فعلی برای تمرکز بر روی رشته‌های دیگر حرفه‌ای، به ادامه تحصیل در رشته پرستاری مشتاق نیستند. این مسئله باعث نگرانی از سوی دولت فنلاند شده، زیرا افرادی که تصمیم به تحصیل در این حوزه گرفته‌اند به مراحل پایانی از تحصیل نمی‌رسند. این اصل مهم در رابطه با پرستاری به‌عنوان یکی از شغل‌های مورد نیاز فنلاند است.

بسیاری از افراد حتی در حین آموزش، به ترک این رشته و پیروی از رشته‌های دیگر می‌پردازند. به‌علاوه، دولت برای جلب پرستاران خارجی و افرادی که از شغل پرستاری کناره‌گیری کرده‌اند، سیاست‌ها و برنامه‌هایی را برای جذاب‌تر کردن صنعت پرستاری ارائه کرده است. هم‌چنین، دولت فنلاند قصد دارد در آینده برای هر ۱۰ نفر از جمعیت سالخورده، ۷ پرستار اختصاص دهد.

معلمان پیش‌دبستانی

آموزش کودکان در پیش‌دبستانی برای مردم فنلاند بسیار مهم است. بنابراین بیشتر کودکان فنلاندی این مرحله از آموزش را با موفقیت گذرانده‌اند. این مرحله از زندگی کودکان برای مردم فنلاند بسیار ارزشمند است و اهمیت زیادی دارد. به این علت، فنلاند همواره به دنبال معلمان بین‌المللی پیش‌دبستانی است، به‌خصوص معلمانی که در زمینه مراقبت، آموزش پیش‌دبستانی، رشد و یادگیری کودکان مهارت‌های کافی را دارند.

استخدام معلمان پیش‌دبستانی مسلط به زبان انگلیسی در فنلاند ممکن است. علاوه بر این، معلمان مدنظر می‌توانند در ماه به طور میانگین ۵۵۳۰ یورو درآمد کسب کنند. سایر شغل‌های مورد نیاز فنلاند عبارت‌اند از:

  • جوش‌کاری
  • باغبانی
  • دام‌پروری
  • دام‌پزشکی

 

دورکاری و تعطیلات در فنلاند

ساعات کاری هفتگی در فنلاند با سایر کشورهای اتحادیه اروپا یکسان است. ساعات کاری در این کشور با سطح آموزشی افراد به‌صورت مستقیم مرتبط است. به‌طور خلاصه، افراد با سطح بالای آموزش، کمتر کار می‌کنند. تقریباً ۱۰ درصد نیروی کار فنلاند حدود ۳۴ ساعت، ۵۰ درصد حدود ۳۵ الی ۴۰ ساعت، یک سوم حدود ۴۱ الی ۴۹ ساعت و یک ششم آن‌ها بیش از ۵۰ ساعت در هفته کار می‌کنند.

برای درخواست ویزای کاری فنلاند، لازم است اسناد زیر را تهیه و به سفارت فنلاند ارسال کنید:

  • فرم درخواست ویزای کاری: برای درخواست ویزای کاری فنلاند، باید فرم درخواست مربوطه را تکمیل و ارسال کنید.
  • مدرک اثبات تخصص و تجربه: اگر تخصص و تجربه شما در لیست شغل‌های ضروری فنلاند در سال ۲۰۲۳ وجود دارد و شما قادر به یافتن کارفرمایی در این کشور هستید، می‌توانید با انعقاد قرارداد کاری، ویزای کاری فنلاند را درخواست کنید.
  • ارائه مدارک هویت: برای اثبات هویت، باید مدارک هویت معتبر خود را ارائه دهید.
  • ارائه گذرنامه معتبر: برای تایید هویت و ورود به فنلاند، باید گذرنامه معتبر خود را ارائه کنید.
  • پیروی از قوانین و مقررات: باید مقررات و قوانین مربوط به ویزای کاری فنلاند را رعایت کنید.
  • عکس پاسپورت: عکس پاسپورتی که برای درخواست ویزا و سایر اسناد استفاده خواهد شد، باید تهیه و ارائه شود.
  • قرارداد کاری منعقد: باید قرارداد کاری منعقد شده با کارفرمای فنلاندی خود را ارائه کنید.

با ارائه این اسناد، می‌توانید برای درخواست ویزای کاری فنلاند اقدام کنید و پس از تایید، به کار در یکی از شغل های مورد نیاز فنلاند مشغول شوید.

شغل های مورد نیاز فنلاند
شغل های مورد نیاز فنلاند

نرخ بیکاری در فنلاند

نرخ بیکاری در فنلاند نشان‌دهنده فرصت‌های استخدامی بر اساس لیست مشاغل ضروری فنلاند است. نرخ بیکاری کمتر نشان‌دهنده نظام مدیریت کار مؤثر و اصولی است و امکان جذب نیروی کار از کشورهای دیگر را مشخص می‌کند. بر اساس داده‌های اعلام شده توسط بانک جهانی، نرخ بیکاری در سال ۲۰۱۹ در فنلاند ۷/۲۵ درصد بوده که در مقایسه با کشورهای اسکاندیناوی و اتحادیه اروپا، آمار مطلوبی است.

برای مثال، نرخ بیکاری در کشورهای پیشرفته مانند آلمان کمتر از ۴ درصد و در کشورهایی مانند مجارستان حدود ۳/۵ درصد است. نرخ بیکاری از معیارهای مهم است و انتخاب تحصیلات یا کار در کشورهایی با نرخ بیکاری کم کمک می‌کند تا به‌راحتی به بازار کار وارد شوید. بنابراین، نرخ بیکاری می‌تواند بر تصمیمات مهاجرتی برای کار یا تحصیل تأثیر بگذارد.

روش‌های یافتن کار در فنلاند

برای کار در فنلاند، ابتدا باید براساس لیست شغل‌های ضروری کشور، دعوتنامه‌ای از کارفرمای فنلاندی دریافت کنید. روش‌های یافتن کار در سراسر جهان متنوع است. روش‌های سنتی مانند روزنامه‌ها و روش‌های مدرن مانند سایت‌های اینترنتی برای یافتن کار محبوبیت دارند.

برخی افرادی که قصد اقامت در کشورهای اتحادیه اروپا را دارند، می‌توانند از سایت‌های شغلی اتحادیه اروپا، موقعیت‌های شغلی در فنلاند و سایر کشورها را ببینند و با کارفرمایان تماس بگیرند. با این‌حال، برای یافتن کار در فنلاند باید ابتدا اقامت بلند مدت این کشور را داشته باشید زیرا اقامت توریستی با هدف کسب اجازه کار، امکان‌پذیر نیست. باید شغل‌های مورد نیاز فنلاند را بررسی کنید.

در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا مانند اتریش، آلمان و… بر اساس صلاحیت‌های شغلی، ویزای کار به اتباع ایرانی اعطا می‌شود. اما در فنلاند این نوع ویزا وجود ندارد و برای کار، باید فقط از طریق جستجوی بین‌المللی، رزومه‌ی خود را ارسال کنید. یک نکته جالب این است که برای ارائه پیشنهاد کار به افرادی که درخواست کار در فنلاند را دارند، کارفرمای فنلاندی باید ابتدا مجوز مورد نیاز را بگیرد. این به معنای آن است که در فنلاند و اتحادیه اروپا، نیروی کار مناسب موجود نیست.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

7 پاسخ

  1. سلام
    من کمک بهیار در ی بیمارستان خصوصی در تهران هستم که مدرک ندارم ولی۱۱سال سابقه دربخش نوزادان دارم که قصد مهاجرت به فنلاند رو دارم میخواستم ببینم با این شرایطم کاری برای من هست یا باید مدرک خاصی بگیرم؟

  2. سلام در مورد شرایط شغلی در مورد تعمیرات لوازم خونگی از قبیل لباسشویی و ظرفشویی هم از شغل های مورد نیاز فنلاند هست آیا؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *