برای زندگی در فنلاند باید چه کار کرد؟ شرایط یک زندگی بهتر در فنلاند

فنلاند یک کشور اروپای شمالی است که با سوئد، نروژ و روسیه هم مرز بوده و از زمان پیوستن به اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۵ بر رکود اقتصادی غلبه کرده. زندگی در فنلاند می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و در عین‌حال آرام باشد. در این مقاله از فنلاندکیو قصد داریم همه‌چیز را در رابطه با زندگی در فنلاند توضیح دهیم.

طبیعت زیبای فنلاند در کنار کیفیت بالای زندگی ثابت می‌کند که چرا در چند سال اخیر افراد زیادی ترجیح داده‌اند برای تحصیل به این کشور زیبا سفر کنند. از جاذبه‌های گردشگری فنلاند می‌توان به مناظر شفق‌قطبی اشاره کرد که بین سپتامبر و آپریل به بهترین شکل ممکن دیده می‌شود. علاوه بر آن وجود رودخانه‌های متعدد و جنگل‌های انبوه منظره‌ای خیره‌کننده خلق می‌کنند که ممکن است در تمامی زندگی خود این میزان از زیبایی را ندیده باشید.

فنلاند مراقبت‌های بهداشتی همگانی را به‌بهترین شکل ممکن مدیریت کرده و از درآمد، دارایی و مالیات برای پوشش هزینه‌ها استفاده می‌کند، در نتیجه برای مراجعه به بیمارستان و خرید دارو نیازی به پرداخت هزینه‌های بالا نیست.

چرا زندگی در فنلاند را انتخاب کنیم؟

چنان‌چه به‌طبیعت علاقه زیادی دارید، فنلاند می‌تواند گزینه جذابی برای زندگی باشد. در کشور فنلاند دریاچه‌ و جنگل‌های زیادی وجود داشته و همیشه حس آرامش خاصی از تماشای مناظر کشور پیدا خواهید کرد. علاوه بر طبیعت، زندگی مردم دارای کیفیت بالایی است و به خوبی حق و حقوق افراد رعایت می‌شود. مردم فنلاند به گرمی از مهاجران استقبال کرده و حس خوبی از حضور در کشورشان پیدا خواهید کرد.

اگر دارای فرزند کوچک هستید و برای زندگی در فنلاند برنامه‌ریزی می‌کنید، باید در اسرع وقت کودکان خود را برای مهد‌کودک ثبت نام کنید. همه ساکنان فنلاند این حق را دارند که فرزندان خود را تا زمانی که به سن کافی برای شروع مدرسه برسند به مهدکودک عمومی بفرستند. سطح کیفیت مهدکودک‌های عمومی بسیار بالاست اما برخی از مهد‌کودک‌های خصوصی هم وجود دارند که با پرداخت هزینه می‌توانید کودک خود را به آن‌ها بفرستید.

به‌طور کلی اگر بچه دارید، خوش شانس هستید که برای زندگی به فنلاند می‌روید. فنلاند یک مکان عالی برای دانش آموزان است زیرا می‌توانند در بهترین مدارس دنیا به تحصیل پرداخته و پس از دبیرستان به دانشگاه بروند. شایان ذکر است که کودکان در فنلاند نسبت به هر کشور توسعه‌یافته دیگری ساعت‌های کمتری به مدرسه می‌روند. دانش آموزان فنلاندی زمان بیشتری برای بازی داشته و مجبور نیستند در پایان سال تحصیلی خود هیچ آزمون استانداردی را تکمیل کنند. سیستم آموزشی فنلاند معتقد است که زندگی در فنلاند برای کودکان باید زیبا و آرام باشد و نیازی به دادن استرس در سنین پایین نیست.

برنامه ارزیابی بین المللی دانش آموزان (PISA) که توسط OECD (سازمان توسعه و همکاری اقتصادی) اداره می‌شود، به‌طور مداوم نشان می‌دهد که مؤسسات فنلاند چقدر در زمینه آموزشی قوی عمل می‌کنند. این ارزیابی عملکرد دانش‌آموزان را در علوم و ریاضی رتبه‌بندی می‌کند. در این آزمون سه ساله، فنلاند به‌طور مداوم امتیازات بسیار بالایی کسب کرده است.

چرا زندگی در فنلاند را انتخاب کنیم؟
چرا زندگی در فنلاند را انتخاب کنیم؟

آموزش و برابری: ویژگی‌های بسیار ارزشمند زندگی در فنلاند

شاید تعجب کنید اما در فنلاند، ورود به دانشکده پزشکی آسان‌تر از ورود به مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش است! این امر استانداردهای بالایی را نشان می‌دهد که در کشور فنلاند برای معلمان وجود دارد. بر خلاف بسیاری از کشورها، جامعه برای معلمان به اندازه متخصصان پزشکی و حقوقی ارزش قائل هستند. برنامه‌های درسی که معلمان باید دنبال کنند، کوتاه است و آن‌ها می‌توانند آن‌چه را که می‌خواهند انجام دهند؛ به‌عبارت دیگر نظام آموزشی برای تدریس به معلمان اعتماد دارد.

در مدارس دولتی، کودکان دو زبان رسمی فنلاندی و سوئدی، به‌علاوه انگلیسی را یاد می‌گیرند. در واقع بسیاری از فنلاندی‌ها تسلط بسیار خوبی به دو زبان خارجی دارند. آن‌ها همچنین به خوبی از لحاظ تغذیه تامین می‌شوند زیرا هر کودک یک ناهار گرم رایگان از سمت مدرسه دریافت می‌کند. زندگی در فنلاند مطمئنا برای بچه‌های مهاجر عالی خواهد بود. به استثنای تعداد انگشت شماری از مؤسسات مستقل (مانند مدارس بین المللی، مذهبی) هیچ مدرسه خصوصی در فنلاند وجود ندارد. دلیل این موضوع ایجاد برابری یک مفهوم حاکم بر زندگی در فنلاند است.

بچه‌ها در فنلاند از سالی که هفت ساله می‌شوند مدرسه را شروع می‌کنند. تحصیل در فنلاند اجباری است و طول مدت مدرسه جامع نه سال است. کلاس‌ها ​​به‌طور متوسط از حدود ۲۰ دانش آموز تشکیل می‌شود. یک مطالعه توسط OECD نشان داد که تفاوت بین قوی‌ترین و ضعیف‌ترین دانش‌آموزان فنلاند کوچک‌ترین تفاوت در جهان است. هدف سیستم آموزشی فنلاند برابری است بنابراین مهم نیست در کجای فنلاند و در چه مدرسه‌ای درس می‌خوانید، زیرا همه‌جا کیفیت آموزش یکسان است.

مدارس بین المللی در چندین شهر فنلاند وجود دارند که زبان انگلیسی در آن‌ها زبان آموزشی است. همچنین موسساتی با آموزش زبان‌های فرانسوی و آلمانی وجود دارند. یک گزینه محبوب برای دانش آموزان مهاجر، مدرسه بین‌المللی هلسینکی است. کودکان از سن ۳ سالگی مجاز به حضور در این مدرسه بوده و تا کلاس پایانی دبیرستان اجازه حضور در مدرسه را دارند. برخی از مدارس بین‌المللی دیگر عبارتند از مدرسه بین‌المللی تورکو، مدرسه بین‌المللی فنلاند تامپره، مدرسه بین‌المللی وانتا و مدرسه بین‌المللی اولو.

آموزش عالی در فنلاند

زندگی در فنلاند فرصت‌های زیادی برای تحصیلات عالی دارد که توسط دانشگاه‌ها ارائه می‌شود. مهاجرانی که در فنلاند زندگی می‌کنند می‌توانند به برنامه‌های دانشگاهی به زبان‌های فنلاندی، سوئدی و انگلیسی دسترسی داشته باشند. دوره‌های ارائه شده به زبان فنلاندی رایگان بوده و برای تحصیل در دانشگاه نیازی به پرداخت هزینه نیست مگر این‌که بخواهید در دوره‌های انگلیسی شرکت کنید.

هلسینکی خانه شش دانشگاه و هشت پلی‌تکنیک است. معروف‌ترین آن‌ها دانشکده اقتصاد هانکن، آکادمی هنرهای زیبا فنلاند و آکادمی تئاتر تخصصی هستند. دانشگاه هلسینکی بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال ۲۰۱۵/۱۶ در رتبه ۹۶ جهان قرار گرفت.

یافتن محل اقامت در فنلاند

اینترنت همیشه نقطه شروع خوبی برای پیدا کردن خانه است. برخی از وب سایت‌های توصیه شده برای یافتن محل اقامت در فنلاند عبارتند از: Lumo (به انگلیسی و فنلاندی)، Etuovi (به انگلیسی و فنلاندی)، Jokakoti (به فنلاندی)، Oikotie (به فنلاندی)، و Vuokraovi (به انگلیسی و فنلاندی). منبع دیگر روزنامه‌های محلی فنلاند هستند که برای آن‌ها شما باید زبان فنلاندی بلد باشید.

خرید مسکن به جای اجاره مسکن در فنلاند رایج‌تر است. اکثر فنلاندی‌ها صاحب‌خانه‌های خود بوده و هیچ محدودیتی برای خرید ملک توسط خارجی‌ها وجود ندارد. به‌طور کلی مسکن در فنلاند و حتی بیشتر از آن در هلسینکی گران است.

به‌طور متوسط هر ​​​​خانوار در فنلاند ۲۲ درصد از درآمد خود را صرف مسکن می‌کند. قیمت اجاره معمولاً شامل برق یا گاز نمی‌شود، بنابراین مستاجر اغلب مستقیماً آن‌ها را پرداخت می‌کند. یکی از مزیت‌های زندگی در فنلاند این است که بسیاری از آپارتمان‌ها و خانه‌ها به سونا دسترسی دارند. زمستان ممکن است در فنلاند طولانی باشد، اما فنلاندی‌ها مطمئناً می‌دانند که چگونه با آن کنار بیایند.

زندگی سالم و امن در فنلاند
زندگی سالم و امن در فنلاند

زندگی سالم و امن در فنلاند

فنلاند دارای مراقبت های بهداشتی جهانی است که توسط Kela، موسسه بیمه اجتماعی فنلاند ارائه می شود. اگر در فنلاند کار کرده یا به‌طور دائم در آن‌جا زندگی می‌کنید، Kela شما را پوشش می‌دهد. Kela از کمک مالی دانشجویی گرفته تا توان‌بخشی، حقوق بازنشستگی ملی و امنیت بیکاری افراد مراقبت می‌کند. علاوه بر تمام این خدمات اجتماعی، Kela مسئولیت مراقبت‌های بهداشتی را نیز برعهده دارد.

سونا: خانه دوم یک فنلاندی

ممکن است جمعیت فنلاند فقط ۵/۴ میلیون نفر باشد اما ۳/۳ میلیون سونا در این کشور وجود دارد. این موضوع چیزهای زیادی در مورد سبک زندگی فنلاندی‌ها و اولویت‌های آن‌ها می‌گوید. از نظر تاریخی در گذشته کودکان در سونا به دنیا آمده و بیماران در بخار داغ شفا می‌یافتند. امروزه سونا مکانی برای جمع شدن با دوستان یا استراحت به تنهایی است.

عمده محبوبیت سونا گرما درمانی است زیرا اعتقاد بر این است که به عضلات کمک کرده تا آرام شوند و استرس روانی را از بین می‌برد. در فنلاند رفتن به سونا به‌صورت هفتگی رایج است و اگر به فکر زندگی در فنلاند هستید، سونا سرگرمی محبوب شما خواهد بود.

اتوبوس و قطار به‌راحتی در دسترس است

فنلاند پنجمین کشور بزرگ اروپای غربی است و مساحت نسبتاً وسیع آن به خوبی با قطار، اتوبوس و جاده‌های باکیفیت به هم متصل است. قطارها تمام مناطق شهری فنلاند و همچنین بسیاری از مناطق روستایی را به هم متصل می‌کنند. ۵۹۱۹ کیلومتر راه آهن در فنلاند وجود دارد. در مناطق روستایی که اتصال قطار وجود ندارد، معمولاً اتوبوسی وجود دارد که به نزدیک‌ترین ایستگاه قطار متصل می‌شود.

رانندگی راحت در فنلاند

فنلاند جاده‌های عالی دارد و رانندگی راه خوبی برای رفت و آمد در سراسر کشور است. با این‌حال چنین چیزی در مورد هلسینکی صدق می‌کند زیرا پیدا کردن پارکینگ می‌تواند چالش برانگیز باشد. اکثر مردم محلی از حمل و نقل عمومی یا دوچرخه برای رفت و آمد استفاده می‌کنند. از دسامبر تا فوریه تمامی صاحبین ماشین‌ها موظف هستند تا به‌طور قانونی وسایل خود را مجهز به لاستیک‌های برفی یا زنجیر چرخ روی کنند. فراموش نکنید در فنلاند همیشه باید مراقب گوزن‌ها در جاده باشید.

حداقل سن قانونی رانندگی در فنلاند ۱۸ سال است. اگر گواهینامه رانندگی شما توسط یک کشور اتحادیه اروپا یا EEA صادر شده باشد، پس از این‌که اقامت دائم فنلاند را دریافت کردید، می‌توانید تا دو سال رانندگی کنید. در این بازه‌زمانی می‌توانید برای مجوز فنلاند نیز درخواست دهید. گواهینامه‌های رانندگی صادر شده در جایی غیر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا به شما حق رانندگی وسایل نقلیه در فنلاند را نمی‌دهد. قبل از اجازه رانندگی باید برای گواهینامه رانندگی فنلاندی درخواست دهید. اگر ماشینی در فنلاند دارید، باید آن را در آژانس حمل و نقل فنلاند (Trafi) نیز ثبت کنید.

رسیدن به فنلاند از طریق هواپیما

در فنلاند ۷۶ فرودگاه با باند آسفالت شده و ۷۲ فرودگاه دیگر بدون باند وجود دارد. فرودگاه هلسینکی-وانتا با فاصله زیادی بزرگ‌ترین فرودگاه فنلاند است. هلسینکی یک فرودگاه دوم به نام مالمی هم دارد. Finnair بزرگترین شرکت هواپیمایی فنلاند است. این شرکت از سال ۱۹۲۳ فعالیت خود را آغاز کرده که این موضوع آن را به یکی از قدیمی‌ترین خطوط هوایی فعال در جهان تبدیل می‌کند.

چند حقیقت جالب در مورد شرایط زندگی در فنلاند

  • در فنلاند حدود ۸۳ درصد از مردم می‌گویند که هنگام پیاده‌روی در شب احساس امنیت می‌کنند. در واقع نرخ قتل در فنلاند ۱/۴ درصد است که نشان می‌دهد به نسبت سایر کشورها دارای امنیت بیشتری است. شما می‌توانید در ساعات انتهایی شب بدون ترس به بیرون از منزل رفته و در کنار ساحل قدم بزنید.
  • امید به زندگی برای بانوان ۸۳/۵ سال و برای آقایان ۷۷/۵ سال است. بیست و یک درصد از جمعیت فنلاند بالای ۶۵ سال سن دارند و امید به زندگی کمتر برای مردان به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی است. همچنین میزان مرگ و میر بالا ناشی از مصرف الکل در بین مردان است.
زندگی در فنلاند
زندگی در فنلاند
  • نرخ مرگ و میر کودکان در فنلاند ۴ درصد است که یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در جهان است؛ البته همیشه اینگونه نبوده است. در دهه ۱۹۳۰ از هر ده کودک، یک کودک در سال اول زندگی خود می‌مرد؛ این موضوع باعث شد که دولت در سال ۱۹۴۹ بسته‌های زایمان را ارائه دهد. این بسته‌ها حاوی لوازم کودک مانند لباس، اسباب بازی و پتو بود. علاوه بر آن دولت تمرکز خود را به سلامت و حیطه پزشکی متمرکز کرد که نتیجه آن کاهش نرخ مرگ و میر کودکان شد. امروزه کلینیک‌های زایمان بدون توجه به درآمد افراد در کاهش استرس کمک کرده و خدمات یکسانی به همه مادران ارائه می‌دهند.
  • در گذشته از هر ۱۰ خانواده جوان با فرزندان کوچک، یک نفر گزارش می‌داد که امنیت غذایی ندارد. این در حالی بود که آن‌ها به فروشگاه ها دسترسی داشتند، اما قادر به خرید مواد غذایی نبودند و سطح درآمد از نظر آماری در خانواده‌هایی که والدین آن‌ها تحصیلات کمتری داشته‌اند کمتر بود. در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷، فنلاند برای رفع این مشکل راه‌حل جدیدی اندیشید و کمک هزینه‌ای به افراد زیر ۱۷ سال که خانواده آن‌ها درآمد پایینی دارد، تعلق گرفت.
  • ۶۹ درصد افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله شاغل هستند. حدود چهار درصد از کارمندان ساعات بسیار طولانی کار می‌کنند. ۸۸ درصد از بزرگسالان ۲۵ تا ۶۴ ساله تحصیلات قابل قبولی دارند و همه دانش آموزان در شرایط یکسانی تحصیل می‌کنند که تحصیل رایگان و کیفیت بالای کلاس‌ها سبب می‌شود بیشتر آن‌ها مدرک کارشناسی را دریافت کنند. فنلاند دارای یکی از کامل‌ترین سیستم‌های آموزشی در جهان است زیرا نمرات آزمون استاندارد آن در میان کشورهای اروپایی بالاترین است.
  • فنلاند کمتر از ۷ درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف مراقبت‌های بهداشتی می‌کند. این هزینه یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در میان اعضای اتحادیه اروپا است. بخش دولتی ۷۶ درصد از کل هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را از طریق مالیات تامین می‌کند که با این طرح هر شهروند مقیم فنلاند مراقبت‌های بهداشتی رایگان دریافت می‌کند.
  • در سال ۲۰۱۷ این کشور ۱۰ میلیون یورو برای کمک به آموزش ۲۵۰۰ مهاجر برای یافتن شغل اختصاص داد. این موفقیت سبب شد که مهاجران به فنلاند بتوانند به پیشرفت قابل قبولی دست پیدا کنند.
  • میانگین حقوق ماهانه فنلاند ۳۳۰۰ یورو است. در عین‌حال نیمی از افراد شاغل در فنلاند کمتر از میانگین ۲۹۰۰ یورو در ماه، درآمد دارند.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با زندگی در فنلاند و همین‌طور راهنمایی‌ درمورد شرایط مهاجرت، کافیست با تیم فنلاندکیو در تماس باشید.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *