شفق قطبی فنلاند

شفق قطبی فنلاند چگونه شکل می‌گیرد؟

اکثر مردم جهان هرگز شفق قطبی را با چشمان خود ندیده‌اند. تنها ۲ درصد از جمعیت جهان در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که می‌توانند شفق شمالی را ببینید؛ لاپ‌لند فنلاند یکی از آن‌هاست. شفق قطبی فنلاند می‌تواند یک رویای زیبا و بسیار خاص باشد که با سفر به فنلاند می‌توانید آن را از نزدیک مشاهده کنید، زیرا منظره شفق قطبی در آسمان قطب شمال واقعا منحصر به‌فرد است. با فنلاندکیو همراه باشید تا با این پدیده بیشتر آشنا شویم.

قرمز، آبی، سبز یا بنفش؛ مهم نیست که نورهای شمالی در آسمان با چه رنگی ظاهر می‌شوند، در هر صورت همیشه مجذوب آن‌ها خواهید شد. شفق قطبی هر ساله هزاران نفر از علاقه‌مندان را به فنلاند جذب کرده و گردشگران به‌طور خاص با هدف تماشای این صحنه بی‌نظیر به کشور فنلاند سفر می‌کنند.

نام شفق قطبی در فنلاند ریشه در چه افسانه‌ای دارد؟

شفق‌های شمالی، نورهای شمالی، شفق قطبی یا همان نورهای رنگارنگ در آسمان فنلاند نام‌های زیادی دارند که شناخته شده‌ترین آن شفق قطبی است. برای مثال فنلاندی‌ها شفق قطبی را با نام Revontulet می‌شناسند که تقریباً به آتش روباه ترجمه می‌شود. این اصطلاح به افسانه‌ای برمی‌گردد که اجداد آن‌ها برای توضیح درخشش در آسمان استفاده می‌کردند.

طبق افسانه‌ها، نورها توسط روباه‌های خاصی ایجاد می‌شوند. مردم فنلاند تصور می‌کردند که اگر این روباه‌ها با سرعت کافی بر فراز کوه‌ها بدوند، دم آن‌ها جرقه‌ای در برف باقی می‌گذارد که سپس به صورت شفق شمالی ظاهر می‌شود. اساطیر فنلاند افسانه‌های بیشتری در مورد این‌که چرا آسمان رنگ‌های متفاوتی می‌گیرد، داشته‌اند. بیشتر آن‌ها از خدایان می‌گویند که در برخی داستان‌ها یا هم رقصیده و در برخی دیگر با یکدیگر می‌جنگند.

شفق قطبی فنلاند
شفق قطبی فنلاند

دلیل به‌وجود آمدن شفق قطبی فنلاند چیست؟

برخلاف افسانه‌ها امروزه علم توضیح دیگری برای ایجاد شفق قطبی پیدا کرده است. ذرات باردار الکتریکی دائماً در خورشید تولید می‌شوند، این‌ها ذرات ریزی هستند که پس از مدتی ستاره را ترک می‌کنند. تعدادی از این ذرات با سرعت بسیار بالایی به اتمسفر زمین برخورد کرده و به سمت قطب‌های مغناطیسی جذب می‌شوند. در بالای جو، ذرات باردار با اتم‌ها و مولکول‌ها برخورد کرده و چیزی را ایجاد می‌کنند که به نام بیضی شفق شناخته می‌شود. هنگامی که ذرات دوباره تخلیه می‌شوند، انرژی آزاد می‌شود که می‌توانیم آن را به عنوان یک نور در آسمان مشاهده کنیم.

بهترین زمان برای دیدن شفق قطبی چه زمانی است؟

در حالی که این یک باور رایج است که شانس دیدن شفق‌های قطبی در فنلاند در ماه‌های پایانی زمستان در نوامبر، دسامبر و ژانویه بالاتر است اما این در واقع درست نیست. در این ماه‌ها شفق قطبی به‌وضوح قابل مشاهده است اما دیدنی‌ترین آن‌ها معمولاً در ماه‌های سپتامبر، اکتبر، فوریه و مارس رخ می‌دهند. به‌عبارت دیگر پاییز و بهار بهترین زمان تماشای شفق قطبی خواهد بود.

برای تماشای شفق قطبی، شما نیاز به آسمانی دارید که تا حد امکان شفاف باشد. معمولاً بهار بهترین زمان برای این‌کار است و علاوه بر آن در شب‌های سرد آسمان بسیار صاف است. اگر می‌خواهید شفق قطبی را در فضای باز فنلاند ببینید، باید لباس گرم بپوشید و صبر زیادی داشته باشید. برای تماشای شفق قطبی در فنلاند صبر بسیار مهم است، زیرا پیش‌بینی زمان پدیداری این پدیده دشوار است.

در حالی که وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایی وجود دارند که سعی می‌کنند این کار را انجام دهند، طبیعت در نهایت آن‌چه را که می‌خواهد انجام می‌دهد. به‌طور کلی در ساعات ۶ عصر تا ۵ صبح شانس بیشتری برای تماشای شفق قطبی خواهید داشت. شفق‌های قطبی اغلب بین ساعت ۹ شب تا ۱۱ شب در قوی‌ترین حالت خود هستند.

بهترین زمان برای دیدن شفق قطبی فنلاند
بهترین زمان برای دیدن شفق قطبی فنلاند

توجه به فعالیت خورشیدی

همان/ طور که در بالا توضیح داده شد، طوفان‌های خورشیدی باعث ایجاد شفق قطبی می‌شود. بنابراین مهم است که در طول سفر شما به فنلاند، طوفان خورشیدی زیادی به زمین برسد. فرض بر این است که فعالیت خورشیدی در ابتدا و انتهای زمستان بیشتر است. یعنی اواخر سپتامبر و مارس ماه‌هایی هستند که بیشترین شانس دیدن شفق قطبی را دارید.

علاوه بر وقوع طوفان‌های خورشیدی، پوشش ابری در منطقه شفق قطبی هم اهمیت زیادی دارد. برای این منظور نرم‌افزارهای مختلفی طراحی شده که یکی از آن‌ها نرم‌افزار Rain Radar است. این برنامه علاوه بر اطلاعات در مورد بارندگی، پیش‌بینی پوشش ابر را هم شامل می‌شود و آن را برای یک تا دو روز آینده به‌طور نسبی پیش‌بینی می‌کند.

بهترین مکان برای دیدن شفق قطبی کجاست؟

شما می‌توانید شفق‌های قطبی را در بیضی نور قطبی ببینید. این منطقه در اطراف قطب شمال مغناطیسی (و همچنین قطب جنوب) است که در آن شفق قطبی به‌طور قابل مشاهده رخ می‌دهد. به‌طور معمول در شمال کانادا، آلاسکا، شمال روسیه، گرینلند، گاهی اسکاتلند و کشورهای اسکاندیناوی مثل سوئد، نروژ و فنلاند این شفق‌ها قابل مشاهده است.

برای انتخاب مناسب‌ترین مکان در فنلاند برای تماشای شفق قطبی به سه نکته توجه کنید:

  • هر چه آسمان تیره‌تر، بهتر
  • هرچه به شمال فنلاند نزدیک‌تر شوید، تصویر بهتری مشاهده خواهید کرد.
  • منابع نور غیرطبیعی دید شفق قطبی را بدتر می‌کند در نتیجه در هلسینکی، پایتخت فنلاند، شانس دیدن شفق قطبی پایین است.

شمال فنلاند، یعنی منطقه لاپ‌لند فنلاند، به دو دلیل برای تماشای شفق‌های قطبی مناسب است. از یک طرف تراکم جمعیت به سمت شمال کاهش یافته که منجر به کاهش آلودگی نوری می شود و از سوی دیگر شما به قطب شمال و در نتیجه به بیضی‌های شفق نزدیک می‌شوید، یعنی حلقه اطراف قطب که در آن نورها ایجاد می‌شوند. در لاپ‌لند فنلاند، شفق قطبی به‌طور متوسط ​​۲۰۰ روز در سال دیده می‌شود. دو شهر فنلاند در بین عاشقان شفق قطبی محبوبیت خاصی دارند. در شهرهای Kilpisjärvi و Utsjoki، این پدیده طبیعی معمولاً پنج روز در هفته در آسمان قابل مشاهده است.

Kilpisjärvi یک منطقه کوچک در شمال غربی فنلاند است. از آن‌جایی که به سه کشور بسیار نزدیک است، فرصت‌های زیادی برای گشت و گذار در اختیار شما قرار می‌دهد. این منطقه متعلق به شهرداری Enontekiö است که حدود ۱۹۰۰ نفر از مردم محلی را در خود جای داده است. در این منطقه طبیعت هنوز تقریباً دست نخورده و بکر است بنابراین تقریباً عاری از آلودگی نوری است.

اوتسجوکی شمالی‌ترین شهرداری اروپا است و حدود ۱۲۰۰ نفر در آن زندگی کرده و گوزن‌های شمالی به میزان قابل توجهی در این منطقه زندگی می‌کنند. بهترین راه برای رسیدن به اوتسجوکی از طریق فرودگاه ایوالو است که توسط فرانکفورت خدمت‌رسانی می‌کند. اکثریت ساکنان انسانی اوتسجوکی متعلق به قبیله سامی هستند. سامی‌ها مردمی بومی بوده که در شمال فنلاند زندگی کرده و بسیار مهمان‌نواز هستند.

این مردم اغلب به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهند در منطقه زندگی آن‌ها از تفریحات مختلف لذت برده و با سنت‌های دیرینه آن‌ها آشنا شوند. سامی‌های باتجربه راهنمای ایده‌آلی هستند تا مهم‌ترین چیزها را در مورد شفق قطبی به شما آموزش داده و شما را به بهترین نقاط دید در شب ببرند. سورتمه‌های گوزن شمالی وسیله حمل و نقل محبوبی هستند که فضایی جادویی و دنج را ایجاد می‌کنند.

شفق قطبی فنلاند
شفق قطبی فنلاند

هتل Arctic Treehouse در رووانیمی

هتل Arctic Treehouse در دایره قطب شمال در رووانیمی قرار دارد. اتاق‌های آن به‌طور ویژه برای مشاهده شفق قطبی طراحی شده است. دیوار شمالی اتاق‌ها تماماً شیشه‌ای بوده و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که همه مهمانان هتل مناظر لاپ‌لند را از اتاق‌های خود می‌بینند. این هتل پیش‌بینی شفق‌های قطبی رصدخانه ژئوفیزیک Sodankylä را بررسی کرده و همچنین از برنامه منطقه‌ای Aurora Alert استفاده می‌کند تا وقتی شفق‌های قطبی قابل مشاهده هستند به مهمانان هشداری در تلفن همراه‌شان ارسال کند.

طبق تجریبات مسافران اگر سه شب در هتل بمانید، ۹۰ درصد شانس دیدن شفق قطبی فنلاند را دارید. در یک شب صاف میانگین شانس دیدن شفق قطبی در ساعت ۲۱ بیش از ۵۰ درصد است. حداکثر احتمال یک ساعت قبل از نیمه شب است، زیرا اختلالات میدان مغناطیسی زمین در آن زمان بیشتر است. شانس دیدن شفق قطبی هر چه بیشتر به سمت شمال بروید افزایش می‌یابد. به گفته موسسه هواشناسی فنلاند، شفق‌ها بیشتر در شمال لاپ‌لند، در اطراف عرض جغرافیایی Kilpisjärvi دیده می‌شوند. اگر آسمان صاف باشد، شفق‌ها به‌طور میانگین در سه شب از چهار شب قابل مشاهده خواهند بود.

هشدار شفق قطبی فنلاند

Aurora Alert یک سیستم پیش‌بینی شفق قطبی منطقه‌ای است که در رووانیمی کار می‌کند. این سیستم پدیده را پیش‌بینی و رصد کرده و مشتریان را از محل ظهور شفق در آسمان آگاه می‌کند. سیستم پیش‌بینی رصدخانه ژئوفیزیک Sodankylä احتمال وقوع شفق شمالی را نشان می‌دهد. این سیستم ابرها را هم در نظر می‌گیرد بنابراین اطلاعاتی در مورد شفق‌های قطبی ارائه می‌دهد که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده هستند.

Aurora Alert پس از انجام پیش‌بینی، درصد احتمال و یک هشدار به تلفن شما ارسال می‌کند. این برنامه بر اساس پردازش سیگنال و تجزیه و تحلیل رنگ است. Aurora Alert از ایستگاه‌های منطقه‌ای در رووانیمی استفاده کرده و داده‌های منابع متعدد را ترکیب می‌کند. شماره یک ارسال شده توسط این سیستم به این معنی است که شفق‌های قطبی به وضوح با چشم غیرمسلح قابل مشاهده هستند و شماره پنج به این معنی است که آن‌ها کل آسمان را روشن می‌کنند با این‌حال شدت شفق قطبی فنلاند می‌تواند در طول شب متفاوت باشد. شاید در ساعت ۲۳ شدت در سطح ۱ و در ساعت ۲ بامداد  در سطح ۵ باشد.

شفق‌ها از لحاظ مدت زمان هم با یکدیگر تفاوت دارند. شفق قطبی ضعیف ممکن است فقط برای چند دقیقه قابل مشاهده باشد، در حالی که شفق قطبی قوی ممکن است برای نیم ساعت تا یک ساعت و نیم قابل مشاهده باشد.

رانندگی در فنلاند – اجاره ماشین در لاپ‌لند

توصیه می‌کنیم از فرودگاه یا ایستگاه قطار یک ماشین کرایه‌ای بگیرید تا هنگام سفر در شهر دچار مشکل نشوید و در هر ساعتی امکان تردد را داشته باشید. رانندگی در شمال فنلاند به‌طور کلی بسیار لذت‌بخش است زیرا جاده‌ها شلوغ نیستند. چیزی که برای گردشگران تا حدی غیرعادی است، رانندگی در جاده‌های یخ زده یا پوشیده از برف است. فنلاندی‌ها برای حفظ محیط زیست در جاده‌ها نمک نمی‌پاشند و به جای آن از لاستیک‌های زمستانی استفاده می‌کنند. بسیاری از مردم محلی میخ‌های فلزی کوچکی روی لاستیک‌های خود دارند تا در برابر یخ زدگی جاده مقاوم باشد.

همه خودروها در فنلاند، از جمله ماشین‌های اجاره‌ای دارای کابل شارژ هستند. در شب‌های سرد، خودروها به پریز وصل شده تا از خالی شدن باتری در اثر سرما جلوگیری شود. شما می‌توانید پریزها را در بسیاری از پارکینگ‌های عمومی و همچنین در هتل‌ها و سوپرمارکت‌ها پیدا کنید.

عکاسی از شفق قطبی فنلاند

عکاسی از شفق قطبی فنلاند کار سختی نیست و به تجهیزات بسیار گران قیمتی نیاز ندارد، تنها کافی‌ست دوربینی داشته باشید که تنظیمات دستی و فوکوس دستی را بتوان با کمک آن انجام داد. البته می‌توانید از شفق قطبی با یک تلفن همراه با حالت شب عکاسی کنید اما کیفیت آن فقط برای یک صفحه نمایش کوچک تلفن همراه خوب است.

شفق قطبی قطعا ارزش یک سفر به کشور فنلاند را خواهد داشت زیرا لحظات بی‌نظیری برای شما ایجاد می‌کند. این نورهای رنگارنگ و به ظاهر شناور در آسمان، قطعا تجربه‌ای فراموش نشدنی را برای شما رقم خواهند زد.

اگر برای مهاجرت یا سفر به فنلاند نیاز به مشورت دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه فنلاندکیو صحبت کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *