غذاهای فنلاند چگونه هستند؟

غذاهای فنلاند چگونه هستند؟ فهرست غذاهای خوشمزه فنلاند

زمانی که به یک کشور دیگر سفر می‌کنید، یکی از مهم‌ترین موضوعات غذاهای آن کشور است که می‌تواند لحظات خوشی برای شما رقم زند. غذاهای فنلاند هم جز آن دسته از غذاهایی هستند که می‌توانند به خوبی شما را راضی نگه دارند. فنلاند خانه مناظر طبیعی خیره کننده، شهرهایی پیشرفته، شادترین مردم روی زمین و غذاهای محلی لذیذ است. غذاهای فنلاندی که اغلب از موادی مانند ماهی قزل آلا، شاه ماهی و سیب زمینی تهیه می‌شوند، دلچسب بوده و می‌تواند مورد پسند همه گردشگران به فنلاند قرار گیرد. حتی اگر به غذاهای خارج از کشور خود علاقه نداشته باشید،وقتی با انبوهی از پنکیک‌ها، کوفته‌های خوشمزه و برخی از بهترین غذاهای دریایی روبرو می‌شوید، نمی توانید نه بگویید. در این مقاله از فنلاندکیو قصد داریم محبوب ترین غذاهای فنلاند را خدمت شما معرفی کنیم تا در طول سفر خود بتوانید آن‌ها را امتحان کنید.

  • Leipäjuusto : پنیر لیپاجوستو

این پنیر حداقل 200 سال پیش از منطقه Ostrobothnia در شمال فنلاند می‌آید. پنیر لیپاجوستو یک پنیر تازه است که به طور سنتی از شیر غنی گاوی که به تازگی زایش کرده، تهیه می‌شد اما امروزه از شیر گوزن یا حتی بز بیشتر استفاده می‌شود. البته مواردی که در بازار موجود هستند معمولا با شیر معمولی ساخته می‌شوند، بنابراین فاقد رنگ و طعم محصول سنتی آن خواهند بود اما باز هم طعم لذیذی خواهد داشت. Leipäjuusto را می‌توان گرم یا سرد میل کرده و به عنوان دسر همراه با قهوه سرو شود. برای ساختن این نان شیر را جوشانده و مایه پنیر را به آن اضافه می‌کنند؛ سپس این مواد را داخل قابل گردی ریخته و آن را می‌پزند تا طلایی و گریل شود.

Leipäjuusto پنیر لیپاجوستو
Leipäjuusto پنیر لیپاجوستو
  • Lohikeitto : سوپ ماهی فنلاند لوهیکیتو

لوهیکیتو یک سوپ سنتی سالمون فنلاندی است که کمتر از 30 دقیقه زمان می‌برد تا درست شود. طعم غنی ماهی سالمون واقعاً در این سوپ ماهی فنلاندی با ادویه ملایم بسیار لذیذ است. در حالی که خورش‌های ماهی آمریکایی حاوی آبگوشت‌های غلیظ و سنگین و ماهی سفید هستند، این سوپ ماهی سالمون فنلاندی تغییری با طراوت ایجاد می‌کند. این غذا با ماهی سالمون برای طعمی متمایز و با شوید تازه تهیه می‌شود. این سوپ معمولا در وعده‌های شام بر روی میز فنلاندی‌ها قابل مشاهده است اما با مراجعه به رستوران هم می‌توانید آن را سفارش دهید.

Lohikeitto : سوپ ماهی فنلاند لوهیکیتو
Lohikeitto : سوپ ماهی فنلاند لوهیکیتو
  • Siskonmakkara : سیسکون ماکارا

سیسکون ماکارا یک سوسیس تازه تهیه شده از گوشت خوک فنلاندی است که قبل از سرو به روش خاصی آن را می‌پزند. گوشت سیسکون ماکارا نرم و لطیف بوده و معمولا طعم بسیار متفاوتی از سایر سوسیس‌هایی خواهد داشت که تا به امروز خورده‌اید. رایج ترین غذایی که در آن از این سوسیس استفاده می‌شود، سوپ سیسکو ماکارا کیتو (Siskonmakkarakeitto) است که در آن از این سوسیس خاص استفاده می‌کنند. نام این سوسیس سنتی فنلاندی از کلمه فرانسوی saucisse به معنای سوسیس کوچک گرفته شده است. سوپ سوسیس از جمله غذاهای فنلاندی محبوب است که امتحان آن می‌تواند تجربه خاصی برای شما رقم زند.

  • Kalakukko : کالاکوکو

کالاکوکو یک قرص نان پر شده با ماهی است که جز محبوب‌ترین انواع غذاهای سنتی فنلاند بوده و برای مردم خود فنلاند جز غذاهای بسیار خوشمزه دسته بندی می‌شود. یک کالاکوکو کلاسیک پر از بیکن و گوشت ماهی است که از شرق فنلاند خریداری می‌شود و طعم خاص خود را دارد. برای نرم شدن نان و ماهی از بیکن استفاده می‌کنند و با حرارت دادن چربی گوشت خوک، باعث نرم شدن بافت نان می‌شوند.

  • Karjalanpiirakka : کارجالان پیرراکا

کارجالان پیرراکا یک شیرینی کوچک و پر با لایه نازک و ترد و طول 7-20 سانتی‌متر است. این شیرینی معمولاً بیضی شکل بوده اما می‌تواند گرد هم سرو شود. در تهیه این شیرینی از پوره جو، برنج یا پوره سیب زمینی استفاده می‌کنند؛ در کنار آن می‌توان سایر سبزیجات نیز استفاده کرد. لایه میانی را از برنج یا جو تهیه کرده و برای آن ابتدا دانه‌ها را در شیر می‌جوشانند. برای تهیه لایه اطراف شیرینی از آب، نمک و آرد چاودار یا گندم کمک می‌گیرند. خمیر را تا حد امکان نازک و تقریباً نیمه شفاف به شکل گرد (که به آن پییراکا می گویند) می غلتاند. زمان پخت این شیرینی سریع بوده و باید از حرارت بالا جلوگیری کرد زیرا باعث خشک شدن کیک خواهد شد.

Karjalanpiirakka
Karjalanpiirakka
  • Riispuuro : ریسپورو

ریسپورو، پودینگ برنج فنلاندی یک غذای سنتی اسکاندیناوی است که معمولاً در کریسمس سرو می‌شود. پودینگ برنج که از مواد ساده تهیه شده، در روزهای سرد پاییزی یا زمستانی که در داخل خانه هستید، یک غذای عالی است. این غذای خامه‌ای برنجی بهترین غذای راحتی است که می‌توانید در خانه با دوستان و خانواده خود یا جلوی شومینه برای دسر میل کنید. پودینگ برنج فنلاندی در تمام طول سال به عنوان صبحانه در فنلاند سرو می شود. این غذا معمولاً به صورت عمده تهیه شده و سپس به مدت یک هفته در یخچال نگهداری  می‌شود تا در صورت نیاز گرم شود. یک رسم جالب در مورد این غذا وجود دارد؛ فنلاندی‌ها رسم دارند که یک بادام را در یک قابلمه کامل برنج می‌ریزند، هر شخصی که بادام را در ظرف خود پیدا کند، سال بعد بسیار خوش شانس خواهد بود.

  • Paistettu muikku : پایس‌تتو مویکو

مویکو یک گونه ماهی سفید آب شیرین است که معمولا در دریاچه‌های شمال اروپا، به ویژه فنلاند و کشورهای همسایه در امتداد دریای بالتیک یافت می‌شود. شما معمولاً می‌توانید ماهی مویکو را در دوره‌های گرم‌تر فنلاند در مغازه‌های محلی پیدا کنید. هنگام بازدید از شهرهای فنلاند در تابستان هم می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید زیرا یکی از غذاهای سنتی فنلاندی است که فنلاندی‌ها عاشق خوردن آن هستند. برای طبخ این غذا، ماهی تازه مویکو را روی آرد چاودار تند می‌غلتانند، سپس در تابه‌ای سنگین و صاف با کره سرخ کرده تا ماهی طلایی و ترد شود. این غذایی است که شما باید مانند مردم محلی بخورید، کل ماهی را بخورید مثل حالتی که در حال خوردن چیپس هستید!  اما نگران نباشید. این ماهی کوچک است، بنابراین استخوان‌های آن ریز بوده و به شما آسیبی نمی‌رساند.

پایس‌تتو مویکو - غذاهای فنلاند
پایس‌تتو مویکو – غذاهای فنلاند
  • Poronkäristys : پورون کریستیس

پورون کریستیس غذای ملی فنلاند است که از پختن گوشت گوزن تهیه می‌شود. این غذای فنلاندی از لاپلند به سایر بخش‌های کشور آورده شده است. در این غذا تکه‌های نازک گوشت گوزن را معمولاً با یا بدون پیاز در کره تفت داده و به آرامی در آبجو یا آبگوشت می‌پزند تا بافتی لطیف و آبدار پیدا کنند. رایج ترین غذاهای جانبی در کنار این غذا شامل پوره سیب زمینی و مربا است اما می‌توان آن را با پاستا یا برنج نیز سرو کرد. اگرچه این غذا اغلب در رستوران‌های سراسر فنلاند یافت می‌شود، اما می‌توانید گوشت منجمد را در بیشتر سوپرمارکت‌ها نیز خریداری کنید. بر اساس مطالعات اخیر گوشت گوزن نه تنها بسیار خوشمزه است، بلکه یکی از سالم‌ترین غذاها است زیرا در خود سطوح بالای B12، امگا-3 و امگا-6 جای داده و به همین دلیل است که Poronkäristys در تمام طول سال در فنلاند خورده می‌شود.

  • Hernekeitto ja pannukakku : سوپ نخود و پنکیک

این غذا در اصل یک سوپ نخود ساده است که در تابستان با نخود تازه و در زمستان با نخود خشک درست می‌شود. معمولا برای پخت آن از پیاز، نمک و فلفل کمک می‌گیرند تا طعم بهتری پیدا کند. این سوپ پخت بسیار آسانی دارد اما همیشه باید به یاد داشته باشید که ابتدا نخود خشک را یک شب در آب خیس کنید. سوپ نخود فنلاندی در بین فنلاندی ها، به ویژه افراد مسن، همیشه مورد استقبال قرار می‌گیرد ولی  اکثر جوانان از آن متنفرند. قدیمی ها فکر می‌کنند سوپ نخود فنلاندی عالی است، به خصوص وقتی با ژامبون دودی همراه باشد. این غذا معمولاً هر پنجشنبه در رستوران های فنلاند سرو می شود و در کنار آن تکه ای پنکیک در فر با مربا (و گاهی اوقات با خامه فرم گرفته) نیز سرو می‌شود.

  • Lihapullat muusilla ja puolukkahillolla : کوفته با مربای زغال اخته

تا به حال چیزی در مورد کوفته اسکاندیناویایی شنیده‌اید؟ کوفته فنلاندی یکی از غذاهای محبوب این کشور است که تک تک بچه های فنلاند آن را دوست دارند. این غذا ارزش امتحان کردن را دارد، نه تنها به خاطر این که خوشمزه و بسیار ارزان است؛ بلکه به خاطر این که شما را سیر خواهد کرد. این غذا را تقریباً در هر کجای هلسینکی یا سایر رستوران‌های فنلاندی در سراسر کشور خواهید یافت.

  • Mykyrokka : مایکایروکا

مایکایروکا یکی دیگر از غذاهای فنلاندی است که از گذشته دور توسط مردم طبخ شده است. این سوپ به نام سوپ قصاب نیز شناخته می‌شود زیرا به رسم قدیمی دهقانان در ذبح پاییزی اشاره دارد که در آن حیواناتی را ذبح کرده و گوشت و اعضای آن را به سوسیس، ژامبون و … تبدیل می‌کردند. باقی مانده بود به سوپ اضافه شد و مایکایروکا شکل می‌گرفت. این سوپ سیب زمینی، پیاز، گوشت و بخش‌هایی از بدن حیوانات مانند جگر است.

غذاهای فنلاند : مایکایروکا
غذاهای فنلاند : مایکایروکا
  • Makaronilaatikko : ماکارونی لاتیکو

این ماکارون پخته شده فنلاندی با گوشت چرخ کرده به خوبی می‌تواند با ماکارون آمریکایی با پنیر قابل مقایسه باشد. همه مردم این کشور یک روز در میان یا حداقل یک بار در هفته آن را می‌خوردند، و برخی به قدری به آن علاقه دارند که می‌توانند حتی آن را هر روز میل کنند. وقتی در فنلاند هستید لزوماً مجبور نیستید آن را بخورید، اما اگر به دنبال غذایی باشید که طعم عامه پسندی دارد، ماکارونی لاتیکو انتخاب خوبی خواهد بود.

  • Kaalikääryleet : کالی کریلیت

این غذا در سراسر اروپا محبوبیت زیادی دارد. این رول کلم فنلاندی که به نام kaalikaaryleet نیز شناخته می‌شود، با برنج، کلم و گوشت چرخ کرده تهیه می‌شود. این غذا یک وعده غذایی کامل بوده و می‌تواند شما را کاملا سیر کند.

  • Korvapuusti : کیک دارچینی

یکی از کیک‌های محبوب فنلاندی‌ها، کیک دارچینی است که عطر آن اشتهای شما را بر می‌انگیزد. این نان‌ها با هل ترکیب شده‌اند و به همین دلیل عطری دارند که شما را یاد اروپای شمالی خواهد انداخت.

  • Mustikkapiirakka : شیرینی پای بلوبری فنلاندی

این غذا یک پای بلوبری معمولی نیست که بتوانید طعم آن را در هر جایی تجربه کنید. در تابستان فنلاند بلوبری زیادی دارد و طعم کیکی که با این بلوبری تازه اماده می‌شود، خیلی متفاوت از پای کیکی خواهد بود که در سراسر نقاط دنیا با بلوبری پرورشی تهیه می‌شود. این شیرینی پای بلوبری یک انتخاب عالی برای عصرانه خواهد بود. می‌توانید پس از گردش در شهر، برای استراحت یک پای بلوبری فنلاندی به همراه یک فنجان قهوه میل کنید تا طعم اصیل شیرینی‌های اروپایی را با تمام وجود بچشید.

Mustikkapiirakka : شیرینی پای بلوبری فنلاندی
Mustikkapiirakka : شیرینی پای بلوبری فنلاندی

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *