چگونه در فنلاند سرمایه‌گذاری کنیم؟ همه چیز درباره سرمایه‌ گذاری در فنلاند

یکی از راه­‌های مهاجرت و داشتن زندگی بهتر، سرمایه گذاری در فنلاند است که می­‌تواند به شما کمک کند در کنار اقامت این کشور، محیطی سالم و ایمن برای زندگی داشته باشید. علاوه بر آن با توجه به اقتصاد پایدار فنلاند سرمایه شما دچار مشکلات جدی نخواهد شد. در این مقاله از فنلاندکیو به فواید سرمایه‌ گذاری در فنلاند می­‌پردازیم.

سرمایه گذاری در فنلاند چطور است؟

در سال­های اخیر همه گیری ویروس کرونا بر کل اقتصاد جهان تأثیر گذاشته و فنلاند نیز از این قاعده مستثنی نیست. در سال 2020، تولید ناخالص داخلی فنلاند (GDP) حدود 2.8 درصد کاهش یافت اما اگرچه اقتصاد فنلاند کند شده است، فنلاند در طول این بحران باز هم عملکرد خوبی از خود نشان داد. در سال 2021 کشور فنلاند رشد قابل توجهی را تجربه کرد و انتظار می‌­رود این رشد اقتصادی تا سال­‌های 2022 و 2023 ادامه یابد.

فنلاند به ارائه یک محیط تجاری پایدار و قابل پیش‌بینی ادامه می‌­دهد. عمدتاً در نتیجه همه‌گیری کرونا صنعت رستوران داری و هتل‌داری بیشترین تغییر را تجربه کرده است. علاوه بر این رونق ساختمانی همچنان به کندی ادامه داشته و صادرات نیز ضعیف شد اما دولت فنلاند برای برطرف کردن این رکورد راه حل­‌های مختلفی را در پیش گرفت. دولت به کسب و کارها کمک کرد و با سرمایه گذاری باعث نجات یافتن کسب و کارهای زیادی شد. این تلاش­‌ها دولت فنلاند توانسته این کشور را در رده کشورهایی قرار دهد که کمترین آسیب را به اقتصاد متحمل شده­‌اند.

از منظر جهانی، فنلاند همچنین یکی از دیجیتالی‌ترین کشورهای جهان است و دارای یک اقتصاد بسیار صنعتی و مبتنی بر دانش است که پذیرای جهانی شدن و سرمایه گذاری است. فنلاند در سال گذشته در شاخص اقتصاد و جامعه دیجیتالی – DESI رتبه اول را به خود اختصاص داد. 76 درصد از جمعیت حداقل مهارت‌های دیجیتال پایه را دارند که بسیار بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا (57 درصد) است و این نشان‌دهنده پیشرفته بودن این کشور زیباست.

هم اقتصاد فنلاند و هم دولت فنلاند پایدار و قابل پیش‌بینی هستند و شرکت­‌ها و شهروندان به طور یکسان به هر دو اعتماد دارند، همین موضوعات دلایلی هستند که باعث می‌­شود سرمایه گذاری در فنلاند انتخاب خوبی به شمار رود.

از جمله مزایای سرمایه گذاری در فنلاند می‌­توان به این موارد اشاره کرد:

  • شرایط سرمایه گذاری برای خود فنلاندی­‌ها و افراد خارجی یکسان بوده و این یک مزیت بزرگ به شمار می‌­رود.
  • نیروی متخصص زیادی در رشته­‌های مختلف دارد.
  • فنلاند دارای ثبات اقتصادی است.
  • دولت فنلاند کمک­‌های زیادی به سرمایه گذاران کرده و در شرایط خاص به آن­ها وام می­‌دهد.

کدام صنایع بیشترین پتانسیل را دارند؟

فنلاند اکنون یکی از ثروتمندترین کشورهای اتحادیه اروپا است. زندگی اکثر فنلاندی‌­ها تا پایان جنگ جهانی دوم عمدتاً با کشاورزی تامین می‌­شد و پس از آن یک صنعت کارآمد در عرض 20 سال توسعه یافت (البته نمی‌­توان مطالبات جبران خسارت زیاد به اتحاد جماهیر شوروی را نادیده گرفت) صنعت برق، پتروشیمی، مهندسی مکانیک و ساخت وسایل نقلیه و کشتی سازی باعث افزایش قابل توجهی در تولید ناخالص ملی فنلاند شد.

هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 فرو پاشید، رونق اقتصادی فنلاند به یک‌باره پایان یافت. نرخ بیکاری در سال 94 به 18.4 درصد رسید. در آن زمان دولت بسیاری از شرکت­‌های دولتی را خصوصی کرد و سرمایه گذاری زیادی در بخش فناوری انجام داد. نوکیا اولین شرکت فنلاندی بود که به یک برند جهانی تبدیل شد. فنلاند در سال 1995 به جامعه اروپا پیوست و اقتصاد این کشور را تثبیت کرد.

فنلاند دارای پتانسیل رشد قابل توجهی در بسیاری از بخش‌­های تخصصی از جمله اقتصاد، صنعت غذا و فوتونیک است. این رشد همچنین در معادن و اکتشاف ادامه خواهد داشت، در حالی که پروژه‌­هایی نظیر اثرات زیست محیطی و تحقیق در زمینه ژئوانرژی در حال انجام است انتظار می­‌رود این صنایع هم در سال­‌های بعد با رشد زیادی همراه باشند. در سال گذشته سومین شرکت بزرگ صنعت جنگل فنلاند، Metsä Group، حدود 1.6 میلیارد یورو در یک کارخانه خمیر کاغذ جدید در Kemi در شمال فنلاند سرمایه گذاری کرده است. این بزرگترین سرمایه گذاری است که تاکنون توسط صنعت ملی جنگل‌داری انجام شده است. رکورد قبلی نیز متعلق به گروه Metsä است، کارخانه تولید آن در Äänekoski در سال 2017 با هزینه حدود 1.2 میلیارد یورو به بهره برداری رسید.

بهترین صنایع برای سرمایه گذاری در فنلاند عبارتند از :

  • تکنولوژی و فناوری
  • صنایع کاغذ و جنگل
  • بیولوژی
  • پزشکی
  • صنایع شیمیایی
  • ارتباطات

صنعت چوب و صنعت کاغذ در فنلاند

در پر جنگل­‌ترین کشور اروپا، چوب همیشه مهم­‌ترین ماده خام بوده است. حتی در عصر تکنولوژی، صنعت چوب و کاغذ همچنان بخش مهمی از اقتصاد فنلاند است. صنعت چوب و محصولات کاغذی هنوز بخش مهمی از صادرات فنلاند را تشکیل داده و شرکت­‌های فنلاندی از بزرگ‌ترین شرکت­‌های صنعت جنگل در جهان هستند.

گردشگری در فنلاند

گردشگری در فنلاند در سال­‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. حدود یک چهارم مهمانان از خارج از کشور می­‌آیند که بیشتر از کشورهای روسیه، سوئد، آلمان و انگلستان هستند. محبوب ترین مناطق تعطیلات هلسینکی و لاپلند فنلاند هستند.

چرا سرمایه گذاری در فنلاند ؟
چرا سرمایه گذاری در فنلاند ؟

چرا سرمایه گذاری در فنلاند ؟

منطقه هلسینکی اخیراً به‌عنوان نوآورانه‌ترین منطقه در اتحادیه اروپا انتخاب شده است نقطه قوت منطقه هلسینکی تعداد بالای درخواست‌­های علامت تجاری و ثبت اختراع است که نشان می‌­دهد افراد زیادی تمایل دارند در این منطقه فعالیت­‌های خود را گسترش دهند. کشور فنلاند به عنوان هفتمین کشور مبتکر در جهان رتبه بندی شده و هر سال پیشرفت بیشتری در این کشور حاصل می­‌شود. با وجود پیشرفا فنلاند احتمالا از خود بپرسید چرا باید سرمایه گذاری در فنلاند را انتخاب کنم؟

  1. منطقه سرمایه گذاری برای رشد بیشتر

هلسینکی دروازه‌­ای برای سایر بازارهای اتحادیه اروپا و سایر نقاط جهان است. موقعیت پایتخت فنلاند باعث می‌­شود که سرمایه گذاری در فنلاند از نظر استراتژیک بهینه باشد. همچنین می‌­توانید بین هلسینکی و سن پترزبورگ با قطار تنها در سه ساعت و نیم سفر کنید.

  1. سرمایه گذاری قابل اعتماد

فنلاند از نظر اقتصادی و سیاسی پایدار و قابل پیش بینی است. در واقع فنلاند تقریباً یک دهه است که موقعیت خود را به عنوان صلح‌آمیزترین و باثبات‌ترین کشور جهان حفظ کرده است. پایدار بودن بازار سرمایه گذاری در فنلاند به شما اطمینان خاطر خواهد داد که با وارد کردن سرمایه به این کشور، ضرر زیادی متحمل نخواهید شد.

  1. نیروی کار با سواد و ماهر

بیش از یک سوم نیروی کار در هلسینکی دارای مدرک تحصیلی عالی هستند. دانشگاه هلسینکی در بین دانشگاه­‌های برتر جهان قرار گرفته و از هر چهار فنلاندی سه نفر انگلیسی صحبت می­‌کنند. علاوه بر آن تقریباً نیمی از فنلاندی­‌ها، علاوه بر فنلاندی به دو زبان دیگر نیز صحبت کرده که یکی از آن‌­ها انگلیسی است و مشکلی برای ارتباط با مردم پیدا نخواهید کرد. فنلاند همچنین باسوادترین کشور جهان است و معلمان آن جز بهترین مدرسین سراسر دنیا هستند. مجموع این ویژگی­‌ها سبب می­‌شود که با جامعه­‌ای با سواد و ماهر روبه‌­رو باشید که فرصت زیادی به یادگیری علم و مهارت­‌های خود اختصاص می­‌دهند.

  1. صحنه استارت آپ معروف جهانی

صحنه استارت آپ در هلسینکی پویا، مفید و مشتاق است. شرکت‌های بین‌المللی، سرمایه‌گذاران و نمایندگان رسانه‌ها هر ساله در رویداد Slush گرد هم می­‌آیند تا در مورد موضوعات مختلف به تبادل نظر بپردازند. هلسینکی در حال حاضر رتبه چهارم را در بین اکوسیستم های نوپا در حال رشد دارد (گزارش جهانی اکوسیستم استارتاپی 2020) و منطقه متروپولیتن هلسینکی به ویژه از نظر تامین مالی و نیروی کار ماهر خوب عمل کرده است.

  1. امن و خانواده پسند

فنلاند کشوری است که خانواده­‌ها آن را دوست دارند. زندگی روزمره در این کشور راحت بوده و امنیت بالایی هم دارد. بچه‌های شما با دوستانشان به مدرسه  رفته و شما می‌توانید شب‌ها بعد از صرف غذا در رستوران به خانه بروید. مدارس دولتی و مهدکودک­‌ها در هلسینکی بهترین مراکز آموزشی در جهان هستند. امنیت فنلاند به شکلی است که می­‌توانید با خیال راحت در خیابان­‌ها راه رفته و از یک جامعه مدرن و با عملکرد خوب لذت ببرید. کیفیت آموزش، مراقبت­‌های بهداشتی رایگان، نرخ اشتغال بالا و مقرون به صرفه بودن زندگی ویژگی­‌های اصلی زندگی در فنلاند است. علاوه بر آن کشور فنلاند برای طبیعت دوستان انتخابی عالی است زیرا مناظر بسیار بکری را در خود جای داده است.

  1. شادترین کشور جهان

فنلاند بارها به عنوان شادترین کشور جهان انتخاب شده و با مقایسه بین کشورها، هلسینکی رتبه اول را در بین شهرها دارد. یکی از عناصر کلیدی شادی، مکانی با ثبات اقتصادی است، این بدان معناست که فرد نیازی به نگرانی در مورد چیزهای اساسی زندگی نداشته و می‌تواند بدون اضطراب، استرس و افسردگی زندگی کند. جو کلی مثبت در جامعه، اعتماد به پلیس و مقامات و رفاه بالا سطح استرس را کاهش می‌دهد. امید به زندگی در فنلاند یکی از بالاترین ها در جهان است و در کنار یک سرمایه خوب در این کشور، می­‌توان زندگی عالی هم ساخت.

  1. عشق زیاد به تکنولوژی

فنلاند به ویژه شهر هلسینکی یک مکان عالی برای فناوری و کارآفرینی است. هلسینکی دارای 87000 نیروی کار با مهارت­‌های برنامه نویسی پیشرفته بوده و علاوه بر آن منطقه هلسینکی خانه 500 استارت آپ صنعت فناوری است. نام صنعت بازی به عنوان نقطه قوت هلسینکی در رتبه بندی گزارش اکوسیستم جهانی استارتاپ 2019 جای گرفته است. هنگامی که پارلمان اروپا طرح های شهر هوشمند 468 شهر اروپایی را مقایسه کرد، هلسینکی به عنوان یکی از شش شهر برتر رتبه‌بندی شد. هلسینکی با توجه به سیاست‌های توسعه شهری، در حال برنامه‌ریزی زیادی برای اینده خود است و از لحاظ تکنولوژی به زودی می­‌تواند در رده پیشرفته‌­ترین شهرهای دنیا جای گیرد.

  1. برابری جنسیتی

هلسینکی مکانی عالی برای بانوان است. فنلاند از نظر برابری در محیط کار یک رهبر جهانی است. در واقع گزارش مجمع جهانی اقتصاد، فنلاند را در بین سه کشور برتر جهان از نظر برابری جنسیتی قرار داده است. فنلاند به طور مداوم در میان بهترین کشورها برای مادر شدن قرار می­‌گیرد. در جدیدترین گزارش وضعیت مادران جهان، فنلاند پس از نروژ در رتبه دوم جای گرفته است. فنلاند تنها کشوری در جهان توسعه یافته است که پدران بیشتر از مادران وقت خود را با کودکان در سن مدرسه می­‌گذرانند. بانوان علاوه بر فرزندان می‌­توانند به کارهای خارج از خانه هم رسیده و حتی در سرمایه گذاری پیشرفت زیادی داشته باشند.

  1. محیط تمیز

فنلاند یکی از تمیزترین کشورهای جهان است. با توجه به شاخص عملکرد زیست محیطی 2020 فنلاند بهترین کشور جهان از نظر سلامت محیط زیست است. رتبه برتر فنلاند بر اساس کیفیت هوا، آب و بهداشت این کشور و عدم قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین است. طبیعت در همه جا و بخشی از زندگی روزمره ساکنین شهرهای این کشور زیبا است. شما می‌­توانید در مرکز شهر سوار اتوبوس شده و پس از چند دقیقه، در جنگل به جمع آوری قارچ بروید.

روش‌­های سرمایه گذاری در فنلاند
روش‌­های سرمایه گذاری در فنلاند

روش‌­های سرمایه گذاری در فنلاند

اگر تصمیم خود را برای سرمایه گذاری در فنلاند گرفته­‌اید، چندین روش مختلف پیش روی شما قرار دارد که بسته به شرایط هر کدام می‌­توانید آن­ را انتخاب کنید.

  1. سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت

متدوال‌­ترین روش اخذ ویزا در کشور فنلاند از طریق سرمایه گذاری، ثبت شرکتی است که خود شخص به تنهایی یا با مشارکت با شخص دیگری اقدام به تاسیس آن کرده است. دقت داشته باشید که نمی‌­توان با خرید سهام یک شرکت از این طریق مهاجرت کرد؛ شما حتما باید شرکت خود را تاسیس کنید.

  • اولین موضوع سن افراد است که باید از 18 سال گذشته باشد.
  • حداقل سرمایه اعلام شده توسط دولت را داشته باشید.
  • پس از تاسیس شرکت امکان اقامت با خانواده وجود خواهد داشت.
  • افراد موفق در سرمایه گذاری می‌­توانند اقدام به دریافت اقامت دائم کنند.
  • باید مالیات خود را به موقع و مرتب پرداخت کنید.
  • باید شخصی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا جز هیئت مدیره شکل ثبت شده باشد.
  • هنگام ارسال درخواست طرح تجاری خود را ارائه دهید.
  • برای سرمایه گذاری باید یک حساب بانکی ایجاد کرده و فرم­‌های تکمیل شده را به صورت کامل تحویل دهید.

به طور کلی سه مدل شرکت برای تاسیس وجود دارد. نوع اول شرکتی با مسئولیت محدود است که مدیریت آن توسط یک نفر انجام شده و حداقل سرمایه اولیه آن باید 2500 یورو باشد. نوع دیگر شرکت با سهامی عام است که اعضای اصلی آن 4 فرد بوده و امکان فروش سهام در آن وجود دارد. مورد سوم تاسیس یک شعبه از شرکتی است که در کشورهای دیگر وجود دارد؛ شما به عنوان یک خارجی می­توانید شعبه‌ه­ایی از آن برند را در کشور فنلاند تاسیس نمایید.

  1. سرمایه گذاری با خرید ملک

یکی دیگر از روش­های رایج سرمایه گذاری در فنلاند، خرید ملک است. شما با خرید یک ملک در کشور فنلاند سرمایه گذاری کرده و می­‌توانید از مزایای مرتبط با آن بهره مند شوید. ذکر این نکته ضروری است که با خرید ملک در فنلاند، به شما اقامت دائم داده نمی‌­شود؛ در نتیجه اگر هدف­تان از سرمایه گذاری در فنلاند کسب اقامت دائم است، خرید ملک نمی‌­تواند گزینه ایده‌آلی برای شما باشد اما اگر قصد دارید سرمایه خود را بیشتر کنید، خرید ملک گزینه مناسبی خواهد بود.

  1. سرمایه گذاری با اوراق قرضه دولتی

دولت فنلاند برای تامین کسری بودجه و یا سرمایه مورد نیاز برای انجام پروژه های عمرانی اقدام به فروش اوراق قرضه دولتی می‌کند. اوراق قرضه دولتی فنلاند شامل دو دسته می‌­شود.

  • قابل بازگشت: در این روش شما مبلغ مشخص شده توسط دولت را پرداخت کرده و به وسیله آن اقامت دائم دریافت می­‌کنید. بعد از گذشت 5 سال اصل پول به فرد بازگشته و می­‌تواند آن را در بخش دیگری سرمایه گذاری کند.
  • غیر قابل بازگشت: همانطور که از نام این اوراق پیداست، هزینه پرداخت شده به هیچ عنوان پس داده نمی‌شود.

سخن پایانی سرمایه‌ گذاری در فنلاند

به طور کلی کشور فنلاند انتخابی عالی برای سرمایه گذاری خواهد بود اما یکی از مشکلات آن قوانین بسیار سخت در اعطای اقامت دائم به سرمایه گذاران است. برای اینکه بتوانید اقامت دائم کشور فنلاند را کسب کنید، لازم است حتما یک پلن تجاری ارائه داده و ثابت کنید که سرمایه گذاری شما برای این کشور مفید خواهد بود. چنانچه برای سرمایه گذاری در فنلاند و سایر روش‌­های مهاجرت نیاز به مشاوره داشتید، کارشناسان ما پاسخگوی سوالات شما عزیزان خواهند بود.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *