همه چیز درباره خدمات فنلاند

به‌ طور کلی خدمات در فنلاند چگونه است؟ همه چیز درباره خدمات فنلاند

آیا می‌خواهید یک زندگی آرام داشته باشید؟ آیا کلبه‌های چوبی کنار دریاچه را دوست دارید؟ آیا شنا، قایق سواری یا ماهی‌گیری را دوست دارید؟ پیاده‌روی در جنگل یا پیاده‌روی در پارک ملی به شما آرامش می‌دهد؟ فنلاند می‌تواند کشور رویاهای شما باشد. خدمات در فنلاند هم با کیفیت بسیار بالایی ارائه می‌شوند و کیفیت زندگی آینده شما را تضمین خواهند کرد.

خدمات در فنلاند چگونه است؟

اگر به طور دائم در فنلاند زندگی کنید، معمولاً از مزایای مختلفی برخوردار خواهید شد. در شرایط خاص ممکن است بر اساس شغل شما از مزایای تامین اجتماعی نیز برخوردار شوید. سیستم بیمه اجتماعی فنلاند شامل مزایای مبتنی بر اقامت و اشتغال است و می‌تواند تضمین کند که در آینده مشکلی رفاهی برای شما ایجاد نشود. مزایای اقامتی توسط مؤسسه بیمه اجتماعی فنلاند (Kela) ارائه می‌شود.

برای مثال می‌توانید مزایای Kela را دریافت کنید اگر:

  • شما بچه دارید یا در خانواده خود منتظر بچه هستید.
  • شما بیمار یا از کار افتاده می‌شوید.
  • شما بازنشسته هستید (بازنشستگی کشوری).
  • همسر یا مراقب شما فوت کرده است.
  • شما بیکار می‌شوید.
  • برای هزینه‌های مسکن به کمک نیاز دارید.

در تمامی این موارد موسسه بیمه اجتماعی فنلاند خدمات خود را خدمت شما ارائه خواهد داد.

خدمات مهاجرت در فنلاند
خدمات مهاجرت در فنلاند

خدمات مهاجرت در فنلاند

اداره مهاجرت فنلاند یک سازمان تصمیم گیرنده در امور مهاجرت، پناهندگی، وضعیت پناهندگی و شهروندی است و از سیستم پذیرش خاصی برای قبول مهاجران استفاده می‌کند. این اداره سیاست مهاجرت فنلاند را اجرایی کرده و به مهاجرت کنترل شده، مدیریت خوب و حقوق اساسی پایبند است. اداره مهاجرت فنلاند به عنوان یک متخصص در بحث مهاجرت شرکت کرده و به تمامی امور شما از زمان ارسال درخواست تا رسیدن به فنلاند رسیدگی خواهند کرد.

اتحادیه اروپا قوانین مشترکی را برای حفظ استحقاق شما از مزایای اجتماعی صادر می‌کند، با وجود این قوانین نقل مکان به کشورهای تحت نظر اتحادیه اروپا ( + ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس) به شما این اطمینان را خواهداد داد که خدمات مناسبی برای زندگی دریافت خواهید کرد. هدف این مقررات جایگزینی سیستم های مختلف تضمین ملی با یک سیستم اروپایی واحد نیست. کشورهای اتحادیه اروپا در تصمیم گیری آزاد هستند که چه کسانی باید تحت قوانین ملی خود بیمه شوند و چه مزایایی تحت چه شرایطی ارائه می‌شوند.

چه کسانی خدمات در فنلاند را دریافت می‌کنند؟

  • اتباع کشورهای اتحادیه اروپا، ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ یا سوئیس که در این کشورها بیمه شده یا بوده‌اند و همچنین اعضای خانواده آن‌ها.
  • افراد بدون تابعیت یا پناهندگان مقیم اتحادیه اروپا، ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ یا سوئیس که در این کشورها بیمه شده یا بوده‌اند و همچنین اعضای خانواده آن‌ها.
  • اتباع غیر اتحادیه اروپا مقیم قانونی در اتحادیه اروپا که به داخل اتحادیه اروپا نقل مکان کرده و اعضای خانواده آن‌ها خدمات فنلاند را دریافت خواهند کرد.

مزایای مبتنی بر اشتغال در فنلاند

اگر در فنلاند کار می‌کنید، معمولاً تحت پوشش بیمه مبتنی بر اشتغال هستید. مزایای مبتنی بر اشتغال شامل مستمری‌های مرتبط با درآمد، توانبخشی شغلی، بازپرداخت هزینه‌های حوادث ناشی از کار و بیماری‌های شغلی و همچنین مزایای بیکاری مرتبط با درآمد است، اگرچه این امر مستلزم عضویت در صندوق بیکاری است. حقوق بازنشستگی مربوط به درآمد توسط مرکز بازنشستگی فنلاند مدیریت می‌شود.

اگر به فنلاند نقل مکان کنید :

اگر قصد دارید به طور دائم به فنلاند نقل مکان کنید، خدمات ذکر شده را دریافت خواهید کرد. اگر به طور موقت به فنلاند نقل مکان کنید، به عنوان یک قاعده حق دریافت مزایای تامین اجتماعی فنلاند را ندارید با این حال در شرایط خاصی ممکن است بر اساس شغل، از مزایایی برخوردار شوید.

اگر در فنلاند کار می کنید :

اگر برای کار به فنلاند نقل مکان می‌کنید، معمولاً از زمان شروع کار، حق دریافت بیمه اجتماعی فنلاند را دارید. اگر در مشاغل حقوقی هستید، کارفرمای شما موظف است برای شما بیمه بازنشستگی شغلی بگیرد. اگر خوداشتغال بوده یا کشاورز هستید، باید خودتان بیمه بازنشستگی شغلی بگیرید. بیمه به شما حق بازنشستگی مرتبط با درآمد را می‌دهد.

خدمات درمانی در کشور فنلاند

طبق قانون اساسی فنلاند، مقامات ایالتی باید اطمینان حاصل کنند که همه به خدمات اجتماعی و بهداشتی دسترسی دارند و نیازهای پزشکی آن‌ها به طور کامل برطرف می‌شود. مسئولان محلی مسئول ارائه این خدمات اجتماعی و بهداشتی بوده و برای این منظور از دولت حمایت مالی دریافت خواهند کرد. هدف مراقبت‌های بهداشتی ارتقا و حفظ سلامت، رفاه و امنیت اجتماعی، اشتغال‌پذیری و کاهش نابرابری‌های بهداشتی است.

بهداشت عمومی در فنلاند شامل موارد زیر است:

  • ارتقاء سلامت، پیشگیری، درمان بیماری‌ها و توانبخشی؛
  • کلینیک‌های زایمان و کلینیک‌های کودکان؛
  • واکسیناسیون؛
  • توصیه‌های پزشکان، دندانپزشکان یا پرستاران؛
  • خدمات سلامت روان، مراقبت‌های پزشکی اورژانس و خدمات اورژانسی؛
  • بیمارستان‌ها؛
  • خدمات مراقبت سرپایی؛
  • مراقبت‌های بهداشتی برای دانش آموزان؛
  • مراقبت‌های بهداشت حرفه ای.

چه خدمات بهداشت عمومی در فنلاند ارائه می‌شود؟

خدمات بهداشت عمومی عمدتاً توسط مراکز بهداشتی عمومی و بیمارستان‌ها ارائه می‌شود. پزشکانی که در مراکز بهداشتی درمانی کار می‌کنند اکثراً پزشکان عمومی هستند که می‌توانند بیمار را به متخصص در بیمارستان ارجاع دهند. همه ساکنان فنلاند از این خدمات برخوردارند. اگر بیمار نیاز به مراقبت های اورژانسی داشته باشد، باید بدون توجه به کشور مبدا تحت درمان قرار گیرد. علاوه بر مراقبت‌های بهداشتی، سلامت و پیشگیری از بیماری نقش مهمی در فنلاند دارد. به‌عنوان مثال، به لطف برنامه‌های واکسیناسیون و بهداشت خوب با بیماری‌های مسری، به‌ویژه در میان کودکان، تا حد زیادی مبارزه شده است. با ترویج تغییرات سبک زندگی، بیماری‌های قلبی عروقی کاهش یافته است. هدف مهم دیگر کاهش تصادفات است که در این راستا هم قدم‌های مثبتی برداشته‌اند.

مراکز بهداشتی و درمانی

شهرداری‌ها خدمات اولیه بهداشتی را در مراکز درمانی ارائه می‌کنند. خدماتی مانند‌:

  • بیمارانی که نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی دارند؛
  • مشاوره بهداشتی، از جمله کلینیک‌های زایمان و کلینیک‌های کودکان؛
  • معاینات و واکسیناسیون؛
  • مراقبت از دندان؛
  • خدمات سلامت روان؛
  • خدمات مراقبت در منزل
  • خدمات اورژانس برای بیماری‌های حاد جزئی.

ساکنین می‌توانند تصمیم بگیرند که در کدام مرکز بهداشتی درمان شوند. لزوماً نباید نزدیکترین مرکز باشد. این در حالی است که تنها یک بار در سال امکان تعویض مرکز بهداشت وجود دارد.

بیمارستان‌ها

در سراسر کشور فنلاند بیمارستان‌های مختلفی وجود دارد. فنلاند به 20 ناحیه بیمارستانی تقسیم شده و بیمارستان‌ها عمدتاً خدمات پزشکی تخصصی ارائه می‌دهند. اصطلاح خدمات پزشکی تخصصی به معنای معاینات و درمان‌های خاصی است که در بیمارستان انجام می‌شود، به عنوان مثال جراحی یا درمان روانپزشکی که نیاز به بستری شدن دارند. پزشک شاغل در مرکز بهداشت می‌تواند شما را به بیمارستان ارجاع داده و بیمارستان‌ها وظیفه دارند خدمات اورژانسی مناسب را در موارد فوری ارائه دهند.

درمان، پوشش، هزینه‌های بیمه تامین اجتماعی در فنلاند
درمان، پوشش، هزینه‌های بیمه تامین اجتماعی در فنلاند

درمان، پوشش، هزینه‌های بیمه تامین اجتماعی در فنلاند

با کارت بیمه سلامت اروپا حق دریافت مراقبت­های پزشکی لازم در هر مرکز بهداشتی عمومی را دارید. شما می‌­توانید به یک مرکز بهداشت اجتماعی بروید که در آن پزشکان مراقبت­های مورد نیاز شما را ارزیابی کرده و در صورت نیاز به بیمارستان­‌ها فرستاده می­‌شوید. شما باید یک کارت بیمه سلامت اروپایی معتبر (EHIC) ارائه دهید و خود را با پاسپورت یا مدرک دیگری معرفی کنید تا با هزینه‌ای برابر با بیمه‌شدگان محلی درمان شوید. البته در نظر داشته باشید اگر به یک پزشک خصوصی مراجعه کنید، در این صورت شما باید تمام هزینه را پرداخت کنید. سپس برای بازپرداخت خدمات ضروری پزشکی از مؤسسه بیمه اجتماعی Kela یا مؤسسه بیمه درمانی خود درخواست دهید.

دندانپزشکان

با کارت بیمه سلامت اروپا حق دریافت مراقبت­های پزشکی لازم در هر مرکز بهداشتی عمومی را دارید. برای استفاده از خدمات دندانپزشکی فنلاند، باید یک کارت بیمه سلامت اروپایی معتبر (EHIC) ارائه دهید و خود را با پاسپورت یا مدرک دیگری معرفی کنید تا با هزینه‌ای برابر با بیمه شدگان محلی درمان شوید. مرکز بهداشت با توجه به مقیاس ثابتی از هزینه­‌ها، از شما نرخ ثابتی دریافت می‌­کند. همچنین هزینه هایی برای درمان های مختلف وجود دارد که بسته به روش می­‌تواند متفاوت باشد (حدود 8 تا 220 یورو). در کشور فنلاند درمان­‌های دندانپزشکی تا سن 18 سالگی کاملا رایگان است.

درمان بیمارستانی

برای پذیرش در بیمارستان نیاز به معرفی پزشک دارید. در مواقع اضطراری می‌­توانید مستقیماً به بخش اورژانس یک بیمارستان دولتی مراجعه کنید. کارت بیمه سلامت اروپایی معتبر خود را نشان دهید و خود را معرفی کنید و پس از آن یک نرخ ثابت روزانه برای درمان در بیمارستان بستری می‌­پردازید. شما باید هزینه کامل اقامت در یک کلینیک خصوصی را خودتان بپردازید اما می‌توانید بعد از اتمام دوره درمان برای بازپرداخت خدمات ضروری پزشکی از مؤسسه بیمه اجتماعی Kela یا مؤسسه بیمه درمانی خود درخواست دهید.

نسخه در فنلاند

در فنلاند تا زمانی که دارو مجاز باشد، می­توانید داروها را با نسخه کاغذی یا نسخه الکترونیکی صادر شده در یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا یا EEA خریداری کنید. در داروخانه باید هزینه دارو را به طور کامل پرداخت کرده و رسیدی برای تمام هزینه‌های نسخه دریافت کنید که می‌توانید از آن برای بازپرداخت خدمات ضروری پزشکی از Kela استفاده کنید.

بازپرداخت در فنلاند

سیستم بیمه درمانی فنلاند بازپرداخت جزئی را برای موارد زیر ارائه می­‌دهد:

  • خدمات درمانی خصوصی (بر اساس مقیاس ثابت هزینه­‌ها)
  • هزینه‌­های سفر در ارتباط با درمان یا معاینه،
  • داروهای تجویز شده پزشکی.

برای درخواست بازپرداخت از بیمه اجتماعی Kela، از فرم SV 127(e) استفاده کنید که در کلینیک‌ها در دسترس است؛ همچنین می­‌توانید فرم را در وب سایت Kela بیابید. پس از امضا کردن آن، فرم را پر کرده و امضا کنید. آدرس، تاریخ و مشخصات بانکی خود (نام بانک و شماره حساب شامل IBAN و BIC) را وارد کنید. هنگام ارسال فرم به Kela، کپی مدارک مربوطه را ضمیمه کنید. Kela مبلغ را مستقیماً به حساب بانکی شما واریز می­‌کند.

چگونه برای EHIC درخواست کنم؟

همه بیمه شدگان سیستم بیمه درمانی فنلاند و افرادی که هزینه‌­های مراقبت‌های بهداشتی آن­‌ها توسط فنلاند پوشش داده می‌­شود، حق دریافت EHIC را دارند.

کارت را می توان به شرح زیر درخواست کرد:

  • از طریق تلفن
  • با تکمیل فرم درخواست (SV 193). این فرم را می‌توان از وب سایت Kela دریافت کرد.
  • از طریق خدمات مشتریان آنلاین Kela. خدمات مشتری آنلاین فقط به زبان‌های فنلاندی و سوئدی در دسترس است.

چگونه می‌توانم از خدمات درمانی استفاده کنم؟

اگر به کمک فوری نیاز دارید، می‌توانید مستقیماً به نزدیک‌ترین مرکز درمانی یا – خارج از ساعات اداری – به نزدیک‌ترین بیمارستان بروید. در سایر موارد می‌توانید از طریق تلفن از مرکز بهداشت مربوطه وقت بگیرید. مرکز بهداشت می‌تواند برای دسترسی به سایر خدمات بهداشتی مانند مراقبت در منزل یا خدمات سلامت روان به شما کمک کند.

دقت داشته باشید که برای استفاده از خدمات درمانی نیاز به کارت بیمه سلامت دارید. همه ارائه دهندگان مراقبتها­ی بهداشتی عمومی در فنلاند کارت بیمه سلامت اروپا را می­‌پذیرند. حتی به جای مراکز عمومی به سراغ مراکز خصوصی بروید، باز هم دولت فنلاند هزینه صرف شده را به شما پرداخت خواهد کرد.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *