همه چیز درباره شهر تورکو فنلاند

همه چیز درباره شهر تورکو فنلاند

تورکو فنلاند شهر زیبا بندری دریای بالتیک، در جنوب غربی کشور و در دهانه آورا قرار گرفته که حدود 175000 نفر جمعیت دارد. به لطف بندر موجود در این شهر، تجارت فنلاند با سایر کشورها راحت‌تر شده است.

سال تاسیس تورکو دقیقا مشخص نیست با این حال گفته می‌شود که این شهر توسط سوئدی ها در سال 1157 تأسیس شده است و قدیمی‌ترین شهر فنلاند به حساب می‌آید. این شهر مقر اسقف اعظم بوده و دارای دانشگاه است. تا اوایل قرن نوزدهم، تورکو یکی از مراکز فرهنگی و اقتصادی فنلاند بود. کشتی‌سازی همیشه نقش مهمی در تورکو داشته زیرا این شهر دارای بندر زمستانی است و بخشی از اقتصاد کشور به همین بندر متکی است.

تورکو یک مقصد محبوب برای کوهنوردان، ماهیگیران و دوچرخه سواران است. موقعیت مکانی تورکو، آن را به نقطه شروع خوبی برای کاوش در منطقه و جزایر آلند تبدیل کرده است. تورکو طیف نسبتا زیادی از آپارتمان‌ها و کلبه‌های چوبی را ارائه می‌دهد که در مقایسه با پایتخت کشور مقرون به صرفه‌تر بوده و همین موضوع سبب شده بسیار از افراد برای تعطیلات خود به تورکو سفر کنند.

تورکو، قدیمی‌ترین شهر کشور فنلاند

با اینکه پایتخت فعلی فنلاند شهر هلسینکی است و این شهر برای مهاجران هم یک مقصد  عالی در نظر گرفته می‌شود اما تورکو فضایی بسیار خلاقانه و با طراوت دارد و وقتی در تورکو قدم می‌زنید، بلافاصله کیفیت زندگی را با تمام وجود احساس می‌کنید. این شهر قدیمی‌ترین شهر فنلاند است که در گذشته پایتخت اصلی کشور به شمار می‌رفت. طبیعت تورکو و دانشگاه قوی آن باعث می‌شود یک گزینه عالی برای زندگی باشد.

تاریخچه شهر تورکو

شهر تورکو در قرن سیزدهم در مکانی که رودخانه آئورا به دریا می‌رسد، متولد شد. بسیاری بر این باورند که تاریخ شهر با نامه ای آغاز می‌شود که در آن پاپ گریگوری نهم اجازه انتقال اسقف اعظم را به جایی که امروزه به نام تورکو می‌شناسیم، داد. تورکو بزرگترین شهر فنلاند و همچنین یکی از بزرگترین و مهم ترین شهرهای قرون وسطایی کل پادشاهی سوئد بود. کلمه تورکو از tǔrgǔ، کلمه ای در روسی باستان به معنای “محل بازار” گرفته شده است.

به لطف ارتباطات خوب حمل و نقل، بسیاری از مردم و به ویژه بازرگانان به تورکو نقل مکان کردند. کم کم شهر بزرگتر و ثروتمندتر شد. در آن روزها مرکز شهر در اطراف کلیسای جامع تورکو قرار داشت. بیشتر خانه‌ها و ساختمان‌ها از چوب ساخته شده‌اند و به همین دلیل آتش‌سوزی‌های زیادی نیز وجود داشته است. قلعه تورکو که در نزدیکی شهر قرار داشت، یکی از مهمترین دژهای قدرت سکولار در خاک فنلاند بود. علیرغم پوششی که توسط قلعه داده شد، شهر در نهایت مکان اصلی بسیاری از جنگ‌ها در قرون وسطی بود.

 

تاریخچه شهر تورکو فنلاند
تاریخچه شهر تورکو فنلاند

اهمیت تورکو به عنوان سنگر امپراتوری سوئد در شرق در قرن هفدهم با تأسیس چندین مدرسه و مؤسسه اداری بیشتر شد. به عنوان مثال حکومت استانی در تورکو در سال 1617 تأسیس شد و اولین دادگاه تجدید نظر فنلاند، Turun hovioikeus، در سال 1623 برگزار شد. در سال 1640، ملکه سوئد به آکادمی سلطنتی تورکو دستور داد تا اولین دانشگاه فنلاند، در تورکو تاسیس شود. در سال‌های 1808-1809، سوئد و روسیه با هم جنگیدند که در نتیجه فنلاند به روسیه واگذار شد. بدین ترتیب امپراتور روسیه فرمانروای فنلاند شد و فنلاندی ها تابعیت روسیه پیدا کردند.

در سال 1809، تورکو پایتخت فنلاند خودمختار شد و دولت مرکزی دوک بزرگ در شهر مستقر شد. به دلیل موقعیت تاریخی آن، قبلاً دفاتر مهمی در تورکو وجود داشت با این حال، پایتخت در سال 1812 به هلسینکی منتقل شد زیرا امپراتور الکساندر اول احساس می‌کرد که تورکو بیش از حد به کشور مادر سابق نزدیک است.

به جز مقر اسقف اعظم، سایر نهادهای دولت مرکزی و آکادمی سلطنتی تورکو پس از آتش سوزی بزرگ تورکو در سال 1827 به پایتخت جدید منتقل شدند. پس از آتش سوزی بزرگ، که فاجعه‌بارترین آتش سوزی در تاریخ بود؛ طرح شهر جدید توسط معمار کارل لودویگ انگل ارائه داده شد. در آن زمان بخشی از شهر از آتش سوزی بزرگ تورکو به طور کامل سالم جان سالم به در برد: Luostarinmäki از مکان‌هایی بود که آتش موفق نشد صدمه‌ای به آن وارد کند. امروزه، Luostarinmäki موزه‌ای است که در آن می‌توانید نحوه زندگی مردم در قرن نوزدهم را ببینید. در دهه 1820 تقریباً یک میلیون نفر در فنلاند و 12000 نفر در تورکو زندگی می‌کردند و تورکو تا سال 1840 بزرگترین شهر فنلاند بود که با گذشت زمان و جابجای پایتخت این ارقام کمی متفاوت شدند.

ورود از طریق دریا به تورکو فنلاند

خود شهر تورکو در دریا نیست بلکه توسط جزایر مختلفی احاطه شده است. یک بندر در نزدیکی تورکو وجود دارد که همراه با کوتکا دومین بندر بزرگ فنلاند است. از این بنادر می‌توانید به جاهای زیادی سفر کنید و همین موضوع باعث اهمیت زیاد بنادر تورکو می‌‌شود. به طور مثال خط Silja و Viking Line شما را از استکهلم به تورکو می‌آورد و در راه می‌توانید از عظمت دریا لذت ببرید. جزایر بزرگتر تورکور مانند Ruissalo و Hirvensalo تعداد کمی ساکن هم دارند که ترجیح می‌دهند به جای زندگی در شهرهای شلوغ، در جزایر ساکت و زیبا زندگی خود را بگذرانند.

تورکو فنلاند
تورکو فنلاند

ورود با قطار به تورکو فنلاند

اگر با قطار وارد این شهر زیبا می‌شوید، بهترین مکان برای شروع پیاده روی در تورکو، جنوب غربی ایستگاه قطار، در ناحیه پورت آرتور است. این منطقه خانه‌های چوبی قرن نوزدهمی را در خود جای داد‌ه است که این خانه‌ها به خوبی حفظ شده و به دلیل موقعیت مکانی یکی از گران‌ترین مناطق مسکونی در شهر هستند. بدون شک از قدم زدن در این منطقه لذت خواهید برد و در حین سوار شدن به قطار هم مناظر فوق العاده‌ای شما را احاطه خواهند کرد.

بازار تورکو فنلاند ، قلب شهر

تالار بازار تورکو بیش از 100 سال است که قلب شهر بوده است. یکی از مکان‌هایی که نباید بازدید از آن را نادیده بگیرید، Eerikinkatu است. این بنا توسط معمار گوستاف نیستروم طراحی و در سال 1896 افتتاح شد. در تورکو یک بازار پر جنب و جوش وجود دارد اما این پر جنب و جوش بودن بسیار دلپذیر و لذت بخش است. حدود چهل غرفه غذاهای محلی و غذاهای سنتی فنلاندی را به شما عرضه می‌کنند تا بتوانید با انواع غذاهای کشور آشنا شوید. بازار تورکو سالانه حدود دو میلیون بازدیدکننده داشته و آنقدر زیباست که هیچ وقت قدیمی نمی‌شود.

فعالیت پر جنب و جوش در رودخانه Aurajoki

با بازدید از رودخانه Aurajoki به روح خود آرامش تزریق کنید. در پیاده‌روی خود در تورکو، خانه‌های تاریخی، کافه‌های کوچک و دنج در کنار رودخانه، فروشگاه‌های خلاقانه و رستوران‌های خوب زیادی را خواهید دید. در تابستان، ساکنان تورکو ترجیح می‌دهند اوقات فراغت خود را در سواحل Aurajoki بگذرانند. گاهی اوقات مراسم‌های خاصی هم در کنار این رودخانه برگزار می‌شود مانند جشنواره غذا جولای، که در آن غرفه‌های متنوع آشپزی مهارت‌های خود را نشان داده و فستیوالی پر شور را هدایت می‌کنند.

کلیسای جامع – نماد تورکو در فنلاند

کلیسای جامع تورکو بسیار بزرگ است، به خصوص زمانی که درست در مقابل آن بایستید. هنگام قدم زدن در تورکو ناخوادگاه متوجه کلیسای جامع آن خواهید شد زیرا با بنای خاص خود نظر هر ببینده‌ای را جلب می‌کند. کلیسای جامع تورکو یک ساختمان قرون وسطایی و کلیسای اصلی ایمان‌داران لوتری انجیلی فنلاند است که ساخت و ساز آن در پایان قرن سیزدهم آغاز و قدیمی ترین کلیسای باقی مانده در سرزمین اصلی فنلاند است. این کلیسا با گذشت زمان تغییر و گسترش یافته اما هنوز هم اصالت خود را حفظ کرده است.

زمستان تورکو فنلاند
زمستان تورکو فنلاند

حمل و نقل تورکو

تورکو شبکه‌ای کارآمد از حمل و نقل عمومی داشته که این شهر را به خوبی به سایر نقاط فنلاند متصل می‌کند. اتوبوس‌های داخل شهری تورکو به بخش‌های مختلف شهر حرکت کرده و می‌توانید برای سوار شدن به اتوبوس، پیش از حرکت اطلاعات مورد نیاز خود را در ایستگاه‌های مختلف دریافت کنید. هنگام سفر با اتوبوس‌های عمومی می‌توانید هزینه خود را به صورت نقدی یا با کارت سفر پرداخت کنید (کارت سفر را باید از باجه خدمات خریداری نمایید). سفر از تورکو به مناطق مختلف فنلاند و به ویژه به منطقه پایتخت و هلسینکی آسان است. تورکو همچنین دارای یک فرودگاه است که پروازهای داخلی و خارجی در آن انجام می‌شود و سفر کردن را برای بازدیدکنندگان راحت‌تر می‌سازد.

دانشگاه تورکو در فنلاند

یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور فنلاند، دانشگاه تورکو است که سطح علمی بالای آن سبب شده دانشجویان بین‌المللی زیادی برای ادامه تحصیل به تورکو نقل مکان کنند. این دانشگاه در سال 1920 فعالیت خود را آغاز کرد و پذیرای بیش از 20323 دانشجو بوده است. از جمله رشته‌هایی که در دانشگاه تورکو با کیفیت بالایی ارائه می‌شوند می‌توان به رشته‌های علوم انسانی، حقوق، پزشکی، فناوری، اقتصاد و … اشاره کرد. اغلب رشته‌های این دانشگاه در کارشناسی به زبان فنلاندی ارائه می‌شوند اما دوره‌های بالاتر در زبان‌های انگلیسی هم ارائه شده تا دانشجویان بین‌المللی امکان شرکت در این فرصت‌های تحصیلی را داشته باشند.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *