پایتخت فنلاند کجاست؟ همه چیز درباره پایتخت فنلاند - فنلاندیکو

پایتخت فنلاند کجاست؟ همه چیز درباره پایتخت فنلاند

یکی از زیباترین کشورها برای سفر و زندگی، کشور فنلاند است که فرصت‌های تحصیلی مختلفی را در اختیار مهاجرات قرار می‌دهد. این کشور از سطح رفاه بالایی برخوردار بوده و زندگی در آن می‌تواند آرامش را برای شما به ارمغان آورد. پایتخت فنلاند مرکز مهم صنعتی و اقتصادی کشور است که در این مقاله از فنلاندکیو به معرفی آن خواهیم پرداخت.

پایتخت فنلاند کدام شهر است؟

شهر هلسینکی پایتخت فنلاند است که در جنوب این کشور در خلیج فنلاند قرار گرفته است. این شهر، بزرگترین شهر فنلاند با حدود 590000 نفر جمعیت است و حدود 7 درصد از ساکنان آن سوئدی زبان هستند. نام سوئدی شهر هلسینکی، Helsingfors است. شهر هلسینکی، پایتخت فنلاند، بزرگترین و مهم ترین شهر این کشور از نظر اقتصادی و فرهنگی است. منطقه شهری هلسینکی مهم‌ترین مرکز صنعتی کشور بوده و دارای یک بندر مهم در خلیج فنلاند است.

هلسینکی مستقیماً با خلیج فنلاند، خلیجی طولانی در دریای بالتیک همسایه است. مساحت کل شهر بیش از 710 کیلومتر مربع است که کل خط ساحلی آن به طول 100 کیلومتر رسیده و ساکنان شهر را به پیاده‌روی یا سفرهای شگفت‌انگیزی با دوچرخه و تورهای قایق دعوت می‌کند. این شهر نسبتا جوان در سال 1550 توسط پادشاه واسا، که در آن زمان سلطنت می‌کرد، تأسیس شد. او می‌خواست شهری بندری ایجاد کند که با تالین امروزی (بزرگ‌ترین شهر کشور استونی) رقابت کند؛ با این حال هلسینکی تا سال 1812 توسط تزار الکساندر اول به جایگاه پایتخت کشور دست نیافته بود. قلعه Suomenlinna در جزایر فراساحلی از سال 1748 برای محافظت از هلسینکی ساخته شده است. خانه‌های این شهر به سبک دهه‌های 1920 و 1930 و با الگو قرار دادن شهر سن پترزبورگ بازسازی شدند. قدیمی ترین ساختمان‌ها در منطقه میدان سنا هستند که هنگام بازدید از شهر باید از آن‌ها نیز دیدن کنید.

به طور کلی این شهر با ساختمان‌های زیبا و خط ساحلی چشم نواز، یک انتخاب عالی برای زندگی و گشت و گذار خواهد بود. این شهر دوچرخه‌هایی ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها برای گشتن در شهر استفاده کنید. بروشورها، نقشه‌ها، اطلاعات ضروری در مورد محل اقامت و موارد دیگر از دفتر گردشگری و کنفرانس شهر هلسینکی در دسترس است که این اطلاعات به گردشگران کمک می‌کند بدون گم شدن در شهر، از بخش های مختلف آن بازدید کنند.

پایتخت فنلاند کدام شهر است؟
پایتخت فنلاند کدام شهر است؟

 

شهر هلسینکی میزبان چه دانشگاه‌ها و سازمان‌های مهمی است؟

هلسینکی مقر دولت و پارلمان و همچنین یک اسقف لوتری، ارتدکس و یک اسقف کاتولیک است. علاوه بر دانشگاه تاسیس شده در سال 1828 و یک دانشگاه فنی، دانشگاه‌های متعدد دیگری نیز در این شهر وجود دارند. هم‌چنین این شهر دارای کتابخانه ملی، چندین تئاتر، یک خانه اپرای جدید و موزه های مختلف است. در سال 1998 هم موزه هنرهای معاصر در پایتخت فنلاند افتتاح شد.

هلسینکی با ساختمان‌های کلاسیک خود مانند کاخ دولتی و کلیسای جامع شناخته می‌شود و نمونه‌هایی از ساختمان‌های هنر نو، نئوکلاسیک و مدرن را می‌توان در سراسر شهر یافت. هلسینکی یک شهر زیبا برای بازدیدکنندگان علاقه مند به معماری است که می‌توانند انواع معماری‌های خاص دنیا را در این شهر مشاهده نمایند. ساختمان‌های مشهور این شهر خرابه‌های قلعه Suomenlinna در جنوب شرقی آن است. این بنا در چندین جزیره فراساحلی در سال‌های 1748-1772 برای محافظت از هلسینکی ساخته شد و در سال 1991 به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شد.

نقطه عطف شهر هلسینکی کلیسای جامع است که در مرکز شهر در میدان سنا قرار دارد. الکساندرینکاتو، یکی از خیابان های خرید اصلی، نیز از اینجا شروع می‌شود و با ملاقات کلیسا، می‌توانید در زیباترین خیابان شهر به خرید بپردازید. کلیسای صخره‌ای، کلیسای Temppeliaukio نیز در بین گردشگران محبوب است که این کلیسا در داخل صخره ساخته شده و در سال 1969 تکمیل شد. کلیسای جامع Uspensky که به سبک روسی-بیزانسی ساخته شده است، حس کاملاً متفاوتی به گردشگران می‌دهد و با معماری کلیساهای دیگر تفاوت زیادی دارد.

اقتصاد و حمل و نقل پایتخت فنلاند

هلسینکی مهمترین مکان صنعتی فنلاند است. صنایع تولید کاغذ، مهندسی مکانیک، فرآوری چوب و فلز، صنایع شیمیایی، کارخانه‌های کشتی‌سازی، صنایع برق، پوشاک و صنایع غذایی و همچنین یک کارخانه چینی در این شهر مستقر هستند. هلسینکی دارای مترو و فرودگاه بین‌المللی هلسینکی-وانتا است.خلیج‌ها، شبه جزیره‌های متعدد جلوه خاص به این شهر هدیه می‌دهند که از لحاظ اقتصادی هم نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

اقتصاد و حمل و نقل پایتخت فنلاند
اقتصاد و حمل و نقل پایتخت فنلاند

از تاریخ پایتخت فنلاند

هلسینکی در سال 1550 توسط پادشاه سوئد گوستاو اول واسا در دهانه رودخانه وانتانجوکی تأسیس شد. هلسینکی در سال 1812 پایتخت دوک‌نشین بزرگ روسیه شد. در سال های بعد شهر به طور قابل توجهی گسترش یافت. در سال‌های 1973 و 1975، هلسینکی محل برگزاری کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا (CSCE) بود.

هنگامی که روسیه در سال 1808 به فنلاند حمله کرد، هلسینکی در آتش سوخت اما در سال 1809 فنلاند به روسیه واگذار شد و در سال 1812 تزار روسیه الکساندر اول، پایتخت دوک نشین بزرگ فنلاند را از تورکو (Åbo) به هلسینکی منتقل کرد. در همین حال هلسینکی تحت تأثیر معمار آلمانی کارل لودویگ انگل به طور کامل بازسازی شد. این بازسازی‌ها شامل ساختمان شورای ایالتی، ساختمان اصلی دانشگاه هلسینکی، و کلیسای جامع لوتری، معروف به کلیسای بزرگ است که در سال 1852 تکمیل شدند.

گنبدهای کلیسای جامع ارتدکس اوسپنسکی، یکی از معدود یادگارهای قابل تشخیص دوره حکومت روسیه است. هنگامی که هلسینکی پایتخت فنلاند شد، جمعیت آن به سرعت افزایش یافت، از 4000 نفر در سال 1810 به 60000 نفر در سال 1890 رسید. پارلمان هلسینکی اولین رئیس جمهور فنلاند را در سال 1919 انتخاب کرد. در دهه‌های بعدی هلسینکی به مرکز مهم تجارت، صنعت و فرهنگ تبدیل شد، روندی که تنها با جنگ جهانی دوم دچار اختلال شد اما پس از جنگ هم این کشور توانست دوباره برخیزد و بخش‌های مختلف را بازسازی نماید؛ مهم‌ترین تغییر فنلاند پس از جنگ تغییر در سیستم آموزشی بود که این سیستم امروزه بهترین سیستم آموزشی سراسر دنیاست.

چرا برای تعطیلات به هلسینکی برویم؟

شاید برای شما سوال ایجاد شود که چرا برای تعطیلات به هلسینکی برویم؟ ساده‌ترین پاسخ این است که شهر هلسینکی، شهر زیبایی برای گذراندن روزهای تعطیلی و استراحت شماست. شهر حال و هوای مثبتی دارد و شهر پویا و پر جنب و جوشی است که با قدم زدن در آن حس بسیار خوبی به شما منتقل خواهد شد. هلسینکی همچنین یک شهر عالی برای خرید و صرف غذا در خارج از خانه بوده و دارای زندگی شبانه دلپذیری است. هتل‌ها به طور کلی کیفیت عالی دارند و تقریبا بدون استثنا مجهز به سونا هستند. تنها نقطه ضعف شهر، قیمت اقامت در آن بوده که ممکن است برای برخی از افراد زیاد باشد. فنلاند و مخصوصا هلسینکی مقصد ارزانی برای مسافرات نیست؛ البته هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید با توجه به کیفیت خوب خدمات قابل توجیه است. غذا خوردن در هلسینکی مانند یک مهمانی مجلل بنظر می‌رسد زیرا مواد غذایی باکیفیت در ظروف چشم‌نواز قرار گرفته و برای شما آورده می‌شود. ماهی جایگاه ویژه‌ای در این کشور داشته و جز غذاهای محبوب فنلاند است.

اینکه بتوانید در هلسینکی به خوبی خرید کنید، تعریف جداگانه‌ای برای هر فرد دارد. به طور مثال در هلند “خرید خوب” اغلب مترادف با “خرید ارزان” است و در باور برخی از افراد خرید خوب، در جنس با کیفیت خلاصه می‌شود. این شهر از لحاظ قیمتی ارزان نیست اما لباس‌هایی که در آن پیدا می‌کنید بسیار خاص و با کیفیت خواهند بود. شانس زیادی وجود دارد که بتوانید چیزهای خوبی را در هلسینکی بخرید؛ لباس‌هایی که حتی بعد از گذشت سال‌ها باز هم منحصر به فرد باشند.

چرا برای تعطیلات به هلسینکی برویم؟
چرا برای تعطیلات به هلسینکی برویم؟

 

اقامتگاه مقرون به صرفه در هلسینکی

هتل‌ها و آپارتمان‌ها ​​در هلسینکی ارزان نیستند با این حال، می‌توانید با مقایسه سایت‌های مختلف رزرو هتل، مقدار قابل توجهی در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید. قراردادهای قیمت متفاوت به این معنی است که شما گاهی اوقات ده ها درصد کمتر برای یک اتاق نسبت به جاهای دیگر پرداخت می‌کنید. سایت‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که با جستجوی هتل‌های موجود در پایتخت فنلاند لیست قیمت‌های آن را برای شما به نمایش خواهند گذاشت.

پایتخت فنلاند شهری شگفت‌آور و سرگرم‌کننده!

وقتی برای اولین بار از هلسینکی بازدید کنید، شگفت زده خواهید شد. این شهر بسیار بزرگ است اما به ندرت درگیر ترافیک یا شلوغی خواهید شد. ساکنان این شهر مهربان و صمیمی هستند و فضای بسیار دلپذیری را در طول سفر برای شما ایجاد خواهند کرد. این واقعیت است که هلسینکی با آنچه شما در سفرهای شهری اروپایی به آن عادت کرده‌اید؛ تفاوت دارد و باعث می‌شود سفر اروپایی آرام و پر از آرامشی را تجربه کنید؛ بدون آنکه درگیر شلوغی‌های مختلف آن شوید.

بسته به کشوری که در آن زندگی می‌کنید، شاید قیمت غذا برای شما بالا بنظر رسد اما ارزش صرف هزینه را خواهد داشت. کیفیت خدمات ارائه شده توسط رستوران‌های فنلاند بالا بوده و تضمین خواهند کرد که وعده‌های غذایی خوشمزه‌ای را در طول سفر خود میل کنید. اجازه ندهید هیچ چیزی شما را از رفتن به پایتخت فنلاند منصرف کند. اگر می‌خواهید یک تعطیلات رویایی داشته باشید، به هلسینکی پرواز کنید! زیرا بعد از سفر خود هیچ پشیمانی نخواهید داشت.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *