چرا فنلاند شادترین کشور دنیا نام گرفته است؟

چرا فنلاند شادترین کشور دنیا نام گرفته است؟

فنلاند چندین سال است که به عنوان شادترین کشور دنیا انتخاب می‌شود. تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا فنلاند همیشه در صدر لیست کشورهای برتر جای گرفته و مردم آن از زندگی در کشور خود رضایت بالایی دارند؟ در این مقاله به بررسی دلایل رضایت بالا مردم فنلاند خواهیم پرداخت.

چرا فنلاند شادترین کشور دنیا است؟

اجازه دهید پاسخ این سوال را از دید فرانک مارتلا، دکتر، فیلسوف و محقق روانشناسی بررسی کنیم که به بهترین شکل ممکن به آن پرداخته است. او مدرس دانشگاه آلتو در فنلاند بوده و نویسنده کتاب “یک زندگی شگفت انگیز: بینش‌هایی برای یافتن یک وجود معنادار” است.

من یک متخصص روانشناسی در فنلاند هستم؛ شادترین کشور جهان. 3 مورد وجود دارد که ما هیچ وقت در فنلاند آن‌ها را انجام نمی‌دهیم.

طبق گزارش World Happiness Report، کشور فنلاند برای پنج سال متوالی در جایگاه اول شادترین کشورهای جهان قرار گرفته است. در گزارش سال 2022 از مردم 156 خواسته شد تا به زندگی خود نمره‌ای بین 0 تا 10 اختصاص دهند که 10 نشان دهنده رضایت کامل و 0 بیانگر بدترین حالت ممکن است. در این نظر سنجی به عواملی نظیر حمایت اجتماعی، امید به زندگی، عدم وجود فساد و … هم نیز توجه شد تا نتایج دقیق‌تر باشند. به عنوان یک فیلسوف فنلاندی و محقق روانشناسی که در مورد اصول شادی و سعادت مطالعه می‌کنم، اغلب از من پرسیده می‌شود: دقیقاً چه چیزی باعث شده مردم فنلاند از زندگی خود راضی باشند؟ ما فنلاندی‌ها برای حفظ کیفیت زندگی خود سه کار را انجام نمی‌دهیم.

 

  1. ما خودمان را با دیگران مقایسه نمی‌کنیم.

یک جمله معروف از یک شاعر فنلاندی وجود دارد که می‌گوید: “Kell’ onni on, se onnen kätkeköön” که اشاره می‌کند شادی خود را با دیگران مقایسه نکنید. فنلاندی‌ها واقعاً به این موضوع توجه می‌کنند، مخصوصاً زمانی که صحبت از مادیات و نمایش آشکار ثروت باشد.

یکبار برخوردی با یکی از ثروتمندترین مردان فنلاندی داشتم. او در حال هل دادن کالکسه کودک نوپایش بود و به سمت ایستگاه می‌رفت. در واقعیت این مرد ثروتمند می‌توانست برای خود ماشین گران قیمتی بخرد یا یک راننده شخصی داشته باشد، اما حمل و نقل عمومی را ترجیح می‌دهد. به بیان ساده موفقیت در فنلاند اینگونه است: درست مثل بقیه!

  • نکته‌ای برای بیشتر شاد بودن: بیشتر روی چیزهایی که شما را خوشحال می‌کند تمرکز کنید. اولین قدم برای خوشبختی واقعی این است که به جای مقایسه خود با دیگران، استانداردهای خاص خود را تعیین کنید.

 

  1. ما از طبیعت غافل نمی‌شویم.

بر اساس یک نظرسنجی انجام گرفته در سال 2021، 87 درصد از فنلاندی‌ها احساس می‌کنند که طبیعت برای آن‌ها مهم است زیرا انرژی و آرامش را به آن‌ها منتقل می‌کند. در کشور فنلاند، کارمندان چهار هفته تعطیلات تابستانی دارند. بسیاری از ما از آن زمان برای رفتن به حومه شهر و غرق شدن در طبیعت استفاده می‌کنیم. هر چه امکانات رفاهی کمتر (در حدی که برق یا آب در خانه نباشد)، تعطیلات بهتر است.

چرا فنلاند شادترین کشور دنیا نام گرفته است؟
چرا فنلاند شادترین کشور دنیا نام گرفته است؟

بسیاری از مردم ساکن در فنلاند در نزدیکی منزل خود به طبیعت دسترسی دارد و این موضوع یکی دیگر از دلایل اهمیت آن‌ها به محیط اطراف‌شان است. من در کنار پارک مرکزی هلسینکی زندگی می‌کنم، جایی که به طور منظم در آن به پیاده روی می‌روم.

  • نکته‌ای برای بیشتر شاد بودن: گذراندن وقت در طبیعت نشاط و حس سر زندگی ما را افزایش می‌دهد. راهی بیابید تا کمی گیاه به زندگی خود بیافزایید، حتی اگر فقط خرید چند گلدان برای خانه باشد.

 

  1. دایره اعتماد جامعه را نمی‌شکنیم.

تحقیقات نشان می‌دهد که هر چه سطح اعتماد در یک کشور بالاتر باشد، شهروندان آن شادتر هستند. آزمایش “کیف پول گم شده” در سال 2022 صداقت شهروندان را با انداختن 192 کیف پول در 16 شهر در سراسر جهان آزمایش کرد. در هلسینکی، 11 کیف پول از 12 کیف پول به صاحبش بازگردانده شد. مردم فنلاند به یکدیگر اعتماد داشته و برای صداقت ارزش زیادی قائل هستند. اگر لپ تاپ خود را در کتابخانه فراموش کردید یا گوشی را در قطار گم کردید، می‌توانید کاملاً مطمئن باشید که آن را پس خواهید گرفت.

هم‌چنین کودکان اغلب از مدرسه با اتوبوس عمومی به خانه می‌روند و بدون هیچ نگرانی در بیرون از منزل بازی می‌کنند.

  • نکته‌ای برای بیشتر شاد بودن: به این فکر کنید که چگونه می‌توانید در جامعه خود اعتماد بیشتری ایجاد کنید؟ چگونه می‌توانید از سیاست‌هایی حمایت کنید که در نتیجه آن اعتماد ایجاد می‌شود؟ اعمال کوچکی مانند باز کردن در برای غریبه‌ها یا دادن صندلی مترو به شخص دیگر، تفاوت‌هایی در جامعه ایجاد خواهد کرد.

منبع

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *