نحوه اخذ اجازه کار دانشجویی در فنلاند

زمانی که برای تحصیل به کشور فنلاند مهاجرت می‌کنید، به شما اجازه خواهند داد تحت شرایطی خاصی شروع به انجام کار کرده تا بتوانید هزینه‌های ماهانه خود را پرداخت نمایید. امکان انجام کار دانشجویی در فنلاند برای تمام دانشجویان وجود داشته و تنها تفاوت در این است که دانشجویانی که از کشورهای اتحادیه اروپا به فنلاند آمده‌اند، بدون گرفتن هیچ مجوزی می‌توانند کار خود را در این کشور آغاز نمایند. در مقابل دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید مجوزی دریافت کنند تا بر تکیه بر آن بتوانند شروع به کار نمایند. در این مقاله قصد داریم به بررسی شرایط اخذ اجازه کار دانشجویی در فنلاند بپردازیم.

شرایط کار دانشجویی در کشور فنلاند

اگر قصد دارید در دوران تحصیل خود در فنلاند، کار کنید باید بدانید که نهایت ساعات کاری برای دانشجویان 25 ساعت در هفته است. البته دانشجویانی که در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند، شرایط متفاوتی دارند. مهم‌ترین شرط برای پیدا کردن کار دانشجویی تسلط بر زبان فنلاندی است. همانطور که اشاره شد اگر از کشورهایی خارج از اتحادیه اروپا به فنلاند سفر می‌کنید، برای کار کردن نیاز به مجوزی خواهید داشت که باید توسط کارفرما گرفته شود. پس از اینکه با کارفرما به توافق رسیدید، ایشان از طریق اداره مهاجرت و کار فنلاند اقدام کرده و مجوزی تحت عنوان اجازه کار دانشجویی در فنلاند برای شما دریافت می‌کند.

هر چه تسلط بهتری بر زبان فنلاندی داشته باشد و دانش تخصصی شما هم بیشتر باشد، فرصت‌های شغلی بهتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت. البته ذکر این نکته ضروری است که برخی از شرکت‌ها و مشاغل شرط تسلط بر زبان فنلاندی نداشته و با دانش زبان انگلیسی هم می‌توان برای آن شغل درخواست کرد. برای یافتن کار دانشجویی بهترین راه این است که به دانشگاه خود مراجعه کرده و شرایط خود را توضیح دهید، دانشگاه به شما کمک خواهد کرد تا شغلی مناسب با رشته تحصیلی پیدا کنید.

قرارداد کار دانشجویی در فنلاند

در کار دانشجویی قراردادهای کاری رسمی تنظیم می‌شود که یک نسخه از آن در اختیار کارفرما قرار گرفته و نسخه دیگر توسط دانشجو نگهداری می‌شود. تمام وظایف و تعهدات شخص در داخل این قرارداد ذکر شده و موظف به انجام آن‌ها می‌باشد. نکاتی نظیر ساعات کاری، میزان حقوق ماهیانه، نحوه پرداخت، تعطیلات رسمی و سالانه، روزهای مرخصی و تاریخ اتمام کار هم در این قرارداد ذکر شده است. یک قرارداد کاری معتبر حتما باید شامل اطلاعات زیر باشد:

  • امضای کارفرما و دانشجو
  • درج تاریخ شروع کار
  • مشخص کردن زمان پایان کار ( نوعی قرارداد بدون زمان مشخص هم وجود دارد که در آن زمان مشخصی برای اتمام همکاری درج نمی‌شود و کارفرما بدون دلیل موجه نمی‌تواند فرد را اخراج کند.)

آیا برای کار دانشجویی در فنلاند باید مالیات پرداخت کنم؟

فرقی نمی‌کند کار پاره وقت انجام می‌دهید یا تمام وقت، در هر صورت باید مالیات آن را پرداخت کنید. میزان مالیات پرداختی با توجه به نوع کار و میزان حقوق پرداختی مشخص خواهد شد، در نتیجه برای حقوق کار پاره وقت نیازی به پرداخت مالیات‌های بالا نیست. این مالیات از شما گرفته نمی‌شود بلکه پیش از واریز حقوق، مالیات کسر شده و حقوق به حسابتان واریز خواهد شد. در فیش حقوقی می‌توانید مشاهده کنید که چه میزان مالیات از آن کسر شده است.

پس از گرفتن اجازه کار دانشجویی در فنلاند، بهتر است درخواست کارت مالیاتی کنید. با مراجعه به اداره مالیات از شما خواسته می‌شود مدارکی نظیر پاسپورت و گواهی تحصیلی خود را ارائه دهید. اداره مالیات با بررسی مدارک مشخص خواهد کرد که آیا امکان معافیت مالیاتی بر تحصیل را دارید یا خیر. پس از گرفتن کارت مالیاتی باید آن را در اختیار کارفرما قرار دهید تا با نرخ مشخص شده در آن، مالیات حقوق شما را کسر کنند.

نحوه اخذ اجازه کار دانشجویی در فنلاند
نحوه اخذ اجازه کار دانشجویی در فنلاند

ساعت کار دانشجویی در فنلاند

مقطعی که در آن تحصیل می‌کنید، تعیین خواهد کرد که چند ساعت اجازه کار دارید. برای دانشجویان مقطع فوق لیسانس و لیسانس، ساعات کار مجاز بین 20 تا 25 ساعت است اما برای دانشجویان مقطع دکترا، این ساعت به 25 تا 30 ساعت در هفته افزایش پیدا می‌کند.

لیست پرتقاضاترین کار دانشجویی در فنلاند

اخذ اجازه کار دانشجویی در فنلاند مزایای زیادی به همراه دارد. شما می‌تواند علاوه بر کسب درآمد و پس انداز، با محیط‌های کاری مختلف آشنا شده و ارتباطات خود در کشور فنلاند را بهبود ببخشید. علاوه بر آن کار در دوران تحصیل می‌تواند به تجربیات شما بیافزاید که همین موضوع باعث بهبود رزومه می‌شود. در کارهای پاره وقت دانشجویی، معمولا مشاغلی پیشنهاد می‌شود که ساعات کار منعطف‌تری داشته و نیاز به تخصص خاصی هم ندارند.

  • کار در رستوران
  • فعالیت در بخش‌های نظافتی هتل، مراکز خرید، بیمارستان‌ها و …
  • تحویل روزنامه
  • پیک غذا
  • دستیار پژوهشی – تحقیقاتی

علاوه بر این مشاغل، در زمینه تحصیلی خود و با تکیه بر کمک دانشگاه می‌توانید کار پاره وقتی پیدا کنید که باعث بهبود مهارت‌های شما شود.

پیدا کردن کار برای دانشجویان در فنلاند

برای اینکه بتوانید کاری بهتر برای خود پیدا کنید، چند روش وجود دارد.

  • از دانشگاه کمک بگیرید.
  • در شبکه‌های اجتماعی نظیر لینکدین به دنبال شرکت‌ها یا مراکزی باشید که در زمینه تحصیلی شما فعال بوده و امکان پذیرش کاراموز یا کارمند پاره وقت را دارند.
  • سعی کنید مستقیما با کارفرما صحبت کرده و شرایط خود را توضیح دهید.
  • مراجعه به کاریابی‌ها هم می‌تواند کمک کننده باشد. کاریابی‌ها روابط خوبی با شرکت‌های مختلف داشته و از فرصت‌های شغلی آن‌ها آگاه هستند.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *