حقوق کار دانشجویی در فنلاند چه‌قدر است؟

تحصیل در فنلاند یکی از مهم‌ترین مواردی به‌شمار می‌رود که در سال‌های اخیر با افزایش محبوبیت روبرو بوده. این کشور بی‌نظیر با داشتن دانشگاه‌های مختلف می‌تواند یک گزینه عالی برای ادامه تحصیل شما باشد. بسیاری از کاربران در مورد حقوق کار دانشجویی در فنلاند پرسش‌های خاصی را مطرح می‌کنند. در این متن قصد داریم به کلیه اطلاعات مربوط به این موضوع بپردازیم و به پرسش‌های شما عزیزان در رابطه با این حقوق مهم پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

چرا باید به سراغ کار دانشجویی رفت؟

اولین پرسشی که قطعاً نیاز به یک پاسخ مناسب دارد، ضرورت انتخاب کار دانشجویی است. چرا باید یک فرد به سراغ کار دانشجویی برود و آن را انتخاب کند؟ در پاسخ به این پرسش باید به مبحث هزینه‌های تحصیل در فنلاند اشاره کنیم. برخلاف تصور، هزینه‌های تحصیل شما در این کشور تنها مربوط به شهریه دانشگاه نیست.

شما هزینه‌های دیگری همچون خوراک، پوشاک و… نیز دارید. پوشش کلی این هزینه‌ها بدون داشتن یک کار مناسب می‌تواند به امری دشوار تبدیل شود. در واقع بسیاری از دانشجویان خارجی که در فنلاند تحصیل می‌کنند به دلیل عدم داشتن یک شغل مناسب توانایی پرداخت ساده‌ترین هزینه‌های خود را ندارند.

طبیعتاً اگر قصد ندارید جزو چنین گروهی باشید، باید به سراغ حقوق کار دانشجویی در فنلاند بروید. این حقوق می‌تواند به راحتی کفاف بسیاری از هزینه‌های کلی شما را بدهد که خود یک امر کاملاً بی‌نظیر است. البته توجه داشته باشید که حتی در این شرایط نیز باید حتماً تحصیل را به عنوان اولویت اصلی خود قرار دهید. بنابراین، به‌منظور دریافت یک شغل مناسب نیاز است که پارامترهای گوناگونی مورد بررسی قرار گیرند.

نکته مهم در مورد کار کردن به عنوان یک دانشجو در فنلاند

در طول فرایند یادگیری، زمان مجاز برای فعالیت‌های غیردانشجویی محدود می‌شود و بر اساس سطح تحصیلی تعریف و تعیین خواهد شد. دانشجویانی که در حال اخذ مدرک کارشناسی هستند، زمان کمتری برای فعالیت‌های غیرتحصیلی دارند. این زمان در هر هفته ۱۰ ساعت است. دانشجویان باید هنگام انعقاد قرارداد با کارفرما به این نکته توجه کنند. در این مدت، باید به فکر بیمه و مالیات نیز باشید زیرا به‌عنوان بخشی از تجربه کاری شما در دوران تحصیل به‌شمار می‌روند.

دانشجویانی که دارای ویزای تحصیلی فنلاند هستند، می‌توانند در هر هفته ۲۰ ساعت کار کنند. در واقع، بر اساس قوانین، تنها فعالیت‌های کاری مرتبط با تحصیل مجاز هستند. دانشجویانی که در فنلاند دوره دکتری را دنبال می‌کنند، می‌توانند بیشترین زمان را به فعالیت‌های کاری اختصاص دهند و هر هفته ۳۰ ساعت اجازه کار دارند.

در هنگام انعقاد قرارداد کاری برای فعالیت‌های دانشجویی، باید توافق‌نامه‌های مرتبط با کارفرما منعقد شده و بیمه و مالیات مرتبط در نظر گرفته شود تا این دوره به عنوان بخشی از فرآیند کاریتان محاسبه گردد. حقوق کار دانشجویی در فنلاند را می‌توان مناسب دانست.

توافق‌نامه کاری برای کار دانشجویی در فنلاند

توافق‌نامه‌های کاری در کشور فنلاند، همانند کشورهای دیگر اتحادیه اروپا، به‌صورت دو نسخه مشابه تنظیم می‌شوند که کارفرما و متقاضی باید هر دو نسخه را امضا کرده و یک نسخه را نیز در اختیار داشته باشند. این توافق‌نامه کاملاً قانونی است و تعهدات آن برای هر دو طرف لازم‌الاجرا و قابل پیگیری خواهد بود. یکی از مواردی که در این توافق‌نامه در نظر گرفته می‌شود، مدت زمان کار دانشجو است.

این مدت زمان باید به صورت صریح و دقیق ذکر شود. توافق‌نامه‌هایی که بدون تاریخ و مدت به صورت نامشخص تنظیم می‌شوند که می‌تواند مشکلاتی را برای هر دو طرف به‌همراه داشته باشد. نکته دیگری که باید در نظر گرفته شود، میزان حقوق ماهیانه است که باید دقیق و به‌درستی همراه با زمان پرداخت ماهیانه در متن توافق‌نامه ذکر گردد تا از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود.

قرارداد‌های نامعلوم، یک مسأله چالش‌برانگیز برای کارفرماست. در این قرارداد، دانشجو می‌تواند به میزان دلخواهی کار کند. اما این قراردادها نیز دارای نقطه ضعفی هستند. به‌عنوان نمونه، کارفرما می‌تواند هر زمانی که دوست داشته باشد دانشجو را (اگر برای او مناسب نباشد) اخراج کند.

البته در این صورت، کارفرما باید دلایل قابل قبول و منطقی‌ای داشته باشد. این دلایل باید به‌طور کاملاً قانونی باشند و به هیچ‌وجه نمی‌توان بدون هیچ دلیل قانونی دانشجو را اخراج کرد. این نوع قرارداد‌ها بسیار رایج نیست و تقریباً هیچ‌یک از طرفین به دنبال انعقاد این‌گونه قراردادها نیستند. حقوق کار دانشجویی در فنلاند را باید نسبت به هزینه‌ها مقایسه کرد.

کار در فنلاند و میزان حقوق شما

یکی از مسائل اصلی که دانشجویان قبل از انتخاب شغل دانشجویی خود در فنلاند باید در نظر بگیرند، دستمزد آن‌ها است. به‌طور کلی حقوق حداقل برای دانشجوهای مهاجر در فنلاند بین €10 تا €12 در ساعت است. البته این مبلغ بستگی به نوع شغلی که شما انتخاب می‌کنید دارد. درآمد کل ماهانه دانشجویان فنلاندی بین €950 تا €1450 قرار دارد. هم‌چنین شیفت‌های شبانه کاری در فنلاند به همراه ایام تعطیلات، درآمد بهتری به دانشجوها ارائه می‌دهد.

دستیابی به شغل‌های مناسب برای دانشجویان در فنلاند

یافتن شغل برای دانشجویان مهاجر در فنلاند یکی از مهم‌ترین چالش‌ها است که باید در نظر گرفته شود. فنلاند به دلیل روش خاص خود در رابطه با کار دانشجویی، برنامه‌ریزی منحصر به‌فردی دارد. قبل از شروع جستجوی کار یا درخواست استخدام در فنلاند، باید رزومه خود را آماده کنید.

رزومه مناسب دانشجویان فرصت بی‌نظیری است تا اثربخش‌ترین فرصت را برای جلب توجه کارفرمایان بالقوه به‌دست بیاورند. علاوه بر این، نامه‌ی پوششی دانشجویان بهترین فرصت است تا شخصیت و عملکرد خود را نشان دهند. بهترین روش برای دانشجویان مهاجر که نیازمند به یافتن شغل مناسب در فنلاند هستند، مراجعه به وب‌سایت دانشگاه و پورتال‌های رسمی استخدام دانشجو در فنلاند است. حقوق کار دانشجویی در فنلاند شامل موارد دیگری نیز می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

فاکتورهای مالی و هزینه‌ها در فنلاند

هزینه‌های اصلی در طول اقامت شامل شهریه و هزینه‌های زندگی می‌شود. از سال ۲۰۱۷، در دانشگاه‌های دولتی این کشور برای دوره‌های کارشناسی و ارشد، شهریه در نظر گرفته شده است. در حال حاضر، دانشجویان ایرانی برای تحصیل در فنلاند معمولاً میانگین سالیانه ۸۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ یورو را پرداخت می‌کنند. آموزش رایگان در دوره دکترا نیز ممکن است و دانشجوها می‌توانند از بورسیه بهره‌مند شوند. هزینه‌های زندگی دانشجویان در ماه معمولاً میانگین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو است.

فهرست محبوب‌ترین شغل‌های دانشجویی در فنلاند

علاوه بر دریافت نقدینگی مفید، کارهای دانشجویی در فنلاند می‌تواند یک فرصت عالی برای کسب تجربه‌های مهم در حوزه‌های کاری و برقراری شبکه ارتباطی انسانی همراه با تحصیلات باشند. کارهای دانشجویی در فنلاند شامل کار در رستوران‌ها، نظافت، تحویل روزنامه، تحویل غذا و کار به عنوان دستیار تحقیقات برنامه‌های تحقیقی سازمان‌های دانشگاهی است.

به‌طور معمول دانشجویان در رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز خرید کار می‌کنند. یافتن کار در فنلاند گاهی وقت‌ها مشکل است. بعضی اوقات، جستجوی کار نیاز به آشنایی با زبان‌های فنلاندی و سوئدی دارد. به گفته وب‌سایت European Job Days، محبوب‌ترین شغل‌ها به شرح زیر هستند:

۱. کارشناس پرستاری و مراقبت‌های بهداشتی

۲. کارکنان پزشکی ویژه

۳. کارشناسان کار اجتماعی و مشاوره

۴. پزشک عمومی

۵. پزشک تخصصی

۶. مربی کودکان

۷. کارشناس شنوایی‌شناسی و زبان‌درمانی

۸. دندان‌پزشک

۹. روان‌شناس

۱۰. معلم و مدرس تخصصی دانش‌ها

۱۱. پرستار خانگی

۱۲. نظافت‌چی و کمک‌کار در دفاتر، هتل‌ها و مراکز دیگر

۱۳. کارشناس پرستاری و مراقبت‌های تخصصی

۱۴. جوشکار و برش‌کار تخصصی

حقوق کار دانشجویی در فنلاند
حقوق کار دانشجویی در فنلاند

پرداخت مالیات برای کارهای دانشجویی

حقوق کار دانشجویی در فنلاند مشمول مالیات است. اگر شما در فنلاند یک کار دانشجویی داشته باشید، باید هم‌چنان مالیات بر درآمد خود را پرداخت کنید. مقدار مالیات بستگی به نوع کار و درآمدتان دارد. دانشجویان غیراروپایی معمولاً محدودیت‌های بیشتری را در حوزه فعالیت (نسبت به دانشجویان اروپایی) در حین تحصیل دارند. به عبارت دیگر، مالیات بردرآمد، شامل حقوق کاری نیز می‌شود.

اگر حقوق کاری شما از طریق سیستم PAYE (پرداخت بر اساس درآمد) پرداخت شود، مالیات درآمد به‌صورت خودکار کسر می‌شود. بیشتر کارهای پاره‌وقت به این شکل هستند و از طریق فیش حقوقی می‌توانید میزان مالیات خود را بررسی کنید.

در مورد دانشجویان و کارآموزان خارجی، فنلاند عموماً مالیات بر درآمدی که از کشورهای دیگر دریافت می‌کنند، اعمال نمی‌کند. دلیل این موضوع مربوط به مفاد توافقنامه‌های مالیاتی بین فنلاند و کشورهای دیگر است. اما اگر درآمد خود را از یک کارفرمای فنلاندی دریافت کنید، مالیات بر درآمد در فنلاند اجرا می‌شود.

اگر برای تحصیل به فنلاند وارد می‌شوید، نمی‌توانید از دولت فنلاند حمایت مالی دریافت کنید. این حمایت معمولاً فقط برای افرادی است که به دلیل موارد غیرتحصیلی وارد فنلاند می‌شوند. حمایت مالی برای دانشجویان همراه با کسر مالیات انجام می‌شود. این یک نکته مهم در مورد حقوق کار دانشجویی در فنلاند است.

سخن پایانی

مطالعات زیادی به‌صورت علمی در مورد حقوق کار دانشجویی در فنلاند، هزینه‌ها و شرایط کاری دانشجویان در فنلاند انجام شده است. داشتن مجوز کار برای دانشجویان و کارهای پاره‌وقت یکی از گزینه‌های بسیار حیاتی برای دانشجویان خارجی است. افراد با سطح تحصیلات مختلف می‌توانند مجوز کار دریافت کرده، با کارفرمایان فنلاندی قرارداد بسته و به عنوان کارمند پاره‌وقت کار کنند.

اگر مشکلاتی از نظر مدارک مهاجرت وجود نداشته باشد، این کشور یکی از بهترین مقاصد برای تحصیل در خارج از کشور است. شما بعد از فارغ‌التحصیلی حدود یک سال فرصت دارید تا شغل مورد نظر خود را پیدا کنید و از اقامت دائم به این کشور دست پیدا کنید.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *