بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی کدام‌اند؟

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی کدام‌اند؟

در سال‌های اخیر، دانشجویانی که از تحصیل در کشور خود راضی نبوده‌اند، مهاجرت تحصیلی را به‌عنوان یک راه حل انتخاب کرده‌اند. در این مقاله به بررسی و معرفی کشورهای مطرح و محبوب در امر پذیرش مهاجران تحصیلی می‌پردازیم و در نهایت، به این سوال پاسخ می‌دهیم که بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی کدام‌اند.

در سال ۲۰۲۰، بیش از ۵.۶ میلیون دانشجو برای تحصیل به کشورهای خارجی مهاجرت کردند تا از مزایای تحصیل در خارج از کشور بهره ببرند. با این‌حال، پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه روند رو به رشد فعلی، این رقم تا سال ۲۰۲۵ به نزدیک به ۸ میلیون نفر نیز خواهد رسید.

دانشجویان بین‌المللی همیشه به دنبال بهترین کشورها برای تحصیل هستند. خوشبختانه، دنیای امروز پر از مقاصد فوق‌العاده است. چه به دنبال شهرهای بزرگ یا کوچک و محیط‌هایی با آب و هوای گرم یا سرد باشید، تمامی افراد می‌توانند به کشور مورد علاقه خود برای تحصیل مهاجرت کنند.

با وجود گزینه‌های زیاد، تعداد انگشت‌شماری از کشورها سهم بزرگی از ثبت نام دانشجویان بین المللی را به‌دست آورده‌اند. اگر به‌دنبال انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت هستید، یا می‌خواهید یکی از آشنایان خود را در این زمینه راهنمایی کنید، در اینجا لیستی از ده کشور محبوب برای مهاجرت تحصیلی را جمع‌آوری کرده‌ایم.

  1.  آمریکا

در دهه‌های گذشته، ایالات متحده آمریکا به عنوان محبوب‌ترین مقصد تحصیلی در جهان شناخته شده بود. دانشگاه‌های معتبر این کشور در رده‌بندی جهانی از رتبه‌های خوبی برخوردار هستند و سالانه دانشجویان زیادی را از سراسر جهان جذب می‌کنند.

ایالات متحده با بیش از 5500 دانشگاه و کالج، میزبان برنامه‌های متنوع و بی‌نظیری برای دانشجویان مختلف است. علایق و آرزوهای شغلی شما هرچه که باشد، موضوعاتی را در این کشور پیدا خواهید کرد که با نیازهای شما تناسب پیدا کند.

تنوع، یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های دانشگاه‌های ایالات متحده است؛ به طوری که می‌گویند این کشور تلفیقی از فرهنگ‌ها، مذاهب، نژادها و قومیت‌های مختلف است. فارغ از پیشینه‌ای که دارید، با آغوش باز از شما استقبال خواهد شد.

  1. انگلستان

بریتانیا دارای تاریخی غنی در زمینه آموزش عالی است و تعدادی از قدیمی‌ترین و تحسین برانگیزترین دانشگاه‌های جهان را در اختیار دارد. دانشگاه‌های بریتانیا نیز به پروژه‌های تحقیقاتی و امکانات پیشرفته خود مشهور هستند و شما را در خط مقدم نوآوری و اکتشاف قرار می‌دهند.

یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل در انگلستان، مهارت‌های زبانی است که در بر خواهید گرفت. زبان انگلیسی یک زبان جهانی است که دانستن آن برای تجارت و دیپلماسی جهانی حیاتی است و مسلط شدن به آن، باعث ایجاد چشم‌اندازهای شغلی و بین المللی زیادی خواهد شد.

مانند ایالات متحده، بریتانیا به جامعه فعال و چند فرهنگی خود افتخار می‌کند. این کشور سنت دیرینه‌ای در استقبال از مردم با فرهنگ‌ها و پیشینه‌های مختلف دارد، بنابراین مطمئن باشید که در محیطی فراگیر و دلپذیر زندگی خواهید کرد.

  1. کانادا

دانشجویان از راه‌های دور به کانادا مهاجرت می‌کنند تا تحصیلات بین ‌المللی خود را به رسمیت بشناسند. این کشور دارای یک سیستم آموزش عالی و چشمگیر است و بسیاری از دانشگاه‌های کانادا، رتبه خوبی در رنکینگ جهانی دارند.

فراتر از کلاس درس، از کاوش در مناظر غنی و متنوع این کشور لذت خواهید برد. از کوه‌های برفی و سواحل شنی گرفته تا شهرهای دانشجویی مشهوری مانند ونکوور و تورنتو، دانشجویان هرگز از ملاقات مکان‌های دیدنی کانادا سیر نخواهند شد.

کانادا همواره در لیست بهترین کشورهای جهان از نظر سطح کیفیت زندگی قرار دارد. با امنیت عالی، جوامع دوستانه، مراقبت‌های بهداشتی فوق‌ العاده و بازار کار پر رونق، تعجبی ندارد که دانشجویان بین ‌المللی با ذوق و شوق سعی دارند که به این کشور مهاجرت کنند.

  1. استرالیا

استرالیا بالاترین درصد دانشجویان بین ‌المللی را نسبت به دانشجویان داخلی دارد. علاوه بر سواحل بسیار زیبا و آفتاب دلنشین، دانشجویان از سطح دانشگاه‌ها و کالج‌های درجه یک این کشور متعجب خواهند شد.

به لطف برنامه‌های متنوع دولت استرالیا، می‌توان تقریبا در هر رشته و موضوعی که فکرش را بکنید، تحصیل کرد. شهریه‌ها نسبت به سایر کشورهای انگلیسی زبان کمتر است، بنابراین تحصیل در این کشور مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

استرالیا کشوری است که بر اساس اصول تنوع و چندفرهنگی بنا شده است. این کشور آینده‌نگر از افراد متخصص در سواحل خود استقبال می‌کند. تنوع فرهنگی در این کشور بالاست و ایرانی‌های زیادی در این منطقه مشغول به تحصیل هستند.

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی کدام‌اند؟
بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی کدام‌اند؟
  1. فرانسه

اگر دنبال تحصیل در سطح جهانی با هزینه و شرایط مناسب هستید، فرانسه یک گزینه عالی برای شماست.

اگرچه هزینه‌های تحصیل در فرانسه جزو ارزان‌ترین‌های اروپا است، اما در سیستم آموزشی و کیفیت آموزش خود کوتاهی نکرده است. فرانسه دانشگاه‌های معروف زیادی دارد و به پرورش برخی از تاثیرگذارترین دانشمندان، هنرمندان، فیلسوفان و طراحان جهان مشهور است.

علاوه بر دسترسی به شهرهای بزرگ دانشجویی پاریس چون تولوز و لیون، فرانسه به عنوان پلی بین کشورهای اروپایی عمل می‌کند.

  1. روسیه

دانشگاه‌های روسیه به لطف برنامه‌های پیشرو، به سرعت در حال ارتقای رتبه‌های جهانی خود در علوم فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) هستند. فرصت‌های شغلی در رشته‌های STEM تقریبا دو برابر سایر بخش‌های در حال رشد هستند، بنابراین اگر به دنبال تحصیل حرفه‌ای هستید، روسیه به عنوان مقصدی ایده‌آل شناخته می‌شود و آماده میزبانی از شماست.

تحصیل در روسیه همچنین به شما این شانس را می‌دهد که در یک محیط کاملا آکادمیک کار کنید. روسیه دارای مردمی با تحصیلات عالی‌ است، به طوری که از نظر تعداد افراد تحصیل کرده، بهترین آمار را در اختیار دارد و بیش از نیمی از اتباع روسیه دارای مدرک دانشگاهی هستند.

یکی از مزیت‌های اصلی تحصیل در روسیه، فرصت‌های بورسیه است. هر ساله دولت روسیه هزاران بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین ‌المللی اعطا می‌کند. این طرح محبوبیت این کشور را به شدت افزایش داده است.

  1. آلمان

حذف شهریه از دانشگاه‌های دولتی آلمان، کمک کرده است تا این کشور جایگاه خود را در میان جذاب‌ترین مکان‌های تحصیلی جهان حفظ کند. علاوه بر هزینه‌های اداری و ثبت نام، می‌توانید تمام آموزش عالی را به صورت رایگان دریافت کنید.

کیفیت موسسات آموزشی این کشور به افزایش محبوبیت آلمان کمک کرده است. دانشگاه‌های آلمان به صورت مداوم در فهرست نهایی جوایز آموزشی و پژوهشی قرار می‌گیرند، بنابراین مطمئنا تجربه آموزشی غنی‌ای را در این کشور تجربه خواهید کرد.

با توجه به موقعیت آلمان در قلب اروپا، ارتباطات بی‌نظیر و فرصت سفر به بقیه نقاط قاره را نیز خواهید داشت.

  1. ژاپن

کشور ژاپن، برخی از بالاترین استانداردهای آموزشی جهان را دارد و دانشگاه‎های آن به دلیل برنامه‌های خود در تدریس ریاضیات و علوم، مشهور هستند.

افزایش تعداد برنامه‌های آموزش زبان انگلیسی، شهریه‌های پایین و هزینه‌های زندگی در این کشور، باعث شده تا محبوبیت بین المللی ژاپن افزایش پیدا کند.

تلاش دولت ژاپن برای جذب دانشجویان خارجی بیشتر، نتیجه داده است. تحصیل در ژاپن به این معنی است که شما از برنامه‌های بورسیه تحصیلی و سخاوتمندانه این کشور و همچنین خدمات پشتیبانی بین ‌المللی که توسط اکثر دانشگاه‌ها اجرا می‌شود، استفاده خواهید کرد.

  1. اسپانیا

اسپانیا دارای دانشگاه‌ها و کالج‌های بسیار با کیفیتی است. چه در شهر و چه در ساحل تحصیل کنید، موسسات این کشور مجموعه‌ای فوق العاده از برنامه‌های آموزش زبان انگلیسی و اسپانیایی را با قیمت مناسب ارائه می‌کنند.

در خارج از کلاس درس، از فرهنگ متمایز اسپانیا، غذاهای لذیذ و میراث تاریخی این کشور لذت خواهید برد.

  1. فنلاند بهترین انتخاب برای مهاجرت تحصیلی

سیستم آموزشی کشور فنلاند یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های آموزشی در جهان است. شهرهای مختلف فنلاند، کالج و دانشگاه‌های بسیار پیشرفته و باکیفیتی در اختیار دارند و دارای اساتید مسلط و باسوادی هستند. هزینه‌های تحصیلی و بیمه‌ای کم‌تر این کشور نسبت به کشورهای دیگر، موجب شده تا دانشجویان مدام به تحصیل در این کشور فکر کنند.

دانشگاه‌های این کشور به سه مقطع اصلی تقسیم شده‌اند: مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا که هر کدام دارای شرایط و الزامات مخصوص به خود هستند.

طبق آخرین قانون تصویب شده در سال 2016، تحصیل در کشور فنلاند به شهریه ثابت و مشخصی نیاز دارد. این شهریه برای دانشجویان غیر اروپایی اعمال می‌شود. تا سال 2017 شهریه مذکور به صورت اختیاری دریافت می‌شد، اما در حال حاضر دانشجویان غیر اروپایی مستلزم به پرداخت این مبلغ هستند.

مقاصد دیگر

اگر هیچ یک از کشورهای بالا توجه شما را جلب نکرد، نگران نباشید، کشورهای دیگری وجود دارند که می‌توانید برای تحصیل به آن‌ها مهاجرت کنید.

کشورهای زیر از نظر محبوبیت خارج از 10 کشور برتر هستند، اما این بدان معنا نیست که تجربه تحصیلی خوبی را در این مکان‌ها دریافت نخواهید کرد:

  • هلند
  • لهستان
  • نیوزلند
  • دانمارک
  • نروژ

ما در تمامی مراحل درخواست و آموزش زبان فنلاندی کنار شما خواهیم بود. با ما در تماس باشید.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *