روز کریسمس در فنلاند

روز کریسمس در فنلاند چگونه است؟

کریسمس جشنی مهم و قدیمی در سراسر جهان است که بزرگداشت میلاد حضرت عیسی مسیح را جشن می‌گیرند. مردم کشور فنلاند هم هر ساله این روز را جشن گرفته و در شب کریسمس دور هم جمع می‌شوند. در این مقاله از فنلاندکیو قصد داریم به بررسی سنت‌های روز کریسمس در فنلاند بپردازیم، با ما همراه باشید.

سنت‌های روز کریسمس در فنلاند

بسیاری از سنت‌های فنلاندی برای روز کریسمس طی دهه‌های گذشته ثابت باقی مانده و نسل به نسل حفظ شده است. از جمله این سنت‌ها می‌توان به سونا کریسمس، بازدید از کلیسا، روشن کردن شمع در قبرستان، گوش دادن به سرودهای کریسمسی، تزئین خانه و درخت، بازدید بابانوئل و مهمانی با دوستان و خانواده اشاره کرد.

یکی از سنت‌های کریسمس در فنلاند، اعلام صلح است. این اعلامیه ساعت 12 در میدان بازار قدیمی تورکو برگزار شده و سنتی است که از قرن هفدهم باقی مانده است. افراد ساکن در سایر شهرها می‌توانند این اعلامیه را در رادیو، تلویزیون یا اینترنت دنبال کنند. در طول اعلامیه صلح، سرود ملی فنلاند و آهنگ‌هایی که همگی در فرهنگ میهن پرستانه فنلاند اهمیت زیادی دارند، شنیده می‌شود.

جشن شب کریسمس از مناسبت‌های مهم سال در فنلاند است که خانواده دور هم جمع شده و از غذاهای مختلف و فضای شاد لذت می‌برند. در شب کریسمس معمولا شمع‌های دو رنگ آبی سفید را جلوی پنجره روشن کرده و حیاط خانه را تزئین می‌کنند. در داخل خانه‌ها درخت کریسمس و وسایل مرتبط با این روز قرار می‌گیرد. پس از شام برخی از خانواده‌ها به سونا رفته تا آرامش بیشتری پیدا کنند.

تزئین درخت کریسمس

در مورد ریشه درخت کریسمس داستان‌‌های زیادی وجود دارد اما بنظر می‌رسد ریشه این رسم به آلمان و قرن شانزدهم بر می‌گردد. درختان صنوبر آن زمان کوچک بودند، به همین دلیل یا آن را بر روی میز قرار داده یا از سقف آویزان می‌کردند. این سنت به مرور زمان به کشورهای دیگر منتقل شد. اشرافیان در کشورهای شمال اروپا و فنلاند، از قرن نوزدهم شروع به تزئین درخت کریسمس کردند. در آن سال‌ها درخت با شمع، شیرینی یا نوارهای پرچم تزئین می‌شد. در فنلاند رسم بود که درخت کریسمس را مستقیما از جنگل بیاورند اما امروزه بیشتر درختان کریسمس را از بازار خریداری می‌کنند. در دهه گذشته درختان پلاستیکی محبوبیت زیادی پیدا کرده و برخی به جای استفاده از درخت واقعی، به این سبک درخت‌ها روی آورده‌اند.

غذاهای سنتی کریسمس

یکی از بخش‌های اصلی جشن روز کریسمس در فنلاند را می‌توان غذاهای سنتی این منطقه دانست.

  • فرنی برنج

وعده غذایی روز جشن با یک فرنی آغاز می‌شود. در داخل یکی از کاسه‌های فرنی بادامی مخفی شده که یابنده آن، سال شادی و پر از شانس را پیش رو خواهد داشت. فرنی کریسمس معمولا با دارچین، شکر و کره سرو می‌شود. برخی خانواده‌ها به جای صبحانه، فرنی را برای ناهار می‌خورند. قسمت مهم این سنت، گروهی خوردن این فرنی است.

  • شیرینی زنجبیلی

یکی دیگر از خوراکی‌های محبوب در این دوران، شیرینی زنجبیلی است که در اغلب میزهای شام قرار می‌گیرد. در بسیاری از رویدادهای مربوط به کریسمس، مسابقات پخت و تزئین شیرینی برگزار می‌شود که در آن علاقه‌مندان مشتاق مهارت‌های خود را نشان می‌دهند.

نامه به بابا نوئل
نامه به بابا نوئل
  • ژامبون، ماهی و تارت کریسمس

در اوایل شب یک وعده غذایی سنتی کریسمس بر سر میز شام قرار می‌گیرد. در این شب کل خانواده دور هم جمع شده و جشن می‌گیرند. زمان صرف شام بین خانواده‌ها متفاوت است، برخی ممکن است غذای کریسمس را در اواخر بعدازظهر بخورند، در حالی که برخی دیگر از خانواده‌ها تا شب پشت میز نمی‌شنینند. یک سنت قبل از غذا خوردن روز کریسمس در فنلاند خواندن انجیل و سرودهای کریسمس است که معمولا با پیانو همراه می‌شود.

هدف از غذای کریسمس این است که اوقاتی آرام را در کنار خانواده و عزیزانتان پشت میز بگذرانید. مهم ترین غذای سفره کریسمس در فنلاند، ژامبون است که با روش خاصی پخته می‌شود. از دیگر غذاهای سنتی کریسمس می‌توان به انواع کاسرول مانند هویج و کاسرول سوئدی اشاره کرد که در کنار غذای اصلی و ماهی سرو می‌شود. تارت کریسمس، شیرینی پف‌دار به شکل ستاره و پر از مربای آلو، یک نوع شیرینی کلاسیک است که در روز کریسمس محبوبیت زیادی بین مردم فنلاند دارد.

نامه به بابانوئل

با نزدیک‌تر شدن کریسمس، از بچه‌ها خواسته می‌شود نامه‌ای به بابانوئل نوشته و به او بگویند که در طول سال چقدر خوب بوده‌اند و دوست دارند برای تعطیلات چه چیزی دریافت کنند. پس از آن کودکان این نامه‌ها را در صندوق پستی خانه یا یک ظرف شیشه‌ای قرار می‌دهند و منتظرند تا شب این نامه‌ها توسط همکاران بابانوئل جمع آوری شود. معمولا پدر و مادرها نامه‌ها را برداشته و هدایای مورد نیاز کودک خود را خریداری می‌کنند.

جشن روز سنت لوسیا

برای فنلاندی‌های سوئدی‌زبان، که حدود 6 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند، جشن روز سنت لوسیا پیشوازی برای تولد مسیح در نظر گرفته می‌شود. در 13 دسامبر دختری با شمع و لباس بلند و سفید، نور و شادی را پخش می‌کند. لوسیا، که سالانه توسط مردم انتخاب می‌شود، به گشت و گذار در بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان و مکان‌هایی که ممکن است به نور نیاز باشد پرداخته و با شمع آنجا را روشن می‌سازد.

جشن روز سنت لوسیا
جشن روز سنت لوسیا

روز کریسمس در فنلاند : صحبت با بابانوئل

شروع صبح روز کریسمس در فنلاند بدین شکل است: روشن کردن تلویزیون و تماشای صحبت بابا نوئل با بچه‌ها از طریق تلفن. خط تلفن بابا نوئل، برنامه پخش زنده از کلبه بابا نوئل در رووانیمی است. قبل از اینکه بابانوئل برای تحویل هدایای خود به بیرون برود، تلفنی با بچه‌ها صحبت کرده و آن‌ها را خوشحال می‌کند. گذراندن صبح کریسمس با گوش دادن به یک خط تلفن شلوغ، خاطره روشن دوران کودکی مردم فنلاند است. در گذشته نیمی از بچه‌های فنلاند می‌خواستند با بابانوئل صحبت کنند اما فقط تعداد کمی از بچه‌های خوش‌شانس موفق شدند! این برنامه از سال 1991 در Yle TV 2 به صورت سالانه پخش می‌شود.

حضور در کلیسا در شب کریسمس

کلیساها در فنلاند در هیچ شبی به اندازه شب کریسمس پر نیستند. این شب فرصتی است برای خواندن سرودهای کریسمسی و روشن کردن شمع روی قبر عزیزان. در شب کریسمس گورستان‌ها پر از شمع‌های زیبایی می‌شوند که توسط مردم روشن شده‌اند. این سنت از زمان جنگ باقی مانده؛ در آن زمان مردم برای یادبود سربازان جنگی شمع روشن می‌کردند و این سنت تا امروز حفظ شده است.

سونا روز کریسمس در فنلاند

سونا مکانی برای آرامش و سکوت است که فنلاندی‌ها در تمام طول سال علاقه زیادی به آن دارند. معمولا افرادی که در کریسمس به کلیسا نمی‌روند، به سونا رفته و از گرما و سکوت آن لذت می‌برند. صرف زمان برای از بین بردن استرس ریشه در سنت‌های تعطیلات فنلاند دارد؛ به همین دلیل است که سونا محبوبیت بسیار زیادی در این کشور دارد.

دیدار بابانوئل در شب کریسمس

در شب کریسمس بابانوئل به در خانه‌ها رفته و پس از در زدن می‌پرسد که آیا اینجا بچه خوش رفتاری زندگی می‌کند یا خیر. بعد از اینکه بچه‌ها پاسخ دادند، بابانوئل با هدایای خود وارد خانه می‌شود. سنت‌ها از هر خانه و خانواده با خانه دیگر متفاوت است اما معمولا بچه‌ها برای بابانوئل آواز خوانده و دقایقی کوتاه با او هم صحبت می‌شوند؛ سپس بابانوئل دستش را داخل کیف برده و نام گیرنده هدیه را می‌خواند.

روز کریسمس در فنلاند
روز کریسمس در فنلاند

در برخی شرایط که بابانوئل عجله دارد، ممکن است هدایا را به خانواده داده و از آن‌ها خواهش کند بین بچه‌ها تقسیم کنند. بقیه شب کریسمس در آرامش مطلق سپری می‌شود. در حالی که هر کس با دیدن هدیه خود خوشحال است، لباس راحتی پوشیده و به تماشای فیلم می‌نشینند.

رویدادهای شروع کریسمس در فنلاند

رویدادها و بازارهای مختلفی به مناسبت کریسمس در سراسر فنلاند برگزار می‌شود. در رووانیمی، کریسمس با یک رویداد زنده در روستای بابا نوئل شروع می‌شود. این رویداد به طور سنتی با یک کنسرت موسیقی آغاز شده و با سخنرانی بابانوئل و شادی و آواز خواندن به پایان می‌رسد. در Ranua، رویداد شروع کریسمس، بازار شیرینی زنجبیلی است که در سالن ورزشی Peura برگزار می‌شود. در هلسینکی، شروع فصل کریسمس با روشن کردن چراغ‌های کریسمس باشکوه جشن گرفته می‌شود که نشان‌دهنده شروع تعطیلات رسمی است.

سخن پایانی

گذراندن روز کریسمس در فنلاند خاطرات خوشی برای شما رقم خواهد زد. فنلاندی‌ها برای جشن گرفتن کریسمس سنت‌های جالبی داشته و از سونا غافل نمی‌شوند. در شب کریسمس ترجیح می‌دهند به همراه خانواده خود از یک وعده غذایی خوشمزه لذت برده و پس از آن به تماشای فیلم بنشینند یا برای جشن گرفتن به خیابان‌ها بروند. برخی برای رسیدن به آرامش بیشتر سونا را انتخاب می‌کنند. بازدید از فنلاند در این روزهای سال می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای تعطیلات باشد.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *