چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟

فنلاند شادترین کشور دنیاست و با وجود سطح بالای رفاه و زندگی در کشورهای شمالی اروپا، فنلاند توانسته کشورهای دیگر را کنار زده و در رتبه اول لیست شادترین کشورها جای گیرد. شاید برای شما سوال ایجاد شود که چه چیزی فنلاند را تبدیل به شادترین کشور دنیا کرده است؟ در این مقاله از فنلاندیکو دلایل تاثیر گذار بر این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

10 دلیل برای اینکه فنلاند شادترین کشور است

این دلایل بر اساس تجربه ساکنین فنلاند و گردشگران جمع آوری شده و نمی‌توان گفت یک لیست رسمی است.

1- طبیعت فنلاند

کمتر کسی است که نداند طبیعت فنلاند چقدر خاص و دست نخورده است. فنلاند واقعا چهار فصل داشته که این موضوع در نوع خود بسیار متفاوت و منحصربفرد است. هوای فنلاند بر عکس کشورهای صنعتی بسیار تازه و تمیز بوده و از نفس کشیدن در هوای این کشور لذت خواهید برد. فنلاندی‌‌ها تقریباً 200000 دریاچه و مناطق جنگلی سرسبز دارند که در کنار شفق‌های قطبی یک طبیعت زیبا و با شکوه به آن‌ها هدیه می‌دهد.

سه چهارم کشور فنلاند پوشیده از جنگل بوده و بیش از 40 پارک ملی در سراسر این کشور وجود دارد. فنلاندی‌ها عاشق فرار از شلوغی شهرها و رفتن به طبیعت برای استراحت هستند. به لطف قوانین خاص فنلاند همه می‌توانند آزادانه در طبیعت حرکت کنند بدون آنکه شخصی با ادعای مالک بودن زمین بتواند بازدید آن‌ها را دچار مشکل کند فعالیت‌هایی مانند شنا، پیاده روی، دوچرخه سواری و کمپینگ در تابستان محبوب هستند. در زمستان هم انواع فعالیت‌ها در برف وجود دارد مانند اسکی یا دوچرخه سواری در کوهستان برفی که می‌تواند هیجان فوق العاده بالایی داشته باشد.

10 دلیل برای اینکه فنلاند شادترین کشور است
10 دلیل برای اینکه فنلاند شادترین کشور است
  1. امنیت بالای کشور فنلاند

فنلاند شادترین کشور دنیا، تنها به لطف زیبایی خود معروف نشده است. این کشور در کنار طبیت خاص، از امنیت بسیار بالایی برخوردار بوده و این امنیت بالا موجب رضایت ساکنین آن می‌شود. اگر کیف پول یا تلفن همراه گم شده‌ای پیدا کنند، آن را پس داده و در تلاش هستند تا صاحب واقعی آن را بیابند. زمانی که فنلاندی‌ها در شهر تنها هستند،  حتی در ساعات پایانی شب، احساس امنیت می‌کنند و بدون هیچ مشکلی حتی در نزدیک صبح می‌توانند به بازدید از دریا یا انجام پیاده روی بپردازند. در کشور فنلاند اگر به دردسر افتادید، افراد دیگر به کمک شتافتند و پلیس و مقامات شهری هم بسیار قابل اعتماد هستند.

  1. بیشترین مصرف قهوه در دنیا

فنلاند نه تنها شادترین کشور دنیاست، بلکه بیشترین قهوه هم در این کشور نوشیده می‌شود. قهوه فنلاندی‌ها را خوشحال می‌کند و نوشیدن 8 فنجان قهوه در روز کاملا عادی محسوب می‌شود. در مورد نوشیدن قهوه عادات (عجیب) زیادی در فنلاند شادترین کشور دنیا، وجود دارد. به عنوان مثال اگر می‌خواهید با شخصی قرار بگذارید، می‌توانید بپرسید: “دوست داری با من قهوه بخوری؟” به نظر چیز مهمی نیست اما در واقع درخواست قرار ملاقات‌ها با قهوه انجام می‌گیرد. فنلاندی‌ها همیشه به مهمانان خود قهوه پیشنهاد می‌دهند و اگر از مهمان خود در فنلاند بپرسید آیا یک فنجان قهوه دوست دارد، پاسخ اغلب این است: “اوه، لازم نیست الان برای من قهوه درست کنید.” در واقع، این به معنای چیزی شبیه به “بله، بیا یک قهوه بخوریم” است.

  1. صداقت

یکی از مهم‌ترین صفات انسانی، صداقت است که متاسفانه اثار آن در زندگی شلوغ و پر سرعت امروزی گم شده است اما در فنلاند اینگونه نیست. فنلاندی‌ها بسیار صادق بوده و به قول خود عمل می‌کنند. البته این موضوع هم در نظر بگیرید که همیشه نباید از فنلاندی‌ها توقع جملات زیبا داشته باشید زیرا به همه چیز با صداقت خود نگاه می‌کنند.

  1. شیرینی

هیچ کس مثل فنلاندی‌ها شیرینی‌ها را نمی‌شناسد. شکلات، شیرینی توت و سایر شیرینی‌های فنلاندی چیزی است که اغلب برای دورهمی‌ها با خود می‌برید زیرا فنلاندی‌ها هدیه گرفتن شیرینی را دوست دارند.

  1. آموزش و پرورش (بهترین سیستم آموزشی)

فنلاند به دلیل سطح بالای تحصیلات‌اش شناخته شده است. در مطالعه PISA، فنلاند سال‌ها مقام اول را به خود اختصاص داده و سیستم آموزشی فنلاند یکی از بهترین‌ها در جهان است. مدارس فنلاند همیشه رایگان بوده و یک وعده غذای گرم (رایگان) به دانش آموزان ارائه می‌شود. فنلاند پس از جنگ جهانی دوم تحول چشم گیری در سیستم آموزشی خود بوجود آورد که این تحول باعث پیشرفت بیشتر کشور شد. در حال حاضر کشورهای زیادی تمایل دارند از سیستم آموزشی فنلاند به عنوان الگو استفاده کنند زیرا دانش آموزان فنلاندی از لحاظ سطح علمی و رضایت زندگی در کشورهای برتر دنیا قرار دارند.

  1. سرمایه‌گذاری در خانه

به عنوان یک دوستدار فنلاندی، باید به خانه فنلاندی‌ها اشاره کنم زیرا مردم فنلاند در خانه خود سرمایه گذاری زیادی می‌کنند البته این لزوماً به این معنا نیست که خانه‌ها یا آپارتمان‌های زیادی دارند. فنلاندی‌ها همیشه سعی می‌کنند آپارتمان یا خانه‌ای را بخرند که در آن احساس راحتی کرده و علاوه بر آن منظره زیبایی هم داشته باشند. فنلاندی‌ها زمان زیادی را در خانه خود می‌گذراند (مخصوصا در زمستان) و دوست دارند از مهمانان در خانه خود پذیرایی کنند، پس این علاقه به خانه کاملا طبیعی بنظر می‌رسد.

  1. فنلاندی‌ها از چیزهای کوچک لذت می‌برند

فنلاندی‌ها از چیزهای کوچک زندگی قدردانی کرده و از آن‌ها نهایت لذت را می‌برند مانند سونا در عصر جمعه، پیاده روی در طبیعت یا یک وعده غذایی خانوادگی. فنلاندی‌ها با گذراندن همین تفریحات هم حس خوشحالی خواهند کرد و معمولا برنامه اخر هفته‌های خود را با همین چیزهای کوچک پر می‌کنند.

  1. غذای تازه

غذای خوب قطعا یکی از چیزهایی است که فنلاندی‌ها را خوشحال می‌کند. فنلاندی‌ها دوست دارند غذای تازه داشته باشند و برای آن هم ارزش و احترام قائل هستند. در فنلاند می‌توان توت‌ها و قارچ‌های را از جنگل چید و ماهی‌های تازه هم همیشه موجود است.  تازگی و کیفیت محصولات فرآوری شده به اندازه طعم غذایی که میخوریم مهم بوده و همین موضوع هم سبب شادترین شدن مردم فنلاند می‌گردد. بسیاری از غذاها فقط به صورت فصلی در دسترس هستند به همین دلیل است که فنلاندی ها نهایت لذت را از غذاهای خود می‌برند.

  1. شکوفایی استارت آپ‌ها

فنلاند ممکن است کوچک باشد اما چیزهای بسیار جالبی مانند اس ام اس، 5G و لینوکس در همین کشور اختراع شده‌اند. علاوه بر آن احتمالا نام انگری بردز و کلش اف کلنز را شنیده‌اید؛ این بازی‌ها در فنلاند ساخته و معرفی شدند و توانستند در سطح جهانی موفقیت‌های زیادی کسب کنند. در فنلاند بیشترین استارت آپ‌های دیجیتالی شکل گرفته‌اند و فناوری‌های جدید در تمامی بخش‌های زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی بتوانید امور اداری یا درخواست‌های خود را از طریق اینترنت انجام دهید، کارها بسیار ساده‌تر انجام خواهند گرفت. انجام کارها به صورت اینترنتی به شما زمان بیشتری برای چیزهای دیگر و شاید مهم‌تر می‌دهد، مانند پیاده روی در طبیعت یا زمان بیشتری برای دوستان و خانواده.

11 . کاهش سرعت حرکت زندگی در طول سفر آبی

پارو زدن در میان دریاچه ها با کایاک در فنلاند فوق العاده است. 188000 رودخانه آب در سرزمین هزار دریاچه وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید زیبایی و آرامش را در داخل و اطراف آب‌های این کشور تجربه کنید.  آب شفاف، سواحل زیبا و بیش از 50 جزیره در پارک ملی Päijänne وجود دارد. در حین سفر آبی خود نگاهی به کلبه‌های چوبی فنلاند بیندازید یا به تماشای ماهی خواران که بر فراز دریاچه‌ها می چرخند، بنشینید تا تمام دغدغه‌های زندگی روزمره خود را پشت سر بگذارید.

  1. سونا

به عقیده فنلاندی‌ها سونا برای ذهن مفید است و شادی را افزایش می‌دهد. همچنین از سونا به عنوان یک فضای مراقبه و مکانی برای جدا شدن از دنیای بیرون یاد می‌کنند و این ویژگی‌ها سبب محبوبیت بالای سونا در کشور فنلاند گشته است. در فنلاند به احساس هیجان انگیز پاکسازی بدن و ذهن بعد از سونا، عنوان “خوشبختی پس از سونا” را داده‌اند که نشان می‌دهد تا چه حد به سونا اهمیت می‌دهند.

در فنلاند شادترین کشور دنیا سنت سونا هنوز زنده بوده و با قدرت به راه خود ادامه می‌دهد. گرم کردن سونا، آداب و رسوم و سنت های مرتبط با استفاده از سونا و بازدید از سونا در آهنگ‌ها، باورها و سنت‌های فنلاند زنده است. تقریبا 90 درصد فنلاندی‌ها هفته ای یک بار به سونا می‌روند‌ بنابراین جای تعجب نیست که در فرودگاه هلسینکی سونا نیز برای مسافران وجود داشته باشد.

آیا تا به حال به فنلاند رفته‌اید؟ درمورد این لیست چه فکر می‌کنید؟ آیا بنظر شما چیزی از این لیست جا مانده یا فکر می‌کنید این چیزها اصلاً روی خوشبختی تأثیری ندارد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌های فنلاندیکو ثبت کنید.

 

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *