گزیده اخبار فنلاند هفته | هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۲

گزیده اخبار فنلاند در هفته | هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۲

در دنیای امروز، اخبار در هر زمینه‌ای با سرعتی باورنکردنی به خوانندگان و کاربران مختلف مخابره می‌شوند؛ از طریق رادیو و تلویزیون گرفته تا فضای مجازی، فضای وب، پادکست‌ها و غیره. هدف ما از تهیه این مطلب، مروری بر مهم‌ترین اخبار فنلاند طی هفته گذشته بوده. چه در فنلاند زندگی می‌کنید یا قصد دارید در آينده به این کشور سفر کنید، در آن تحصیل و زندگی کنید، یا صرفا علاقمند به دنبال کردن جدیدترین خبرها هستید، در ادامه از شما دعوت می‌کنیم تا با گزیده اخبار فنلاند در هفته گذشته همراه ما باشید.

  • مصرف الکل در فنلاند در سال گذشته ۱.۲ کاهش یافت

در فنلاند، به‌طور متوسط افراد ۱۵ سال به بالا در سال نزدیک به ۹ لیتر مصرف الکل داشته، آماری که رفته‌رفته و سال به سال در حال کاهش است. طبق آمار فروش، در سال ۲۰۲۲ فروش الکل در بارها و رستوران‌ها ۱۰٪ کاهش داشته. در واقع این کاهش چیز جدیدی نیست و آمار نزولی مصرف الکل در فنلاند از سال ۲۰۰۷ شروع شده.

  • مبلغ اقساط وام دانش‌آموزی در دهه گذشته سه برابر شده

وام دانش‌آموزی یا دانشجویی بیشتر مورد استفاده دانشجویان کارشناسی ارشد و مراتب بالاتر است. طبق گزارشات منتشر شده، مبلغ کل این وام و در نتیجه اقساط آن در ۱۰ سال گذشته تقریبا سه برابر شده است. یعنی یک فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد در سال ۲۰۱۰ در فنلاند صرفا می‌بایست مبلغ ۶۷۰۰ یورو وام پس بدهد، ولی این مبلغ در سال ۲۰۲۲ به ۲۲۶۰۰ یورو تبدیل شده. ناگفته نماند که گفتن وام کاملا اختیاری‌ست و هر دانش‌آموز/دانشجو در فنلاند ماهانه تا ۷۰۰ یورو می‌تواند درخواست وام بدهد و در بازه طولانی مدتی، برای مثال ۱۰ سال، کل مبلغ را پس بدهد.

  • بیش از ۹۰٪ بلیط‌های قطار و مترو در فنلاند به‌صورت آنلاین فروخته می‌شود

شرکت قطاررانی VR در فنلاند گزارش کرده که می‌خواهد ۲۵ عدد از ایستگاه‌های فیزیکی‌اش را بفروشد. دلیل این مهم نیز خرید و فروش کاملا آنلاین و دیجیتال بلیط‌هاست. اولین گزینه این شرکت برای فروش طبق اعلام خودشان، فروش ایستگاه‌ها به دولت و شهرداری‌هاست. همچنین در گزارشات اعلام شده که سفر از طریق قطار در فنلاند در حال افزایش است و طی سه سال اخیر، مردم ۲۰٪ بیشتر از این نوع سفر استقبال کرده‌اند.

  • سیستم ثبت‌نام رسمی سگ‌ها در فنلاند کارش را از سر گرفت

سگ‌های خانگی، سگ‌های در اختیار شرکت‌ها و دولت و غیره همگی می‌بایست تا پایان سال جاری میلادی در سامانه ثبت‌نام شوند. دولت فنلاند امیدوار است که مشخصات تمام ۸۰۰ هزار سگ مقیم فنلاند تا پایان سال در این سامانه ثبت شوند. هدف نهایی این ثبت‌نام، اهدای میکروچیپ برای سگ‌هاست. دولت فنلاند هنوز جریمه‌ای برای عدم ثبت‌نام در نظر نگرفته ولی ممکن است به‌زودی این رویه تغییر کند.

  • فنلاندی‌ها بسیار مایل هستند که کشورشان عضوی از اتحادیه اروپا شود

جدیدترین همه‌پرسی در پلتفرم Eva مشخص کرده که نزدیک به ۶۵ درصد فنلاندی‌ها می‌خواهند که کشورشان عضو اتحادیه اروپا شود و ۱۷ درصد دیگر مخالف آن هستند. در واقع، پس از حمله روسیه به اوکراین، اکثر فنلاندی‌ها و اعضای دولت موافق عضویت فنلاند در ناتو و اتحادیه اروپا بوده‌اند. همچنین آرای رسمی اعضای کابینه دولت فنلاند در این‌باره افزایش داشته؛ هر چند که عمده آرا هنوز مخالف این عضویت هستند.

  • افزایش دمای ۲ درجه‌ای باعث سه برابر شدن روزهای گرم در اروپای شمالی خواهد شد

با توجه به گرمایش زمین در شرایط فعلی، اروپای جنوبی می‌تواند شاهد ۱۰ درجه افزایش دما باشد و اروپای شمالی نیز که شامل فنلاند هم می‌شوند، می‌تواند با ۲ درجه افزایش دما روبه‌رو شوند که در نتیجه به سه الی چهار برابر شدن روزهای گرم این کشورها منجرب می‌شود. همچنین ناگفته نماند که فنلاند در این شرایط و افزایش دما در تابستان، نور آفتاب بیشتری نیز به خود خواهد دید.

  • غالب شدن زبان انگلیسی در دانشگاه آلتو فنلاند بیش از حد قانونی است

مشاور ارشد عدالت فنلاند اشاره کرده که فقط ۵٪ از دروس رشته‌هایی مثل اقتصاد در دانشگاه آلتو به زبان فنلاندی تدریس می‌شود. دانشجویان این دانشگاه در پاییز ۲۰۲۱ شکایتی درباره غالب شدن زبان انگلیسی در رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آلتو تنظیم کردند. البته این بار اولی نیست که دانشجویان درباره چنین موضوعی شکایت می‌کنند و قبلا در سال ۲۰۱۳ نیز چنین موردی اتفاق افتاده.

طبق جوابیه دانشگاه، این مهم مشکل حقوقی و قانونی نداشته و براساس آزادی زبان و زبان‌شناسی در دانشگاه دنبال می‌شود. هر چند که دولت فنلاند کاملا موافق این مهم نیست.

گزارشات همچنین نشان می‌دهند که تدریس به زبان انگلیسی در فنلاند رو به افزایش است. وزارت فنلاند معتقد است که دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌بایست بتوانند در هر دو دوره تحصیل با زبان فنلاندی فارغ‌التحصیل شوند.

  • واردات انرژی فنلاند در سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۶٪ افزایش داشت

فنلاند در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۹ میلیارد یورو واردات محصولات مختلف انرژی داشته است. این افزایش قیمت واردات به دلیل تغییر مبدا آن بوده. پس از حمله روسیه به اوکراین، فنلاند تا ۱۸٪ واردات انرژی از این کشور را کاهش داد و به سراغ کشورهای دیگر رفت. بیشتر انرژی فنلاند از کشورهایی مثل نروژ و سوئد وارد می‌شود.

  • سیستم رصد پلیس‌ها جایگزین می‌شود

اکثر پلیس‌ها حین ماموریت از دوربین متصل به لباس یا بدن‌شان استفاده می‌کنند. حال با توجه به تغییر قوانین و توجه بیشتر به آزادی اطلاعات، فنلاند در صدد تغییر این سیستم رصد با دوربین‌های جایگزین است؛ دوربین‌هایی که اتفاقات را با کمترین تاخیر به دست پلیس می‌رساند.

  • خرید اتفاقی یک نقاشی توسط یک زوج که الان ارزش بسیاری پیدا کرده

زوجی از تامپره که عاشق هنر هستند، به‌طور منظم نقاشی‌ها و آثار هنری مختلفی را خریداری کرده و در پادکست‌شان درباره آنها صحبت می‌کنند. این زوج در سال ۲۰۱۷ یک نقاشی آبرنگ بسیار ویژه را صرفا با ۱۰۰ یورو خریدند و الان متوجه شده‌اند که این نقاشی اثر آبرت ادلفلت (نقاش مشهور فنلاندی) است. این زوج برای اطمینان از این موضوع، نقاشی را برای بررسی به متخصص‌های موزه هلسینکی و دیگر متخصص‌ها سپرده‌اند، ولی تشخیص هیچ‌کدام قطعی نبوده که این اثر اصل است یا خیر. به هر روی، جستجوی آنها ادامه دارد!

  • سفر زلنسکی به فنلاند و تشکر او از حمایت این کشور

در خبرهای مختلف ممکن است دیده یا شنیده باشید که فنلاند از هیچ کمکی به اوکراین دریغ نکرده. چهارشنبه هفته گذشته زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، به فنلاند سفری داشته و در یک کنفرانس از کمک‌های این کشور تشکر کرده. او در این کنفرانس که میزبان نخست وزیرهای کشورهای نوردیک بوده، ضمن تشکر از حمایت‌ها، درخواست ارسال اسلحه بیشتر کرد.

  • تعدیل نیروهای بدون کاربری توسط نوکیا

نوکیا که بیش از ۷۰۰۰ نیروی کار دارد، در جدیدترین اعلان خود مشخص کرد که براساس برنامه صرفه‌جویی در هزینه‌ها، قرار است نزدیک به ۲۰۰ نیروی کار بدون کاربری و غیرمفید را تعدیل کند. ناگفته نماند که این شرکت در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بیش از ۱۲۰۰ متخصص توسعه و مدیریت محصول استخدام کرده.

  • برخلاف عدم افزایش آمار ازدواج، آمار قراردادهای قبل از ازدواج افزایش یافته است

در مقایسه با دهه‌های قبل از سال ۲۰۰۰، آمار قراردادها و توافق‌های قبل از ازدواج در فنلاند دوبرابر شده؛ در حالی که آمار کلی ازدواج در حال کاهش بوده. در سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۸۰۰ قرارداد و توافق قبل از ازدواج (Prenup) امضا شده؛ در حالی نزدیک به ۲۰۰۰۰ هزار زوج در سال ۲۰۲۱ ازدواج کرده‌اند. سازمان DVV دلیل این اتفاق را مواردی چون جلوگیری از طلاق و برنامه طولانی مدت برای ازدواج عنوان کرده.

این بود خلاصه‌ای از مهم‌ترین خبرهای هفته گذشته در فنلاند. کدام خبر بیشتر نظر شما را جلب کرد؟ آیا خبری جا مانده؟ برای‌مان بنویسید.

یادتان نرود که هر هفته می‌توانید آخرین اخبار فنلاند را در فنلاندکیو دنبال کنید.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *