گزیده اخبار فنلاند | شهریور ماه ۱۴۰۲

در دنیای امروز، اخبار در هر زمینه‌ای با سرعتی باورنکردنی به خوانندگان و کاربران مختلف مخابره می‌شوند؛ از طریق رادیو و تلویزیون گرفته تا فضای مجازی، فضای وب، پادکست‌ها و غیره. هدف ما از تهیه این مطلب، مروری بر مهم‌ترین اخبار فنلاند طی ماه گذشته بوده. چه در فنلاند زندگی می‌کنید یا قصد دارید در آينده به این کشور سفر کنید، در آن تحصیل و زندگی کنید، یا صرفا علاقمند به دنبال کردن جدیدترین خبرها هستید، در ادامه از شما دعوت می‌کنیم تا با گزیده اخبار فنلاند در ماه گذشته همراه ما باشید.

  • فنلاند برای اولین بار استفاده آزمایشی از پاسپورت دیجیتال در جهان را آغاز کرد

فنلاند در حال آزمایش گذرنامه دیجیتال در پروازهای ایر لاین Finnair بین هلسینکی و سه شهر بریتانیا است. سیستم مدارک دیجیتال سفر (DTC) برای تسریع و ساده‌سازی فرآیند بررسی مرزی طراحی شده است. پلیس در این مورد توضیح داد مسافران فنلاندی که سند الکترونیکی پروازهای Finnair بین لندن، منچستر و ادینبورگ را در دست دارند، می‌توانند بدون نیاز به صف، از کنترل مرزی فنلاند عبور کنند.

لازم به ذکر است که مسافران برای ورود به بریتانیا، باید در کنار اسناد دیجیتال همچنان پاسپورت فیزیکی خود را به همراه داشته باشند. دلیل این امر این است که DTC تنها در فرودگاه هلسینکی وجود داشته و بریتانیا بررسی خود را بر طبق پاسپورت فیزیکی انجام می‌دهد. پلیس از داوطلبانی که تابعیت فنلاند را دارند دعوت کرده تا در پروژه آزمایشی شرکت کنند که تا پایان فوریه 2024 اجرا خواهد شد.

  • تولید کننده مطرح فنلاندی از سرمایه گذاری بزرگ در بریتانیا خبر داد

شرکت فنلاندی دستمال کاغذی Metsä Tissue اعلام کرد که صدها میلیون پوند در یک کارخانه دستمال کاغذی در Yorkshire سرمایه گذاری خواهد کرد. این شرکت در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد که کارخانه جدید، بزرگترین کارخانه در نوع خود در بریتانیا بوده و سالانه 240000 تن دستمال کاغذی تولید می‌کند. با شروع به کار این کارخانه، واردات سالانه دستمال به بریتانیا و ایرلند کاهش می‌یابد زیرا بخش قابل توجهی از نیاز این کشورها، توسط کارخانه تامین می‌شود. علاوه بر آن کارخانه جدید Metsä Tissue حدودا 400 شغل ایجاد خواهد کرد.

  • فنلاند با کمبود شدید پرسنل خدمات اورژانسی مواجه است

مدیر آکادمی خدمات اورژانسی فنلاند می‌گوید که این بخش برای مدت طولانی به سیاستمداران در مورد مشکلات فزاینده هشدار داده اما تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است. Mervi Parviainen، مدیر آکادمی خدمات اورژانسی به Yle گفت که کمبود پرسنل اورژانس قبلاً در مناطق روستایی مشهود بوده اما حالا تاثیر آن در شهرها هم قابل مشاهده است. او از دولت خواست تا هر چه سریع‌تر راه حلی برای مقابله با این مشکل ارائه دهند.

«مشکل کمبود کارکنان خدمات اورژانسی را می‌توان با پول حل کرد. ما می‌توانیم تعداد شاگردان را دو برابر کنیم اما برای به تحقق پیوستن آن، به بیش از چهار میلیون یورو در سال آینده و بیش از شش میلیون یورو سالانه در سال‌های بعد نیاز است. گزارش‌ها و مطالعات مختلفی در طول دهه گذشته در اختیار تصمیم گیرندگان قرار گرفته است. میزان کاغذی که برای آن‌ها استفاده شده می‌تواند یک کارخانه کوچک کاغذسازی را مشغول کند.»

در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی پیرامون مشکل کمبود پرسنل امداد و نجات گرفته و حتی یک مدیر منطقه‌ای در این مورد گفت که یک فاجعه ملی در راه است، اگر دولت کاری برای برطرف کردن مشکل انجام ندهد. رئیس خدمات اورژانس در منطقه Kainuu بیان کرد اولین گام برای حل این کمبود، افزایش تعداد شاگردان در آکادمی خدمات اورژانس خواهد بود. در سال گذشته حدود 500 دانشجوی جدید در این دانشکده پذیرفته شدند.

 

  • فنلاند تقویت کننده جدید واکسن کرونا را برای سالمندان و گروه‌های در معرض خطر عرضه می‌کند

مؤسسه بهداشت و رفاه فنلاند (THL) اعلام کرد تزریق تقویت کننده واکسن کووید برای افرادی که در معرض خطر بالای عوارض ناشی کرونا هستند، توصیه می‌شود. این گروه شامل افرادی با سن 65 سال یا بیشتر، بزرگسالان متعلق به گروه‌های در معرض خطر و کودکان 12 ساله به بالا هستند که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. این موسسه توصیه کرد که تقویت کننده واکسن کرونا در کنار تزریقات آنفلوانزا انجام شود. افراد مسن ساکن در مراکز مراقبت و همچنین افراد دارای نقص ایمنی شدید باید پیش از هر کسی اقدام به تزریق این واکسن کنند. به گفته این سازمان، افراد زیر 65 سال که متعلق به گروه‌های در معرض خطر نبوده و در گذشته واکسن ویروس کرونا را دریافت کرده‌اند، از ابتلا به انواع شدید کووید در امان بوده و تزریق واکسن جدید برای آن‌ها ضروری نیست.

  • کاهش ورود خودروهای پلاک روسی به فنلاند

ممنوعیت خودروهای ثبت شده در روسیه که از جمعه شب اجرایی شد، تعداد خودروهای روسی را در گذرگاه‌های مرزی فنلاند به میزان قابل توجهی کاهش داده است. بر اساس اعلام گمرک فنلاند، تا ظهر روز شنبه، تنها 11 خودرو اقدام به ورود به کشور از مرز شرقی کرده‌اند در حالی که قبلا میانگین روزانه به حدود 250 خودرو می‌رسید. شهروندان فنلاندی که در روسیه زندگی می‌کنند، می‌توانند با وسایل نقلیه ثبت شده در روسیه خود از مرز عبور کنند.

این تصمیم پس از صدور دستورالعملی از سوی اتحادیه اروپا صورت گرفت که از کشورهای عضو خواسته بود تا واردات خودروها و برخی کالاهای شخصی روس‌ها را به اتحادیه اروپا ممنوع کنند. هدف از این تصمیم جلوگیری از دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور، به دلیل جنگ با اوکراین توسط شهروندان روسیه است. بر اساس اطلاعات Yle، خودروهای پلاک روسیه با کمتر از 10 سرنشین دیگر اجازه ورود از روسیه به فنلاند را نخواهند داشت.

  • اقتصاد فنلاند امسال وارد رکود شد: اولین قدم برای بهبود شرایط اقتصادی کشور

طبق پیش بینی‌ها تعداد افراد شاغل در سال آینده تقریباً 50000 نفر کاهش خواهد یافت. بر اساس مطالعات انجام گرفته توسط موسسه PTT، اقتصاد فنلاند در سال جاری 0.5 درصد کاهش یافته و در سال آینده 0.5 درصد رشد خواهد کرد. محققان معتقدند اقتصاد کشور فنلاند به دلیل رکود شدید در بخش ساخت و ساز، افزایش بیکاری و … دچار مشکلاتی شده و امسال دوره رکود را تجربه می‌کند. وضعیت اشتغال در سال جاری بسیار خوب بوده اما رشد اقتصادی ضعیف بوده است. با این حال یک چرخش در راه است و پیش بینی می‌شود که تعداد افراد شاغل در سال آینده تقریباً 50000 نفر کاهش یابد. این موسسه پیش‌بینی می‌کند که تعدیل نیرو کارکنان در سال آینده به طور گسترده اتفاق بیفتد. افرادی که مشاغل پاره وقت دارند، احتمالاً اولین کسانی هستند که اخراج می شوند.

موسسه PTT معتقد است وضعیت صنعت ساختمان توجه دولت را می‌طلبد، به خصوص که ساخت و ساز مسکن به شدت در حال کاهش است. صنعت ساخت‌وساز فنلاند با موج عظیم ورشکستگی و از دست دادن دائمی کارگران خارجی ماهر که بیکار می‌شوند، روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. انتظار می‌رود تورم که عمدتاً ناشی از هزینه‌های مسکن است، در سال جاری به 5.7 درصد و در سال آینده به 2.8 درصد کاهش یابد.

  • در میان هوای معتدل فنلاند، قیمت برق دوباره به زیر صفر می‌رسد

میانگین قیمت برق در فنلاند در طول هفته گذشته، عمدتاً به دلیل وجود باد و آب و هوای معتدل، پنج بار به محدوده منفی رسیده است. اوایل روز یکشنبه، میانگین قیمت برق پس از نوسانات قابل توجه در هفته‌های اخیر، دوباره به محدوده منفی سقوط کرد. هزینه برق بین نیمه شب تا 8 صبح کمتر از صفر بود، این بدان معناست که فنلاند به میزان قابل توجهی بیشتر از آنچه که می‌توانست استفاده کند، برق تولید کرده است.

بعد از ظهر یکشنبه، فنلاند بیش از 1.1 گیگاوات برق به سوئد و استونی صادر کرد، در حالی که برق مصرف خود کشور 7.5 گیگاوات بود. قیمت پایین برق در شنبه هم ادامه داشت اما جمعه کمی افزایش پیدا کرد. قیمت برق در روز جمعه برای مدت کوتاهی به 28 سنت در هر کیلووات ساعت افزایش یافت که دلیل آن کاهش انرژی بادی و خورشیدی بود. در روزهای پس از آن قیمت دوباره در بازه منفی قرار گرفت.

  • بیش از 40 درصد از کارکنان فنلاندی دوست دارند پیش از موعد بازنشسته شوند

یک نظرسنجی که روز پنجشنبه منتشر شد، نشان داد که 43 درصد از کارمندان فنلاند می‌خواهند زندگی کاری خود را زودتر از موعد ترک کنند. این افراد دوست دارند 6.4 سال قبل از سن بازنشستگی از کار خود خداحافظی کنند. طبق نظر روانشناس Mehiläinen، زندگی کاری به طور فزاینده‌ای استرس زا و سنگین تلقی شده و به همین دلیل است که تقاضا برای بازنشستگی افزایش یافته است.

این نظرسنجی نشان داد که 68٪ افراد می‌خواهند شغل خود را قبل از سن بازنشستگی ترک کنند چون دوست دارند لذت بیشتری از زندگی خود ببرند. برخی افراد هم می‌ترسند پیش از سن بازنشستگی به دلیل مشکلات سلامتی مجبور به ترک شغل خود شوند. علاوه بر آن دیجیتالی شدن مشاغل ظرفیت ذهنی را به چالش کشیده و این حس را به افراد زیادی القا می‌کند که نمی‌توانند با این تغییر هماهنگی شوند. عامل دیگر کاهش انگیزه برای ادامه کار است. بسیاری از کارمندانی که به این نظرسنجی پاسخ دادند، معتقدند ایجاد انگیزه در افزایش حقوق و توجه به سلامت کارمندان، پیش نیازهای مهمی برای یک ماندن در شغل هستند.

  • بیش از 10000 نفر در هلسینکی در اعتراض به نژادپرستی تجمع کردند

یک تظاهرات گسترده ضد نژادپرستی بعد از ظهر یکشنبه در هلسینکی برگزار شد. برگزارکنندگان این مراسم گفتند که این رویداد، یک اعتراض بدون وابستگی سیاسی بوده و بیش از 100 سازمان، حمایت خود را از تظاهرات اعلام کرده بودند. تظاهرکنندگان از دولت خواستند که به قانون اساسی فنلاند و توافقنامه های بین المللی که این کشور امضا کرده، احترام بگذارد. انگیزه اعتراض این افراد ناشی از ناامیدی ازدولت کنونی، مجموعه رسوایی‌های نژادپرستانه و بیانیه اخیر دولت در مورد چگونگی برنامه ریزی برای مقابله با نژادپرستی و تبعیض است.

  • موزه ملی فنلاند برای دو سال تعطیل شد

بزرگترین بازسازی در تاریخ 100 ساله موزه ملی فنلاند قرار است ماه آینده آغاز شود. انتظار می‌رود این پروژه به مدت سه سال به طول انجامیده و در این مدت ساختمان اصلی موزه بازسازی و یک بخش به آن اضافه شود. موزه از 15 اکتبر بسته خواهد شد و تا زمانی که کار ادامه دارد، حداقل به مدت دو سال بسته خواهد ماند. بازسازی جاذبه فرهنگی محبوب در هلسینکی تا بهار سال 2027 به اتمام خواهد رسید.

  • فنلاند آموزش خلبانان پهپاد را آغاز کرد

فنلاند از نزدیک بر استفاده از پهپادهای بدون سرنشین در اوکراین نظارت دارد، البته توافقات در این مورد قبل از جنگ انجام شده بود. نیروهای دفاعی فنلاند در پاییز امسال شروع به آموزش سربازان برای استفاده از پهپادهای بدون سرنشین خواهد کرد. پهپادها به تمام پایگاه‌های نظامی فنلاند ارسال خواهند شد، برخی از آن‌ها قبلا پهپادها را دریافت کرده، در حالی که برخی دیگر هنوز منتظر ورود آن‌ها هستند. این پهپادها می‌توانند برای شناسایی، دید بهتر و … استفاده شوند. در فنلاند برای استفاده از پهپادها باید به شرایط آب و هوایی توجه ویژه‌ای شود. یخ زدگی و دید در هوای بد چالش‌های خاص خود را برای پرواز به همراه دارند.

این بود خلاصه‌ای از مهم‌ترین خبرهای فنلاند. کدام خبر بیشتر نظر شما را جلب کرد؟ آیا خبری جا مانده؟ برای‌مان بنویسید.

یادتان نرود که می‌توانید آخرین اخبار فنلاند را در فنلاندکیو دنبال کنید.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *