گزیده اخبار فنلاند | مهر ماه ۱۴۰۲

در دنیای امروز، اخبار در هر زمینه‌ای با سرعتی باورنکردنی به خوانندگان و کاربران مختلف مخابره می‌شوند؛ از رادیو و تلویزیون گرفته تا فضای مجازی، پادکست‌ها و غیره. هدف ما از تهیه این مطلب، مروری بر مهم‌ترین اخبار فنلاند طی ماه گذشته بوده است. با فنلاندکیو همراه باشید تا گزیده اخبار فنلاند را به شما ارائه دهیم.

  • پنل‌های خورشیدی در فنلاند محبوبیت پیدا می‌کنند

برخی از ساختمان‌های آپارتمانی در فنلاند با پنل‌های خورشیدی تجهیز شده‌اند. پنل‌های خورشیدی نه‌تنها در پشت‌بام خانه‌ها، بلکه در سقف ساختمان‌های تجاری در فنلاند رایج شده‌اند. این موضوع تا حدودی به دلیل تخفیفی است که در صورتحساب اعمال می‌شود. در فنلاند می‌توان از برق خورشیدی برای کاهش قبوض برق با برگرداندن مجدد آن به شبکه استفاده کرد. این امر عمدتاً در تابستان، زمانی که خورشید طولانی‌تر می‌تابد، رخ می‌دهد.

در حال حاضر حدود ۸۰ درصد برق خورشیدی فنلاند، از پنل‌های خورشیدی روی پشت‌بام خانه‌ها تامین می‌شود. با این‌حال تخمین زده شده که با رواج بیشتر مزارع خورشیدی بزرگ، سهم برق پشت‌بام در آینده کاهش خواهد یافت.

  • هلسینکی در میان ۵ شهر برتر توریستی در اروپا قرار دارد

شهر هلسینکی رتبه چهارم را در فهرست دوستانه‌ترین شهرهای اروپا در لیست شهرهای برتر Conde Nast Traveller 2023 به‌دست آورد. تعداد کل رای‌دهندگان در نظرسنجی این مجله بیش از نیم میلیون نفر بوده. تنها شهرهایی که هلسینکی را شکست دادند، دو شهر ایرلندی دوبلین و کورک و سیه‌نا ایتالیا بودند که در صدر فهرست قرار گرفتند. شهر هلسینکی، شهرهای استکهلم، اسلو و کپنهاگ را شکست داد و تنها شهر نوردیک شد که در بین ده شهر برتر قرار می‌گیرد.

بیشتر گردشگرانی که به هلسینکی می‌آیند از آمریکا، آلمان، بریتانیا و سوئد هستند. به گفته مدیر گردشگری این شهر، هلسینکی از بازدیدکنندگان خود به خوبی مراقبت کرده و با صداقت با آن‌ها رفتار می‌کند. نزدیک شدن گردشگران به افراد محلی آسان بوده و به‌دلیل دانش خوب مردم شهر از زبان انگلیسی، ارتباط برقرار کردن و سوال پرسیدن از آن‌ها راحت است.

«در مرکز اطلاعات توریستی، ما دائماً بازخورد دریافت می‌کنیم که مردم هلسینکی واقعا دوستانه هستند. به‌عنوان مثال مردم توقف می‌کنند تا به گردشگرانی که نیاز به کمک دارند، راهنمایی برسانند حتی اگر عجله داشته باشند.»

  • محدودیت سرعت زمستانی از هفته آینده شروع می‌شود

فنلاند برای هوای سردتر آماده می‌شود. این کشور از رانندگان خواسته تا به دلیل لغزنده شدن سطوح، سرعت خود را کاهش دهند. به گفته آژانس زیر ساخت حمل‌ونقل فنلاند، جاده‌های فنلاند تا پایان هفته آینده در بیشتر نقاط این کشور محدودیت سرعت زمستانی خواهند داشت. اکثر محدودیت‌های سرعت شامل ۸۰ کیلومتر در ساعت برای جاده‌های اصلی و ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برای بزرگراه‌ها هستند.

استفاده از لاستیک‌های زمستانی از اول دسامبر اجباری بوده و لاستیک‌های میخ‌دار را می‌توان از اول نوامبر، زمانی که شرایط آب و هوایی ایجاب می‌کند، استفاده کرد. بر اساس مصوبه شورای ایمنی راه‌ها، لاستیک‌های زمستانی باید از ۱ نوامبر تا ۳۱ مارچ استفاده شوند. در این مدت استفاده از لاستیک‌های یخ‌شکن یا میخ‌دار نیز مجاز هستند و اگر شرایط آب و هوایی یا جاده ایجاب کرد، باید از آن‌ها خارج از بازه زمانی هم استفاده کرد.

  • افزایش استفاده از زبان انگلیسی، تهدیدی برای زبان فنلاندی نیست

به گفته محققان، محدود کردن استفاده از زبان انگلیسی تعامل متخصصان بین‌المللی، کارکنان و دانشجویان را با مردم دشوارتر ساخته و زندگی آن‌ها را دچار مشکل می‌کند. بر اساس مطالعه University of Eastern Finland، استفاده فراوان از زبان انگلیسی موقعیت زبان فنلاندی را تهدید نمی‌کند. این پروژه تحقیقاتی به وضعیت زبان انگلیسی در امور عمومی، زندگی تجاری و دانشگاه‌های فنلاند پرداخته.

به گفته محققان، محدود کردن استفاده از زبان انگلیسی می‌تواند آسیب قابل توجهی به همکاری‌های بین‌المللی وارد کند و ورود کارشناسان، کارکنان و دانشجویان بین‌المللی به فنلاند و ادغام آن‌ها در جامعه را دشوارتر کند. این مطالعه تا حدی بر اساس یک نظرسنجی بود که از ۱۷۵۰ نفر انجام گرفت. انگلیسی با پیشی گرفتن از زبان سوئدی، که دومین زبان رسمی کشور است، دومین زبان پرکاربرد در فنلاند شد.

فنلاند به‌عنوان یک کشور صادرات محور در حاشیه اروپا، باید دامنه زبان گسترده‌ای داشته باشد. سطح مهارت‌های زبان انگلیسی باید پاسخگوی نیازهای زندگی کاری بین‌المللی باشد. از سمت دیگر باید مهارت گسترده‌ای در سایر زبان‌ها مانند فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، چینی، عربی و روسی نیز وجود داشته باشد. این گزارش تاکید می‌کند افرادی که برای کار به‌فنلاند می‌آیند، باید فرصت یادگیری حداقل یکی از زبان‌های ملی را داشته باشند. این امر ادغام و سازگاری با جامعه فنلاند را تسهیل می‌بخشد.

  • قوانینی برای استفاده از اسکوتر برقی وضع خواهد شد

یک کارگروه جدید، قوانین جدیدی برای استفاده از وسایل نقلیه سبک مانند اسکوترهای الکترونیکی و دوچرخه تهیه خواهد کرد. وظیفه این گروه، ارزیابی نکاتی است که مشخص می‌کند چه نوع مقرراتی برای ایمن ساختن وسایل حمل‌ونقل سبک مورد نیاز است. این کارگروه در کنار آن مشخص خواهند کرد چگونه مجریان قانون می‌توانند در تخلفات رانندگی و پارک نادرست اسکوترهای الکترونیکی مداخله کنند.

برنامه‌هایی برای اعمال محدودیت قانونی الکل خون برای استفاده‌کنندگان از این وسایل نقلیه وجود دارد تا با کمک آن‌ها بتوان ایمنی استفاده از وسایل حمل‌ونقل سبک را افزایش داد. این کارگروه روز سه‌شنبه تشکیل شد و قرار است در آگوست ۲۰۲۵، زمانی که قوانین جدید اجرایی می‌شوند، به پایان برسد.

  • فروش آبجو در فنلاند کاهش یافته است

گروهی برای کاهش مالیات الکل تشکیل شده که از سیاست‌گذاران فنلاند می‌خواهد مالیات الکل را کاهش دهند. این گروه مدعی شده‌اند که مالیات بیشتر باعث شده مصرف‌کنندگان نوشیدنی‌های خود را با قیمت کمتری از خارج بخرند. طبق آمار منتشر شده، فروش محصولات آبجوسازی در فنلاند طی ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر ۴/۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. در سه ماهه سوم، شرکت‌های نوشیدنی ۱۰/۴ میلیون لیتر آبجو کمتر از سه ماهه سوم ۲۰۲۲ فروختند.

فنلاند بالاترین مالیات آبجو را در اتحادیه اروپا دارد و اگر مالیات‌ها به‌همین شکل باقی بماند، روش آن‌ها رشدی نخواهد داشت. به‌طور مثال قیمت یک جعبه آبجو با محتوای الکل ۵/۲ درصد در فنلاند می‌تواند حدود ۲۲ یورو بیشتر از استونی باشد.

  • مارتی آهتیساری، رئیس جمهور پیشین فنلاند و برنده جایزه نوبل درگذشت

مارتی آهتیساری، رئیس جمهور فنلاند از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ و برنده جایزه صلح نوبل، روز دوشنبه در هلسینکی درگذشت. آهتیساری در سال ۲۰۰۸ جایزه صلح نوبل را به دلیل مشارکت در حل مناقشات بین‌المللی در چندین قاره دریافت کرده و دهمین رئیس‌جمهور فنلاند بود که به مردم خدمت کرد.

آهتیساری به عنوان نامزد حزب سوسیال دموکراسی، ۵۳ درصد آرا را در دور دوم انتخابات مستقیم ملی کسب کرد و سال ۱۹۹۴ ریاست را به‌دست گرفت. ورود آهتیسازی به عرصه سیاسی، چیزی را به‌وجود آورد که «اثر Mara» نامیده می‌شود. یکی از وعده‌های انتخاباتی او سفر به نقاط مختلف کشور برای ملاقات و گفتگو با شهروندان عادی بود که به آن عمل کرده و به آن نام اثر Mara را نسبت دادند.

زمانی که آهتیساری ریاست جمهوری را به‌دست گرفت، فنلاند هنوز در رکود اقتصادی عمیقی گرفتار بود. از نظر سیاسی، انحلال اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ نیز به این معنی بود که فنلاند بیشتر به سمت غرب گرایش پیدا کرد. در سال ۱۹۹۴ فنلاندی‌ها با همه پرسی تصمیم گرفتند به اتحادیه اروپا بپیوندند و عضویت آن‌ها از ابتدای سال بعد آغاز شد. پس از آن این رئیس جمهور قدم‌های بزرگی در راستای صلح جهانی برداشت و سال۲۰۰۸ جایزه صلح نوبل را به خود اختصاص داد.

  • وزارت دارایی پیشنهاد می‌کند معافیت مالیاتی خرید خانه برای اولین بار لغو شود

در حال حاضر مالیات نقل و انتقال ملک، تقریباً دو تا چهار درصد ارزش یک خانه است. خریدارانی که برای اولین بار در سنین ۱۸ تا ۳۹ سال قرار داشته و حداقل ۵۰ درصد خانه را خریداری می‌کنند، از این مالیات معاف هستند اما دولت فنلاند پیشنهاد لغو معافیت مالیات نقل و انتقال برای خرید خانه را داده است تا نرخ کاهش مالیات نقل و انتقال برای همه خریداران را تامین سازد.

  • فنلاند شاهد کاهش مهاجرت مبتنی بر کار است

اداره مهاجرت فنلاند Migri بیش از ۲۰۰۰۰ ویزای مربوط به کار را در سال ۲۰۲۲ اعطا کرده است اما انتظار می‌رود این رقم در سال جاری به حدود ۱۵۰۰۰ ویزا کاهش یابد. در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲۰۰۰۰ نفر ویزای کار اعطا شد که بیشتر آن‌ها از روسیه، هند و فیلیپین بودند. آمار این اداره نشان می‌دهد که امسال به ۴۰۴۶۸ نفر به دلایلی از جمله کار، خانواده یا تحصیل، اجازه اقامت داده شده و پیش‌بینی می‌شود تعداد کل افرادی که در سال جاری از خارج به فنلاند مهاجرت می‌کنند بیشتر از سال گذشته باشد، اما تعداد کمتری با ویزای مبتنی بر کار به این کشور خواهند آمد.

تعداد زیادی مددکار اجتماعی و بهداشتی از فیلیپین به فنلاند آمده و در کنار آن افرادی از سریلانکا، هند، چین، بنگلادش، پاکستان و ویتنام نیز برای کار به فنلاند مهاجرت می‌کنند. برای متقاضیان ویزای دانشجویی، بیشترین تعداد درخواست از کشورهایی مانند بنگلادش، چین، سریلانکا، پاکستان و روسیه است که درخواست دارند برای ادامه تحصیل به فنلاند سفر کنند.

اگرچه تعداد کل افرادی که امسال از خارج از کشور وارد فنلاند شده‌اند، بالاتر از آمار سال گذشته است اما انتظار می‌رود تعداد ویزای کار اعطایی شده توسط Migri حدود ۱۵۰۰۰ نفر باشد که کاهش ۲۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ دارد. دو دلیل وجود دارد که چرا امسال افراد کمتری نسبت به سال گذشته برای کار به فنلاند می‌آیند. دلیل اول زمان لغو محدودیت‌های مرتبط با کرونا است. محدودیت‌ها در بسیاری از کشورهای مبدأ بسیار دیر اعمال شد و همین موضوع به تعداد بالای درخواست‌ها در سال گذشته کمک کرد.

دلیل دوم اقتصاد ناپایدار فنلاند است. اقتصاد فنلاند دوران چالش برانگیزی را پشت سر می‌گذارد. بخش ساخت و ساز در بحران و صنعت صادرات نیز با مشکل مواجه است. طبیعی است که با کاهش درخواست کارفرمایان برای نیروی کار، ویزای کاری کمتری هم صادر خواهد شد.

  • طوفان پاییزی فنلاند را درنوردید

به گفته مؤسسه هواشناسی فنلاند (FMI) در صبح روز شنبه، موج دوم طوفان در بخش‌های جنوبی فنلاند بیشتر شد. FMI هشدارهای باد طوفانی را در امتداد سواحل غربی و جنوبی فنلاند، با پیش‌بینی شرایط طوفانی صادر کرده است. در سواحل جنوب غربی فنلاند، سرعت بادها تا ۳۰ متر در ثانیه و در بخش‌های شمالی به سرعت ۲۷ متر در ثانیه می‌رسد. احتمالا بارش باران در منطقه وسیع از بخش‌های جنوبی کشور وجود دارد، در حالی که در مناطق شمالی، احتمال بارش ترکیبی از برف و باران است. طوفان بین شنبه و یکشنبه بعدازظهر به سمت شرق حرکت کرده و با رسیدن به مرزهای شرقی فنلاند، فروکش می‌کند.

  • محققان، استارلینک ایلان ماسک را در شمال فنلاند آزمایش کردند

گروهی از دانشگاه اولو اتصال اینترنت ماهواره‌ای را در مناطق دورافتاده شمال فنلاند ارزیابی کردند. استارلینک (Starlink) یک سرویس اینترنت ماهواره‌ای است که توسط شرکت SpaceX متعلق به ایلان ماسک ارائه می‌شود. زمانی که این محصول عرضه شد، در فنلاند در دسترس نبود اما ماهواره‌های جدید، منطقه تحت پوشش را گسترش دادند. به گفته محققان استارلینک در اکثر مکان‌ها عملکرد خوبی داشت، اما در مناطق جنگلی‌تر، سرعت اتصال کاهش یافت.

سرعت ارائه شده توسط ماهواره‌ها در بهترین حالت بیش از ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه بود اما پوشش جنگلی ارتباط را تضعیف کرد. در کندترین حالت، سرعت اینترنت ماهواره‌ای حدود ۶۵ مگابیت بر ثانیه بود. اتصال در نزدیکی مرز روسیه قطع می‌شود که طبیعی است زیرا خدمات استارلینک به روسیه ارائه نمی‌شود که باعث تحت‌تاثیر قرار گرفتن سرعت اینترنت، در مرزهای فنلاند است.

  • سانا مارین به دانشجویان دانشگاه UCLA می‌گوید پیوستن فنلاند به ناتو «اقدامی صلح‌آمیز» بود

مارین در یک مراسم سخنرانی دانشگاهی در لس آنجلس به دانشجویان گفت: «تنها مرزی که روسیه از آن عبور نمی‌کند، مرز ناتو است، به‌همین دلیل فنلاند اکنون عضو ناتو است.» مارین خاطرنشان کرد که اگر غرب در سال ۲۰۱۴ و هنگام حمله روسیه به شبه جزیره کریمه مداخله می‌کرد، می‌توانست از تهاجم گسترده روسیه جلوگیری کند.

«ما در سال ۲۰۱۴ اشتباه بزرگی مرتکب شدیم. اگر در آن زمان به گونه‌ای دیگر عمل می‌کردیم، جنگ در اروپا رخ نمی‌داد یا حداقل احتمال وقوع جنگ کمتر می‌شد.» نخست‌وزیر سابق از عضویت اوکراین در ناتو و اتحادیه اروپا حمایت کرد. در صورتی که اوکراین در این جنگ پیروز نشود، این خطر وجود خواهد داشت که روسیه به سایر کشورهای همسایه نیز حمله کند.

  • احتمالا قیمت مواد غذایی سال آینده کاهش پیدا می‌کند

یک گزارش جدید از موسسه تحقیقات اقتصادی نشان می‌دهد قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۲۴ حدود دو درصد کاهش خواهد یافت. مواد غذایی در فنلاند حدود ۲۰ درصد بیشتر از چند سال پیش است اما در سال آینده کاهش خوبی برای مصرف‌کنندگان خواهد داشت. البته این پیش‌بینی، نشان‌دهنده بازگشت به سطوح قبلی قیمت نیست بلکه کاهش را نشان می‌دهد.

قیمت محصولات کلیدی مانند غلات، شیر و گوشت بازار جهانی در حال کاهش است اما قیمت شکر در حال افزایش بوده. این موضوع ممکن است در طولانی مدت بر قیمت محصولات فرآوری شده تاثیر بگذارد. پیش‌بینی می‌شود تولید گوشت گاو در سال جاری یک درصد کاهش یابد. تولید طیور نیز در سال جاری کاهش یافته اما انتظار می‌رود ظرفیت در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد تا هم تقاضای داخلی و هم صادرات بالاتری را برآورده سازد.

  • شرکت چینی در فنلاند کارخانه ۱/۳ میلیارد یورویی باتری می‌سازد

یک تولید کننده مواد باتری چینی، Ningbo Shanshan اعلام کرده است که قصد دارد ۱/۳ میلیارد یورو برای ساخت یک کارخانه جدید در فنلاند سرمایه‌گذاری کند. این شرکت بزرگ‌ترین تامین‌کننده مواد باتری خودروهای الکتریکی در جهان است و کارخانه برنامه‌ریزی شده برای فنلاند پس از تکمیل، بزرگ‌ترین کارخانه اروپا خواهد بود. هرچند که مکان دقیق این کارخانه هنوز به طور عمومی اعلام نشده است. این شرکت چینی در بیانیه‌ای اعلام کرد که کارخانه فنلاند در دو فاز ساخته می‌شود که هر مرحله دو سال طول می‌کشد. قیمت پایین برق فنلاند و وجود بنادر دریایی، عوامل کلیدی در تصمیم این شرکت بودند.

  • دولت فنلاند مدت زمان آمادگی کودکان خارجی برای بهبود مهارت‌های زبان فنلاندی را افزایش می‌دهد

در حال حاضر کودکان مهاجر با مهارت‌های زبان فنلاندی کم یا بدون مهارت، معمولاً یک سال تحصیلی را قبل از پیوستن به درس‌های معمولی در کلاس‌های آمادگی می‌گذرانند. پس از سپری شدن این زمان، کودکان معمولاً بدون توجه به مهارت زبانی خود، به کلاس‌های معمولی می‌روند. دولت در نظر دارد این مدت زمان را در صورت نیاز افزایش دهد. کودکی که هنوز مهارت خوبی در زبان فنلاندی ندارد، باید دو سال در کلاس‌های آمادگی شرکت کند.

برای کودکانی که سطح مهارت زبان فنلاندی پایین‌تری دارند، ورود به کلاس درس معمولی می‌تواند شبیه «پریدن در قطار در حال حرکت» باشد. یک سال یا ۹ ماه برای یادگیری زبان جدید کافی نخواهد بود پس این طرح جدید می‌تواند به آن‌ها کمک بسیاری کند.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه فنلاندکیو صحبت کرده و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *