فنلاند صاحب دو رستوران با ستاره میشلن می‌شود

فنلاند صاحب دو رستوران با ستاره میشلن می‌شود

در عصر روز دوشنبه یک مراسم اهدای جوایز منطقه نوردیک (Nordic) در شهر هلسینکی (Helsinki) برگزار شد که در آن دو رستوران فنلاندی ستاره میشلن دریافت کردند. رستوران‌های The Room در شهر هلسینکی و Tapio Ruka در شهرداری کوسامو در اوستروبوتنیای شمالی (Northern Ostrobothnia) موفق شدند اولین ستاره خود را از منتقدان میشلن دریافت کنند. آقای کانر لیبورن (Connor Laybourne) بریتانیایی و همسر فنلاندی‌اش یوهنا موروجاوی (Johanna Mourujärvi) که صاحبان رستوران Tapio Ruka هستند نسبت به دریافت این ستاره ابراز خوشحالی کردند، چراکه موقعیت این رستوران  آن را به شمالی‌ترین رستوران در کتاب راهنمای امسال میشلن تبدیل می‌کند.

این زن و شوهر رستوران کوچک خود را به‌تنهایی اداره می‌کنند. موروجاوی مسئول سالن غذاخوری ۱۸ نفره آن است و لیبورن هم در آشپزخانه فعالیت می‌کند. آنها همه کارهای رستوران را خودشان انجام می‌دهند؛ از تمیزکردن تا شست‌وشو. طبق بیانیه مطبوعاتی هیئت گردشگری کوسامو، منوی رستوران Tapio Ruka روی مواد اولیه نوردیک مثل توت‌ها، سبزیجات و گوشت گوزن تمرکز دارد و باتوجه‌به فصول سال تغییر می‌کند. بیشتر این مواد از مزرعه خانوادگی آن‌ها در نزدیکی دریاچه موروجاوی تهیه می‌شوند.

به سمت جنوب که برویم، رستوران The Room متعلق به کوزین شیوانی (Kozeen Shiwani) هم دریافت اولین ستاره میشلن خود را در روز عصر دوشنبه جشن گرفت. این رستوران کمتر از یک سال پیش در پاییز ۲۰۲۳ افتتاح شده بود. شیوانی که متولد کردستان عراق است غذاهای خاورمیانه‌ای را با تأثیرات آشپزی نوردیک ترکیب می‌کند.

سال گذشته پنج رستوران فنلاندی یک ستاره میشلن دریافت کردند؛ سه رستوران در هلسینکی (Finnjävel Salonki, Grön و Olo)، یک رستوران در تورکو (Kaskis) و یک رستوران در بورگا (Vår). همچنین رستوران Demo در هلسینکی که یک ستاره میشلن داشت قرار است در ماه جولای تعطیل شود.

در فنلاند تنها یک رستوران دو ستاره وجود دارد و هیچ‌کس موفق به دریافت سه ستاره نشده

فنلاند هیچ رستوران دوستاره جدیدی دریافت نکرده تا رستوران The Palace در شهر هلسینکی به‌عنوان تنها رستوران دوستاره کشور باقی بماند. این کشور هیچ جایزه سه ستاره‌ای نیز تاکنون نداشته است.

بااین‌حال، رستوران Nokka در هلسینکی موفق شد ستاره سبز میشلن را به‌خاطر کیفیت خوب غذای خود دریافت کند. همچنین، منتقدان میشلن از دو رستوران 305 و Plein که آن‌ها هم در پایتخت فنلاند هستند تعریف و تمجید کردند. ستاره میشلن یک سیستم رتبه‌بندی بین‌المللی برای شناختن بهترین رستوران‌ها و سرآشپزهای جهان است که از سال ۱۹۳۰ پایه‌گذاری شده.

 

منبع

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *