خبرنامه فنلاندکیو – شماره 12: گزیده اخبار و حقایق زندگی در فنلاند | سیسو در برابری و ارتباطات

خبرنامه فنلاندکیو – شماره 12: گزیده اخبار و حقایق زندگی در فنلاند | سیسو در برابری و ارتباطات

در این مطلب، دوازدهمین شماره از خبرنامه‌های فارسی فنلاندکیو را می‌خوانید؛ جایی که شما را بیشتر با اخبار و حقایق زندگی در این کشور آشنا می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

سلام و به این شماره از خبرنامه فنلاندکیو خوش آمدید.

از آنجا که در وهله اول و همیشه هدف ما افزایش دانش مخاطب‌مان بوده، این خبرنامه نیز با همین هدف تهیه و منتشر می‌شود. ما در فنلاندکیو به متقاضی‌ها و علاقمندان به مهاجرت و تحصیل در فنلاند کمک می‌کنیم تا به بهترین شکل ممکن بتوانند به هدف و آرزوی خودشان برسند. این خبرنامه نیز بهانه‌ای است برای بیشتر شناساندن فنلاند، فرهنگ‌اش و شرایط زندگی و تحصیل در آن به شما. از اینکه وقت‌تان را به خواندن این خبرنامه اختصاص داده‌اید از شما ممنونیم و خرسند هستیم که دنبال‌کنندگانی مثل شما داریم.

در شماره اخیر ویژه‌نامه فنلاندکیو، درباره «سیسو» و جایگاه آن در فرهنگ و روزمره مردم فنلاند صحبت کردیم، در این نسخه خبرنامه و نسخه‌های بعدی، مبحث سیسو را ادامه می‌دهیم. پس اگر ویژه‌نامه‌ها را مطالعه کرده بودید و منتظر ادامه مباحث سیسو بودید، این خبرنامه و خبرنامه‌های بعدی را از دست ندهید.

در صورت داشتن هرگونه نظر، انتقاد، پیشنهاد یا هر چیزی که فکر می‌کنید می‌بایست با ما به اشتراک بگذارید، معطل نکنید و با ما در تماس باشید.

تازه‌های فنلاند

کاهش مصرف برق و انرژی ۲ درصدی سالانه در فنلاند

طبق گزارش میزان مصرف انرژی سالانه در فنلاند، مصرف انرژی به‌خصوص برق در این کشور از سال ۲۰۲۲ هر سال ۲٪ کاهش داشته است. این کاهش مصرف بیشتر در بخش صنعتی مشاهده شده در حالی که تولید برق در سال گذشته میلادی در فنلاند ۱۳٪ افزایش داشته. همچنین تولید انرژی توسط توربین‌های بادی ۲۵٪ و انرژی تولیدشده توسط فناوری هسته‌ای نیز ۳۵٪ افزایش داشته است.

این کاهش مصرف و در مقابل افزایش تولید انرژی باعث کاهش چشمگیر نیاز فنلاند به واردات انرژی شده.

پاسپورت فنلاند در رده دوم معتبرترین پاسپورت در جهان

در سال جدید میلادی، پاسپورت فنلاند در رده دوم معتبرترین پاسپورت‌های کشورخای جهان کنار سوئد و کره جنوبی قرار گرفت. در سال گذشته، این کشور در رتبه سوم قرار داشت و دارندگان پاسپورت‌اش می‌توانستند بدون نیاز به ویزا به ۱۸۹ کشور جهان سفر کنند؛ عددی که اکنون با رتبه جدید پاسپورت به ۱۹۴ کشور جهان تبدیل شده.

۳۰۰۰ مهاجر از روسیه در انتظار ورود به خاک فنلاند هستند

پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین، فنلاند مرزهای مشترک‌اش با روسیه را بست و از آن به بعد ورود به خاک این کشور و خروج از آن برای مسافرها و مهاجران چالش‌هایی به وجود آورده.

هم‌اکنون بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ مهاجر و پناه‌جو در روسیه منتظر باز شدن مرزها برای ورود به کشور فنلاند هستند.

گفته شده که بسته بودن مرز فنلاند و روسیه تا اواسط ماه فوریه ادامه دارد؛ البته مشخص نیست که در ادامه وضعیت عبور و مرور چه محدودیت‌هایی خواهد داشت.

سیسو چیست؟ Sisu در ارتباطات و برابری

در نسخه‌های قبلی خبرنامه‌های فنلاندکیو، درباره مفهوم و نقش «سیسو» در زبان و فرهنگ فنلاندی صحبت کردیم و گفتیم که هر چند سیسو شاید برای ما یک کلمه عادی از یک زبان بیگانه باشد، ولی برای فنلاندی‌های به معنی هویت، اصالت و نحوه زندگی کردن‌شان است. از چیستی سیسو گفتیم و این‌که چرا باید همه مردم جهان حتی ما نیز آن را در زندگی‌هایمان به کار بگیریم. همچنین از سیسو در طبیعت و ارتباط این دو صحبت کردیم و قرار بر این بود که در نسخه بعدی، درباره سیسو در باب برابری و ارتباطات صحبت کنیم. اگر تازه به جمع ما اضافه شده‌اید، خوش آمدید و امیدواریم از ادامه‌ی این محتوا لذت ببرید. پیشنهاد می‌کنیم حتما به نسخه‌های اول و دوم سیسو که در قالب ویژه‌نامه منتشر شده‌اند نیز نگاهی بیاندازید. اگر هم از قبل همراه ما بوده‌اید، ممنون از همراهی همیشگی و انرژی‌ که به ما می‌دهید. در ادامه عمیق‌تر با فرهنگ سیسو آشنا می‌شویم. قبل از شروع، یک یادآوری بکنیم که سیسو یعنی تلفیقی از سخت‌کوشی، تسلیم نشدن، پشت‌کار، اراده، انعطاف‌پذیری و صداقت؛ مفهومی که بقا و زندگی خوب را به ارمغان می‌آورد.

شاید قبلا شنیده باشید یا جایی خوانده باشید، که مقام و مرتبه زن‌ها در فنلاند هیچ تفاوتی با مردها ندارد. در واقع هر دو جنسیت در فنلاند در برابری کامل زندگی می‌کنند. همان‌طور که یک مرد به راحتی می‌تواند در دولت فنلاند مشغول به کار شود یا رییس جمهور این کشور شود، یک زن هم دقیقا به همان راحتی می‌تواند این مسیر را طی کند.

از سال ۱۹۳۰، فنلاند به مادران باردار بسته‌های رایگان حمایتی اهدا می‌کرد برای کمک کردن به خانواده‌ها در رشد و ترتیب فرزندان‌شان. حتی قبل‌تر یعنی سال ۱۹۰۶، فنلاند اولین کشور دنیا بود که به زن‌ها حق رای داد. جالب است بدانید که امروزه وقتی یک زن مرخصی زایمان می‌گیرد، به همسر او نیز مرخصی داده می‌شود تا آنها بتوانند تمام انرژی و تمرکزشان را روی خانواده خود بگذارند و نگرانی دیگری جز این مساله نداشته باشند.

در فنلاند هیچ شغل و کار زنانه یا مردانه‌ای وجود ندارد. در واقع در زندگی زناشویی نیز هم مرد و هم زن می‌بایست به‌صورت کاملا برابر در کارهای خانه شرکت کنند. به اعتقاد فنلاندی‌ها، رعایت برابری باعث بیداری سیسو در زندگی و روابط می‌شود و کودکان نیز با دیدن این مهم، اهمیت برابری را متوجه می‌شوند.

شاید بپرسید چه‌طور می‌شود همه چیز را اینقدر برابر پیش برد؟ روش‌هایی برای انجام این کار وجود دارد:

  • کارهای خانه که کمترین علاقه به آنها را دارید لیست کنید و به همسرتان نیز بگویید همین کار را انجام بدهد. نوبتی این کارها به اتمام برسانید.
  • از انتظارات متقابل همدیگر صحبت کنید و قدردان زحمات دیگری باشید.

دیدید؟ آنقدر هم پیچیده نیست؛ صرفا به یک اراده جمعی و تعهد نیاز دارد.

جایگاه ویژه احترام

چیزی که همیشه، مخصوصا این روزها توسط اکثریت افراد هر جامعه‌ای دست کم گرفته می‌شود، مبحث احترام است. جالب است بدانید که احترام در روابط یکی از اصول و ستون‌های داشتن سیسو است. فنلاندی‌ها بر این باورند که مبنای همه ارتباطات خوب و شاد احترام است و بس.

یک دوستی، ازدواج، همکاری و هر ارتباط انسانی دیگری در فنلاند اگر بر پایه احترام نباشد، عدم وجودش از بودن‌اش بهتر است. سیسو در روابط سالم و محترم بودن آنها را تضمین می‌کند. اصلا سیسو در روابط لازمه چه مواردی است؟

  • حفظ و رعایت احترام همیشه و همه جا
  • پیگیری افراطی و سمچ بودن ممنوع
  • دادن آزادی به فرد مقابل
  • استفاده کامل از توانایی‌ها و استعدادهای فردی
  • انعطاف‌پذیری

همان‌طور که می‌بینید، احترام اولین شرط داشتن یک رابطه همراه سیسو است. شاید سیسو به معنای ایستادن پای حرف خود باشد، ولی این مفهوم با بی‌فکری و عدم درک طرف مقابل متفاوت است. حال که این‌قدر احترام مهم است، این سوال پیش می‌آید که احترام به خودی خود به چه معناست و شامل چه مفاهیم و لازمه‌هایی می‌شود؟ می‌توان احترام را با موارد زیر معنی کرد:

  • یعنی یک شنونده خوب بودن
  • یعنی صداقت
  • یعنی خودآگاهی
  • یعنی کنار گذاشتن پرخاشگری
  • یعنی کنار گذاشتن بازی در آوردن!

مطمئنا با همه این مفاهیم و موارد از قبل آشنا شده‌ایم، ولی نه به‌طور خودآگاه. خودآگاهی مبحثی است که خیلی درباره آن صحبت نمی‌شود، اما در روابط و گفتگوهایمان خیلی اهمیت دارد. خودآگاهی یعنی این‌که اگر شما یک موضوع یا یک مساله را درک کرده‌اید و با آن آشنا هستید، همین کافی است. لزوما هر فردی متوجه یک موضوع یا یک دیدگاه خاص نمی‌شود. این‌که شما خودآگاه باشید، یعنی می‌دانید نباید برای شرح دادن یک مساله به آب و آتش بزنید تا طرف مقابل را قانع کنید.

چه‌کار کنیم تا نامحترم نباشیم؟

از موارد زیر پرهیز کنید تا سیسوی روابط‌تان از دست نرود:

  1. بی‌محلی یا نادیده گرفتن
  2. تمسخر
  3. دریغ کردن اطلاعات
  4. تنبیه و تحقیر صرف نظر از عمل
  5. سرزنش

فنلاندی‌ها معتقدند که هیچ‌وقت برای یادگیری پرهیز این موارد بالا دیر نیست. به عبارت دیگر، هیچ‌وقت یک فرد برای یادگیری این موارد پیر نیست.

سیسو در تربیت و رشد کودکان

تا الان درباره سیسو و اهمیت و نقش آن در روابط و برابری آنها صحبت کردیم. مواردی به خودی خود در تربیت و رشد کودکان نقش به‌سزایی دارند. با سیسو می‌توان کودک‌هایی شاد و انعطاف‌پذیر پرورش داد.

امروزه رویکرد تربیت کودکان محافظت از آنها دربرابر ناامید‌های دنیاست که می‌تواند کودکان را ضعیف و لوس بار بیاورد. قبل‌تر رویکرد رایج تربیت اجبار و زور در انجام کارها و یادگیری بود که این رویکرد نیز روحیه کودکی و حساسیت در مراقبت از آنها را نادیده می‌گرفت. طبق باور فنلاندی‌ها، رویکرد درست و دارای سیسو چیزی بین این دو است. کودکان باید مسوولیت‌پذیری را یاد بگیرند، اما چه‌طور این اتفاق می‌افتد؟

  • با تعریف و تمجید واقعی
  • به مشکلات به عنوان ابزاری برای یادگیری نگاه کردن
  • پیدا کردن لذت در زحمت
  • رواج اخلاق کاری سالم

کاری را به کودک سپردن باعث می‌شود او احساس استقلال کند. اگر کودک کار را به خوبی انجام داد، از او تعریف و تمجید واقعی کنید. یعنی اگر کارش بد بود بگویید بد است و چه‌کار کند تا خوب بشود. اکثر کودکان به‌طور ناخودآگاه مشکلات و موانع پیش‌روی خود را شناسایی می‌کنند و تلاش می‌کنند از آنها عبور کنند. آموزش خودآگاه این پروسه به آونها در انجام و اجرای موارد بالا کمک به‌سزایی می‌کند.

امیدواریم تا اینجا از مطالعه این خبرنامه لذت برده باشید. در نسخه بعدی، بیشتر به تربیت فرزندان همراه سیسو می‌پردازیم و درباره چرایی برتر بودن سیستم آموزشی فنلاند صحبت می‌کنیم.

 

این خبرنامه فنلاندکیو را نیز مثل همیشه با یک ضرب‌المثل فنلاندی‌ به اتمام می‌رسانیم که این‌بار مرتبط با سیسو است.

«افراد قوی مانند درختان ممکن است بشکنند، اما کسی که راه سیسو را پیشه خود کرده باشد شاد خم شود، اما نمی‌شکند».

 

برای خواندن این خبرنامه در قالب PDF روی دکمه زیر کلیک کنید و این جلد از خبرنامه‌های فنلاندکیو را دانلود کنید.

 

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *