خبرنامه فنلاندکیو – شماره 13: گزیده اخبار و حقایق زندگی در فنلاند | سیسو در آموزش و سیستم آموزشی

در این مطلب، سیزدهمین شماره از خبرنامه‌های فارسی فنلاندکیو را می‌خوانید؛ جایی که شما را بیشتر با اخبار و حقایق زندگی در این کشور آشنا می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

سلام و به این شماره از خبرنامه فنلاندکیو خوش آمدید.

از آنجا که در وهله اول و همیشه هدف ما افزایش دانش مخاطب‌مان بوده، این خبرنامه نیز با همین هدف تهیه و منتشر می‌شود. ما در فنلاندکیو به متقاضی‌ها و علاقمندان به مهاجرت و تحصیل در فنلاند کمک می‌کنیم تا به بهترین شکل ممکن بتوانند به هدف و آرزوی خودشان برسند. این خبرنامه نیز بهانه‌ای است برای بیشتر شناساندن فنلاند، فرهنگ‌اش و شرایط زندگی و تحصیل در آن به شما. از اینکه وقت‌تان را به خواندن این خبرنامه اختصاص داده‌اید از شما ممنونیم و خرسند هستیم که دنبال‌کنندگانی مثل شما داریم.

در شماره اخیر ویژه‌نامه فنلاندکیو، درباره «سیسو» و جایگاه آن در فرهنگ و روزمره مردم فنلاند صحبت کردیم، در این نسخه خبرنامه و نسخه‌های بعدی، مبحث سیسو را ادامه می‌دهیم. پس اگر ویژه‌نامه‌ها را مطالعه کرده بودید و منتظر ادامه مباحث سیسو بودید، این خبرنامه و خبرنامه‌های بعدی را از دست ندهید.

در صورت داشتن هرگونه نظر، انتقاد، پیشنهاد یا هر چیزی که فکر می‌کنید می‌بایست با ما به اشتراک بگذارید، معطل نکنید و با ما در تماس باشید.

تازه‌های فنلاند

توقف برنامه همکاری توسعه مشترک کشورها توسط فنلاند

وزیر توسعه و معاملات خارجی فنلاند اعلام کرد که برنامه همکاری توسعه مشترک‌اش برای توسعه کشورهایی مثل افغانستان، موزامبیک، کنیا و میانمار متوقف کرد.

این توقف در ادامه باعث ذخیره ۱ میلیارد یورو بودجه دولت خواهد شد که در سال‌های آینده به طرح‌ها و پروژه‌های دیگری اختصاص خواهد یافت.

رکوردزنی در تولید انرژی توسط توربین‌های بادی در فنلاند

طبق گزارش سازمان انرژی بادی فنلاند، این کشور بیش از ۱۶۰۰ توربین بادی فعال دارد که همگی برای تولید انرژی و برق استفاده می‌شوند. تولید انرژی توسط توربین‌های بادی در فنلاند در سال گذشته میلادی ۲۵٪ افزایش داشته است.

رکوردزنی در بازیافت قوطی‌ها و بطری‌های نوشیدنی

در سال گذشته میلادی، فنلاندی‌های بیش از ۲.۲ میلیارد زباله قوطی و بطری انواع نوشیدنی را به محل بازیافت زباله‌ها برگردانده‌اند؛ عددی که ۳۹ میلیون بیشتر از آمار سال ۲۰۲۲ بوده. عمده این زباله‌ها از جنس آلومینیوم بوده و بعد از قوطی‌ها و بطری‌های پلاستیکی و در نهایت شیشه‌ای قرار می‌گیرند.

مردم لاپلند فنلاند، رتبه اول در بازیافت این دست از زباله‌ها را دارند که در سال گذشته نیز رکوردشان را حفظ کردند.

سیسو چیست؟ Sisu در آموزش و سیستم آموزشی

اولین بار در دنیا، در سال ۲۰۰۰، نتایج نظرسنجی PISA (برنامه ارزیابی بین‌المللی دانش‌آموزان) نشان داد که در تعداد قابل توجهی از گروه‌بندی‌ها رتبه اول را اتخاذ کرده است. سیستم آموزشی فنلاند سال‌هاست که به عنوان بهترین سیستم آموزشی دنیا معرفی می‌شود و شاید هم درباره‌اش مطالب زیادی خوانده یا شنیده باشیم، ولی تقریبا از دلایل اصلی چرایی این برتر بودن، بی‌خبریم. در ادامه با ما همراه باشید تا که از دلایل اصلی و حقیقی این چرایی بگوییم و از نقش سیسو در این سیستم آموزشی صحبت کنیم.

چرا سیستم آموزشی فنلاند برترین دنیاست؟ در یک نگاه:

  • فنلاندی‌ها اهمیت بسیار زیادی برای تحصیل قائل هستند.
  • شرایط تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در فنلاند کاملا برابر است.
  • همه افراد حق یک تحصیل باکیفیت را دارند.
  • نحوه و روش‌های آموزش در فنلاند هم به معلم‌ها و هم دانش‌آموزان آزادی عمل می‌دهد.
  • پروسه آموزش و یادگیری در این سیستم آموزشی با آرامش و خلاقیت پیوند خورده.
  • تدریس و آموزگاری یکی از بهترین شغل‌ها در کشور فنلاند است.

در نسخه قبلی خبرنامه، درباره برابری و اهمیت آن در داشتن سیسو صحبت کردیم. خیلی جالب است که صرفا اجرا و رعایت برابری در همه چیز، به خودی خود باعث پیشرفت و رشد می‌شود، مگر نه؟ وقتی از برابری در شرایط تحصیلی صحبت می‌کنیم، دقیقا منظورمان چیست؟ یعنی این‌که در فنلاند تعداد بسیار معدودی مدارس خصوصی وجود دارد و هیچ تاکیدی روی تدریس خصوصی و فعالیت‌های خارج از کلاس/مدرسه وجود ندارد.

هر کودک/دانش‌آموز در فنلاند قابلیت کار کردن با یک پشتیبان خصوصی را در خود مدرسه دارد. در صورتی که دانش‌آموز در یادگیری مساله‌ی خاصی به مشکل بخورد یا نیاز ویژه‌ای در این پروسه داشته باشد، پشتیبان اون در این مسیر به دانش‌آموز کمک می‌کند و این مهم، نیاز به کلاس و معلم خصوصی را به طور کلی حذف می‌کند.

به دانش‌آموزهای فنلاندی در دبستان تکلیف گفته می‌شود، ولی انجام این تکالیف نباید بیشتر از ۱ ساعت طول بکشد. مدارس فنلاند از ساعت ۹ صبح شروع شده و ساعت ۱ الی ۲ بعد از ظهر نیز به کارشان پایان می‌دهند همراه زنگ تفریح‌های فراوان. همچنین به دلیل امنیت شغلی فوق‌العاده کادر تدرس و آموزش، والدین قابلیت اعتماد تام به معلم‌ها را دارند. همان‌طور که گفتیم، روش تدریس در سیستم آموزشی فنلاند آزادی عمل قابل توجهی به معلم‌ها داده و این یعنی با رعایت یک چارچوب کلی، معلم‌ها با توجه به خلاقیت خود می‌توانند به دانش‌آموزها درس بدهند؛ موردی که باعث رشد خلاقیت دانش‌آموزان نیز می‌شود.

در موارد بالا گفتیم که پروسه آموزش و یادگیری در فنلاند با آرامش گره خورده. همان‌طور که تا اینجا خواندید، معلم‌ها دانش‌آموزهای خود را در فنلاند با تکالیف خسته و کلافه نمی‌کنند. ساعت کار مدارس مختصرتر از اکثر کشورها بوده آن هم همراه با تعداد زنگ تفریح‌های بسیار بیشتر. پروسه آموزش خلاقانه بوده و در اکثر موارد همراه بازی و سرگرمی‌های متنوع است. منظور از آرامش همین موارد بوده. سیستم آموزشی فنلاند بر پایه اخلاق کارش را پیش می‌برد و لازمه رسیدن به اخلاق چیست؟ آرامش. همین رازها و اسرار سیستم آموزشی فنلاند است که آن را تبدیل به بهترین در دنیا می‌کند و سیسو را در منش کودکان فنلاندی نهادینه می‌کند. به این شکل سیسو بدون هیچ مشکل و چالش خاصی از یک نسل به نسل دیگر منتقل می‌شود.

اسرار مدارس فنلاند و انتقال سیسو به نسل جوان

در فنلاند معلم‌ها روی آموزش مثبت‌اندیشی و انتقال حس خوب تاکید بسیاری دارند. دانش‌آموزان در مدارس فنلاند مثبت‌اندیشی و مبارزه با مشکلات و ناامیدی‌ها را یاد می‌گیرند، آن هم به‌وسیله کارهای گروهی که آنها را به همکاری و اتحاد سوق می‌دهد. سیسو به‌طور عملی و همراه مثال در مدارس فنلاند آموزش داده می‌شود.

جالب است بدانید که برای جلوگیری و مبارزه با قلدری و زورگویی در مدارس، طرحی به نام کیوا (KiVa) در فنلاند وجود دارد که در ۹۰٪ مدارس اجرا می‌شود؛ طرحی که توسط دانشگاه تورکو شروع شده و محققان این دانشگاه به تکمیل و بهبود آن به‌طور مرتب می‌پردازند. سیسو به معنی شهامت دفاع از دیگری است؛ به معنی قدرت تفکر و حزب باد نبودن است؛ مفاهیمی که همگی در طرح کیوا وجود دارند و در مدارس فنلاند از گنجایش فردی برای خدمت به خیر جمعی به کار گرفته می‌شوند.

جدای از این موارد، در مدارس فنلاند جرات متفاوت بودن به دانش‌آموزها آموزش داده می‌شود. کودکان و نوجوانان دوست دارند یا گاهی مجبور می‌شوند که هم‌رنگ جماعت شوند. مثل «اگر فلانی خودش را از روی پل انداخت، تو هم این کار را می‌کنی!؟» مصداق بارز این مورد است. بله درست است، متفاوت بودن همیشه آسان نیست و در واقع بیشتر مواقع سخت است و گاهی هم خطرناک؛ برای همین است متفاوت بودن جرات می‌خواهد. سرشت کودک با جرات گره خورده که با کمی آماده‌سازی، شکوفا می‌شود.

درباره خطر در متفاوت بودن صحبت کردیم، در فنلاند تنبیه بدنی کودکان به هر شکلی از نظر قانونی کاملا ممنوع است. حقوق کودکان در فنلاند اهمیت ویژه‌ای دارد و موارد تنبیه بدنی کودک یعنی از استفاده از یک نیروی برتر بر طرف ضعیف‌تر که خودش ناقض بزرگ سیسو بوده و فراتر از آن، عملی فوق‌العاده غیراخلاقی است. خشونت، خشونت می‌آورد. دلیل اجرای قوانین این‌چنینی، اجرای انصاف و عدالت است که از اصول سیسو هستند. وقتی با کسی منصف باشید، او نیز با بقیه منصف خواهد بود.

فنلاند کشوری است که به برابری اجتماعی‌اش افتخار می‌کند. در این کشور شاید مالیات سنگینی پرداخت کنید، ولی این مالیات شما خرج تامین برابری اجتماعی و ارائه تحصیلات رایگان و باکیفیت می‌شود. سیسو داشتن یعنی برخورد و اتخاذ رویکردی یکسان و منصفانه برای همه.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید. تا اینجا درباره چیستی سیسو و نقش و اهمیت آن در روزمرگی، طبیعت، کار، ارتباطات، تربیت فرزندان و سیستم آموزشی صحبت کردیم. در نسخه بعدی خبرنامه فنلاندکیو، درباره نقش سیسو در موقعیت‌ها و مواردی مثل در آغوش گرفتن سختی‌ها، مثبت‌اندیشی و ورزش صحبت می‌کنیم.

 

این خبرنامه را نیز مثل همیشه با یک ضرب‌المثل فنلاندی‌ به اتمام می‌رسانیم.

« بالا رفتن از هر درختی را باید تنه‌اش شروع کرد».

به انگلیسی: A tree is climbed from its base

به فنلاندی: Tyvestä puuhun noustaan

به عبارت دیگر، این ضرب‌المثل را می‌توان «قبل از دویدن یاد بگیر چه‌طور راه بروی» / Learn to walk before you run معنی کرد.

 

برای خواندن این خبرنامه در قالب PDF روی دکمه زیر کلیک کنید و این جلد از خبرنامه‌های فنلاندکیو را دانلود کنید.

 

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *