فرهنگ لغات فنلاندی به فارسی

فرهنگ لغات فنلاندی به فارسی | آشنایی بیشتر با زبان فنلاندی

کشور فنلاند در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین مقاصد مهاجرت برای ایرانیان تبدیل شده است. لازمه مهاجرت به این کشور یادگیری زبان مادری این کشور محسوب می‌شود. در فنلاند از دو زبان مختلف فنلاندی و همچنین سوئدی استفاده می‌گردد. این زبان‌ها دارای ریشه‌های نسبتاً مشترکی هستند. زبان بیش از هشتاد و هفت درصد کل جمعیت فنلاند، فنلاندی است. با فنلاندکیو همراه باشید تا به بررسی این زبان بپردازیم.

آشنایی کلی

از زبان فنلاندی در خود فنلاند با نام سوئمی (Suomi) یاد می‌کنند. همان‌طور که گفته شد بخش عظیمی از این کشور به‌این زبان سخن می‌گویند و جالب است بدانید که از این زبان در کشورهای دیگری هم‌چون سوئد و نروژ نیز استفاده می‌شود.

بر اساس تحقیقات زبان‌شناسان، فنلاندی جزو زبان‌های فین واوگری محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چنین زبانی متغیر بودن نقش کلمات در جملات است. به‌عنوان مثال یک صفت در یک جمله خاص معنای متفاوتی با همان صفت در یک جمله دیگر دارد.

تبار اصلی چنین زبان‌هایی به منطقه اورالیک (Uralic) باز می‌گردد. نحوه نوشتاری این زبان از حروف الفبای لاتین استفاده می‌کند. بنابراین، بسیاری از زبان‌‌آموزان و علاقه‌مندان آشنایی با لغات فنلاندی به فارسی با مشکل خاصی در این زمینه برخورد نمی‌کتند.

گفته می‌شود که زبان‌های اورالیک (از جمله زبان فنلاندی) پیشینه‌ای به قدمت ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح دارند. به‌همین دلیل می‌‌توان زبان فنلاندی را از قدیمی‌ترین زبان‌های جهان دانست. این زبان در زمان باستان دارای سه لهجه مختلف شمالی، مرکزی و جنوبی بوده.

جالب است بدانید که اولین نوشتار مربوط به این نوع زبان به سده شانزده میلادی برمی‌گردد. در واقع یک کشیش فنلاندی به نام میکائل آگریکولا در سده شانزده میلادی اقدام به نوشتن کتاب مقدس مسیحیان به‌این زبان کرد. همین امر موجب شد تا شکل نوین زبان فنلاندی شکل بگیرد.

در قرن بعدی یعنی سده هفده میلادی کتاب‌های بسیاری در این کشور به چاپ رسیدند که نقش مهمی را در مدرن‌سازی زبان فنلاندی‌ها بر عهده داشتند. امروزه مشخص شده است که زبان فنلاندی از جمله بزرگ‌ترین زبان‌های دارای هم‌خوان‌های سایشی است. بخش عظیمی از این همخوان‌ها به مرور به‌طور کامل از بین رفته‌اند.

فرهنگ لغات فنلاندی به فارسی
فرهنگ لغات فنلاندی به فارسی

شباهت زبان فارسی و فنلاندی

در ادامه بحث لغات فنلاندی به فارسی باید گفت که هم زبان فنلاندی و هم زبان فارسی در گذشته‌های بسیار دور دارای یک ریشه بوده‌اند. هر دوی این زبان‌ها از جمله زبان‌های موسوم به هندو اروپایی محسوب می‌گردند. بخش کمی از واژگان مربوط به فارسی باستان را می‌توان هنوز در زبان فنلاندی مشاهده کرد.

از جمله این کلمات می‌توان به واژه Vasara اشاره کرد که به مرور زمان در فنلاند به Vajra تبدیل شده. به‌طور کلی می‌توان گفت که این زبان‌ها دارای یک ریشه هستند، اما قطعاً شکل مدرن زبان فنلاندی با شکل باستانی آن تفاوت‌های بسیار زیادی دارد.

این زبان از زبان‌های انگلیسی، سوئدی، ژرمنی و اسلاوی وام‌گیری‌های مختلفی داشته است. بر اساس مشاهدات انجام شده بیش از شصت درصد از کل واژه‌های وام گرفته شده در این زبان، از انگلیسی دریافت شده‌اند. به‌همین دلیل در فنلاند به کلمات انگلیسی بسیار زیادی برخورد خواهید کرد.

اهمیت یادگیری زبان فنلاندی

یکی از نکات دیگری که در زمینه لغات فنلاندی به فارسی باید به آن پرداخت، یادگیری زبان فنلاندی است. احتمالاً اولین پرسشی که در این رابطه به ذهن شما می‌رسد این است که از بین زبان‌های فنلاندی و سوئدی کدام یک را باید انتخاب کرد؟

به‌منظور پاسخ به این پرسش باید گفت که زبان انتخابی شما رابطه مستقیمی با شهری که در آن زندگی می‌کنید، دارد. به‌عنوان مثال اگر قرار است به استان‌هایی مهاجرت کنید که زبان عمده مردم در آن‌جا سوئدی است، قاعدتاً انتخاب مناسب، یادگیری زبان سوئدی خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین مواردی که موجب می‌شود تا یادگیری زبان فنلاندی به یک ضرورت تبدیل شود، عدم امکان کسب تابعیت این کشور برای افرادی است که با زبان فنلاندی یا سوئدی آشنایی ندارد. شما تا زمانی که مدرک مربوط به یکی از این دو زبان را ارائه ندهید نمی‌‌توانید شهروندی کشور فنلاند را به‌دست بیاورید.

هنگام ارائه درخواست تابعیت از شما خواسته می‌شود تا مدارک مربوط به زبان فنلاندی یا سوئدی را نیز به پرونده‌ خود ضمیمه کنید. همین امر نشان‌دهنده اهمیت بسیار بالای یادگیری این زبان برای افرادی است که قصد دارند در فنلاند مشغول به کار یا تحصیل شوند.

زبان انگلیسی در فنلاند

اگر تصور می‌کنید که بدون یادگیری لغات فنلاندی به فارسی و فقط با استفاده از زبان انگلیسی می‌توانید در این کشور تحصیل کنید یا در یک حوزه کاری مشغول به فعالیت شوید، باید بگوییم که تصورتان کامل اشتباه است. اگرچه بخش عظیمی از مردم کشور فنلاند آشنایی بسیار مناسبی با زبان انگلیسی دارند، اما شما برای فعالیت در این کشور باید حتماً به میزان خوبی زبان فنلاندی را فرا گرفته باشید.

علاوه بر این، فنلاندی‌ها به‌طور معمول با افرادی که زبان رسمی این کشور را یاد نگرفته‌اند ارتباط خوبی برقرار نمی‌کنند. همین امر موجب می‌شود تا نتوانید در محیط زندگی خود دوستان جدیدی پیدا کنید. همچنین کلیه اخبار‌، مجلات، کتاب‌ها و … همگی به زبان فنلاندی نوشته‌ شده‌اند.

با توجه به‌همین موضوع باید گفت که بدون یادگیری زبان فنلاندی دوران بسیار دشواری را در این کشور خواهید گذراند. بنابراین، اگر قصد دارید به کشور فنلاند مهاجرت کنید، بهتر است از همین الان به فکر یادگیری زبان این کشور باشید. واقعاً نیازی نیست که در این زمینه از خود نگرانی خاصی نشان بدهید. همان‌گونه که توانسته‌اید زبانی همچون انگلیسی را یاد بگیرید، یاد گرفتن زبان فنلاندی نیز برایتان دشوار نخواهد بود. این امر تنها نیاز به تلاش و ممارست شما دارد.

برخی از مهم‌ترین جملات موجود به زبان فنلاندی

حال که با اهمیت بسیار بالای آشنایی با لغات فنلاندی به فارسی و همچنین یادگیری کلی این زبان آشنا شدیم، بهتر است به چند جمله ساده در این زبان بپردازیم تا درک بهتری از ساختار ساده آن داشته باشید. مهم‌ترین جملاتی که می‌توان در این زمینه به آن‌ها اشاره کرد عبارتند از:

  • سلام! (!Hei)
  • صبح بخیر! (Hyvää huomenta)
  • روز بخیر! (Hyvää päivää!)
  • شب بخیر! (Hyvää iltaa!)
  • شب بخیر! (Hyvää yötä!)
  • خوش آمدید! (!Tervetuloa)
  • متشکرم. (.Kiitos)
  • خواهش می‌کنم. (Ole hyvä)
  • ببخشید. (.Anteeksi)
  • من عاشق تو هستم. (Minä rakastan sinua)
  • حال شما چطور است؟ متشکرم، خوبم. (.Mitä kuuluu? – Kiitos, hyvää)
  • خداحافظ. (.Hei hei)
  • به امید دیدار. (.Näkemiin)
  • متوجه نمی‌شوم، می‌شود لطفاً تکرار کنید؟ (?En ymmärrä, voisitko toistaa)
  • فنلاندی صحبت کردن رو بلد نیستم (En puhu suomea)
  • فقط کمی فنلاندی صحبت کردن رو بلد هستم. (Puhun vain vähän suomea)
  • آیا به انگلیسی/ سوئدی حرف میزنید؟ (?Puhutko englantia / ruotsia)
  • آموزگار/ مهندس/ دانشجو هستم. (.Olen opettaja / insinööri /opiskelija)
  • شماره تلفن/ ایمیل شما چیست؟ (?Mikä on sinun puhelinnumerosi / sähköpostiosoitteesi)
  • مغازه/ داروخانه/ مدرسه/ مهد کودک/ ترمینال اتوبوس‌ها/ ایستگاه مترو کجاست؟
  • (?Missä on kauppa / apteekki / koulu / lastentarha / linja-autoasema / metroasema)
برگزاری دوره‌های زبان فنلاندی
برگزاری دوره‌های زبان فنلاندی

برگزاری دوره‌های زبان فنلاندی

در تابستان‌ها برخی از مراکز مهم آموزشی نسبت به برگزاری دوره‌های آموزش زبان فنلاندی برای مهاجران خارجی اقدام می‌کنند. برخی از دوره‌های مذکور به‌صورت پولی و برخی دیگر به‌صورت کاملاً رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرند. معمولاً از استادان برتر در دوره‌های مدنظر استفاده می‌شود تا مهاجران خارجی بتوانند خیلی سریع نسبت به یادگیری پیشرفته‌تر زبان فنلاندی اقدام کنند.

این دوره‌های آموزشی معمولاً از ماه آگوست الی سپتامبر به‌طور روزانه و یا هفتگی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. به‌یاد داشته باشید که ظرفیت این دوره‌های آموزشی خیلی زود پر می‌شود و به‌همین دلیل باید در اسرع وقت نسبت به ثبت‌نام خود در آن‌ها اقدام کنید.

سطوح مختلف زبان فنلاندی

در ادامه بحث لغات فنلاندی به فارسی باید به سطوح مختلف این زبان اشاره کنیم. جالب است بدانید که فرایند یادگیری این زبان نیز مانند اکثر زبان‌های اروپایی دارای سطوح مختلف است. میزان پیشرفت شما نشان‌دهنده حرکت شما به سمت رتبه یا سطح بالاتر خواهد بود. پایه‌ای‌ترین سطح زبان در فنلاند، سطح A.1.1 است. در این سطح شما تازه شروع به یادگیری زبان فنلاندی کرده‌اید.

پس از گذشت از دوره مربوط به سطح A به سطح B خواهید رسید. افرادی که دارای این سطح زبان فنلاندی هستند معمولاً به‌راحتی می‌توانند بخوانند و بنویسند. اکثر دانشگاه‌های موجود در کشور فنلاند از شما می‌خواهند که مدرک زبان B1 را ارائه دهید که دقیقاً مربوط به همین سطح از زبان است.

با شرکت در کلاس‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، این امکان برای شما وجود دارد که به سطح C زبان فنلاندی دست یابید. افرادی که دارای سطح زبان C هستند می‌توانند به‌راحتی در سطوح بالای علمی مشغول به تحصیل شوند.

سخن پایانی

به‌طور کلی می‌توان گفت که یادگیری لغات فنلاندی به فارسی یکی از مهم‌ترین مواردی است که همه مهاجرین ایرانی به فنلاند باید نسبت به آن اقدام کنند. خوشبختانه زبان فنلاندی چندان دشوار نیست و می‌توان به‌راحتی آن را یاد گرفت. علاوه بر این، نباید فراموش کنید که به‌منظور کسب اقامت این کشور باید حتماً با زبان فنلاندی آشنایی کاملی داشته باشید. همین امر یادگیری این زبان را به یک ضرورت بسیار مهم برای کلیه مهاجرین خارجی از جمله مهاجرین ایرانی تبدیل می‌‌کند.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه فنلاندکیو صحبت کرده و راهنمایی‌ها و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *