همه حقایق فنلاند را اینجا بخوانید | فهرست همه حقایق فنلاند

یکی از زیباترین کشورهای دنیا برای مهاجرت و سفرهای تفریحی، کشور فنلاند است که سراسر شگفتی است. از معماری خاص ساختمان‌های این کشور گرفته تا شفق‌های قطبی، دلایل زیادی برای بازدید از کشور فنلاند وجود دارد. در این مقاله از فنلاندکیو قصد داریم به معرفی حقایق فنلاند بپردازیم.

  1. فنلاند شادترین کشور جهان است.

کشورهای اسکاندیناوی اغلب در لیست شادترین کشورهای دنیا، رتبه‌های بالایی را به خود اختصاص می‌دهند اما کشور فنلاند در 2020 همه کشورها را پشت سر گذاشت و در رتبه اول قرار گرفت. برای این رده‌بندی عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به امید زندگی مردم کشور، آزادی لازم برای انتخاب مسیر زندگی، توان اقتصادی افراد و … اشاره کرد. بررسی این عوامل نشان داده که سطح رفاه و زندگی در فنلاند بالا بوده و مردم زیادی از آن رضایت دارند در نتیجه رتبه اول شادترین کشورها، به فنلاند تعلق می‌گیرد.

  1. تقریبا نیمی از جمعیت خارجی فنلاند در هلسینکی زندگی می‌کنند.

در ابتدای سال 2020، 423494 نفر فرد خارجی در فنلاند زندگی می‌کردند. از این تعداد 209108 نفر در منطقه هلسینکی زندگی کرده و کار و تحصیل خود را در این شهر ادامه می‌دهند. با توجه به محبوبیت سال‌های اخیر کشور فنلاند، تعداد خارجیان ساکن در فنلاند هر سال بیشتر از سال قبل خود می‌شود و افراد زیادی برای داشتن زندگی رویایی خود به این کشور زیبا قدم می‌گذارند.

  1. زبان فنلاندی با زبان‌های اسکاندیناوی کاملاً متفاوت است.

اگرچه فنلاند اغلب با اسکاندیناوی ترکیب می‌شود اما زبان این کشور هیچ وجه اشتراکی با دوستان اسکاندیناویایی آن ندارد. برای زندگی در فنلاند باید زبان سوئدی یا فنلاندی را بدانید اما بیشتر مردم فنلاند (نزدیک به 90 درصد) به خوبی توانایی صحبت و درک سخن‌های انگلیسی را دارند و همین مورد هم جز مزایای است که بیشتر افراد برای مهاجرت آن را در نظر می‌گیرند.

  1. همه فنلاندی‌ها زبان سوئدی را در مدرسه یاد می‌گیرند.

سوئدی زبان مهمی در کشور فنلاند است. به حدی که عنوان زبان رسمی را به همراه فنلاندی به خود اختصاص داده است. سوئدی بیشتر در سواحل غربی و جنوبی کشور صحبت شده و حدود 5 درصد از فنلاندی‌ها زبان سوئدی را زبان مادری خود می‌دانند.

  1. فنلاندی‌ها بزرگترین مصرف‌کنندگان قهوه در جهان هستند.

اکثر مردم فکر می‌کنند پایتخت قهوه اروپا ایتالیا یا فرانسه است، اما این تفکر اشتباه است. این فنلاندی‌ها هستند که نسبت به هر کشور دیگری نه تنها در اروپا، بلکه در جهان قهوه بیشتری مصرف می‌کنند. یک فنلاندی به طور متوسط هر سال 12 کیلوگرم مصرف می‌کند و نوشیدن هشت فنجان قهوه در روز غیرعادی تلقی نمی‌شود.

فهرست همه حقایق فنلاند
فهرست همه حقایق فنلاند

 

  1. در فنلاند 187888 دریاچه وجود دارد.

فنلاند به سرزمین هزار دریاچه معروف است اما در واقع این تعداد بیش از 187 برابر است. حدود 187888 دریاچه در فنلاند وجود دارد. حدود 57000 مورد از آن‌ها مساحتی بزرگتر از 10000 متر مربع داشته و مابقی اندازه‌های کوچک‌تری دارند.

  1. اکثر بچه های فنلاندی دو جشن تولد دارند.

جشن تولد برای کودکان در فنلاند بسیار مهم است. بسیاری از آنها دو تولد دارند که یکی برای دوستان است و دیگری برای خانواده.

  1. فنلاندی‌ها دیوانه سونا هستند.

برآوردها تعداد سوناها در فنلاند را حدود دو میلیون سونا نشان می‌دهد. این برای جمعیت 5.3 میلیونی تعداد کمی نیست. این سوناها را می‌توان در آپارتمان‌ها، خانه‌های جنگلی و حتی برخی از شرکت‌های بزرگ و موسسات دولتی پیدا کرد!

  1. 74 درصد کشور جنگلی است.

فنلاند بیش از هر کشور اروپایی دیگری جنگل دارد. جنگل 74 درصد از کل کشور را پوشش می‌دهد و این امر به همراه دریاچه ها، طبیعت فوق العاده‌ای به فنلاند هدیه می‌دهند. درختان کاج، صنوبر و توس رایج‌ترین گونه‌هایی هستند که در جنگل‌های فنلاند یافت می‌شوند.

  1. بازی Angry Birds از فنلاند سرچشمه گرفت.

بازی مشهور Angry Birds در فنلاند زندگی خود را آغاز کرد. پرندگان خشمگین تنها بازی جهانی نیست که از فنلاند سرچشمه گرفته است. نوکیا Snake – مسلماً تاثیرگذارترین بازی موبایل تا به حال – و کلش آف کلنز نیز فنلاندی هستند.

همه حقایق فنلاند را اینجا بخوانید
همه حقایق فنلاند را اینجا بخوانید

 

ادامه حقایق فنلاند

  1. در 6 دسامبر 1917 کمی پس از انقلاب بزرگ، فنلاندی‌ها اولین مردمی بودند که یوغ روسیه را رها کرده و استقلال خود را اعلام کردند. لهستانی‌ها، استونیایی‌ها، لتونیایی‌ها و لیتوانیایی‌ها در سال 1918 از شر حاکمیت روسیه خلاص شدند.
  2. در اوایل سال 1906 فنلاند اولین کشور در جهان بود که حقوق رای را برای زنان معرفی کرد.
  3. فنلاند از جنبه‌های دیگر نیز پیشگام است: اغلب این کشور به عنوان باثبات ترین دولت در جهان ستایش می‌شود زیرا دستگاه دولتی بسیار خوب عمل کرده و تنش میان دولت‌مردان بسیار اندک است.
  4. بهترین سیستم آموزشی دنیا به کشور فنلاند تعلق دارد. طبق بررسی‌های انجام گرفته سطح زندگی و دانش محصلین فنلاند از هر کشوری بالاتر است و این امر به لطف سیستم آموزشی قوی آن حاصل شده است.
  5. مومین‌ها، موجودات ترول اسب آبی مانند که در دره فنلاند زندگی می‌کنند، شهرت جهانی پیدا کرده‌اند. این موجودات در سال 1945 توسط نویسنده فنلاندی-سوئدی Tove Jansson خلق شدند و از نمادهای ادبیات کودکان هستند. در سال 2017، اولین و تنها موزه مومین در جهان در تامپره افتتاح شد.
  6. فنلاندی‌ها ارزش زیادی برای حریم خصوصی اطرافیان خود قائل هستند. این یک پدیده فنلاندی است: با مترو از هلسینکی عبور کنید؛ هیچ کس بی‌جهت صحبت نکرده و این آرام‌ترین مترو در زندگی شما خواهد بود.
  7. رقص ملی فنلاند تانگو است. تانگو در حوالی سال 1913 از آرژانتین وارد فنلاند شد و پس از آن محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرد تا حدی که هنوز علاقه زیادی به آن نشان می‌دهند.
  8. فنلاند از زمان جنگ جهانی دوم به شدت بی‌طرف بوده است. با این وجود این کشور می‌تواند منتظر رشد پایدار سرزمینی، بدون هیچ جنگی باشد. در خلیج بوتنیا، زمین حدود یک سانتی متر در سال افزایش می‌یابد، بنابراین بستر دریا به خشکی تبدیل شده که حدود هفت کیلومتر مربع هر سال می‌شود.
  9. در خلیج فنلاند، درست در نزدیکی شهر هلسینکی Suomenlinna، قلعه غول پیکر قرن هجدهم قرار دارد که از قدمت تاریخی برخوردار بوده و زمانی از لحاظ نظامی اهمیت زیادی برای فنلاند داشته است. این قلعه در سال 1991 به میراث جهانی یونسکو تبدیل شد و تقریباً یک میلیون بازدیدکننده هر ساله از آن بازدید می‌کنند.
  10. کلیسای Kerimäki بزرگترین کلیسای چوبی در جهان (3400 صندلی، افتتاح شده در 1848) است که هیچ نقاشی روی دیوار‌های آن مشاهده نخواهید کرد. از آنجایی این کلیسا را نمی‌توان گرم کرد، بازدید از آن فقط در تابستان و در کریسمس امکان‌پذیر است.
  11. قلعه تورکو بزرگ‌ترین ساختمان قرون وسطایی فنلاند یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این کشور به شمار می‌رود. این قلعه در طول تاریخ میزبان اتفاقات تاریخی زیادی بوده و هنوز هم ابهت و شکوه خود را حفظ کرده است.
  12. لاپلند فنلاند یکی از بهترین مناطق جهان برای دیدن شفق‌های شمالی است، رنگ‌های سبز نور مانندی که حدود 200 شب سال در آسمان ظاهر می‌شوند. این شفق‌ها یکی از زیباترین مناظری خواهد بود که در طول زندگی آن را مشاهده خواهید کرد.
  13. کد پستی رسمی بابانوئل 96930 است که هر سال حدود 700000 نامه و لیست آرزوها خطاب به بابا نوئل از تقریبا 200 کشور به آنجا می‌رسد.
  14. در حالی که خورشید در فصل زمستان در لاپلند فنلاند به سختی می‌تابد، در شمال کشور برای بیش از 70 روز متوالی در بالای آسمان قرار دارد. اصطلاح خورشید نیمه شب را باید به معنای واقعی کلمه در این منطقه مشاهده کرد زیرا برای روز‌های طولانی شاهد غروب خورشید نخواهید بود.
  15. تنها یک منطقه در فنلاند وجود دارد که زبان فنلاندی در آن زبان رسمی نیست: جزایر آلاند، که در دریای بالتیک بین فنلاند و سوئد قرار دارند. جمعیت سوئدی زبان در آنجا از حقوق خودمختاری زیادی برخوردار هستند، آنها پرچم و تمبر پستی خود را دارند.

 

  1. در فنلاند بدون اجازه مالک زمین مجاز به استفاده و لذت بردن از طبیعت هستید؛ بنابراین چیدن انواع توت ها و قارچ ها در جنگل صراحتاً مجاز است و بابت تجاوز به حریم خصوصی اخطاری دریافت نخواهید کرد.
  2. از نظر آماری از هر پنج خانوار فنلاندی، یک خانواده کلبه تابستانی به نام mökki دارد که بسیاری از آن‌ها در کنار دریاچه‌ها هستند. بسیار از این خانه‌ها به سونا مجهز هستند زیرا سونا جزو جدا نشدنی زندگی روزمره مردم فنلاند است. به طور کلی فنلاند‌ها سوناهای بیشتری نسبت به ماشین دارد که این تعداد به حدود 2.2 میلیون می‌رسد.
  3. سونا یک آیین و سنت مهم در فنلاند است. 99 درصد از مردم حداقل یک بار در هفته به حمام بخار می‌روند و این درصد نشان می‌دهد تا چه حد سونا برای مردم‌شان اهمیت دارد.
  4. اگر سونا برای شما خیلی گرم است، ورزش‌های زمستانی را انجام دهید. به عنوان مثال در روکا در لاپلند منطقه اسکی با 34 پیست وجود دارد که فصل آن از اکتبر تا ژوئن ادامه دارد. البته می‌توانید سورتمه‌سواری با سگ، ماهی‌گیری روی یخ و .. را نیز امتحان کنید.
  5. از سال 2010، هر ساله روز 13 اکتبر را تحت عنوان روز شکست جشن می‌گیرند. عقیده فنلاندی‌ها این است که شکست را نباید محکوم کرد و هدف از جشن گرفتن این روز، درس گرفتن از اشتباهات و اجتناب از تکرار آن‌ها در آینده است.
  6. معمولا گوزن‌ها در جاده‌های فنلاند دیده می‌شوند. به منظور جلوگیری از تصادفات، اداره راهنمایی و رانندگی یک برنامه هشداردهنده گوزن آماده کرده است که اگر گوزنی به شما نزدیک باشد، با زنگی شبیه سورتمه بابانوئل به رانندگان هشدار می‌دهد.
  7. نوکیا سازنده فنلاندی تلفن همراه، از سال 1998 تا 2011 رهبر بازار جهانی بود. ممکن است آن روزها به پایان رسیده باشد، اما عشق فنلاندی‌ها به تلفن‌های همراه باقی مانده به همین دلیل است که امروزه در کل کشور باجه تلفنی وجود ندارد.

این مقاله را به اشتراک بزارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *